Redactieteam

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 511 tot 540 (van in totaal 963)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: CONSUEL keuring van elektra #199648

    Bedankt voor het uitvoerige verslag Rata (al begrijp ik er ongeveer de helft niet van) en van harte gefeliciteerd. Waar ik, als niet-technicus, nu zo nieuwsgierig naar ben is hoe die bovenruimte er nu uitziet, waar je ooit in het oude forum een plattegrond van hebt geplaatst. Je wilde toen weten of en hoe je nieuwe muren zou opmetselen. Ook had je vragen over de keuken en de badkamer. Kan je daar ook een paar foto’s van plaatsen?

    In reactie op: netwerk regionale hulpdiensten #189975

    Er zijn hier véél ongepastere reacties ongehinderd de revue gepasseerd, zij het in zogenaamd “nette” bewoordingen. “Hou je kop” is daar kinderspel bij. Enfin, het is jammer van dit onderwerp, het idee vind ik sympathiek. Het zou verder uitgewerkt moeten worden, Peter heeft alleen maar een voorzet gegeven.

    Natuurlijk hebben we allemaal heel veel aan deze website en aan dit forum, maar de weerbarstige praktijk is vaak anders, zeker in het begin. Ik kom al sinds 1986 veel in deze streek, vanaf 2006 “woonde” ik hier zes maanden per jaar en ik kende dus al heel veel mensen. Maar toen ik vijf jaar geleden eenmaal echt was geëmigreerd heb ik me door een oerwoud van functionarissen (ambtelijke en andere) moeten worstelen. Fransen die je vaak als achterlijk beschouwen omdat je niet zo vloeiend Frans spreekt als zij. Wat was ik blij toen mijn zoon na mijn lange vergeefse zoektocht plotseling toch een huis voor me vond en daar technisch advies bij gaf. En dat mijn dochter, inmiddels al jaren met een Fransman getrouwd, me met raad en daad terzijde stond en bepaalde praktische zaken uitlegde. Nog steeds gaat ze, als de franse bureaucratische mentaliteit me weer eens dreigt te vermalen met me mee of belt ze even voor me op.

    Toen ik eenmaal kennis had gemaakt met InfoFrankrijk was ik al gauw beter op de hoogte van bepaalde regelgeving dan zij, maar dat neemt niet weg dat het zó fijn is als je iemand in het Nederlands je probleem kunt uitleggen, of als die persoon je in je moerstaal begeleidt of even dat lastige telefoontje pleegt. Daarom is het idee van Peter beslist de moeite waard.

    Maar… de uitvoering. Het enige wat ik als direct realiseerbare mogelijkheid zie is hetgeen Steven oppert: direct kontakt met iemand van het forum via Stuur bericht. Misschien is het dan een idee om bij iedereen ook (het nummer van) het departement te vermelden. Uit zo’n persoonlijk kontakt kan dan zonodig vanzelf eventuele praktische hulp voortvloeien. Ook zou Wim kunnen overwegen een lijst te maken van mensen die tot persoonlijk advies bereid zijn.

    Met dank aan Jan de Voogd citeer ik het volgende bericht op Uitpandigen.nl:

    “De Ministeriele Regeling KOB voor ouderen wonend in EU/EER en verdragslanden is in de Staatscourant gepubliceerd en bevestigt wat in een brief van bewindslieden SZW al is gesteld: een tijdelijke regeling met terugwerkende kracht vanaf 1 juni 2011 plus rentevergoeding (uit te betalen vanaf 1 okt. 2013 door de SVB).
    De status van het bedrag dat (na)betaald wordt voor fiscale en sz-wetgeving van Nederland is ook duidelijk op grond van art. 6 lid 2 van de regeling:

    “2.Voor de toepassing van andere wetten dan de Kaderwet SZW-subsidies en de Wet MKOB, en de op die andere wetten berustende bepalingen wordt een tegemoetkoming op grond van deze regeling aangemerkt als een tegemoetkoming als bedoeld in artikel 3 van de Wet MKOB.”

    Daarmee is het wereldinkomen box 1 voor de Nederlandse fiscale wetgeving, behoort het dus tot de AWBZ grondslag voor de verdragsbijdrage aan CvZ, en ook tot de grondslag voor de ZVW component.”

    In reactie op: wonen en studeren in parijs #189939

    Hans van Poucke heeft dit bericht driemaal geplaatst, eenmaal hier onder Dagelijks leven, werken en tweemaal onder Geldzaken. Hier hebben Wannox, Jako en ik hem geantwoord. Van Hans sindsdien niets meer vernomen.

    In reactie op: hulp bij schade verhalen verzekering #196539

    Heb voor de zekerheid even de polisvoorwaarden van mijn eigen verzekering (Matmut) bekeken. Daarin staat uitdrukkelijk dat als ik ook een eigen expert inschakel, deze geheel voor mijn rekening komt. Als de twee experts het samen niet eens kunnen worden, kan er een derde expert worden gekozen. De kosten daarvan worden door de verzekerde en de verzekeringmaatschappij ieder voor de helft gedragen.

    In reactie op: hulp bij schade verhalen verzekering #196538

    Dag Gert, ik had er nog nooit van gehoord, maar een expert d’assuré blijkt in Frankrijk een erkend beroep te zijn. Het is ontstaan uit het feit dat degenen die schade lijden meestal geen partij zijn voor verzekeringmaatschappijen met hun deskundige (vaak heel vriendelijke!) experts en daardoor in veel gevallen sterk worden benadeeld.

