Dit onderwerp bevat 23 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199169
     Noë
    Sleutelbeheerder

    hoi,

    we hebben 2 oude en dus grote schouwen op ons huis.
    1 ervan lekt aan de kant van de daknok
    er is ongeveer 2 meter pannen tussen nok en schouw en bij harde regen lekt het langs onze slaapkamermuur.
    het vermoeden is dat de zink dus aan de hoogste kant van de schouw is losgekomen.
    ik zou dit graag zelf oplossen,kwestie van niemand nodig te hebben ,en ik zou het graag met loodslabbe oplossen
    nu hoe moet het precies gedaan worden,het lijkt mij een secuur werkje maar wel doenbaar.
    Iemand ervaring hiermee?

    bvd

    #199173
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Ik heb hier ervaring mee en kan u melden dat deze beschrijving van de klus vérregaand correct is. Ze lijkt me bovendien voldoende duidelijk. Succes met de klus!

    Salutations, Jos

    #199174
     Noë
    Sleutelbeheerder

    bedankt Jos,

    nu is die schouw bijna 1meter breed en als het hard regent komt er zo een plas water op de hoogste kant van de schouw dat het volgens mij niet op tijd weg kan en dus toch ergens zijn weg vind ,misschien moet ik aan het lood op de hoogste kant-dus onder de pannen- ook zo een soort velsrand buigen zodat het water toch ook niet aan de bovenste kant van het lood het dak kan binnensijpelen.
    pffff… kweet niet of het duidelijk is wat ik schrijf maar beter uitleggen lukt mij niet

    #199175
     Noë
    Sleutelbeheerder

    …misschien moet ik aan het lood op de hoogste kant-dus onder de pannen- ook zo een soort velsrand buigen zodat het water toch ook niet aan de bovenste kant van het lood het dak kan binnensijpelen.

    Misschien iets wat op deze additionele waterafvoergoot van het Fakro-dakraam lijkt? Kijk van 7:08 tot 7:31.

    Zie ook hier de afbeeldingen 40 t/m 47.

    #199176
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ja precies

    ze noemen het blijkbaar een verholen goot
    ik ben blij dat het bestaat want als ik zelf iets moet uitvinden denk ik altijd ,dit hadden ze voor mij al zeker bedacht moest het goed zijn…

    #199177
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kun je eens foto’s plaatsen van jouw situatie? Ik vermoed dat de deskundigen dan nog beter advies kunnen geven.

    #199178
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Zeeuw,

    Ik begrijp dat het hier om een oud huis gaat. Dan mag ik toch aannemen dat de schoorsteen niet altijd gelekt heeft. Daaruit leid ik af dat de zinkconstructie qua dimensionering afdoende is om de waterval vanaf het hoogste punt van het dak zonder overstroming of lekkage weg te leiden. Dat het nu toch lekt betekent mijns inziens dat er in de loop der tijd iets in de zinkafdichting is stukgegaan, en dat het voldoende moet zijn deze schade in de geest van het bestaande werk te herstellen.

    Gezien de hoeveelheid water die moet worden weggeleid langs de brede schoorsteen hoeft er maar een klein gaatje, scheurtje of kiertje in of rond het zink te zitten om een flinke lekkage te krijgen. Derhalve lijkt het me gewenst allereerst de bestaande zinkafdichting eens minutieus te onderzoeken. Als u dan wat foto’s maakt van de situatie en die hier plaatst kunnen de deskundigen meekijken en wellicht wat gerichter advies geven.

    Als u in het zink zelf niets kunt vinden zou u kunnen overwegen de bestaande zinkslabben eens te besmeren met een dakafdichtingsmiddel zoals Aquaplan. Als de lekkage dan stopt weet u zeker dat het probleem in het zink zit. Dan kunt u bij gunstige weersomstandigheden tot definitieve reparatie of vervanging overgaan. Ik zou een oplossing met Aquaplan overigens niet als definitieve remedie willen aanbevelen.

    Overigens is mij niet geheel duidelijk waarom u met loodslabben zou willen werken. Als de bestaande constructie in zink is uitgevoerd, waarom dan niet in dit systeem blijven?

