CONSUEL keuring van elektra

Dit onderwerp bevat 15 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199636
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste mensen,
    Ik heb in mijn huis de elektra aangelegd volgens de nieuwste normen.
    Omdat mijn oude huis (1788) na een totale renovatie moest voldoen aan de NF C15-100 norm, heb ik die normen toegepast. Mijn grote geduldige digitale hulp daarbij was Rob van der Meulen, schrijver van het stuk over elektra op deze site. Met tientallen mails met verwijzingen naar PDF files en met
    andere raadgevingen heeft hij mij er ‘doorheen’ geholpen. Hij vroeg me om hiervan een klein verslag te schrijven, dus alhier:

    Voorwerk
    Ik wist niets van elektra, en niets van de Franse normen dus was het een hele studie, maar eenmaal vastgebeten in de materie was ik van plan het tot het einde vol te houden. Dat is gelukt: Ik heb de CONSUEL attestation de conformite binnen. Al was het na een herkeuring.

    De voorbereiding:
    Na vele jaren bouwstroom gehad te hebben was de koek op bij de EDF: vaste aansluiting of geen stroom meer, niets hielp om dat te veranderen, dus vooruit met de geit.

    Twee aardpennen geslagen en die onderling doorverbonden zorgden voor een weerstand van 50 Ohm. Ik woon in een gebied waar een parafoudre verplicht is, en dan is een goede aarde noodzakelijk.
    Een buurt elektricien heeft zich voorgesteld (gratis) en was zo vriendelijk het even te meten. Ik heb hem verder niet geconsulteerd maar hem van harte aanbevolen bij anderen.

    Er moest een multimediakast komen en een meterkast samen noem je dat de GTL. Van plafond tot grond loopt de GTL, elk 24cm breed dus totaal 48cm, de rest is losse ruimte om de kast heen en zo kom je aan de 60 cm eis.

    Ik heb mijn verzet tegen de (soms onzinnige) eisen laten varen in een vroeg stadium, mijn huis is nu geheel bedraad voorzien van internet, TV en telefoon aansluitingen , terwijl ik daar niets van gebruik. Telefoon is portable, TV is satelliet met kastje, en internet draadloos. Zo zijn er meer dingen waar je het nut niet van ziet, maar die je gewoon moet doen. Waarom? Daarom.

    Maanden later
    De CONSUEL keuring, een vriendelijke man kwam precies op tijd, we babbelden wat over de omgeving en hij sloot op de aarde strip van de prises bij de coffret zijn aarde draad aan. Aan dit uitrolbare draad zit zijn digitale meter dat vrolijk piept* als er een aarde aansluiting wordt ontdekt.
    Zijn tweede actie was het open schroeven van de coffret, en het bekijken van de aansluitingen waarbij flink getrokken werd aan draden, om daarna nog een keer te trekken (veel aansluitingen geven dan mee). Alles zat vast.

    Aarde was zijn hobby, zoals u weet moeten alle lichtpunten en alle stopcontacten van aarde zijn voorzien, moet er een LES in de badkamer zijn, en een LEP, zeg de ‘hoofdaarde’ aansluiting.

    De slaapkamer is hij niet ingegaan, vanuit de deur heeft hij gekeken naar de aansluitingen. Dan de keuken, het met grote moeite gekochte mega stopcontact voor het elektrische fornuis heeft hij ook niet bekeken, maar die heb ik trots toch even laten zien, (hij had de 6mm draden natuurlijk wel gezien in de GTL).

    Verder ging deze controleur meteen naar de badkamer die wel heel nauwkeurig nagemeten werd, en daar constateerde hij ook een fout tijdens de eerste keuring: de wandlampjes (DCL) hadden geen aarde, en hij wilde dat er een verbinding gemaakt werd tussen de aanwezige aarde en de LES.
    In de multimedia kast heeft hij alleen gekeken of er een aarde verbinding was, nergens is een RJ-45 verbinding getest, ook de coax niet.

    Tweede keuring, (andere keurmeester) was binnen vier minuten gepiept, alleen de geconstateerde gebreken bij de eerste keuring werden opnieuw bekeken, de aarde piepte* nu dat het een lieve lust was, en het was akkoord!

