Moderateur de tirage – houtkachel

Dit onderwerp bevat 22 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199104
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een nieuwe schoorsteen en kachel geplaatst, 14Kw Invicta Chamane, met 180mm enkelwandig geëmailleerd recht omhoog door het plafond, (waar ik beton in heb gezet) en dan dubbelwandig RVS tot boven de nok. zie hier:

    Bij alles heb ik gezorgd voor optimale trek: ik heb twee bomen weggezaagd, ik ga loodrecht omhoog, er zit 35 mmm isolatie in de RVS dubbelwandige pijp (het beste wat er te koop is), en er zit een trekkap op. Ik heb ook een luchtkanaal aangelegd vanuit de garage die uitkomt onder de kachel, hij krijgt dus verse verbrandingslucht. Samen met de prachtige doorgang -geklopt in lood- door het dak was ik erg tevreden.

    Te weinig trek bij de kachel is het meest gehoorde probleem, maar: ik heb te veel trek! De kachel moet tussen 6-12 Pa trek hebben, en ik heb het niet gemeten, maar de eerste resultaten doen lijken op het vuur van de smidse; een aangejaagd vuur, hout verbruik enorm, en relatief niet zo veel warmte.

    Nu heb ik al twee dagen besteed aan het nalezen van allerlei rubrieken over dit probleem, en ook in het boekje van de kachel staat dat er bijna altijd gebruik gemaakt moet worden van een moderateur de tirage.

    (Die moderateur is een klepje die valse lucht aanzuigt als er te veel trek is, dus de rookgassen bijmengt met lucht uit de kamer).

    La dépression dans le conduit de fumées doit être comprise entre 6 et 12 Pascals. Cette mesure est vérifiable en chauffe à l’aide d’un manomètre. Un modérateur de tirage est nécessaire dans presque tous les cas pour réguler le tirage aux valeurs préconisées.

    Je vraagt je af waarom dat altijd moet, en waarom ze nooit een foto plaatsen van een kachel met zo’n regelaar. Ik denk dat ik het wel weet.
    Want… ik heb esthetiek laten meewegen bij de keuze van de kachel en de plaatsing, vandaar de beton doorgang bij het plafond (anders moest ik 50cm onder het plafond al overgaan van enkele naar dubbele buis).

    En die moderateur de tirage -er zijn verschillende typen , moet geplaatst worden op een T, en dan het liefst 50cm boven de kachel. LELIJK!!! Verpest mijn uitzicht.

    Uiteindelijk zal ik wel de keuze maken, want praktisch is toch dominant, maar ik baal.

    Veel minder storend is een klep in de pijp -een smoorklep- maar dat is niet optimaal voor de verbranding, en verboden in France, of niet de gewenste 50 cm boven de kachel, maar de T op 1 meter boven de kachel aanbrengen, of mijn schoorsteenmonding, de trekkap, modificeren (lees : beetje dicht maken) is er nog iemand die hier iets zinnigs over kan vertellen?

    #199105
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Misschien niet helemaal vergelijkbaar…., maar ter informatie:
    in onze boerderij in NL zit in een oude schoorsteen met aansluiting op de rookgasafvoer van een kachel in de keuken, een “trek-klep”. Deze zit boven het plafond van de keuken op ca. 2,4m’ boven de keukenvloer en 20 cm boven de vliering-vloer. Aangezien we deze rookgasafvoer niet gebruiken (geen kachel in de keuken) en we het geklepper van het ding storend vonden, heb ik ‘m met een spie buiten bedrijf gezet, waarmee ie nu permanent “dicht” staat.

    #199106
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Rata, Ik heb zo’n moderateur. Gelijk aangeschaft met een nieuwe kachel nadat de oude door oververhitting (ja, dat kan) een barst had opgelopen in het bovenste deel. Ik heb nu een 12 Kw Invicta Mandor. Die regelaar is ideaal naar mijn beleving. Daardoor brandt het hout veel regelmatiger, is de kachel zelfs zuiniger en ook schoner (althans, ik hou vrijwel geen resten over). En het ziet er zo uit.

    #199107
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En voor degene die de link niet kunnen openen. Hier de foto:
    moderateur de tirage in kachelpijp
    Let niet op de afdichtingsring die net voor de foto werd genomen langs de kachelpijp naar beneden kwam en op de moderateur bleef hangen. Die hoort er dus niet bij.

