AOW-tegemoetkoming toch ook voor Nederlanders in het buitenland

Dit onderwerp bevat 95 reacties, 16 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197892
     Noë
    Sleutelbeheerder

    het is nu 1 augustus en wij hebben nog niets ontvangen, iemand anders wel?

    #197893
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Gerie, als je bedoelt: wanneer krijgen we nu die maandelijkse toeslag weer uitbetaald? Dat zal (ook) gebeuren in oktober/november van dit jaar. Als je bedoelt: wanneer krijgen we de nabetaling vanaf 1 juni 2011 uitgekeerd, dan hoef je hierboven slechts 4 berichten terug te gaan om te lezen wat ik daarover eerder heb geschreven. Daarmee heb je alle antwoorden op je vraag.

    #197894
     Noë
    Sleutelbeheerder

    dank je wel bosbes, ik wacht in spanning af.

    #197890
     bosbess
    Deelnemer

    Inmiddels is een en ander iets duidelijker geworden. Met ingang van september kunnen we de maandelijkse betaling van de koopkracht-tegemoetkoming weer tegemoetzien en in oktober zou de nabetaling moeten plaatsvinden. Zie het bericht van de SBNGB (Stichting Belangenbehartiging Nederlandse Gepensioneerden in het Buitenland), waarvan de laatste alinea luidt:

    “Inmiddels ontvingen wij bericht van de directie juridische zaken van de SVB dat de ministeriële regeling, waarin met terugwerkende kracht een bedrag ter hoogte van de tegemoetkoming KOB wordt betaald aan betrokkenen die niet in beroep gingen, in concept gereed is. Men verwacht bij de SVB vanaf september de toelage maandelijks te kunnen gaan betalen en hoopt in oktober de nabetaling te kunnen doen.”

    #197889
     bosbess
    Deelnemer

    Laatste nieuws: Per 2015 wordt de KOB helemaal afgeschaft. Dat blijkt uit vertrouwelijke stukken die RTL nieuws gisteren naar buiten bracht. Het kabinet wilde de plannen pas bekendmaken op Prinsjesdag. Zie: volkskrant.nl en uitpandigen.nl.

    #197854
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit laatste is natuurlijk helemaal niet waar.
    De KOB wordt inkomensafhankelijk gemaakt en dat is toch wel weer iets anders.

    #197855
     bosbess
    Deelnemer

    De twee berichten die ik noemde zijn wat tegenstrijdig. Dat heb je met “gelekt” nieuws. Zeker de kop in De Volkskrant suggereert dat de KOB inkomensafhankelijk wordt en dat alleen rijkere gepensioneerden gaan inleveren. In het bericht op Uitpandigen.nl wordt gesteld dat de KOB geheel wordt afgeschaft en dat alleen de allerlaagste inkomens gecompenseerd zullen worden via de zorgtoeslag. In De Telegraaf vond ik een bericht met dezelfde kop als in De Volkskrant, maar beter uitgewerkt: de MKOB wordt in 2015 geheel afgeschaft, maar lagere inkomens worden gecompenseerd via de nieuw in te voeren huishoudentoeslag (waarin alle toeslagen zoals bv zorg- en huurtoeslag) worden samengevoegd. Nog even geduld, op Prinsjesdag weten we meer.

    #197852
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bosbess, wat is nu de toegevoegde waarde van al uw berichten?
    1. Laatste nieuws: KOB wordt afgeschaft.
    2. Dat blijkt niet waar.
    3. Weer prietpraat dat je eigen gegevens tegenstrijdig zijn.
    Ik word hondsmoe van al die 502 berichten van u.
    Salut

    #197853
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Peter B.
    Wat een vervelende en onwaardige reactie. Laten we elkaar niet zo kleintjes de maat nemen. Lees berichten en reageer eventueel inhoudelijk of lees ze niet. Punt.

