Waar (buta)gasfles plaatsen?

Dit onderwerp bevat 15 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201898
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een keuken waar de (buta)gasfles voor de kookplaat er onder in het (open) kastje staat. Nu zijn er plannen om de keuken te vervangen.

    Wat zijn dan de mogelijkheden en/of voorschriften? Mag ik de gasfles in een keukenkastje blijven zetten of moet die fles ergens anders staan. Als hij ergens anders moet staan, waar dan? Ik kan er niet zo veel over vinden (wat ik begrijp…)

    Het gaat hier om een 30l fles Butagas.

    Alvast dank!

    #201899

    Wat de leveranciers daarover te melden hebben komt ongeveer hier op neer. Butagas mag binnen, ventilatie blijft van belang, niet opslaan in een kelder. Propaan moet altijd buiten staan.

    #201900
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn oplossing:
    Achter een keukenkastje dat naast het fornuis staat een gat voor de slang door de muur geboord en de gasfles in de belendende schuur gezet.
    Fles staat dus niet in de keuken, gasslang is niet langer dan normaal (ca.1,20m).

    #201901

    Si vous me permettez, Christian, een kleine aanvulling. Zolang de temperatuur in die schuur niet beneden nul komt is dat een prima oplossing. Het lastige van butagas is dat het beneden de nul graden vloeibaar wordt, dus onbruikbaar voor verwarming. Wat ik me ervan kan herinneren – een oude discussie hier op ’t forum – is dat de gasleveranciers aanbevelen de temperatuur niet beneden de vier graden boven nul te laten komen. Propaangas wordt pas beneden de min 44 graden vloeibaar.

    #201902
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour @Wubbe,

    Ik heb miet iets vergelijkbaars te maken gehad, nieuwe keuken en nu de vraag waar de gasfles te plaatsen.

    De oude opstelling bestond uit één 13kg butaanfles binnen in de keuken. Daar zitten de nodige nadelen aan: je loopt altijd met die zware flessen door je keuken te sjouwen, als ie en keer op de grond botst kost het je een vloertegel, het neemt veel keukenkastruimte, en de fles raakt altijd leeg op het moment dat je een huis vol bezoek hebt of iets heel delicaats aan het koken bent.

    Ik heb net als Christian de opstelplaats voor de gasflessen naar buiten verhuisd. Omdat ik geen overdekte ruimte nabij de keuken heb staan ze nu helemaal in de open lucht. Het maken van een leuk klein afdakje met een paar dakpannen erop zit nog in de planning 🙂

    De buitenopstelling betekent dat ik niet langer met butaan kan werken, omdat dat bij temperaturen tond het vriespunt of kouder niet meer uit de fles komt. Daarom gebruik ik nu propaan. Voor de kooktoestellen maakt dat geen (merkbaar) verschil.

    Omdat er buiten ruimte genoeg is, kan ik nu het grootste nadeel van werken met gasflessen aanpakken, namelijk het te pas en te onpas leegraken van de fles op de meest ongelukkige momenten. Dat heb ik gedaan door twee flessen met automatische omschakeling via een inverseur-limiteur gaz en een magiscope te gebruiken:

    Gas omschakelaar

    Onderstaand plaatje geeft aan hoe dat gerealiseerd kan worden:

    Schema gas

    In mijn geval zijn er in totaal twee flessen. Echter, er zijn typen gasfornuis met branders die zó krachtig zijn dat bij stevig gebruik één fles niet meer voldoende debiet geeft, zeker als het buiten koud is. In dat geval kan de standaard oplossing eenvoudig worden uitgebreid zodat wordt omgeschakeld tussen twee sets van parallel geschakelde flessen. Nuttig als je zo’n enorm Lacanche of La Cornue fornuis hebt. De Magiscope zit bij mij gewoon buiten, maar er zijn mogelijkheden om die binnen aan te brengen, zodat je in één oogopslag kunt zien of je al op de “reservefles(sen)” draait.

    In ieder geval is er buiten meestal genoeg ruimte voor héél veel gasflessen 🙂

    Salutations, Jos

    #201903
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heb dezelfde opstelling als Jos zijn tekening laat zien, dus de 2 flessen buiten tegen de muur met een klein bouwseltje eromheen.
    Alleen gebruik ik al 10 jaar de Butagaz flessen en zelfs met -8 graden van de laatste week bleef de fles gaz leveren.
    Mijn buurman blijft mij ook altijd vertellen dat ik propaan buiten moet gebruiken vanwege het bevriezen (vloeibaar worden van het gaz), maar butagaz werkt prima in mijn situatie.
    Pierro

    #201904
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De oplossing van Jos met die inverseur automatique is prima, maar ik heb ook eens het volgende meegemaakt:
    De inverseur had bij Fred dat gedaan wat hij moet, namelijk omgeschakeld, maar niemand had dat in de gaten – tot ook de tweede fles leeg was, en er was geen (derde) reservefles in huis, en het was zondagmiddag.
    Bij mij staan gewoon twee flessen naast elkaar, de ene aangesloten, de andere vol als reserve. Als die ene op is, wissel ik de aansluiting om (passende sleutel hangt boven de gasflessen) en zet de lege meteen in mijn auto die in dezelfde schuur staat, met de achterklep op 1,20m afstand van de gasflessen.