    Experts d’assuré zijn verzekeringsdeskundigen die in geval van schade uitsluitend de belangen van verzekerden behartigen. Zie hier voor meer info. Maar pas op: het is niet altijd zeker dat de kosten van een expert d’assuré door de verzekeringmaatschappij worden vergoed. Dat is alleen zo, wanneer het in de verzekeringsovereenkomst is bepaald. Dat moet je dus wel even (laten) nakijken. Als het er in staat, zou ik altijd zo’n expert d’assuré in de arm nemen, temeer omdat je zelf in NL woont. Als het er niet in is opgenomen, dan vind je hier verdere uitleg over de rol van experts d’assuré en hun (standaard) tarieven.

    Ten overvloede: het lijkt me in het algemeen aan te raden om vóór het afsluiten van een verzekering te controleren of het honorarium van een expert d’assuré in de verzekeringsvoorwaarden is opgenomen. Dat geldt altijd, maar eens te meer voor buitenlanders in Frankrijk.

    In reactie op: aanvragen rekening zonder frans domicilie adres #196536

    Helaas Wannox, geen van deze links leidt tot ontsnapping aan de vicieuze cirkel. Die bestond vroeger ook mbt werkvergunning-verblijfsvergunning. Je kreeg de ene niet zonder de andere en andersom. Dan is het dus een kwestie van creatief zijn. Om te beginnen is Hans’ vriendin natuurlijk niet de enige buitenlandse cq NL student in Parijs. Bij de administratie van het opleidingsinstituut moet het probleem toch bekend zijn, neem ik aan. En anders kennen ze toch wel buitenlandse medestudenten met hetzelfde, inmiddels opgeloste, probleem.

    Verder kan je óf een verhuurder proberen te overtuigen van het feit dat je geen bankrekening kunt openen zonder een huurcontract óf bij een bankfiliaal waar ze nog een eigen beleid mogen voeren (Crédit Agricole? Banque Chaix?) een gesprek met de directeur aanvragen en hem/haar het probleem voorleggen. Het eerste lijkt me moeilijk, omdat zo’n privé persoon geen enkele mogelijkheid heeft om je na te trekken en je vriendin maar op haar mooie blauwe ogen moet vertrouwen. Het tweede biedt enige kans van slagen als je al je papieren meeneemt (ook je inschrijving als student) en je bv voorstelt om een bankrekening te mogen openen onder voorwaarde. Als voorwaarde zou je bv kunnen afspreken dat je binnen een bepaalde afgesproken tijd met een huurcontract moet komen. En anders weet de bankdirecteur misschien nog wel een betere oplossing. Eén ding is zeker: een gewone bankmedewerker kan en mag niets, een directeur van een kleinere bank kan veel. Ik wens jullie veel sterkte en succes. Laat je nog even weten hoe het uiteindelijk is afgelopen?

    Goeiemorgen Jako, goed dat je dat even verduidelijkt, want ik zag inderdaad al iedere morgen werknemers vanuit België, Duitsland en Frankrijk de luxemburgse grens overfietsen naar hun werk, broodtrommeltje achterop, en ’s avonds weer terug…

    Via jouw Wiki-artikel, waarin je door klikken op de blauwe passages alle duistere termen krijgt uitgelegd, had ik ook al ergens gelezen dat de NL industrie het juist goed doet. Verder kampt NL naar verhouding met een extra ingestorte huizenmarkt. Maar waar je nou vandaan haalt dat voor de hele EU in de tweede helft van 2013 een verbetering van de economie wordt verwacht, behalve voor Frankrijk, is me een raadsel.

    En voor alle glazen-bollenstaarders hier een kijkje in het verleden:

    [embed]http://youtu.be/xZbKHDPPrrc[/embed]

    In reactie op: Wijn aan gort #194467

    Leuke parodie Steven, maar leuker dan de echte? Dat kan bijna niet, de man is al een parodie op zichzelf. De enige die hem nóg karikaturaler zou kunnen maken is Kees van Kooten. Ik zag nu trouwens pas voor het eerst dat die twee kurkentrekkers onder aan zijn kin geen gesplitste sik zijn maar de uiteinden van een uit z’n krachten gegroeide snor. Ik blijf het een komische rn onderhoudende serie vinden, met mooie plaatjes van de franse campagne.

    Bedankt Jos, dat relativeert het optimisme dus tot nul. Tuesday humor (erg leuk, ook de lezerscommentaren!) heeft de IMF glazen bol aan gruzelementen gegooid. Dat weten we dan ook weer. Onbegrijpelijk voor zo’n gerenommeerd instituut. Je vraagt je dan toch af wat voor duurbetaalde lui daar aan het roer staan en wat hun werkelijke capaciteiten inhouden. Maar ja, dat geldt helaas niet alleen voor het IMF.

    In reactie op: Notaris en tolk #192785

    Dag Marijke, geweldig dat het nu toch allemaal voor elkaar komt! Ik wens jullie veel plezier en geluk in je nieuwe huis en wie weet horen we nog eens iets van jullie ervaringen.

