Pelletkachel – canalisé

Dit onderwerp bevat 16 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201947
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In deze streek is het januari-februari ’s nachts vaak een graad of 5-10º, overdag regelmatig rond de 15-20º, maar het is ook wel eens een week 12º. En dan is mijn dikke muren stenen huis mooi constant een graad of 12-14º. Dat is overdag geen probleem, maar ’s avonds is dat toch niet comfortabel.

    Ik had gedacht dat met goed ventileren overdag, als ik hier permanent woon, het binnenklimaat zó zou verbeteren dat de aanwezige kleine houtkachel genoeg zou zijn, maar dat is niet zo. Ik heb dus uiteindelijk een pelletkachel gekocht.

    Reden om dat hier te vertellen is dat het een “canalisé” pelletkachel is: een hetelucht versie een Olivia Steel “AirPlus” van Ravelli (ze zijn er ook als convectie model, en andere modellen met water-cv aansluiting). Deze kachel heeft een extra kanaal om warme lucht naar een andere kamer te blazen. Eigenlijk bedoeld om met de achterkant tegen een muur te staan en dan een pijp door de muur te steken naar de “andere kamer”. Ik gebruik dat extra kanaal echter voor de bovenverdieping hier.

    Erg fraai is dat je twee temperatuursensortjes kan aansluiten, eentje in de hoofd-ruimte, en de andere in de “canalisé” kamer, en dat de kachel dan zelf de warmteverdeling regelt.

    Ik had het liefst een speksteen houtkachel gehad, maar deze streek heeft geen hout, en ik heb in huis geen plek kunnen vinden om zo’n ding neer te zetten. Een nieuwe schoorsteen kan ik nergens kwijt, en de bestaande staat op de verkeerde plek. De beoogde plek voor de pelletkachel had al een opening in de muur (60cm dik) naar buiten voor ventilatie van een wc, en die is nu dus gebruikt als afvoerkanaal. (Voor een pelletkachel heb je geen schoorsteen nodig, een pijp door de muur naar buiten is genoeg.)

    Deze kachel is 110x80x25 (hxbxd), en is dus maar 25cm diep, waardoor ie makkelijk in een gangetje kan staan, zodat ie z’n warmte het woongedeelte in blaast. Jammergenoeg heeft de kachel alleen maar zo’n extra kanaal aan de achterkant, waardoor het ding toch nog 10cm naar voren moest om plek te hebben voor de hetelucht-pijp aar boven. Maar met 35cm ruimte voor een kachel is ook te leven.

    Ik vind het overigens geen kachel om gezellig bij te gaan zitten. De vlam is wel mooi, maar ook onrustig. Het is geen fijn rustig vuurtje als in een houtkachel. De warmte komt uit de kachel in de vorm van hete lucht, eruit geblazen met een krachtige ventilator. Da’s in mijn huis precies de bedoeling, maar je gaat dan niet vóór deze kachel zitten. (Dan moet je een convectiemodel kopen.) Ook wordt er elke paar minuten een handje pellets in het vuur-gedeelte gestort, en dat hoor je.

    JS

    #201948
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour @Jswaal,

    Mijn hartelijke dank voor deze bijdrage. Met name omdat deze mijn mening over pelletkachels bevestigt. Ik heb er namelijk een hekel aan. Ik vind ze lawaaiig, ik vind ze duur, ik vind het vuur niet mooi, ik vind ze onpraktisch omdat je met die pellets moet sjouwen, ik vind ze lastig omdat je nog steeds regelmatig de asla moet legen, en last but not least vind ik het vervelend dat ze elektriciteit nodig hebben en je dus bij stroomuitval in de kou zit.

    Een CV ketel op pellets, in een separate technische ruimte, met een bijbehorende bulk opslag voor pellets en een automatische (worm) toevoer kan ik me nog voorstellen. Dan hoef je tenminste niet met emmertjes pellets te sjouwen omdat de opslag direct wordt gevuld door de leverancier. Ook hoor en zie je die pelletbrander normaal gesproken niet. Maar zeker niet zo’n ding in mijn woonruimte.

    Ik stook zelf het liefst op hout. Niettemin realiseer ik mij dat dat niet voor iedereen altijd mogelijk is. Bijvoorbeeld omdat er geen bron van brandhout is (zoals bij @JSwaal), of omdat het hele gedoe eromheen (zagen, kloven, drogen, opslaan, sjouwen) bijvoorbeeld op gevorderde leeftijd te veel wordt.

