Formulier AXA banque

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196458
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voorzover ik het begrijp heeft die eis te maken met het feit dat Frankrijk geen bevolkingsregister kent. Dat je in LDF woont moet je dus op allerlei (voor ons) merkwaardige manieren bewijzen: via de EDF-factuur, je telefoonrekening en/of je belastingaanslag.

    Maar in NL bewijs je je woonplaats, dus het ingezetene zijn, dmv een uittreksel uit het bevolkingsregister. Dat is bij mijn weten tegenwoordig óf in meer talen (NL/FR/Engels) opgesteld óf in meer talen verkrijgbaar als je meldt waarvoor je het nodig hebt. Dat uittreksel zou voor je bank voldoende moeten zijn. Zo niet, dan zou ik zeggen: sorry dan ga ik naar een ander, waar ze niet aan koppelverkoop doen. In jouw plaats deed ik dat trouwens toch, maar misschien heb je een bepaalde reden om voor de AXA banque te kiezen. Zelf moest ik bv ook bij een bepaalde franse bank een bankrekening nemen, omdat die mij een hypotheek verstrekte die ik anders niet zou krijgen.

    #196461
     bosbess
    Deelnemer

    Uit de Algemene Voorwaarden van de AXA bank (Titel 1):

    “6.2. Fiscalité des résidents fiscaux des Etats membres de l’Union Européenne (hors France)
    La Banque est tenue d’adresser à l’Administration fiscale française une déclaration récapitulative annuelle des opérations sur valeurs mobilières et revenus de
    capitaux mobiliers.
    La Banque adresse, le cas échéant, chaque année au Client, résidant fiscal d’un Etat membre de l’Union Européenne (hors France), la Déclaration Directive Epargne
    (DDE) en vue de l’établissement des déclarations lui incombant vis-à-vis des Administrations fiscales. En effet, la Banque est tenue de communiquer à l’Administration
    fiscale française les revenus de l’épargne versés sur le(s) compte(s) détenu(s). Ils font ensuite l’objet d’une transmission d’information à l’Administration fiscale
    du pays de résidence fiscale du Client.”

    Volgens AXA moeten zij dus ieder jaar aan de franse fiscus een opgave doen over je bancaire reilen en zeilen. De franse fiscus geeft dit vervolgens door aan de NL belastingdienst. Maar dit gaat allemaal over spaarrekeningen en de rente daarop. Als je alleen maar een lopende rekening hebt, is het volgens mij overbodig. Ik zou dus even kontakt met AXA opnemen. Voor ik naar Frankrijk emigreerde, had ik hier ook al een lopende bankrekening, maar die eis is aan mij nooit gesteld.

    Nu je eenmaal voor de AXA Banque (Internetbank) hebt gekozen, heb je geen keus meer. Je zult gewoon aan hun voorwaarden moeten voldoen. Of alsnog voor een andere bank kiezen. De enige andere franse internetbank, ING direct, neemt helemaal geen non-residents aan. Maar bij alle franse banken kan je tegenwoordig internet-bankieren. Ze zijn wel duurder dan NL banken en ze zijn in het algemeen niet zo klantvriendelijk. Hier vind je meer info over franse banken in het algemeen (rechtsboven kan je de taal wijzigen). Ook daar wordt niets gemeld over de verplichting die AXA stelt. Succes.

    #196460
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste bosbess,

    Bedankt voor de heldere reactie.
    Het heeft dan waarschijnlijk te maken met het feit dat aan mijn rekening een spaarrekening gekoppeld zit waar bij opening geloof ik
    15E opgezet werd.
    Bij navraag kreeg ik te horen dat dit nu eenmaal zo was en dat daar niks aan te veranderen viel.
    Dus waarschijnlijk voor die 3 eurocent rente per jaar krijg ik dit formulier.
    Er zaten ook 2 bankpassen bij voor +/- 23E per jaar die ook werkeloos in de kast liggen maar bij navraag kreeg ik ook hierover te horen dat die er nu eenmaal bij zaten.

    Dus met die klantvriendelijkheid zit het inderdaad wel goed 🙂

    Formuliertje maar gewoon terugsturen dan.
    Kun je mij trouwens vertellen wat hetgeen ik moet bijvoegen (une attestation de residence delivree par les services fiscaux ou avis d’imposition a l’etranger) is.