    Frans

    #197811
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “Onwaardig” ? Onaardig misschien maar aleer te kunnen oordelen zul je iemands bijdragen gelezen moeten hebben. En dan begrijp ik Peters B. reactie weer wel.

    Peter.

    #197886
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Peter,
    Ik ken het verschil tussen ‘onwaardig’ en ‘onaardig’ maar al te goed. En ik heb niets tegen een onaardige reactie, wel tegen een onwaardige reactie. Je mag er ook onfatsoenlijk voor lezen.
    Groet,

    Frans

    #197885
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De reactie van Bosbess op 31 augustus 2031 07;32 met mededelingen uit de Nederlandse pers over afschaffing van de MKOB, is correct en nieuwswaradig (en dus ook (w)aardig).

    #197820
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Ik zie ook niet in wat er onwaardig was aan het weergeven van ook in Den Haag verwarrende berichtgeving. Bosbess was er snel bij, met inderdaad de kans dat er zaken nog onduidelijk zijn. Tant pis.

    Wim

    #197810
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Wim B.
    Ik krijg de indruk dat jij denkt dat ik de bijdrage van Bosbess onwaardig heb gevonden. Geenszins.Ik reageerde op iemand die zei ‘hondsmoe’ te worden van de ‘prietpraat’ van voornoemde dame.Dat vond en vind ik onnodig onfatsoenlijk en dus onwaardig.

    Frans

    #197809
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Menig president en/of premier zou zich ’n zakenkabinet wensen dat is samengesteld uit enkele deelnemers aan dit forum.
    Ik twijfel : zijn ’t nu stuurlui aan de wal, roeptoeters aan de zijlijn of gewoon zich vervelende pensionado’s ? Eén ding kunnen ze goed : goochelen en recycleren. Alsof we achterlijk zijn.

    Ik kuis m’n woorden, voor je ’t weet is m’n bijdrage onwaardig.

    Peter.

    #197884
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Quote:
    Quote uit P’Homme de la Terre op 2/09/2013 21:01
    Menig president en/of premier zou zich ’n zakenkabinet wensen dat is samengesteld uit enkele deelnemers aan dit forum.
    Peter.

    Man en paard alstublieft. Insinuaties dragen nergens iets aan bij.

    Salutations, Jos

    #197819
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos, ik noem u zeker ’n man dus dan zal onze Bosbeß ’t paard zijn ?

    U hebt me begrepen, dat is duidelijk. Hoezeer zou ik u voordragen voor ’n postje te Parijs of ’s Gravenhage, maar m’n invloed is tegenwoordig beperkt.

    Peter.

    #197808
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Peter,

    Bon. Als u om de hete brij wilt blijven heendraaien dan bind ik de kat de bel wel aan. Eerlijk gezegd vind ik uw laatste bijdragen niet plezierig van toonzetting. Ik weet niet of u mij nu uitmaakt voor stuurman aan de wal, roeptoeter aan de zijlijn of gewoon een zich vervelende pensionado die één ding goed kan: goochelen en recycleren. Of misschien wel alles tegelijkertijd.

    Wat u verder ook van mij of mijn bijdragen mag vinden, ik doe altijd mijn uiterste best om op basis van argumenten mijn standpunten (waar nodig ondersteund met links naar achtergrondmateriaal) naar voren te brengen. Met respect voor de mening van anderen, in zo correct mogelijk Nederlands. Mijn teksten zijn altijd van mezelf en nimmer gerecycleerd. En hoewel ik kan Googelen als de beste ontleen ik mijn informatie hoofdzakelijk aan de vele kranten, tijdschriften en nieuwssites die ik dagelijks voor mijn genoegen lees. Iets met algemene ontwikkeling en bijblijven, zeg maar.

    Van beleefde en correct gevoerde discussies op fora zoals dit kan iedereen die dat wil iets opsteken. Als u daar niets voor voelt bent u niet verplicht de bijdragen tot u te nemen. Daarentegen zet u met onbeargumenteerde ad hominems uzelf te kijk als verongelijkte mopperaar die overal wat van vindt maar nergens de discussie aangaat. Niet het soort houding dat op welke manier dan ook een positieve bijdrage levert aan een forum.