    Conclusie:
    Je kan zelf de elektra in je Franse huis aanleggen of op norm brengen na een totaal renovatie. Al beschrijf ik het hier simpel, een goede voorbereiding, en kennis zijn noodzakelijk, maar die studie is geheel te doen met gratis internet files. Je spaart je duizenden euro’s uit. Er zijn wel een paar lastige hordes te nemen. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik alles geheel op norm heb, maar dat er slechts een deel is gecontroleerd. Ik heb sommige dingen veranderd omdat ik dacht nog beter de norm te volgen A+B+C<50cm en dat bleek helemaal niet nodig.

    Ik heb stroom,
    Ratatouille

    De beelden in volgorde ongeveer:
    15827744ho.jpg
    15827742pu.jpg
    15827741hd.jpg
    15827740yl.jpg
    15827748aj.jpg
    15828920gr.jpg

    #199645
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ratatouille,

    gefeliciteerd met het succesvol afgeronde project!
    Een hele hoop geleerd, denk ik.
    Zo ongeveer ging het mij ook toen 1977 in mijn net gekocht oud huis (1917) de elektra afgekeurd werd.

    Alleen nog een vraag: Heb je ook pictures die je hier kan publiceren?

    #199646
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Alleen waren de normen toen nog niet zoals ze nu zijn..

    Bij deze, en dan de supertip van de maand, al die lastige draden boven je hoofd terwijl je zit te werken aan de coffret: maak een T-stok en klem die stok op de vloer (schuin), terwijl die boven op de T alle draden van de kast wegduwt.
    15828007sb.jpg

    #199647
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt, Ratatouille, voor de foto’s.
    Chapeau.
    Ziet er allemaal werkelijk vakkundig uit.
    C’est en forgeant …
    Oefening -> kunst.
    Übung macht den Meister.

    En toen ik het over een renovatie in 1974 had ging het niet om Frankrijk, maar om een land dat andere e-normen had dan mijn geboorteland. En in dat huis waren bedradingen van drie generaties aanwezig, ook nog die met katoen.

    #199648
     bosbess
    Bijdrager

    Bedankt voor het uitvoerige verslag Rata (al begrijp ik er ongeveer de helft niet van) en van harte gefeliciteerd. Waar ik, als niet-technicus, nu zo nieuwsgierig naar ben is hoe die bovenruimte er nu uitziet, waar je ooit in het oude forum een plattegrond van hebt geplaatst. Je wilde toen weten of en hoe je nieuwe muren zou opmetselen. Ook had je vragen over de keuken en de badkamer. Kan je daar ook een paar foto’s van plaatsen?

    #199649
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Chapeau!
    Goed gedaan.

    Albert 87

    #199650
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Love takes time, bosbess! Het is nog niet zover met de bovenruimte, maar die plannen zijn verwerkt in tekening.

    #199651
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Fijn Ratatouille, je verslag, de foto’s en natuurlijk het goedgekeurde resultaat. Ook erg leuk dat je dit hier deelt.
    Op naar de rest van je verbouwing :-), ik vind zelf electra het lastigst, als dat bij jou ook zo is wordt je verbouwing vanaf nu alleen maar leuker.

    #199638
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Ratatouille,

    zoals ik het begrepen heb moet de installatie door een erkend installateur gekeurd worden en deze doet na goedkeuring de aanvraag bij het EDF voor een aansluiting. Dit stuk zie ik niet terugkomen in jouw verhaal. Heb je dit allemaal zelf gedaan?

    Eric Gerth

    #199639
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een erkend installateur moet ook een goedkeuring aanvragen bij de CONSUEL. http://www.consuel.com/produit/attestation-de-conformite-des-installations-electriques/#%5D Als die installateur veel aanvragen doet, en een goede naam heeft, kan het zo zijn dat de Consuel de aanvraag van de installateur (dat de installatie is aangesloten conform de normen) meteen goedkeurt. Dus zonder controle, geloven ze dan de aanvrager -steekproefgewijs-.

    De aanvraag voor elektriciteit bij een fournisseur http://www.energie-info.fr/pratique/liste-des-fournisseurs) kan gedaan worden door de installateur, of door de bewoner zelf, die in alle gevallen tekenen moet.