    Bedankt Jako, maar googelen kan ik ook. En als ik niet uitkijk val ik van het een in het ander en ook van de ene verbazing in de andere. Want dat “nominale BBP per capita” blijkt ook bepaald niet zaligmakend te zijn. Ten eerste is het dus nominaal wat volgens de Wiki het tegengestelde is van reëel, en wat betekent dat er geen prijsniveau’s en koopkrachtplaatjes in zijn verwerkt. Ten tweede berusten de cijfers op de geregistreerde inwoners van landen, welke cijfers volgens de voetnoten dateren uit 2008, gebaseerd op cijfermateriaal uit 2001. En hoe ze dat voor Frankrijk (geen bevolkingsregister) berekenen wordt nergens vermeld.

    Jij schrijft de eerste plaats van de ranglijst van Luxemburg toe aan de grote financiële sector in het land. Maar in een ander Wiki-artikel (zie link hieronder) wordt deze eerste plaats voor een groot deel verklaard uit het feit dat veel mensen in Luxemburg werken die er niet wonen. Ze dragen daarmee wel bij aan het BBP van Luxemburg, maar hun capita tellen er niet mee. Dat betekent volgens mijn simpele redenering dat landen met veel grensarbeiders of met veel niet-geregistreerde buitenlandse werknemers (de meeste Polen in NL bv, NL belastingvluchtelingen naar België, NLers die goedkope huizen kopen in Duitsland maar in NL werken) het beeld vertekenen.

    Daarom heb ik ook maar eens gezocht naar andere statistieken. Zo kwam ik bij de statistieken van Eurostat juni 2013 terecht, waarin weliswaar voornamelijk wordt uitgegaan van het BBP per capita, maar waarin ook met andere factoren rekening wordt gehouden. (Om de merkwaardige afkortingen van sommige landennamen te begrijpen moet je het artikel lezen.) Je krijgt dan toch een ander beeld, al moet ik toegeven dat wat de plaats van NL t.o.v. Frankrijk betreft er niet veel verandert. Ook Luxemburg blijft boven alles uit torenen. Wel zie je dat Groot-Brittannië hier vóór Frankrijk is genoteerd. Maar voor mij het meest verrassend is dat Duitsland er in deze lijst niet echt geweldig voor staat, drie plaatsen onder Nederland, dat notabene al in de vierde achtereenvolgende recessie verkeert.

    Echt, voor een normaal mens is het allemaal niet meer te volgen. Maar één ding is nu wel tot me doorgedrongen: economische groei- en krimpcijfers zeggen op zich niets. Waarom die dan met zoveel tamtam worden verkondigd is me een raadsel. Maar ook blijf ik me net als bij politici afvragen: wie wil er in vredesnaam econoom (c.q. politicus) worden en waarom?

    Tot slot nog één lichtpuntje. Op mijn zoektocht kwam ik ook nog een lijst van het IMF tegen met toekomstvoorspellingen tot en met 2018. Zonder uitzondering wordt voor de komende vijf jaren voor alle landen ter wereld een stijgende economische lijn verwacht.

    In reactie op: Vive La Frans #194463

    Ach hemel Jako, ik durf m’n afstandsbediening nauwelijks meer aan te raken sinds ik een paar maanden geleden per ongeluk op een verkeerde knop drukte en alle zenders kwijt was. Bij de laatste RTL-zenderwisseling is mijn zoon meteen gekomen om de nieuwe lijst in te laden, want dat werkte daardoor ook niet meer automatisch op mijn smart-kastje (het enige smarte dat ik in huis heb). Als ik iets wil terugzien kijk ik op Uitzendinggemist.nl, met als nadeel dat daar alleen NL programma’s op staan. Eigenlijk dacht ik dat uit de context van mijn bericht hierboven wel bleek dat ik het “helaas moeten missen van het evenement” ironisch bedoelde.

    Maar nu je het weer hebt aangeroerd, zal ik mijn zoon eens vragen om me uit te leggen hoe dat op mijn smartkastje werkt, want daar moet ook iets op zitten dat opneemt. Handig als je weer eens uit twee films tegelijk moet kiezen. Zou ik met de gebruiksaanwijzing zelf ook moeten kunnen, maar ik ben een beetje kopschuw geworden voor die nieuwste technieken en mogelijkheden en doodsbang om alles weer te verprutsen.

    Nog even voor Jako. Ik kan niets “vergeten”, omdat ik er geen idee van heb. Ik wil dus graag alles van je aannemen. Maar in dit artikel in de NRC (“Terwijl Nederland in recessie blijft, klimt de eurozone eruit”) wordt Frankrijk (na Duitsland) de tweede economie van Europa genoemd. Dan kan je toch moeilijk van een “prutteltje” spreken.

    Hoezo “het absolute niveau waarop de NL economie draait”? Al in 2005 (!) noemde Trouw Nederland “de slechtst presterende economie van de Europese Unie”. Dat was natuurlijk ruim vóór in 2008 de crisis losbarstte en de enorme problemen van de zuideuropese lidstaten naar boven kwamen. Daardoor zal NL ongetwijfeld relatief op de ranglijst zijn gestegen. Maar zelfs mij kan je niet wijsmaken dat NL sinds die tijd in absolute zin zoveel beter is gaan presteren. En ook daar blijven werkloosheid en belastingen almaar stijgen.

