Nederlandse Cv ketel plaatsen in Frankrijk

Dit onderwerp bevat 13 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201442
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wil graag een Tweedehands ketel ( Remeha Quinta 65 ) plaatsen in mijn huis in Frankrijk en laten plaatsen door een Nederlandse installateur. Nu heb ik gehoord dat je alleen een ketel mag plaatsen die in Frankrijk is gekocht en dat hij moet worden geïnstalleerd door een Franse installateur.
    Wie kan mij hier iets over vertellen.
    Ik hoor graag van jullie.

    #201448

    Men zegt. On dit que n’existe pas zou ik willen stellen. Hier in Frankrijk zijn er allerlei chaudières (gas of olie) van buitenlandse makelij verkrijgbaar. Ook een merk als Vaillant bijvoorbeeld. Er is bij mijn weten niets in Franse wet- of regelgeving opgenomen dat het vrije verkeer tussen EU lidstaten van dit soort apparatuur (nieuw of tweedehands) zou verbieden. Dat het alleen door een Franse installateur zou mogen worden geïnstalleerd zou een forse inbreuk zijn op het vrij verkeer van diensten tussen de 28 lidstaten. Dan zouden ze vermoed ik in Amsterdam meer dan de helft van alle nieuwbouw- en renovatieprojecten meteen stop moeten zetten.

    Wanneer je in Frankrijk een energiezuinige installatie zou willen plaatsen en ook aanspraak zou willen maken op een subsidie, dan wordt het waarschijnlijker wat lastiger. Dan verzeil je binnen de kortste keren in een bureaucratische hordeloop zoals die verzonnen is voor de installatie van zonnepanelen. Bovendien zijn Fransen nogal huiverig voor alles wat met gas te maken heeft. Indien ze zouden weten dat in de nieuwbouw en renovatie in Nederland het gebruik van snelkoppelingen voor gasleidingen de gewoonste zaak van de wereld is zouden ze zich waarschijnlijk twee keer bedenken alvorens af te reizen naar polders, kanalen, musea en een grote diversiteit aan shops. Vorig jaar hoorde ik hoe een verkoper bij een bricomarché een klant ervan probeerde te overtuigen dat het gebruik van Wago lasklemmen voor de elektra niet zou zijn toegestaan volgens de NF normen. Om een onaangenaam gesprek te voorkomen ben ik toen maar snel doorgelopen……..

    #201444
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zou je alleen willen waarschuwen voor wat anders. Vrienden van ons hebben een tweede woning met een cv op gas. Neem aan dat de Nederlandse cv ook op gas werkt. Bleek een hele klus te zijn om een bedrijf te vinden dat onderhoud mag en wil doen. Allereerst bleken er heel weinig bedrijven te zijn die onderhoud aan gas mogen doen en zij dit wel doen bleken alleen maar hun eigen merk te onderhouden. Na meer dan 30 bedrijven benaderd te hebben vonden ze een bedrijf dat hun merk wel deed maar die vonden de afstand (40 kilometer) te ver en hadden geen interesse. Wellicht speelt dit voor jullie helemaal niet maar het is goed om met dit soort zaken vooraf rekening te houden. Veel succes. William

    #201445
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb contact gezocht met De firma van de CV ketel.
    Ze vertelde mij dat een cv ketel die gemaakt is voor de Nederlandse markt niet in Frankrijk mag hangen aangezien elk land ze eigen eisen heeft. Ik heb gebeld met de firma ; Het kan voor de verzekering problemen op kunnen leveren en sommige gasleveranciers weigeren te leveren met een cv ketel uit Nederland.

    Zie hieronder:

    Geachte heer Molenaar,

    Naar aanleiding van uw mail willen wij u graag als volgt informeren.

    Een nederlandse ketel mag alleen in nederland hangen en niet in het buitenland.

    Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u echter nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact op met ons via telefoonnummer 055-5496900.

    Met vriendelijke groet / Best regards,
    Remeha B.V.
    Service & After Sales

    Peter Egelie

    Remeha B.V. T: +31 (0)55 – 549 6900
    Marchantstraat 55, 7332 AZ Apeldoorn F: +31 (0)55 – 549 6278
    P.O. Box 32, 7300 AA Apeldoorn E: customercare@remeha.nl

    #201443
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @William,

    Ik zou de vraag stellen waar de meneer van Remeha zijn wijsheid vandaan heeft. Meer in het bijzonder op welke regelgeving en welke artikelen hij zich beroept. Met Rob ben ik het eens dat een verbod op plaatsing in het buitenland zich niet verhoudt tot vrij verkeer van goederen en diensten.
    Indien de ketel van een CE markering is voorzien, in bv Nederland, dan is hij daarmee toegelaten tot de gehele europese economische ruimte.
    Een andere vraag is of het de moeite loont om je gelijk te halen. Al kan dat proces mogelijk een forse impuls geven aan de beheersing van de Franse taal.