    Discussiëren is iets anders dan commentaar leveren.

    Salutations, Jos

    #197818
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Waarde Jos, de kwestie ligt wellicht achter uw en mijn horizon. Waar die achter de mijne ligt, ken ik m’n plaats en roeptoeter niet, vooral niet.
    M’n commentaar betreft dan uitsluitend de verschenen uitingen : ’n hoop opdeborstklopperij, wijsneuzerij en wikiwikiweetnieschap.

    Daar wordt geen forum wijzer van, daar wordt geen land wijzer van.

    U hebt gelijk : ik ben ’n mopperaar. En wat zou ik zo graag ’n discussie aan willen gaan, maar de heersende dogma’s zijn me te sterk.

    Peter.

    #197883
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Onnavolgbaar was de term, die ik al gebruikte voor Peter.
    Ik heb een “Déjà vu”.

    #197807
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Om weer even terug te komen op de inhoud. Naar voorstel van de Commisie Van Dijkhuizen wordt de MKOB (per 2015) afgeschaft. Compensatie zou moeten komen in de nieuwe huishoudenstoeslag (dan van betekenis voor lagere inkomens), of in een verhoogd AOW-pensioen (dan voor iedere AOWer van belang). De commissie is daar onduidelijk over. In beide gevallen gaat het volgens mij over een exporteerbare compensatie. Ik heb het Min van Financien gevraagd wat de Commissie nu precies voorstelt.

    #197803
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een voorstel van een commissie wordt alleen gerealiseerd als het een bezuiniging is, zaken die geld kosten verdwijnen (terecht) in de onderste lade.

    Invoering van een huishoudtoeslag zou een verbetering zijn.
    Hoe minder toeslagen hoe eenvoudiger en transparanter.

    #197804
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Hans Piet

    Het voorstel van de Commissie houdt inderdaad een grote bezuiniging in, althans als het via de huishoudenstoeslag gaat lopen. In mindere mate als er een compensatie middels een hoger AOW-pensioen komt. In de media wordt zowel over compensatie via huishoudenstoeslag als via de zorgtoeslag gesproken. Tot zeker prinsjesdag zal wel onduidelijk blijven wat het kabinet wil.

    #197882
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wil om een flesje niet te dure wijn wedden, dat de compensatie zal verlopen via de huishoudenstoeslag. Een andere manier zou van de gekke zijn.

    #197806
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik doe niet mee met de weddenschap, ten eerste omdat wedden om goedkope wijn me niet aanstaat, maar ook omdat ik ook denk dat het inderdaad zo gaat lopen. Overigens vind ik de andere manier, via verhoging AOW niet zo van de gekke. Is ook al diverse keren voorgesteld door deskundigen; en de Commissie van Dijkhuizen laat uitdrukkelijk ook die mogelijkheid open.
    Het effect van verwerking in de huishoudenstoeslag is dat slechts de lage inkomens (gedeeltelijk) gecompenseerd zullen worden. Het past dus in een nivelleringsbenadering. Merk wel op dat de Commissie ook voorstelt de alg. heffingskorting af te schaffen (het kabinet schijnt verlaging voor de hogere inkomens te willen voorstellen). Ook stelt de Commissie voor de ouderenkortingen af te schaffen.

    #197881
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, wat overtrek je het weer. Ik heb veel meegemaakt in mijn leventje. Flesjes wijn van EUR 400 bijv. Nu die zet ik niet in bij een vraag waarop ik het antwoord stellig meen te weten. Vandaar mijn uitdrukking ‘flesje niet te dure wijn’, waaronder ik een fles tussen de 15 en 25 Eur versta. Zoals ik elders heb verteld, dat ik helemaal geen alcohol drink, dus ook geen wijn, vind ik jouw opmerking meer dan snobby.