    Salutations, Jos

    #199187
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Zeeuw, bij mijn oude schoorsteen (1796) was (later ;-)een zinkrand gezet en deze rand was afgesmeerd met cement oid. In dit cement zat rondom een krimpscheur waardoor het flink kon lekken. Heb alles goed schoongemaakt en over de cementrand een bitumen plakband geplakt. Van dat band waar ook dakgoten mee gerepareerd worden. Volgens mij ook van aquaplan. De band nog even voorzichtig verwarmt zodat het lekker vastsmolt. Daarover weer een laagje cement zodat het er weer als vanouds uitziet. Na drogen het cement en de schoorsteen aan de buitenkant twee keer met waterglas ingespoten.
    Al jaren lang geen Spatje 😉 last meer.
    Willem

    #199180
     Noë
    Sleutelbeheerder

    das wel grappig ons huis is ook van 1796
    maar goed misschien is die band idd ook wel een oplossing
    we zullen eerst maar eens alle tuilles de canals verwijderen en kijken
    zal wel iets verhelderen het is alleen moeilijk te bereiken en op die tuilles zit je ook niet lekker,laat staan dat je moet sleuven maken ,enz….

    #199181
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Jos,

    lood kan ik beter mee werken, zink vind ik onbuigbaarder ,moeilijker manipuleerbaar.
    de fotos zal nog even duren .We wonen niet constant in Fr .Ten vroegste april zijn we er weer, we hopen maar dat het niet teveel regent hahaha…

    Oja by the way ik heb met interesse de discussie gevolgd over de zinken goten solderen.Veel bijgeleerd en strakjes hier maar eens gaan oefenen …voor het grote werk.

    #199182
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @zeeuw

    Mocht inslijpen van nieuwe loketten niet haalbaar zijn, of is lood en zink simpelweg niet je ding. Ik heb twee jaar geleden de aansluiting van mijn nieuwe schoorsteen op mijn dak gemaakt met http://www.klober.be Een duits product. Op youtube wordt het allemaal net iets gemakkelijker gemonteerd dan ik in realiteit ervaren heb. Tot op heden is het een waterdichte oplossing die ook prima oogt. Wordt ook in de renovatie gebruikt. En nee, geen aandelen 🙂

    Jeroen B, 62

    #199183
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Klöber ?

    janv

    #199184
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je als Duits bedrijf Klöber heet, en je website in NL en BE heet: kloeber.be
    en je registreert niet (de ongebruikte!) klober.be , dan ben je niet goed bezig.

    ‘Uw dak verzorgt tot in de puntjes’, zou een goede slogan zijn.

    Loodflap met een klopper bewerken van binnen naar buiten. Ik moet ook zo iets doen bij de RVS schoorsteen dakdoorvoer.

    #199185
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ‘Uw dak verzorgt tot in de puntjes’, zou een goede slogan zijn.

    Mocht mijn dak willen…

    #199186
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos, ratatouille en Zeeuw,
    waarom lood en geen zink?
    Voor zover ik gezien heb wordt voor schoorsteenranden in NL meer lood toegepast en in F meer zink. Heeft misschien iets met de vorm van de dakpannen te doen: oud hollands verbeterd versus tuiles plates en tuiles mécaniques. Want zink is duidelijk moeilijker in vorm te brengen dan lood, meestal is er een zetbank voor nodig.
    Maar nu ik lees dat het om tuiles canal gaat is mij alles duidelijk. Zink aan tuiles canal aanpassen lijkt me een moeilijke taak. Inkloppen met een houten loodklopper is dan de oplossing die ik ook in Frankrijk vaak gezien heb.

    #199170
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    In NL heb ik vrijwel uitsluitend afwerking met loodslabben gezien. Pas toen ik mij in FR in deze materie ging verdiepen kwam ik erachter dat zink hier veel vaker wordt toegepast dan me in NL is opgevallen. Sommige constructies met zink vind ik heel fraai, zoals bijvoorbeeld in onderstaand plaatje.

    Schoorsteendoorvoer in zink

    Volgens mij is deze zinkconstructie robuuster dan loodslabben, die ik toch vaak heb zien verouderen en scheuren. Ik ben voornemens de doorvoeren in mijn dak ook op deze manier te realiseren.