    #199108
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb ook een luchtkanaal aangelegd vanuit de garage die uitkomt onder de kachel, hij krijgt dus verse verbrandingslucht.

    Ratatouille, zorgt dit luchtkanaal niet voor ’n hoop zuurstof, te veel wellicht ?

    Peter (die ’n probleem graag bij z’n oorzaak aanpakt in plaats van te rommelen).

    #199109
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor de reacties zover.

    Hallo Fansco, ja die bedoel ik. Moet ik niet op die mooie hond letten? ;>)
    Maar jouw kachel heeft een achteraansluiting en die van mij een bovenaansluiting en mijn kachel staat in het midden van de ruimte.
    Dus dan komt die zijpijp van de T een stuk hoger, ik zie overigens dat jij die zijpijp niet hebt verlengd. Dan komt er sneller vuil tussen en roet, en functioneert hij minder na een tijdje. (alleen maar gelezen he, deze kennis). De regel is 3x diameter pijp boven de kachel en twee maal diameter pijp opzij.

    Peter, ik heb die opening in de garage dichtgestopt want ook ik dacht dat hij op die manier werd aangestuwd, maar nee, het is echt een zuiging. Je hoort hem loeien
    en bij openen deur is het meteen weg.

    kachel

    #199110
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ratatouille, zorgt dit luchtkanaal niet voor ’n hoop zuurstof, te veel wellicht ?
    Peter (die ’n probleem graag bij z’n oorzaak aanpakt in plaats van te rommelen).

    Peter,
    dit luchtkanaal vanuit de garage is vooral nodig om tocht dwars door de kamer te voorkomen, want anders zou het vuur lucht door alle mogelijke gecontroleerde en niet gecontroleerde openingen aanzuigen (spleten van ramen en deuren). Deze luchtstromen zijn niet goed regelbaar. Bij de door Ratatouille aangebrachte luchttoevoer vanuit de garage zou dit in principe mogelijk kunnen zijn, maar beter is in ieder geval de trek (=onderdruk) daar te regelen waar die beheerst moet worden, namelijk bij de rookgasafvoer van de kachel. Rommelen? Ik vind dit een doelmatige oplossing.

    @Fransco: Jullie moderateur ziet er helemaal niet zo slecht uit. Zou die niet nog mooier staan als die naar achteren gedraaid is?

    @Ratatouille: Ik heb ook zo’n luchtkanaal aangelegd, maar dan voor een traditionele openhaard, zie hier afb.7.

    #199111
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ratatouille,
    in jouw situatie (mooi, stijlvol) zou ik de T+klep net boven de zoldervloer aanbrengen.

    #199112
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cristian, inderdaad, hier een foto. vent

    Ik heb hem ingeslepen in het natuursteen en door de vloer. (met een kunststof platte buis en een bocht). Hier staat de kachel op.

    #199113
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian , kan jij uitrekenen wat dat doet met de luchtstroom?
    De regel van aanbrengen heb ik boven gemeld, normaal moet een hitte voerende enkelwandige pijp 3x diameter doorsnede van brandbaar materiaal af blijven. 180mmx3 = 50cm ±

    De klep moet in zicht blijven en in de ruimte van de kachel, verplicht.
    Mijn plafond is hout, behalve het stukje beton. Ga ik 1 meter omhoog, bijvoorbeeld zet ik een T na het 1 meter stuk boven de kachel, dan zit die dwarsbuis van de T niet 50 cm geheel boven het beton. Dus de T bij de pijl.

    T

    Maar de hitte in het dwarsstuk is hoger ook minder. Dat zou voor mij een minst storende plaatsing zijn, wel moet ik nieuwe buizen kopen. En, je ziet het niet op de foto, maar mijn uitzicht is kilometers ver over de toppen. Zonde van zo’n dwarse buis…

    #199114
     Noë
    Sleutelbeheerder

    maar nee, het is echt een zuiging. Je hoort hem loeien
    en bij openen deur is het meteen weg.

    Heb je niet gewoon een lek in de deur? Als ik bij onze, soortgelijke houtkachel de deur niet geheel dicht maar net met een klein kiertje van een paar mm open laat dan loeit hij ook als een gek! Handig bij aanmaken en weer even op laten flakkeren na getemperd stoken.

    Ik heb bij een andere kachel onlangs de afdichtingskoorden vervangen omdat die gaar waren. Die kachel brandt nu ook een stuk rustiger dan met de oude koorden.

