muffige/houterige lucht

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #208976
     Noë
    Sleutelbeheerder

    beste allemaal, na al eerder bruikbare tips gehad te hebben over andere zaken ,dient er een al langdurend problem op waar ik geen raad mee weet. Er heerst een houterige/muffige/branderige ( anders kan ik het niet omschrijven) lucht in de woonkamer. Door dat we er zelf zijn valt dit niet op maar als je even weg bent en je kleding beruikt dan is het zeer merkbaar, tevens als we gasten hebben dan ruiken zij dit ook.
    Wat zou dit kunnen zijn en is hier een remedie tegen, balken opnieuw schilder,impregnere oid?

    dank alvast maar weer en in afwachting van

    gr Erick

    #208982

    Erick, een paar vragen: houten vloer / daaronder een cave / plafond à la française / muren droog of vochtig / muren geïsoleerd + dampremmende laag / hoe wordt er verwarmd / ventilatie / houten plafondbalken ooit in de creosoot gezet o.i.d.? Ter lezing aanbevolen wat er op de website van Christian over wordt verteld.

    #208983
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De omschrijving doet me denken aan licht vochtig geworden hout- en asresten in houtkachel. Ik ruik het altijd als de kachel uit is gegaan en het geregend heeft (dan komt via de schoorsteen nog wel eens wat vochtige lucht in de kachel). Kachel goed leeghalen als die wat langer uit blijft, is de enige en niet eens volledige remedie.

    #208985
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ha Erick,

    Ik had eenzelfde probleem. Na een afwezigheid van een paar weken trof ik bij binnenkomst dezelfde geur aan als jij beschrijft. Daarnaast had en heb ik een bijzonder hoge luchtvochtigheid binnen. Sinds ik de klep in het rookkanaal van mijn open haard sluit, bij afwezigheid, is het probleem opgelost.

    Luchtvochtigheid speelt volgens mij ook een rol, maar die kan ik vooralsnog niet beheersen. Al ben ik wel van plan een solarventi te installeren.

    Jeroen B, 62

    #208990
     Noë
    Sleutelbeheerder

    allen, op verzoek van rob even de omgeving:

    het betreft de huiskamer: vloer: betegeld,geen cave of kruipruimte, wanden: steen stucwerk met behand. Plafond geheel hout- houten balken . boerderij uit ca 1850 : Steunbalken zware uitvoering met houten plafond er tussen.
    Verwarming : houtkachel. Omgeving huis; vochtig maar staat op heuvel , afwatering lijkt mij redelijk.

    Overigens zie ik al weer wat aankopingspunten om mee verder te gaan.

    in afwachting en dank alvast groetjes erick

    #208995
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik weet niet beter dat een openhaard stinkt als de luchtdruk daalt.
    Ik zou het dus ook zoeken in de schoorsteen.

    Hier weet ik het als het gaat regenen.
    Al een dag ervoor stinkt de kachel enorm.
    In La Rochelle was dat veel minder.

    Cees.

    #209874
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Luchtvochtigheid lijkt mij het probleem.
    Ik zou in ieder geval de luchtvochtigheid eens meten.

    Heb je ook last van brokkelend stucwerk vlak boven de grond? Meestal een aanwijzing voor optrekkend vocht.

    Te hoge luchtvochtigheid is deels op de lossen door ventilatie.
    Kan er voldoende geventileerd worden?

    Wij hebben een dergelijk probleem niet meer sinds ik onze ‘Cola-heater’ geïnstalleerd heb. Een zonnepaneeltje drijft 2 ventilatoren aan, die door de zon verwarmde lucht(opgewarmd in de buizen van blikjes), het huis in blaast (nou ja blazen, het is niet hoorbaar, wel voelbaar).
    Elders op het forum wat uitvoeriger beschreven.

    Daarnaast gebruiken we elektrische luchtontvochtigers die we een dag voor aankomst aanzetten om in een lekker droog aanvoelend huis te komen.

    Terug naar opzoeken van de oorzaak:
    Als je een zandsteenmuur hebt, kan je de vochtigheid van de muur ook eens meten met een vochtmeter voor hout.
    De afwatering van de grond kan bovengronds wel in orde zijn, maar als je een leem- of kleigrond hebt, kan het water erg lang vastgehouden worden.
    Bij ons huis leek bovengronds de afwatering prima in orde, maar werd het water onder de muur ‘doorgedrukt’ waardoor de grond binnen in de schuur kletsnat werd. De enige remedie is dan drainage.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?