    In reactie op: Verwennerij transportpersoneel aan banden gelegd #189918

    Om met Ingrid te spreken eet het varend personeel dan een groot deel van de appelen op, of het nu in de vorm van “snoepjes” is of van (veel te) riante werktijden. Het idee van Christian spreekt me wel aan: belastingheffing op “betalingen in natura”. Maar dat betekent wat de vervoersbranche betreft dan ook dat de snoepreisjes voor familieleden en voor gepensioneerd personeel moeten worden afgeschaft. Dat lijkt me ook makkelijker te realiseren wat betreft de arbeidsovereenkomst, omdat het betrekking heeft op “derden” of op de periode na afloop van de dienstbetrekking. Maar misschien kan het alleen maar bij nieuwe arbeidsovereenkomsten worden ingevoerd. Veel hangt ook af van de bereidheid van het personeel om in te zien dat bepaalde maatregelen wellicht nodig zijn voor het behoud van hun werkgelegenheid.

    In reactie op: Verwennerij transportpersoneel aan banden gelegd #189928

    Ongelooflijk Steven, wat ziet dat er goed geregeld uit! Ik ga m’n zoon maar eens adviseren om bij EDF te solliciteren… Opmerkelijk vond ik dat je voor een eerste huwelijk recht hebt op twee maanden salaris en voor een tweede huwelijk op één maand. Zijn ze bang dat je aan het trouwen blijft?

    Wat je metselaar betreft: jij ziet dat uiteraard heel vaak. Lijkt me vreselijk om dan machteloos te staan. Maar ik vind altijd wel dat de metselaar er niet beter van wordt als anderen (in deze: EDF personeel) het minder zouden krijgen. We moeten er naar streven dat alle werknemers het zo goed krijgen en EDF daarvoor als voorbeeld stellen. Ik begrijp best dat jouw voorbeeld-metselaar daar niets meer mee opschiet, maar je moet ook naar toekomstige metselaars kijken.

    Dat streven brengt ons dan ook bij hetgeen Etienne aansnijdt: om iedereen te laten profiteren van de welvaart die we kennen (ondanks de crisis), zullen de hoogst betaalden (die dat lang niet altijd het meest verdienen) ook bereid moeten zijn om genoegen te nemen met een normaal tot hoog maar niet overdreven vet salaris of winst. Want geloof maar dat hun secundaire arbeidsvoorwaarden er nooit op achteruit zullen gaan en dat ze altijd alles gratis of voor bijna niets zullen krijgen.

    Maar Etienne, in dit onderwerp gaat het nu eenmaal over het feit dat bepaalde vervoerondernemingen hun personeel niet meer gratis willen laten reizen, omdat dat in deze crisistijd niet meer verantwoord zou zijn. Zeker gaat het niet over het tegen elkaar opzetten van mensen, maar wel om een analyse van de situatie. Als je een nieuw onderwerp wilt starten over buitensporige winsten op dagelijkse behoeften, topsalarissen en bonussen dan ben je daar helemaal vrij in. Je schrijft bv in Entre Bavards wat je daarover te zeggen hebt en dan komen de reacties vanzelf. Ja, dat is moeilijker en het wordt je niet door iedereen in dank afgenomen, maar daar moet je maling aan hebben. Iedereen heeft hier dezelfde rechten, maar het moet wel min of meer betrekking hebben op Frankrijk. Dus geef een voorzet, ik ben benieuwd.

    In reactie op: Verwennerij transportpersoneel aan banden gelegd #189923

    Dag Steven, kennelijk heb je het bericht op de home-pagina, waar Wim naar verwijst, niet gelezen. Ik citeer:

    Naast deze vervoersondernemingen kennen nog meer Franse semi-overheidsbedrijven prettige regelingen voor het personeel. Werkers bij het elektriciteitsbedrijf EDF betalen zeer weinig voor het stroomverbruik en vastrecht. Ook gepensioneerden kunnen van de voordelen blijven profiteren. EDF-mensen betalen 10 à 15% van wat aan de gewone consumenten wordt berekend. De kosten, op te brengen door die consumenten, bedragen jaarlijks € 33 miljoen. Ook hier heeft de Rekenkamer op gewezen. Hetzelfde beleid wordt gevoerd door GDF, het Franse gasbedrijf.

    Overigens begrijp ik niet zo goed waarom zo’n nieuw bericht (31-8) onder een ouder bericht (30-8) over het schoolritme terechtkomt. Als het bovenaan onder Frans Nieuws wordt geplaatst, lees je het automatisch bij het openen van de site.

    Het is trouwens wel een aardig bericht. Zelf heb ik er bv nooit bij heb stilgestaan dat het eigenlijk niet normaal is dat personeel dit soort kortingen krijgt op kosten van andere gebruikers. Ik weet niet beter of dat is nu eenmaal zo. Maar ’t lijkt op een betaling in natura, die doorgaat na pensionering en soms ook geldt voor familieleden. Inderdaad wel merkwaardig.

    Overigens denk ik dat het met de besparingen door afschaffing wel mee zal vallen, althans voor de vervoerbedrijven. Veel personeelsleden boeken ook reizen, omdat ze er nu eenmaal recht op hebben en die ze anders niet zouden hebben gemaakt. Afschaffing levert in een aantal gevallen dus alleen maar lege stoelen op.

    Bij nutsbedrijven ligt het anders: iedereen heeft altijd gas, water en electra nodig. De personeelskorting voert dus alleen de prijzen op voor de andere gebruikers. Zolang bv EDF nog weinig concurrentie ondervindt, zal de regeling daar wel in stand blijven. Pas als concurrerende bedrijven een bedreiging gaan vormen en de prijzen dus echt een rol gaan spelen, zal ook EDF niet ontkomen aan beperking of afschaffing van de personeelskorting. Of dat zo makkelijk zal gaan vraag ik me af, want die kortingen vormen, ook al zouden ze niet contractueel zijn vastgelegd, ondertussen wel een vast onderdeel van de arbeidsovereenkomst. Datzelfde geldt voor de vervoerbedrijven. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen, tenzij het personeel uit zichzelf zou begrijpen dat beperking voor het voortbestaan van het bedrijf van levensbelang is.