    JeroenB, 62

    #201449
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb Vaillant gebeld. Zij vertellen hetzelfde verhaal. De verzekering kan moeilijk doen als je brand krijgt met een ketel met een sticker voor de Nederlandse markt die hangt in Frankrijk. Terwijl het volgens hem de zelfde ketels zijn.

    #201450
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ha William,

    Nog een laatste kanttekening mijnerzijds. Een CE markering geldt niet voor Nederland maar voor de hele Europese ruimte. Maar nogmaals loont het de moeite je gelijk te halen als zelfs leveranciers al aangeven dat het tot problemen zou kunnen leiden?

    Jeroen B, 62

    #201451
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Volgens mij kan zowel de gasdruk als de samenstelling van het gas per land verschillen. Een Nederlands gastoestel kan vermoedelijk aangepast worden, maar is m.i. niet zomaar geschikt voor aansluiting aan een ‘vreemd’ gasnet.

    #201452
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is een ketel die werkt op propaan/butaan. Dus hij wordt niet aangesloten op het gasnet maar op een gastank.

    #201453

    Elk land eigen eisen? Er moet door een erkende keuringsinstantie een type goedkeuring zijn verstrekt, en dat is in 1995 nog eens wat duidelijker opgeschreven in deze editie van het Staatsblad. Lees artikel 2 en 3 zou ik zeggen. Het verplichte onderhoud kan dan wel een probleem worden omdat het niet ongebruikelijk is in Frankrijk om te zeggen: heb ik niet geleverd, ga ik niet onderhouden. Of dat type ketel ken ik niet, dus ik neem hem niet in onderhoud. Erger nog: ketel komt uit het boze buitenland waar ze erop uit zijn de werkgelegenheid in Frankrijk af te breken, het Made in France syndroom. Of: er zit geen gebruiksaanwijzing in het Frans bij. Op die manier hol je de idee van één Europese markt natuurlijk behoorlijk uit, ook al is het via de achterdeur.

    #201447
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb net gesproken met iemand die een gastank in de grond liet plaatsen. Hij had een goedkeuring/handtekening van een installateur die verantwoordelijk was voor de leidingen, etc. in huis . Hij werd pas goedgekeurd (anders kreeg hij geen gas) als er een Franse cv ketel was geplaatst. (lees sticker/label voor de Franse markt).

    Hebben jullie deze ervaring (goedkeuring gasleiding en Franse cv ketel) ook?

    Groeten William

    #201446
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk dat iedereen steeds meer gedwongen wordt om zich in te dekken tegen aansprakelijkheid. Het is een proces dat zich sluipenderwijs maar onontkoombaar afspeelt. En als het op een rechtszaak uitdraait willen de verzekeringsmaatschappij de beste papieren op tafel hebben, in het Frans natuurlijk, dat spreekt vanzelf.

    #201454
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een gebruikte cv ketel gekocht in nederland, deze gebruikt ik als ondersteuning als mijn cv houtkachel om 4 uur s’nacht zonder hout valt, deze kachel werkt op LPG flessengas, die ik ook weer in nl laat vullen als ze leeg zijn ( ben een echte nedelander moet altijd goedkoop zijn. Maak iedere 2 jaar zelf de ketel schoon, niets mis mee.
    Verder maak ik me helemaal niet druk om de franse regelgeving , zie wel hoe dit gaat.
    Ik heb er helemaal geen zin meer in, om mezelf druk te maken over die europese regelgeving, waar de franse zich nooit aan houden.

    #201455
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Daarom had ik al besloten niets met gas te gebruiken maar alles op elektra, heb je met 1 instantie te maken, nadeel is dan wel dat als de boel uitvalt er ook niks meer werkt, behalve… als je voor een redelijk zwaar aggregaat zorgt, ik dus wel zodat je in ieder geval het noodzakelijkste kan laten draaien, mijn probleem is momenteel om een 3 fase aansluiting te krijgen, zie “monofase” waar mijn vraag staat.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?