    Overigens regel ik mijn cuisinière ook gewoon met de geïntegreerde smoorklep, mag officieel niet maar het ding zit er op van origine en het werkt perfect voor de regeling.

    #199116
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, kachel is gloednieuw. Ik heb nog een andere kachel en die doet 5x zo lang over zijn hout. Het is echt te veel trek.
    Maar bij oudere kachels is het vernieuwen van de koorden een goede oplossing, helaas doen mensen het niet, maar de koorden zijn gewoon te koop bij de Brico.

    #199117
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rata, de leverancier van de kachel vond de lengte opzij naar de moderateur meer dan voldoende. Die is iets meer dan één keer de diameter van de pijp. Je kunt de moderateur stellen door de klep te verdraaien (zwaartekracht doet dan zijn werk) en ik heb er mee gespeeld. Wel moet je na verloop van tijd dat stellen met een tang doen, want ook de moderateur wordt onprettig warm voor je handen. Uiteindelijk bleek de bijna lichtste stand de beste. De luchttoevoer van de kachel zet ik helemaal open. Pas als de kamer warm is, gaat die dicht. Voordeel van deze instelling is dat ik het vuur in de kachel gemakkelijk een nacht overhoud, nadat ik vlak voor ik te bedde ga er de laatste twee blokken van 50 cm op heb gegooid (maar ik slaap niet erg lang).

    Christian, de moderateur kan wel naar achteren worden gedraaid, dan zit hij nog 10 centimeter van de muur, maar dan kijk je in de holle ring van de moderateur die buiten de pijp uitsteekt. Zo vinden we het mooier. Er zijn overigens kleinere moderateurs die dat nadeel niet hebben.

    Het mooie van een nieuwe kachel is dat alles nog perfect werkt, de afdichting bijvoorbeeld. Ik steek deze kachel met een enkel lucifertje aan: twee blokken naast elkaar, wat takjes die ik een herfst geleden heb gesnoeid in de ruimte er tussen. Een paar grote splinters van de houtblokken geplukt daar bovenop, vuurtje erbij en klaar.
    De trek wordt overigens bepaald door het samenspel van de lengte van de kachelpijp en het verschil in temperatuur tussen boven en onder. Ik denk dus dat als je de moderateur meer naar boven zet, het effect niet veel minder zal zijn omdat de trek door de hele pijp heen gaat. Of zie ik dat verkeerd? Bij mij gaat de kachelpijp in een schoorsteen waar elke piet van elke kleur met elk embonpoint gemakkelijk in kan afdalen. De kachelpijp die ik heb geleid door een opening in de met beton afgedichte onderkant van de brede schoorsteen (zo breed als de schouw op de foto) is ruim 12 meter lang en eindigt ongeveer een zeer dikke meter onder het uiteinde van de schoorsteen.
    Ik heb in de afgelopen 10 jaar al vele kachelconfiguraties uitgeprobeerd, maar deze bevalt me tot nog toe het best.
    Frans

    #199118
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Fransco, de kachel in de ruimte waar ik woon, heeft de zelfde configuratie als die van jou. Die komt uit in een stenen schoorsteen. Het is heerlijk warm hier, en ik gebruik weinig hout. Het vriest stevig buiten.

    Maar de nieuwe kachel heeft dus geheel nieuwe schoorsteen, alles top, en geheel volgens de nomen, en dan toch te veel trek. De fabrikant Invicta meent zelf dat er vrijwel in alle gevallen een moderateur noodzakelijk is. Ok, denk ik dan: is de aanbevolen 180 mm niet te groot voor deze kachel?

    Ik woon in een winderig gebied, met veel draaiwinden. Ik ben benieuwd als je de moderateur hoger plaatst (= 1,2 meter boven de kachel) of er dan nog een goede uitwisseling is van valse lucht en warme lucht, ik hoopte dat onze rekenmeester daar iets over kon zeggen. Het zou mij visueel minder storen. Of ik moet me maar neerleggen bij de praktijk. Ik begrijp het principe van die Georgin.

    Anders is het trial and error, en ga ik maar wat proberen.