    En zo schalde vanmorgen via YouTube The Who door mijn huis: “We won’t get fooled again!” (Bovenin de fraaie foto stond heel vaag “Who’s next?”) Maar steeds opnieuw worden we “fooled again”, want “the next” zal het vast allemaal anders en beter doen.

    Maar in je eerste link wordt al meteen duidelijk met welke problemen iemand te maken krijgt die hervormingen wil doorvoeren. Ik had het over het parlement en Brussel, maar in het “ras-de-bol fiscal” artikel zie je ook de vakbonden ten tonele verschijnen, evenals allerlei ministers met hun eigen portefeuilles. Plus alle bijbehorende, vaak zeer uiteenlopende belangen en eisen. En al heb je een meerderheid in het parlement, ook daar staan lang niet altijd alle neuzen dezelfde kant op. Dat wordt dus passen en meten, tussen al die standpunten en eisen doorlaveren. Het resultaat kan bijna niet anders dan een verwaterd restant zijn van de oorspronkelijke opzet.

    Ik heb echt m’n best gedaan om het te volgen, maar van de 22 voorstellen in het rapport Gallois begrijp ik er maar weinig (eigenlijk alleen de voorstellen die over democratisering en onderwijs gaan). Wel begrijp ik dat voorstel 4 in verdunde vorm (2,5 ipv de aanbevolen 3,5 x SMIC) is uitgewerkt in de CICE. Ik vind trouwens 22 voorstellen wel weer een overdaad waar niemand slagvaardig mee om kan gaan. En nóg meer commissies in het leven roepen en inspraakorganen creëren belemmert volgens mij alleen maar de daadkracht.

    Je zult het misschien niet geloven, maar ondanks mijn begrip voor de moeilijkheden waar het duo Hollande/Ayrault mee kampt, of juist daardoor, begin ik langzamerhand ook wel iets te begrijpen van jouw pessimisme. Dat begrip is dus met name ontstaan door het artikel in Les Echos. Natuurlijk weet iedereen dat behalve in een dictatuur politiek altijd een kwestie van onderhandelen en geven en nemen is, maar in dat artikel wordt wel heel duidelijk wat (jouw beeldspraak volgend) een duivelskunstenaar een stuurman moet zijn om al die ijsbergen te ontwijken en toch op koers te blijven.

    Je moeite is wat mij betreft dus niet voor niets geweest, maar er blijven verschillen. Ten eerste blijf ik van mening dat een andere regering het in de gegeven omstandigheden niet beter had kunnen doen. Ten tweede blijf ik hopen op een algemeen herstel van de wereld-economie, dat dan ook aan Frankrijk niet voorbij zal gaan. En zoals vaker eindig ik weer met: de tijd zal het leren. Nog vier jaar te gaan.

    Geweldige beeldspraak Jos, maar het vervolg van het verhaal kennen we niet, al presenteer jij je altijd als waarzegger. Mijn glazen bol is en blijft leeg.

    Er is nog nooit een president gekozen die niet fantastische beloftes deed. Zonder beloftes stemt er geen hond op je. Als je altijd wilt doen wat je belooft, moet je niet in de politiek gaan. Het zal je niet zijn ontgaan dat in het editorial in Le Point ook de beloftes van Sarkozy vóór zijn verkiezing aan de kaak worden gesteld. Er wordt over die beloftes heel mild geoordeeld, namelijk “ze geloven er zelf in (en dat is nog het ergste!)”:

    Les princes qui nous gouvernent sont moins cyniques qu’on le dit. Le pire est même qu’ils croient souvent à leurs promesses. Quand, en 2007, M. Sarkozy décréta la croissance, alors même que commençait la crise des subprimes aux États-Unis, il ne savait pas que sa politique provoquerait une augmentation considérable de l’endettement de la France. Quand M. Hollande nous répète aujourd’hui qu’il inversera la courbe du chômage avant la fin de l’année, il est tout aussi sincère.

    Het eerste jaar is symboolpolitiek óók belangrijk. Daarna moeten er meer structurele maatregelen worden getroffen. Maar de man werd al na drie maanden langs de journalistieke meetlat gelegd en dat gebeurt sindsdien iedere drie maanden. Dat beïnvloedt sterk de publieke opinie. Geen mens kan ijzer met handen breken, waarom wordt dat van Hollande dan wél verwacht? Nergens lees ik in bv dit onderwerp iets over zijn recente interview in Le Monde, waarin hij een “pause fiscale” aankondigt. Het interview zelf is in Le Monde voorbehouden aan abonnees, maar vrijwel alle kranten hebben er aandacht aan besteed, o.a. Le Parisien. Ik waag me op economisch gebied niet meer aan een NL samenvatting, maar citeer daaruit:

    «Grâce à l’engagement de substantielles économies, le temps est venu de faire – plus tôt qu’il n’avait été prévu – une pause fiscale», lâche donc le président. «C’est pourquoi l’option de la CSG [pour financer les retraites] a été écartée. Et que le barème d’impôt sur le revenu sera réindexé», explique-t-il, avant d’ajouter : «Pour les entreprises, le gouvernement de Jean-Marc Ayrault s’est engagé à ne pas alourdir le coût du travail et à ne pas amputer leurs marges. Nous n’allons pas leur reprendre d’une main ce qu’on leur a donné de l’autre avec le crédit d’impôt pour la compétitivité et l’emploi (CICE)».