    Kortingen en subsidies zijn de bron van veel ellende en ze komen vaak verkeerd terecht. Zo krijg ik nog jaarlijks een bedrag op mijn rekening bijgeschreven als langdurig zieke, eem uitkering, die ik niet nodig heb, en waarom ik niet heb gevraagd. Ik heb bewust alleen een basisverzekering genomen. Ik moest evenwel dit jaar aan een bovengebit. Het gemaakte gebit bleef echter niet kleven, omdat het harde deel van mijn bovenkaak te kort was. Dus naar een implantoloog. Die is bezig mij implantaten aan te meten. Implantaten zijn niet opgenomen in het basispakket, maar toch heeft de implantoloog (automatisch) om vergoeding verzocht aan mijn verzekering en tot mijn verbazing is het ook. toegewezen. Ik had het prima gevonden om de behandeling zelf te betalen.
    Je mag duidelijk niet je eigen risico dragen.

    #197805
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nog even over het afschaffen van andere toeslagen. Prima toch. Hoe simpeler hoe beter en een zekere nivellering is niet echt een probleem.
    Belastingen zijn complex, maar er is een breed scala van mogelijke vormen om het juiste effect te krijgen. Werknemers en vakbonden onderhandelen netto, werkgevers betalen bruto maar kunnen eenvoudig worden gecompenseerd. De AOW-ers kunnen worden gecompenseerd door het tarief van de eerste schijf iets te verlagen.
    Maar hervorming is noodzakelijk. En dat doet het Nederlandse kabinet wel. i.t.t. het Franse.

    #197880
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “Nog even over het afschaffen van andere toeslagen. Prima toch”

    IK noemde niet het afschaffen van andere toeslagen, maar het afschaffen van heffingskortingen. Dat is wat anders, en heeft qua inkomensverdeling ook andere effecten.

    “De AOW-ers kunnen worden gecompenseerd door het tarief van de eerste schijf iets te verlagen.”

    Dat zou kunnen, maar de tegenovergestelde tendens is aan de orde. Het tarief van de eerste schijf is onlangs fors verhoogd, en niets wijst erop dat dat teruggedraaid wordt, noch in het algemeen noch voor AOWers .Voor AOWers geldt juist dat de Commissie voorstelt het tarief te verhogen (vermoedelijk in de tweede schijf, misschien ook in de eerste) Reden: AOWers betalen geen AOW-premie.

    Dat hervormingen nodig zijn in verband met de overheidsfinancien lijkt me juist. Te bezien valt hoe dit uitpakt bij de verschillende inkomensgroepen.

    #197887
     bosbess
    Deelnemer

    Met dank aan Jan de Voogd citeer ik het volgende bericht op Uitpandigen.nl:

    “De Ministeriele Regeling KOB voor ouderen wonend in EU/EER en verdragslanden is in de Staatscourant gepubliceerd en bevestigt wat in een brief van bewindslieden SZW al is gesteld: een tijdelijke regeling met terugwerkende kracht vanaf 1 juni 2011 plus rentevergoeding (uit te betalen vanaf 1 okt. 2013 door de SVB).
    De status van het bedrag dat (na)betaald wordt voor fiscale en sz-wetgeving van Nederland is ook duidelijk op grond van art. 6 lid 2 van de regeling:

    “2.Voor de toepassing van andere wetten dan de Kaderwet SZW-subsidies en de Wet MKOB, en de op die andere wetten berustende bepalingen wordt een tegemoetkoming op grond van deze regeling aangemerkt als een tegemoetkoming als bedoeld in artikel 3 van de Wet MKOB.”

    Daarmee is het wereldinkomen box 1 voor de Nederlandse fiscale wetgeving, behoort het dus tot de AWBZ grondslag voor de verdragsbijdrage aan CvZ, en ook tot de grondslag voor de ZVW component.”

    #197888
     Noë
    Sleutelbeheerder
30 berichten aan het bekijken - 61 tot 90 (van in totaal 96)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?