    #199119
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ratatouille, de trek neemt toe naarmate de schoorsteen langer is. De breedte van de pijp heeft weliswaar enige invloed (meer weerstand), maar niet echt veel omdat in een brede pijp er meer afkoeling plaatsvindt (zeggen de deskundigen). En dan denk ik aan pijpen tussen de 15 en 20 centimeter, dus niet extreem ruim of krap bemeten. Na lengte is het warmteverschil tussen beneden en boven een tweede bepalende trekregelende factor en tot slot is een rechte en gladde pijp naar boven de laatste factor die echt van invloed is. Dus als jij een nieuwe kachel hebt, die optimaal brandt en een lange gladde en rechte pijp, dan zal de trek ook optimaal zijn en is een trekregelaar het eerste waar je aan moet denken. Omdat het een simpel mechanisch dingetje is (open als de onderdruk in de pijp sterker is dan de zwaartekracht die de klep dicht houdt – de zwaarte van de klep kan je regelen), lijkt mij dat je wel enige afstand van de warmtebron kan houden, maar dan moet je wel voor de juiste instelling van de klep kiezen.
    Frans, die met zijn simpele regelaar zeer gelukkig is. Het scheelt echt!

    #199120
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian , kan jij uitrekenen wat dat doet met de luchtstroom?

    Neen, kan ik niet. Gespecialiseerde bedrijven zoals Poujolat kunnen dat zeker. In de praktijk heb ik tot nog toe alleen gezien dat deze kleppen door trial & error afgesteld werden.

    #199115
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aangeraden wordt door de fabrikant, de moderateur zo dicht mogelijk te plaatsen bij de monding van de kachel, en type B2 (voor schoorsteenpijpen diameter 140-200 mm) moet 14 tot 25 cm zijwaarts geplaatst worden op de Te. Die moet je dus verlengen.

    plaatje

    #199126
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kom even verslag uitbrengen van de moderateur de tirage.
    Tijdens de afgelopen vorstvrije periode heb ik de schoorsteen opnieuw opgebouwd, weer het dak op, de kit losgesneden, en dat alles om 80 cm boven de kachel een T te plaatsen en daarin de moderateur. Die ik met hittebestendige verf zwart heb gespoten, de kleur van de binnenpijp.

    Vandaag met windstoten van 75km p/u voor het eerst de kachel weer gebruikt, nu met die klep. Bij elke windstoot gaat hij open en dicht, en zuigt dus lucht uit de kamer mee de schoorsteen in, en het resultaat is, dat het vuur in de kachel veel rustiger brandt. Je kunt afstellen bij hoeveel trek de klep moet openen en hij danst dan onhoorbaar de hele dag heen en weer, open dicht – open dicht.

    Ik ben erg blij dat ik de moeite heb gedaan, het is echt een enorme verbetering, zeker in mijn gebied waar veel wind is en veel vlagen die van alle kanten komen. een succes! Meer warmte, minder houtgebruik.

    #199121
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ratatouille,

    even nog een foto van de plaatsing van deze modérateur de tirage?

    #199122
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voila, zoals u wilt, op de plek waar ik de pijl had ingetekend. De kraag moet nog omhoog, in de houten vloer heb ik een stuk beton gezet ivm brandveiligheid.
    tirage

    #199123
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ziet er mooi uit. Ik denk dat ik de mijne van de zomer ook maar een kleurtje ga geven. Die spuitbus heb ik nog. Verder kan ik de positieve ervaring van Rata alleen maar onderschrijven. Het vuur is regelmatiger en (dus) efficiënter.

    Groet,
    Frans

    #199124
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Overigens, ik werd nog gevraagd hoe ik het luchtkanaal aangelegd heb dat ik in mijn bijdrage van16-01-2016 genoemd had.
    Heel eenvoudig.
    Dit is het principe dat ik in een oud boek van 1938 gevonden had:

    Ik heb vanuit de schuur een 100mm-rioleringsbuis naar binnen gelegd die in de grondplaat van mijn openhaard uitkwam:

    Nadat de laag vuurvaste stenen als stookplaat geplaatst was heb ik op de opening een stalen gaatjesplaat gelegd zodat het vuur vanonder lucht krijgt:

    Aan de kant van de schuur heb ik een afsluiting geplaatst (gewone PVC-schroefdeksel) die ik erop zet om bij het niet-stoken geen toevoer van koude lucht te hebben.

    #199125
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gelukkig is de hoge plaatsing niet nadelig gebleken voor de werking of de trek, hij stoort me nu niet, want hij zit achter de balk. En ik heb hem zo gedraaid dat ik hem niet in beeld heb. De schoorsteen komt nu ook 30cm hoger boven het dak dan voorheen, dat kan ook geen kwaad, kortom, ik ben tevreden met het resultaat. Nu de andere schoorsteen nog. Bedankt voor je reactie.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?