    Ik begrijp wel Jos, dat jij nu denkt: die “coût de travail” moet niet hetzelfde blijven, maar omlaag! Maar Hollande regeert niet alleen. Het parlement en ook Brussel regeren mee. En die CICE is ook niet niks. Ik las dat bv Le Point jaarlijks ruim 4 miljoen opstrijkt…

    Tenslotte moet niet worden vergeten dat de franse economie onlangs voor het eerst weer met 0,5% is gegroeid (NL -0,2%) en dat sinds juni (gering herstel van de beurs) de populariteit van Hollande een licht stijgende lijn vertoont.

    Dag HansPiet, ongetwijfeld ben je deskundiger dan ik, maar ik ben dan ook maar gewoon Marie met de muts zoals er zovelen zijn, evenals Jannen met de pet. Maar onder die petten en mutsen zitten ook hersens en die moeten maar afgaan op wat de elkaar voortdurend tegensprekende economen ons willen wijsmaken. Daar is nu juist niet meer uit wijs te worden.

    Volgens mij redeneer ik niet politiek, maar ik wil graag vergelijkende cijfers zien op basis waarvan ik overtuigd kan worden dat het ALLEEN in Frankrijk zó slecht gaat. Als voorbeeld neem ik maar weer het statement van Wim dat Fransen 7 maanden per jaar voor de staat werken. Stel dat dit waar is, hoe is dat dan in andere EU-landen? Pas als ik dat weet kan ik een oordeel vormen. En dat geldt voor veel wat hier geroepen wordt.

    Gisteren lag in de dokterswachtkamer het opinieweekblad Le Point (juni 2013). Nooit van gehoord. Maar zeer interessant van inhoud. Daarin las ik bv dat Frankrijk tweemaal zoveel ambtenaren heeft als Duitsland. Kijk, dat zegt me wat. Ook las ik er in dat onder Sarkozy vrijwel dagelijks nieuwe belastingmaatregelen werden afgekondigd. Ook dat zegt me iets over het gekanker dat nu Hollande treft. En denk nu niet dat Le Point een ultralinks blad is. Thuisgekomen heb ik het even opgegoogeld: het blijkt een conservatief-liberaal opinieblad. De politieke signatuur interesseert me niets, als er maar objectief kan worden geoordeeld. Zo gaf het editorial artikel me een heel handig en goed gemotiveerd overzicht van wat het blad ziet als de grootste problemen van Frankrijk.

    Ik heb het teruggevonden op internet. Over de inhoud kan ik niet deskundig oordelen, maar het is een korte, krachtige en vooral objectieve opsomming. Zo wordt niet alleen Hollande afgeschilderd als het zwarte schaap, maar worden de hedendaagse problemen onder andere geweten aan de afgelopen 30 jaar regeringsbeleid. Voor geïnteresseerden: Danse sur un volcan.

    De twee berichten die ik noemde zijn wat tegenstrijdig. Dat heb je met “gelekt” nieuws. Zeker de kop in De Volkskrant suggereert dat de KOB inkomensafhankelijk wordt en dat alleen rijkere gepensioneerden gaan inleveren. In het bericht op Uitpandigen.nl wordt gesteld dat de KOB geheel wordt afgeschaft en dat alleen de allerlaagste inkomens gecompenseerd zullen worden via de zorgtoeslag. In De Telegraaf vond ik een bericht met dezelfde kop als in De Volkskrant, maar beter uitgewerkt: de MKOB wordt in 2015 geheel afgeschaft, maar lagere inkomens worden gecompenseerd via de nieuw in te voeren huishoudentoeslag (waarin alle toeslagen zoals bv zorg- en huurtoeslag) worden samengevoegd. Nog even geduld, op Prinsjesdag weten we meer.

    In reactie op: beveiliging wifi #187053

    Bedankt Gautier. Het is, nu je het zegt, misschien mogelijk dat de Australiërs aan het zoeken waren en dat ze toen inderdaad het netwerk hebben gevonden. Ik had geen idee dat dat mogelijk was, tot het mijn vrienden deze week tot mijn verbazing ook weer lukte. Ik zat er vorig jaar de hele tijd bij en wie weet heb ik op goed geluk een wachtwoord genoemd dat ik toen vaak gebruikte. Hoe het precies verliep kan ik me niet meer goed herinneren, maar na jouw uitleg kan het bijna niet anders dan dat het zo is gegaan.

    In reactie op: beveiliging wifi #187054

    Dat drukt ook een digibeet als ik met de neus op de feiten. Ik weet alleen dat ik pas vrienden uit NL over had en dat ze wel de wifi konden opsporen op hun Iphone. Maar zonder mijn wachtwoord hadden ze geen toegang tot mijn Freebox. Maar vorig jaar (ik was toen nog bij SFR, had er de ballen verstand van en kende geen enkele inlogcode) slaagden australische gasten er toch in om via de SFR-box een wifi-verbinding tot stand te brengen met hun tablet. Hoe kan dat? Ik heb bij Google Chrome ingesteld dat iedere keer als ik internet afsluit alle cookies worden verwijderd. Is dat voldoende beveiliging?