    Nog even het volgende, om de natuurwetenschappelijke achtergrond duidelijk te maken:
    Propaan en butaan is in de flessen steeds onder druk in vloeibare vorm aanwezig. In de volle flessen is ca.80% vloeibaar ‘gas’ aanwezig, de ruimte daarboven is met gasvormige butaan of propaan gevuld (daarom moeten de flessen ook steeds staan, nooit liggen, want men wil gas en geen vloeistof afnemen). Als de kraan geopend wordt daalt de druk waardoor weer vloeibaar butaan/propaan vergast, want de overgang vloeibaar -> gasvormig is druk-en-temperatuurafhankelijk.
    Dit diagram maakt het duidelijk:
    http://up.picr.de/28150156az.png
    Bij atmosferische druk verdampt butaan rond het vriespunt (precies bij -0,5°C), propaan bij -44°C.

    Ik heb overigens van de sterkere temperatuurafhankelijkheid van butaan nog geen last gehad, in de schuur daalt de temperatuur weliswaar soms tegen het vriespunt aan, maar tot nog toe was dat geen probleem.

    #201905
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bewerkingstijd was afgelopen. Diagram nog eens een beetje duidelijker:
    http://up.picr.de/28150268sv.png

    #201906
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben bezig een koperen gasleiding te solderen en te leggen, en sta op het punt de overige spullen te kopen, en dan komt de vraag butaan of propaan meteen aan bod. De leiding loopt vanuit de keuken recht naar beneden de stal in.

    Regelmatig de temperatuur gemeten, en -ondanks stevige vorst- is de temp onder de grond in de stal altijd boven 0. Dus butaan moet kunnen, zijn er specifieke nadelen aan butaan, zoals het niet beschikken van sproeiers voor dat type gas bij een fornuis? Kortom: is propaan meer algemeen?

    De gasfles komt in de garage/stal te staan die gedeeltelijk onder de grond ligt, maar de fles staat dan toch op het hoogste punt. De stal is vroeger zo gebouwd dat de mest makkelijk naar de uitgang kan stromen, dus de deur aan de weg is het laagste punt. Ik neem aan dat je dan gas veilig kan gebruiken, er is natuurlijke ventilatie onder de deur door.

    Deze verfrissende info in dit draadje is daarom erg handig, bedankt daarvoor.

    #201907
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    De inverseur had bij Fred dat gedaan wat hij moet, namelijk omgeschakeld, maar niemand had dat in de gaten – tot ook de tweede fles leeg was, en er was geen (derde) reservefles in huis, en het was zondagmiddag.

    Juist daarom heb ik de magiscope, die rood uitslaat als één van de flessen leeg is, op een in het oog lopende plaats gezet. En als extra zekerheid heb ik in totaal 4 identieke flessen, dus als er een paar leeg zijn ga ik die van tevoren vast vervangen. Omdat ik her en der nog veel meer op propaan doe dan alleen koken is dat een soort reflex geworden.

    Maar ja, een gaffe is altijd mogelijk. Zoals ook menig motorrijder wel eens is vergeten dat zijn benzinekraan al op “reserve” stond… en ik kwam op die manier droog te staan op een motor die nota bene een benzinemeter had 🙁

    Salutations, Jos

    #201908
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De PGS15 reglementen in NL (voor flessen >125 liter) geven ongeveer wel aan wat de risico’s zijn van de opslag van gassen. Ik loop in mijn situatie geen gevaar.

    ‘Voor opslag van gasflessen met brandbare gassen die zwaarder zijn dan lucht zoals propaan en butaan, moet een afstand worden aangehouden van ten minste 5 meter tot kelderopeningen, putten en straatkolken die in open verbinding staan met de riolering en van tenminste 7,5 meter tot aanzuigopeningen van ventilatiesystemen die zijn gelegen op minder dan 1,5 m boven het maaiveld.

    De vloer van de opslagvoorziening mag niet lager zijn gelegen dan de omliggende vloer of die van aangrenzende ruimten. Deze vloer moet vlak zijn en vervaardigd van onbrandbaar materiaal. Bij een open opslagvoorziening moet de vloer afwaterend zijn en er mag zich geen gas kunnen verzamelen onder deze vloer.

    De buiten-opslagvoorziening moet van niet brandgevaarlijk materiaal vervaardigd zijn, maar hoeft geen dak te hebben, omdat weersinvloed een verwaarloosbaar risico is. De locatie van de gasflesopslag buiten moet ongeacht het gassoort aan de onderstaande afstandsregels voldoen.’