    Gr. Ted

    #196459
     bosbess
    Deelnemer

    Voorzover ik het begrijp heeft die eis te maken met het feit dat Frankrijk geen bevolkingsregister kent. Dat je in LDF woont moet je dus op allerlei (voor ons) merkwaardige manieren bewijzen: via de EDF-factuur, je telefoonrekening en/of je belastingaanslag.

    Maar in NL bewijs je je woonplaats, dus het ingezetene zijn, dmv een uittreksel uit het bevolkingsregister. Dat is bij mijn weten tegenwoordig óf in meer talen (NL/FR/Engels) opgesteld óf in meer talen verkrijgbaar als je meldt waarvoor je het nodig hebt. Dat uittreksel zou voor je bank voldoende moeten zijn. Zo niet, dan zou ik zeggen: sorry dan ga ik naar een ander, waar ze niet aan koppelverkoop doen. In jouw plaats deed ik dat trouwens toch, maar misschien heb je een bepaalde reden om voor de AXA banque te kiezen. Zelf moest ik bv ook bij een bepaalde franse bank een bankrekening nemen, omdat die mij een hypotheek verstrekte die ik anders niet zou krijgen.

    #196464
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heb ik in ieder geval nooit gehad in al die jaren dat mijn Boursorama-rekening nog onder mijn Belgisch adres gedeclareerd stond. Een jaarlijks mailtje met vraag of al mijn gegevens nog correct waren, dat was het zowat dacht ik. Maar er werd nooit naar bewijzen van fiscale residentie of zo gevraagd. En geen haan die ernaar kraaide. Had ik het zo gewild, dan stond die rekening nog altijd op dat adres.

    Overigens, Bosbess, er zijn nog wel wat andere internetbanken hoor. Boursorama en Fortuneo waren hiervan de pioniers, er zijn er intussen wellicht nog andere, ik hou het zo niet bij.

    #196463
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ted, volgens mij willen ze gewoon weten of het daadwerkelijk om een vakantiehuisje gaat en volstaat een factuur van de energie-leverancier in je vaste woonplaats en een telefonie-factuur.

    #196462
     bosbess
    Deelnemer

    Bedankt Gautier, ik heb altijd gedacht dat ING direct de enige internetbank in LDF is, dus was ik al verbaasd om te lezen dat de AXA banque ook een internetbank is. Nu blijken er dus zelfs nog meer te bestaan. Ik heb trouwens van die twee banken die jij noemt nog nooit gehoord, kennelijk houd ik het nog minder bij dan jij, en ook in mijn link hierboven worden ze niet genoemd.

    #196465
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Rimke op 26/08/2013 23:57
    Ted, volgens mij willen ze gewoon weten of het daadwerkelijk om een vakantiehuisje gaat en volstaat een factuur van de energie-leverancier in je vaste woonplaats en een telefonie-factuur.

    Het heeft niet meteen met een vakantiehuis te maken hoor. Banken (niet alleen Franse) hebben de plicht jaarlijks na te gaan of u fiscaal ingezetene bent of niet (heeft onder andere te maken met de toenemende verplichtingen om financiële gegevens aan andere landen over te maken). Als u dus een rekening opent met een buitenlands adres, gaan ze jaarlijks na of die gegevens nog altijd kloppen. Alleen stel ik vast dat bepaalde banken daar net iets pedanter in zijn dan andere. Toen ik indertijd mijn Franse rekening opende, moest ik bij opening één maal mijn buitenlandse belastingaangifte laten zien, en dat was het dan.

    Bosbess, het Franse web zit vol vervelende links naar commerciële websites allerhande, maar eindelijk een goed overzicht gevonden van banken. Hier vindt men een overzichtje van de internetbanken (‘banques en ligne’): http://www.cbanque.com/tarif-bancaire. Er zijn er inderdaad een aantal bijgekomen.

    Als ik de ranglijst van de goedkoopste banken vraag voor een klassieke korf produkten, dan blijken er echter slechts een paar ook helemaal gratis te zijn: http://www.cbanque.com/tarif-bancaire/comparatif/offre-groupee-services.php
    ‘T is in ieder geval al een hele vooruitgang. Voor Boursorama en Fortuneo in de vroege jaren 2000 de markt openbraken, was er helemaal niks gratis.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?