    Ik heb mij nu reeds voorgenomen om, indien ik het gedoe met hout zat zou worden, zo’n grote propaangastank te laten ingraven. Zo’n ding dat via telemetrie automatisch de leverancier waarschuwt dat er gevuld moet worden, en waarvoor ik gewoon maandelijks vastrecht en verbruik betaal. Eigenlijk qua comfort te vergelijken met een aardgasaansluiting in Nederland. Dan kan ik stoken op gas en bovendien ook nog koken zodat ik geen gedoe meer heb met gasflessen. Kortom, een oude dag zonder gesjouw.

    Ik Frankrijk kom ik deze oplossing vaker tegen. Hoe dat in Spanje zit weet ik niet.

    Salutations, Jos

    #201949
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het ouder worden en hout stoken is zeker een vraagstuk, er komt heel veel arbeid bij kijken.
    Wij hebben onlangs eens bedacht om ooit in de toekomst jongeren uit de naburige dorpen het werk te laten doen en ze daarvoor te betalen. Dat je dan zelf nog blokken moet ophalen en in de kachel moet stoppen, dat moet toch kunnen tot op hoge leeftijd?

    Liever dat dan pellets, er is veel te zeggen over de schone verbranding en de lage CO waardes, maar dan moet de verbranding wel microprocessor worden aangestuurd met sensoren en gewogen toevoer van de brokjes. Allemaal dingen die onderhouden moeten worden en kapot gaan. Dan is een houtkachel -en eventuele elektrische kachel- veel simpeler.

    Volgens mij moet er ook op een pelletkachel een schoorsteen.

    #201951
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een CV ketel op pellets … kan ik me nog voorstellen.

    (deze bijdrage verscheen niet..?)

    Dat had hier ook wel gekund, maar ik heb er niet voor gekozen omdat ik het a) een heel gedoe vond om leidingen aan te leggen, er b) geen plek is voor radiatoren, en c) het stookseizoen hier maar een 6-8 weken is, d) er alleen ’s avonds gestookt hoeft te worden, en e) ik maar een paar graden wil bijverwarmen, en f) een extra schoorsteen niet nodig is. De kosten van mijn pellet-lucht-kachel zijn dan een fractie van die van een cv installatie, en het plaatsen van het ding was in een paar uur gebeurd.

    De asla bevat overigens nauwelijks as, voor één avond stoken niet meer dan een handjevol. Een houtkachel geeft véél meer as.

    De 15kg zakken sjouwen.. ach, als je wat ouder wordt gebruik je daar een boodschappenkarretje voor 🙂 Verder is hout sjouwen natuurlijk net zo veel werk.

    Ik vind hout stoken overigens dolle boel, en ik had graag een speksteenkachel gehad als deze Attika Coluna.

    In Frankrijk heb ik huizen gezocht waar véél (stook)bos mogelijk was, wat de Engelsen een “coppice” noemen, wij noemen dat gewoon “hakhout”, de Fransen “taillis”. Een bos waar je in rotatie van een jaar of 7-8 hout rooit. Een hoop werk, maar je kan dan ongelimiteerd stoken zonder je schuldig te voelen dat je Canadees bos in pelletvorm opstookt, al staat er met héle grote letters ECO op de (groene) zakken.

    Overigens, er bestaan ook fornuizen op pellets, je kàn er dus óók op koken!

    JS (schuldig)

    • Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 1 maand geleden door Noë.
    #201952
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Schoorsteen is niet nodig, er is overdruk in de meeste pelletkachels, weer wat opgestoken, en CO moet CO2 zijn. Recht door de muur is niet de beste oplossing, maar eerst omhoog en dan door de muur wel. Zie de logische tekeningen en uitleg:

    Rookkanaal Pelletkachel afvoer

    #201953
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In SPANJE zijn specifieke gebruiken en gewoontes, logisch ook, het is een ander klimaat. Je kunt het beste een forum voor wonen in Spanje gebruiken om daar te overleggen, dit forum is voor Nederlanders die in Frankrijk (gaan) wonen. JSWaal heeft meermalen aangegeven dit niet te willen, maar geeft wel in zijn profielbeschrijving een trolachtige reden voor zijn aanwezigheid hier. Daar blijf ik op wijzen.

