Stroomuitval bij Orphée

Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #195704
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Naar aanleiding van een discussie over aggregaten die het huis bij stroomuitval met elektriciteit verzorgen het volgende.

    1949 zagen wij in het Centre Culturel Franco-Allemand in Berlijn (het latere Maison de France) de film Orphée van Jean Cocteau, met Jean Marais en Maria Casares, een schitterende moderne interpretatie van de Orpheus-saga, voor mij nog steeds de beste film die ik ooit zag.
    Orphée mocht zijn geliefde Eurdice weer uit de onderwereld het leven in nemen op voorwaarde dat hij haar nooit meer aankeek. Er volgde een aantal scènes waar zij in huis een soort kat-en-muis spel speelden, met steeds meer stress. Toen Orphée hieraan een einde wilde maken schakelde hij ‘snachts het licht aan en ging naar Euridice’s kamer. En toen gebeurde het: une courte interruption du courant voorkwam dat hij haar zag. Wij dachten toen dat dat toch een beetje ver gezocht was. Onderbreking van de elektravoorziening? Dat hadden wij toch alleen in de oorlog, waar bij bombardementen de bovengrondse leidingen, voor zover die er nog bestonden, beschadigd werden. Wat wisten wij toen van de elektriciteitsvoorziening in Frankrijk, waar dit nu, 65 jaar later, nog steeds gebeuren kan!

    Elektravraag en aggregaat

    #195705
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Prachtig verfilmd. Dank dat je die film onder de aandacht hebt gebracht.
    Wat de stroomstoringen anno nu in Frankrijk betreft, kan ik je vertellen dat wij er regelmatig mee te maken hebben. Het hoeft maar even te onweren of alles slaat uit – tenminste meestal. Maar met een houtkachel, een gasoven en kaarsen komen we nooit echt in nood. Voor ons dus geen aggregaat. Het langst dat we zonder stroom hebben gezeten, is vier dagen geweest. De buren kwamen bij ons eten, want ze kookten en stookten op elektra.
    Frans

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?