    Ik heb de aanvraag zelf gedaan, ook de installatie, bij mij zijn ze wel komen controleren, want ik ben geen elektricien. Je kan, en mag, zelf de gehele elektrische installatie aanleggen, voor de ingebruikname door een fournisseur (leverancier van energie) moet er eerst een ‘goedkeuring stempel’ zijn van de Consuel.

    #199641
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goed zeg!

    Ik heb ook al in de NF C15-100 norm zitten bladeren, het is wel even studeren.

    Hoeveel tijd zat er eigenlijk tussen het aanvragen van de keuring en de feitelijke levering van stroom?

    JS

    #199642
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat ligt ook aan de fournisseur die je uit kiest, maar voor de goede orde: ik heb nooit zonder stroom gezeten. De bouwstroom kreeg ik via de EDF, en na de Consuel keuring, kwam de ERDF de teller en hoofdschakelaar plaatsen maar ik had nog steeds bouwstroom!

    Omdat ik voor een andere leverancier dan de EDF koos, was het wachten op de meteropnemer van die nieuwe (groene) leverancier. En al die tijd liep de stroom nog via de coffret provisoir, die nog een keer weg gehaald moet worden door de EDF. Misschien een hoop gedoe, maar je merkt er in de praktijk dus niets van, de stroom is niet onderbroken geweest.

    Toch raad ik aan om het eerste contract voor stroomleverantie met de EDF af te sluiten, wisselen kan later altijd nog. Het is gebleken dat andere fournisseurs (leveranciers) niet altijd ‘zin’ hebben in de eerste aansluiting en de techniek die daar bij komt kijken.

    Ondanks dat het dossier dan geheel klaar is en de afspraak tot aansluiting is gemaakt, komen ze niet opdagen. Die fournisseurs willen gewoon administratief wisselen en hebben de oude stand en nummer van de teller nodig. En die heb je nog niet, want alles is nieuw…

    #199643
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Rata,

    Voor de goede orde, let wel een beetje op als uw coffret de chantier nog niet is weggehaald. Ik had bouwstroom van de EDF en heb na verkrijging van het Consuel certificaat direct een definitief abonnement aangevraagd. Dat kreeg ik ook keurig, zelfs het zo lastig verkrijgbare tarif Tempo. Maar de lieden die dit in de nieuwe meter in orde kwamen maken haalden niet de coffret de chantier weg. Dat zou een “andere équipe” moeten doen.

    Enige tijd later bleek dat ik nu 2 contracten bij EDF had, één voor de bouwstroom en één voor de definitieve aansluiting. Ik moest expliciet bij EDF het bouwstroom contract opzeggen waarna de genoemde “andere équipe” van ErDF de coffret kwam verwijderen. Pas op dat moment werd het bouwstroom contract formeel beëindigd.

    “Vanzelfsprekend” moest ik voor de periode van overlap beide contracten betalen. Een gewaarschuwd mens…

    Salutations, Jos

    #199637
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goed verhaal met duidelijke foto’s.

    Ik heb nog wel een vraag over de aarding van de badkamer. Hier ligt bij de keuring duidelijk een groot accent op. Nu zijn de waterleidingen voor mijn douche van PER dus kunststof. Hier kan ik geen aarding op toepassen. Is dit een bekend fenomeen of moet de kraan toch geaard zijn?

    Eric Gerth

    #199640
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor het compliment. Ik heb ook PER gebruikt, bij de kranen van het ligbad heb ik een aarde strip aangebracht. Maar verder hoeft het niet, hoe dan ook een LES (ook LEL genoemd) moet altijd, dus je moet een extra aarde draad trekken voor de equipotentiel, die laat je op een doosje uitkomen. Vervolgend trek je aarde draden naar de ijzeren elementen van de badkamer, ook al gebruik je PER, die LES moet dus toch. Bij vloerverwarming, ook een rooster aanbrengen met een aarde strip, in het beton onder de tegels dus.

    #199644
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Graag verwijs ik nog een keer naar de MEGA draad in archief over het aanleggen van elektra in je Franse huis, het verhaal van Rob van der Meulen http://archief.infofrankrijk.com/post/3543/0/

    Voor ieder die dat werk zelf gaat doen, even doorbijten, maar erg informatief.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?