Verwennerij transportpersoneel aan banden gelegd

Dit onderwerp bevat 14 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #189916
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Air France-KLM en de Franse spoorwegen SNCF studeren op de mogelijkheid om het goedkope reizen door het personeel drastisch te beperken. In tijden van bezuinigingen zijn deze voordelen te kostbaar geworden. Zo moet Air France in de komende twee jaar nog voor € 2 miljard aan kostenbesparingen zien te vinden. Aan de vakbonden is een plan voorgelegd om de kortingsregeling voor het personeel te versoberen.

    Bericht op de homepage.

    Wim

    #189924
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Lijkt me ook een aardig idee als ook EDF eens stopt met de kortingen op de electriciteitsrekeningen van de 130.000 werknemers. Zij betalen n.l. maar 10% van de stroomrekening.

    Steven

    #189923
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Steven, kennelijk heb je het bericht op de home-pagina, waar Wim naar verwijst, niet gelezen. Ik citeer:

    Naast deze vervoersondernemingen kennen nog meer Franse semi-overheidsbedrijven prettige regelingen voor het personeel. Werkers bij het elektriciteitsbedrijf EDF betalen zeer weinig voor het stroomverbruik en vastrecht. Ook gepensioneerden kunnen van de voordelen blijven profiteren. EDF-mensen betalen 10 à 15% van wat aan de gewone consumenten wordt berekend. De kosten, op te brengen door die consumenten, bedragen jaarlijks € 33 miljoen. Ook hier heeft de Rekenkamer op gewezen. Hetzelfde beleid wordt gevoerd door GDF, het Franse gasbedrijf.

    Overigens begrijp ik niet zo goed waarom zo’n nieuw bericht (31-8) onder een ouder bericht (30-8) over het schoolritme terechtkomt. Als het bovenaan onder Frans Nieuws wordt geplaatst, lees je het automatisch bij het openen van de site.

    Het is trouwens wel een aardig bericht. Zelf heb ik er bv nooit bij heb stilgestaan dat het eigenlijk niet normaal is dat personeel dit soort kortingen krijgt op kosten van andere gebruikers. Ik weet niet beter of dat is nu eenmaal zo. Maar ’t lijkt op een betaling in natura, die doorgaat na pensionering en soms ook geldt voor familieleden. Inderdaad wel merkwaardig.

    Overigens denk ik dat het met de besparingen door afschaffing wel mee zal vallen, althans voor de vervoerbedrijven. Veel personeelsleden boeken ook reizen, omdat ze er nu eenmaal recht op hebben en die ze anders niet zouden hebben gemaakt. Afschaffing levert in een aantal gevallen dus alleen maar lege stoelen op.

    Bij nutsbedrijven ligt het anders: iedereen heeft altijd gas, water en electra nodig. De personeelskorting voert dus alleen de prijzen op voor de andere gebruikers. Zolang bv EDF nog weinig concurrentie ondervindt, zal de regeling daar wel in stand blijven. Pas als concurrerende bedrijven een bedreiging gaan vormen en de prijzen dus echt een rol gaan spelen, zal ook EDF niet ontkomen aan beperking of afschaffing van de personeelskorting. Of dat zo makkelijk zal gaan vraag ik me af, want die kortingen vormen, ook al zouden ze niet contractueel zijn vastgelegd, ondertussen wel een vast onderdeel van de arbeidsovereenkomst. Datzelfde geldt voor de vervoerbedrijven. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen, tenzij het personeel uit zichzelf zou begrijpen dat beperking voor het voortbestaan van het bedrijf van levensbelang is.

    #189920
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik geef het toe, ik had het bericht op de website niet gelezen dus was mijn opmerking “superflu”.
    Blijft dat dit soort secundaire arbeidsvoorwaarden toch al boven riante andere komen zoals http://cfdtedfsa.unblog.fr/files/2010/10/livretaccueiltdg2010.pdfhier te vinden.
    Twee agents EDF die met elkaar trouwen”? 2×2 maanden salaris. Een baby” levert 1 tot 2 maanden salaris op. Per ouder die bij EDF werkt.

    Steven

    #189921
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Laten we nu eens al die voordelen voor de werknemers laten bestaan, en niet mensen tegen elkaar opzetten. Maar neem dat eens in vermindering van die enorme winsten van die mastodonten. Is niet normaal meer, zoveel winsten op iets waar niemand in deze moderne wereld nog zonder kan. Het gaat hier altijd over verworven rechten van de gewone man. Ik had het liever eens over die enorme winsten ook op onze rug. Maar ja dat is misschien moeilijker…..
    Groetjes
    Etienne

    #189922
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Prachtig, zo’n macro-economisch vergezicht maar leg maar eens uit aan een metselaar van 55 die volledig versleten is, geen aanvullende verzekering heeft dus veel ziektekosten zelf bij moet betalen dat een werknemer van EDF of de SNCF met 55 jaar met pensioen kan terwijl hij nog minstens tot 62 moet doorwerken. Diezelfde EDF- of SNCF-werknemer kan niet worden ontslagen bij ziekte. De metselaar wel, kan nooit ander werk vinden en is na maximaal 3 jaar chômage in de RSA.
    Ik krijg het in elk geval niet voor elkaar in mijn micro-kosmos. En het is bijna dagelijks werk.

    Steven

    PS Laten we hopen dat hij een buurman heeft die bij EDF werkt, kan hij af entoe zijn stramme spieren opwarmen in diens verwarmde zwembad….