    Sorry Jaap, ik heb het woord “combi” opgevat als een afkorting van combinatie en dat weer als “samenvoeging”. Maar je bedoelde dus “het totaal” van sociale lasten en belastingen. Daarvan heb ik al opgemerkt dat dat volgens mij in NL (het enige mij enigszins bekende land op dat gebied) niet gunstiger ligt.

    NL komt trouwens nog veel minder vooruit in de wereld dan Frankrijk, ondanks de VVD-meerderheid. Welke landen komen op dit moment en in deze crisis eigenlijk wél “vooruit in de wereld”? Misschien landen als bijvoorbeeld Honduras, waar arbeiders gedwongen worden om tijdens het werk pampers te dragen, zodat ze geen kostbare werktijd verspillen aan wc-bezoek? Zie MidiLibre van 21 augustus jl. Of bedoelde je, zoals altijd en iedereen, Duitsland waar de totale belastingdruk even hoog is als in LDF maar waar de overheid het voor de economie belangrijke midden- en kleinbedrijf via een omweg en tegen EU-regels in subsidieert?

    Laatste nieuws: Per 2015 wordt de KOB helemaal afgeschaft. Dat blijkt uit vertrouwelijke stukken die RTL nieuws gisteren naar buiten bracht. Het kabinet wilde de plannen pas bekendmaken op Prinsjesdag. Zie: volkskrant.nl en uitpandigen.nl.

    PS Toevallig kom ik net op Uitpandigen.nl het nieuws tegen dat de koopkracht-tegemoetkoming per 2015 geheel gaat worden afgeschaft. Netto winst voor de NL staat: 750 miljoen per jaar. Dit naast andere belastingmaatregelen die AOWers naar verhouding zwaarder treffen:

    25 euro op een AOW van net iets meer dan 1000 euro voor alleenstaanden is een flinke klap voor de koopkracht. Ouderen zijn ook al de voornaamste gedupeerden van de hogere BTW en herzieningen van belastingtarieven per 1 januari van dit jaar. Voor een echtpaar is de klap nog groter, die verliezen namelijk 50 euro (2 x 25 euro) op ruim 1400 euro AOW, een verlaging van de uitkering met 3,5%.

    Met het weergeven van de inhoud van de artikelen, Jos, probeer ik zeker niet een eigen standpunt weer te geven, al lijkt dat misschien zo. Ik vind de artikelen interessant en door een korte weergave in moerstaal hoop ik het iets aantrekkelijker te maken voor andere forumbezoekers om ze ook te lezen. Aantrekkelijker dan alleen maar via een link (hoewel ik altijd heel blij ben met de links!). Bovendien dwingt het mijzelf om de essentie ervan goed te vatten, al slaag ik daar misschien niet altijd volledig in. En als laatste hoop ik op onderbouwde commentaren zoals dat van jou. Met het niet-onderbouwde statement van Wim over Fransen die 7 maanden per jaar voor de staat werken en andere algemeenheden kan ik niets. Mét Jaap vroeg ik mij af wat voor verschil het maakt of de CSG wordt samengevoegd met de inkomstenbelasting en ik hoopte daar een antwoord op te krijgen. Als het geen verschil maakt, waarom pleit zo’n economisch deskundige (en voorheen ook Hollande) daar dan voor?

    Waaróm ik mijn artikel zo begon lijkt me duidelijk. Louise kwam met de fiscomètre: “Alle fiscale hoogstandjes van deze president op een rijtje, schreef ze. Het bijbehorende artikel relativeert de algemene indruk dat de belasting onder Hollande almaar hoger wordt door bv te stellen dat deze op hetzelfde niveau staat als in 2000. Zoals je weet, ben ik wel geïnteresseerd maar niet ter zake deskundig, dus wat daar van waar is weet ik niet. Wel weet ik dat je in NL vanaf een “vermogen” van 21000 euro vermogensbelasting betaalt, in LDF pas vanaf 1,3 miljoen. De belasting op de plus-value is verlaagd. De belastingdruk is in het algemeen rechtvaardiger verdeeld door bv het instellen van een (hoogste) 45% schijf. Hoogste tarief in NL 52%. (De miljonairs-impôt doet in dit verband niet ter zake.)

    Het andere door mij genoemde artikel relativeert eveneens de algemene indruk dat de belastingdruk in Frankrijk uitzonderlijk zwaar is vergeleken met andere landen (al wordt ook gesteld dat vergelijken moeilijk is). Als leek moet ik er in eerste instantie van uitgaan dat deskundigen die commentaar leveren in een economische bijlage niet uit hun nek kletsen. Inderdaad besteden beide artikelen ook aandacht aan het toenemende aantal taxen, waarvan er door mij twee werden genoemd: CSG en TVA. Ook noemen beide artikelen de reden waarom die niet in een algemene belasting worden ondergebracht: de werknemer kijkt naar wat hij maandelijks netto in handen krijgt. Zo probeert de regering de indruk te wekken dat de belastingdruk niet wordt verzwaard. Maar doordat “les plus aisés”, die per definitie veel invloed hebben op de publieke opinie (volgens Gouz), aanhoudend de schijnwerpers richten op de nieuwe belastingmaatregelen wordt er toch veel aandacht aan besteed. Maar (volgens mij) zijn ze ook in andere landen in deze crisistijd en met de eisen van Brussel heel creatief in het bedenken van manieren om geld uit de belastingplichtigen te persen. Eén (uiteindelijk mislukte) poging daartoe hebben wij, buitenlandse AOWers, onlangs nog aan den lijve ondervonden, toen ons de koopkracht-toeslag ten onrechte werd ontnomen. Die krijgen we nu met rente nabetaald, maar voor de daarvoor benodigde miljoenen moeten NL AOWers nu bloeden…