    #201954
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In SPANJE zijn specifieke gebruiken en gewoontes, logisch ook, het is een ander klimaat. Je kunt het beste een forum voor wonen in Spanje gebruiken om daar te overleggen, dit forum is voor Nederlanders die in Frankrijk (gaan) wonen. JSWaal heeft meermalen aangegeven dit niet te willen, maar geeft wel in zijn profielbeschrijving een trolachtige reden voor zijn aanwezigheid hier. Daar blijf ik op wijzen.

    Ik zou weer een fijn opstel van u af schrijven, maar dan wel in Entre Bâtards of zo.

    JS

    #201955
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Entre batards? Is dat Spaans? De bouwwijze, de vergunningen, de regels, en de mentaliteit van de Spanjaard is anders, dus kan je beter daar je vragen stellen. Bovendien heeft dit forum heel veel energie in jouw gedetailleerde vragen gestoken over het verbouwen van Franse huizen die allemaal virtueel bleken te zijn. En ‘vergat’ je te zeggen dat je een huis in Spanje had gekocht. Dat was zeer irritant voor verschillende mensen -sommigen zaten er minder mee- die je hier geholpen hebben. En zoals de moderator toen al heeft opgemerkt: dat was erg zuur voor de forumdeelnemers.

    Je kunt dus beter je vragen stellen in het forum voor Bouwen in Spanje, zeker als je je ook nog zo onbescheiden opstelt.

    #201956
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Entre batards

    Excuses, ik bedoelde Entre Bâtard. Gehéél voor ú alleen.

    JS

    #201957
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat heeft ratatouille toch met trollen en mensen die volgens hem niet in zijn straatje passen.
    Je zou bang worden op dit forum nog wat te plaatsen zonder door hem uitgejouwd te worden.
    Is dat de toekomst voor de nieuwe eigenaar.
    Veel succes.

    Cees.

    #201958
     Noë
    Sleutelbeheerder

    JSWalonie zei: Excuses, ik bedoelde Entre Bâtard. Gehéél voor ú alleen.

    Is ook moeilijk he? Uw pogingen de sfeer te verpesten. Als we de zoekmachine herstellen kunnen we even genieten van uw zuigen.
    Ik ben tegen trollen en mensen die niet in het straatje van infofrankrijk passen, wen er maar aan.

    #201959
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Is ook moeilijk he? Uw pogingen de sfeer te verpesten.

    Sja, ik weet dat pelletkachels niet het meest gezellige vuur geven, maar u overdrijft nu toch wel een beetje.

    …wen er maar aan.

    Meneer Wilders! Ik had u niet herkend! Hoewel..

    #201960
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bosbess gaat eindredacteur worden van de website en Ratatouille veegt iedereen die niet op dit forum hoort de pan uit, inclusief trol bosbess.
    Dat wordt nog leuk daar.
    Als ik wat wil weten ga ik tegenwoordig maar direct naar de site van Christian le Bricoleur, daar staat een berg aan informatie duidelijk en helder en zonder hijgende mensen in m’n nek.
    De lol begint er aardig af te gaan de laatste tijd.

    http://klussen-in-frankrijk.eu/

    Cees.

    #201963
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kan niet anders concluderen dat JS de gene is die de boel verziekt. Met zijn ‘Excuses, ik bedoelde Entre Bâtard. Gehéél voor ú alleen.’ opmerking, hier boven. En dat doet hij vaker, het staat zelfs in zijn profieltekst. Wonderlijk toch hoe onze opvattingen daarover verschillen. En hoe selectief de moderatie.

    #201964
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste mensen,
    Ik verzoek Jswaal en Ratatouille om hun persoonlijke correspondentie niet langer in dit publieke forum te voeren.

    Indien dit doorgaat zullen we de betreffende reacties verwijderen. We hopen dat de beide deelnemers zich willen conformeren aan deze richtlijn aangezien we anders genoodzaakt zijn om hun deelname aan dit forum tijdelijk of definitief te blokkeren.

    #201962
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik blijf graag verschoond van die aanvallen dus uw proactieve houding stel ik op prijs. Wel blijf ik ook ik de toekomst melden dat bouwproblemen in Zuid Spanje een andere oplossing vragen dan die in Frankrijk, om logische redenen.

    #201961
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geen idee wat het allemaal nog met pelletkachels te maken heeft? Maar goed. Ik wens u allen een fijne toekomst onder uzelf.
    JS

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?