    Salutations, Jos

    #199171
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En een lood versie: https://infofrankrijk.com/wp-content/uploads/schoorsteen.jpg
    In principe is deze fout aangelegd. Het lood vanaf de dakpannen moet omhoog staan en niet ingefreesd zijn. Er moet een aparte loodslab in de schoorsteen worden gemaakt die de opstaande loodrand overlapt. Dan kan het lood uitzakken zonder dat het scheurt.

    Inderdaad opvallend dat in FR veel meer zink wordt gebruikt en in NL meer lood.

    #199188
     Noë
    Sleutelbeheerder

    wubbe, ik kan je plaatje niet openen
    jos, in Frankrijk zijn er ook zulke kant en klare zinken schouwomhulsels -of hoe je het ook mag noemen-te koop die je zowel in de hoogte als breedte zelf kunt aanpassen.Alleen onze schouw is gewoon te groot …
    ik zag nu op een Engelse site dat ze aan de nokkant van de schouw ertegen aan een horizontale lat monteren zodat je als het ware een plat vlak creeert.Dusdanig krijg je geen zak met water maar kan het water beter langs de zijkanten weg.
    Misschien iets om te overwegen.

    #199192
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In de zinken versie van het voorbeeld van Jos zie je dat -met de stroomrichting mee- de bovenkant onder de pannen ligt, de zijkanten op de pan, net na de golf, maar met een randje die omhoog staat, iets wat met deze hoge pannen ook wel kan, en onder aansluit op de pannen. De zinken versies lijken een beetje op de Velux kaders. Die hebben ook een goot.

    Met lood is het de bedoeling dat je dat aan de bovenkant onder de pannen aanbrengt, aan de zijkanten moet het lood op de pannen en ook aan de onderkant op de pannen aanbrengen, fraai is het niet. Veel fraaier zijn de schoorsteen opbouw van poujoujat.

    Zoals je ziet hebben die zelfs bij een RVS DW schoorsteen, en mooie oplossing voor de dakdoorvoer, je kunt ze in elke gewenste kleur -laten- spuiten.

    Mijn in DE gekochte versie heeft echter een gewone loodlabbe. De schoorsteen zelf is erg fraai maar de doorgang met die flap is minder. Je kan bij het bevestigen een ril polyurethaan kit of gewone siliconenkit op de pan aanbrengen en daar het lood over laten lopen, en dan met de klopper inwerken.

    De bovenkant van de slabbe moet je traditioneel met kopspijkertjes in de panlat vast zetten, dwars door het lood heen.

    #199179
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Interessant al die loden en zinken schoorsteen-‘kragen’.
    Ik zie wel dat het bij Jos en Wubbe om tuiles pseudo canal gaat.

    En die Poujoulat-oplossingen zijn allemaal voor nieuwe schoorstenen. Op een traditioneel dak met bestaande schoorsteen niet toe te passen, maar je kan er wel iets van leren:
    Overal zorgvuldige overlappingen, bovenkant onder de pannen, onderkant erop en de zijkanten (met een opstaande rand) tot onder de eerste pannennaad!

    @ zeeuw: een plaatje van de Engelse oplossing? Of een verwijzing naar de betreffende site?

    #199191
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb de schoorsteen van mijn nieuw aangelegde houtkachel door een artisan laten aanleggen. Conclusie: hij komt bij mij de deur niet meer in 🙁

    Franse artisans hebben hiervoor duidelijk andere regels dan wij Hollanders.
    Ik heb zelf de aansluiting opnieuw gemaakt. En nu geen lekkage 🙂

    Ik zal nog foto’s toevoegen. Een van voor de verbeteractie en een na.
    Zoek de verschillen…

    #199189
     Noë
    Sleutelbeheerder

    duurt wel een 10 tal minuutjes

    er zijn nog andere te zien van de zijkant en dakrandkant

    #199190
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt, zeeuw.
    Lijkt me heel doelmatig.
    Overigens zie ik hier voor de eerste keer iemand step flashing toepassen ipv loketten.

    #199172
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik had nog foto’s beloofd van de schoorsteen:

    Zo werd de schoorsteen opgeleverd door de ‘artisan’
    Zo moet het niet...

    Gevolg: lekkage…

    Met een kennis het geheel onder handen genomen. Uitgangspunt: Lood niet onder, maar op de pannen!
    Beter...

    Lekkage over 🙂

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?