    Als je iets verder kijkt dan de fiscomètre lang is, Louise, kan je in het bijbehorende artikel van adjunct-hoofdredacteur Mathieu Deslandes lezen dat het met de franse belastingdruk in het algemeen nogal meevalt. Nog duidelijker wordt dat in het artikel van Sylvain Gouz op dezelfde site, getiteld: “Il n’y a pas “trop d’impôt” mais de mauvais impôts”.

    Algemeen heerst de opvatting, schrijft hij, dat Frankrijk na Denemarken de hoogste directe-belastingdruk ter wereld kent. Maar uit een OESO-onderzoek zou blijken dat dat onjuist is: van 36 vergeleken landen komt Frankrijk qua belastingdruk op de 29e plaats, zonder de sociale heffingen. Zeker heeft de regering Hollande/Ayrault volgens de auteur zeer goede maatregelen genomen om de belastingdruk rechtvaardiger over de verschillende inkomensgroepen te verdelen, maar ze heeft één belangrijke zaak “vergeten”: het samenvoegen van de CSG en de inkomstenbelasting tot één modern belastingstelsel, waarvan Hollande zich vóór zijn verkiezing zo’n warm voorstander toonde. De reden om deze maatregel niet door te voeren ligt volgens de auteur in het feit dat werknemers alleen kijken naar hetgeen ze iedere maand netto in handen krijgen. Verhoging van bv de CSG lokt op die manier minder kritiek uit, net als verhoging van de niet-onaanzienlijke TVA die iedereen dagelijks betaalt.

    Sylvain Gouz eindigt zijn artikel met:

    La France ne souffre pas d’un « trop d’impôt », mais d’une fiscalité mal comprise et mal acceptée parce que mal conçue et… donc à réformer vraiment et d’urgence.

    In reactie op: De hollandse Meester #194458

    Altijd leuk die franse burenverhalen. Toen ik mijn huis nog niet eens had gekocht, maar alleen met makelaar en kinderen kwam kijken, kwamen er al twee oude dames voorbij, die me uitnodigden voor de wekelijkse “club”. Toen ik er eenmaal woonde, kwam een echtpaar van twee huizen verder zeggen dat als ik hulp nodig had voor iets of iets wilde weten, ik het hun rustig kon vragen. Zo burgerde ik al gauw in in de dorpsgemeenschap. Maar soms loopt het anders dan je verwacht.

    Al gauw maakte ik kennis met een man die in het laatste huisje van ons dorp woonde. Patrick was erg aardig en af en toe kwam hij bij mij een biertje drinken of we gingen samen ergens naartoe. Maar op een gegeven moment ging hij terug naar zijn roots (Grenoble) en hij verkocht zijn huisje aan een alleenstaande man, die nu nog in het noorden van Frankrijk werkt, maar als hij gepensioneerd is wil hij hier komen wonen, vertelde Patrick.

    Op een dag kwam ik er voorbij en ik zag de auto van de man staan. De warme ontvaangst indachtig die mij te beurt was gevallen, klopte ik aan de deur. De man deed open en keek me nors aan. “Bonjour monsieur”, begon ik vrolijk, en ik begon uit te leggen dat ik een van zijn nieuwe buren was, wees aan waar ik woonde en vertelde dat ik zijn voorganger had gekend. “Mocht u iets willen weten over hier of als u iets nodig heeft, dan kunt u het me altijd vragen”, zei ik. De man bleef me koud aanstaren, alsof ik hem een oneerbaar voorstel had gedaan. Dus wenste ik hem maar “bonne journée” en maakte me uit de voeten. Een gemompeld “bonne journée” en de klap van de deur begeleidden mijn vernederende aftocht.

    Toen ik het de volgende dag aan mijn kinderen vertelde, lagen die dubbel van het lachen! Ha, ha, de mop van het jaar! Dat deed je toch niet in Frankrijk? Een giller! En had ik ook nog gezegd: “Als u iets nodig heeft”? Ze kwamen niet meer bij. Gelukkig oordeelden de franse dorpsbewoners later heel anders. Ze vonden het heel normaal en zelfs erg aardig dat ik even was gaan kennismaken. Het moest wel een heel vreemde man zijn, die zo reageerde.

    Heel af en toe, als ik met Pico langs zijn huis wandel, kom ik hem nog wel eens tegen. We zeggen dan beiden kort “Bonjour” en gaan ieder ons weegs.

    In reactie op: Formulier AXA banque #196462

    Bedankt Gautier, ik heb altijd gedacht dat ING direct de enige internetbank in LDF is, dus was ik al verbaasd om te lezen dat de AXA banque ook een internetbank is. Nu blijken er dus zelfs nog meer te bestaan. Ik heb trouwens van die twee banken die jij noemt nog nooit gehoord, kennelijk houd ik het nog minder bij dan jij, en ook in mijn link hierboven worden ze niet genoemd.

30 berichten aan het bekijken - 511 tot 540 (van in totaal 963)

©[current-year] Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?