    De noodzakelijke sproeiers zijn meestal wel beschikbaar voor zowel propaan als butaan voor de meeste kooktoestellen. Koop je bij een Zweedse woonwinkel dan kan je de gewenste sproeier er bij bestellen. Verder lijkt mij het aansluiten van een fles en een volle voorraadfles bij de hand het meest foolproof. Hoe minder verbindingen en kleppen in de installatie, des te beter. Keep it simple.

    Beschikking over twee systemen, (bijvoorbeeld een elektrische plaat, een camping gasstel of een houtkachel met platte kookplaat) maakt het wonen in een geïsoleerd gebied helemaal zeker. Redundantie.

    #206835
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heren,

    Dat is nu duidelijk. De butagas fles komt in de grange te staan.

    Nu de volgende stap, het aansluiten. Ik wil weten hoe maar ik kan het niet vinden. Ik heb gezocht, maar vind het niet.

    1. Mag ik de gasfles met een (lange) RVS gasslang aansluiten (een meter of 5)?
    2. Mag ik zachte koperen pijp gebruiken?
    3. Als ik ga solderen moet dat dan met hardsoldeer/zilver? Of is tinsoldeer voldoende (zoals in NL)?
    4. Knelfittingen misschien?

    Alvast hartelijk dank voor jullie deskundige antwoorden.

    #206837
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Wubbe,

    1) Neen. De maximale lengte van een flexibele slang volgens de norm NF Gaz is 2 meter. Overigens is zo’n RVS slang dermate kostbaar dat je dit toch niet wilt 🙁

    2) Ja , je mag hard en zacht koper gebruiken, dezelfde als voor de waterleidingen.

    3) Zachtsolderen is toegestaan voor lage druk (kleiner dan 400 mbar) in privé gebouwen.

    4) Zijn toegestaan in bepaalde uitzonderingsgevallen, als het om technische redenen niet anders kan, en niet in ongeventileerde ruimten. Overigens zou ik die knelkoppelingen persoonlijk niet willen gebruiken voor gas, de kans dat je in een baan om de aarde komt is mij te groot.

    Salutations, Jos

    #206845
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Helemaal duidelijk. Dank!!

    #206994
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb weer eens even niet opgelet, en er is weer veel gezegd en geschreven. Leuk om even bij te lezen.

    Over propaan en butaan heb ik ook wat ideeën.

    Toen ik nog op een scheepje woonde en geen aardgasaansluiting had moest ik me behelpen met flessengas voor kokerij en warmwatervoorziening.
    Aangezien de bootjesmensen (zeker indertijd) allemaal wel iets anarchistisch in zich hadden was het “bon ton” om zelf je flessen te vullen aan de LPG-pomp. Waarom het dubbele betalen voor hetzelfde gas ? Dat verschil in prijs kan alleen maar veroorzaakt worden door accijnzen/belastingen, en daaraan betalen we allemaal al genoeg, vinden we.

    Ik heb mijn vulnippel indertijd zelf gemaakt van een stuk reduceerventiel (voor de linkse-draad-flesaansluiting) en een LPG-vulnippel van een auto.
    Inmiddels zijn deze nippels voor een gering bedrag via internet te bestellen.

    Het geleverde gas aan de pomp is meestal een mengsel van propaan en butaan, met in de koude maanden meer propaan dan in de zomer. Mijn flessen staan ook in de schuur achter de keuken en hebben nog nooit problemen gegeven bij koude.

    Eén punt van aandacht moet wel zijn dat je in een lege fles die met voornoemde nippel gevuld wordt niet meer LPG laadt dan 20-23 liter. De tankinhoud van een 13 kg fles is 30 liter, en met 23 liter maximaal houd je een vulling-expansie verhouding aan van plm 80-20 , zoals voorgeschreven voor LPG installaties.

    Waarom dit gedoe ?

    23 liter Gépel à € 0,80 kost € 18,40
    13 Kg Butane/Propane kost € 38

    Wij koken op flessengas, en daarnaast heb ik diverse flessen voor verwarming en koken in het gastenverblijf, gasbarbecue/plancha, loodgieters-soldeerfles, snijbrander en wat dies meer zij.

    Doe er je voordeel mee,
    Groet, Rob

    #207281
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inmiddels is de (IKEA) keuken geplaatst, en is de gasfles verplaatst naar de grange.

    Was nog wel even een avontuurtje. De vorige eigenaar van de woning (Nederlander) heeft veel uit Nederland gehaald en hier aangesloten. Er kwam dus een 15 mm waterleiding uit de vloer 🙁 . Natuurlijk wil ik over naar het Franse systeem, dus naar 16 mm. Maar ja, nergens in Frankrijk is een verloop van 15 naar 16 te krijgen 🙁
    Uiteindelijk de 16 mm buis opgetrompt (loodgietersterm) zodat de 15 mm er in kon.

    Oh ja, ik doe ongeveer anderhalf jaar met een gasfles (ik kook er alleen op) dus laat me voor die paar centen niet verleiden tot LPG. Volgens mij is dat ook niet helemaal legaal…

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?