    #189928
     bosbess
    Deelnemer

    Ongelooflijk Steven, wat ziet dat er goed geregeld uit! Ik ga m’n zoon maar eens adviseren om bij EDF te solliciteren… Opmerkelijk vond ik dat je voor een eerste huwelijk recht hebt op twee maanden salaris en voor een tweede huwelijk op één maand. Zijn ze bang dat je aan het trouwen blijft?

    Wat je metselaar betreft: jij ziet dat uiteraard heel vaak. Lijkt me vreselijk om dan machteloos te staan. Maar ik vind altijd wel dat de metselaar er niet beter van wordt als anderen (in deze: EDF personeel) het minder zouden krijgen. We moeten er naar streven dat alle werknemers het zo goed krijgen en EDF daarvoor als voorbeeld stellen. Ik begrijp best dat jouw voorbeeld-metselaar daar niets meer mee opschiet, maar je moet ook naar toekomstige metselaars kijken.

    Dat streven brengt ons dan ook bij hetgeen Etienne aansnijdt: om iedereen te laten profiteren van de welvaart die we kennen (ondanks de crisis), zullen de hoogst betaalden (die dat lang niet altijd het meest verdienen) ook bereid moeten zijn om genoegen te nemen met een normaal tot hoog maar niet overdreven vet salaris of winst. Want geloof maar dat hun secundaire arbeidsvoorwaarden er nooit op achteruit zullen gaan en dat ze altijd alles gratis of voor bijna niets zullen krijgen.

    Maar Etienne, in dit onderwerp gaat het nu eenmaal over het feit dat bepaalde vervoerondernemingen hun personeel niet meer gratis willen laten reizen, omdat dat in deze crisistijd niet meer verantwoord zou zijn. Zeker gaat het niet over het tegen elkaar opzetten van mensen, maar wel om een analyse van de situatie. Als je een nieuw onderwerp wilt starten over buitensporige winsten op dagelijkse behoeften, topsalarissen en bonussen dan ben je daar helemaal vrij in. Je schrijft bv in Entre Bavards wat je daarover te zeggen hebt en dan komen de reacties vanzelf. Ja, dat is moeilijker en het wordt je niet door iedereen in dank afgenomen, maar daar moet je maling aan hebben. Iedereen heeft hier dezelfde rechten, maar het moet wel min of meer betrekking hebben op Frankrijk. Dus geef een voorzet, ik ben benieuwd.

    #189927
     Noë
    Sleutelbeheerder

    beste bosbes
    een heel leuk idee maar al in in rusland uitgeprobeerd werkt niet
    en ik denk dat de klap voor frankrijk nog moet komen maar gaat komen
    lopen altijd 5 jaar achter nederland en duitsland aan maar ook daar zal men
    staatsbedrijven gaan verkwanselen voor het grote geld
    en als het grote geld komt is het met de rechten van arbeiders gedaan zie bij voorbeeld onze nederlandse post
    het internationale moto is nu
    IEDER VOOR ZICH EN GOD VOOR ONS ALLEN
    en voor politici
    VERNEUK DE MASSA EN GRIJP DE KASSA

    #189930
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dames en heren,
    voordelen voor werknemers bestaan in een aantal branches; je mag dat als ‘betaling in natura’ zien, maar dit wordt in de meeste landen als belastbaar inkomen gezien (typisch voorbeeld: de privé gebruikte auto van de zaak).
    Hoe zou het zijn als de medewerkers van EDF, SNCF, AirFrane etc. ook zo behandeld zullen worden?

    #189919
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wie appelen vaart, die appelen eet…..
    Ingrid

    #189926
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zoals Steven al aanraakte zijn er nog andere kosten die onnoemelijk veel zwaarder doorwegen dan dit soort snoepjes. Met name de bijzonder gunstige pensioen- en arbeidsvoorwaarden kosten de maatschappij handenvol geld. Zo kwam rocker Didier Wampas vorig jaar bij Ruquier doodleuk verklaren dat hij blij was dat hij op pensioen kon, dan had hij wat meer tijd over voor z’n muziek. De man was 50 jaar oud! Enkel bij de RATP…
    En Air France zit al jaren met de handen in het haar omdat hun vliegend personeel beduidend minder uren in de lucht hangt dan andere maatschappijen. Want per vlucht hebben ze recht op een overdreven aantal uren compensatie en rust. En zo mag manager na manager bij Air France uitzoeken hoe hij in godsnaam de zaak rendabel kan houden.

    #189918
     bosbess
    Deelnemer

    Om met Ingrid te spreken eet het varend personeel dan een groot deel van de appelen op, of het nu in de vorm van “snoepjes” is of van (veel te) riante werktijden. Het idee van Christian spreekt me wel aan: belastingheffing op “betalingen in natura”. Maar dat betekent wat de vervoersbranche betreft dan ook dat de snoepreisjes voor familieleden en voor gepensioneerd personeel moeten worden afgeschaft. Dat lijkt me ook makkelijker te realiseren wat betreft de arbeidsovereenkomst, omdat het betrekking heeft op “derden” of op de periode na afloop van de dienstbetrekking. Maar misschien kan het alleen maar bij nieuwe arbeidsovereenkomsten worden ingevoerd. Veel hangt ook af van de bereidheid van het personeel om in te zien dat bepaalde maatregelen wellicht nodig zijn voor het behoud van hun werkgelegenheid.

    #189929
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goede dag, en belastingen op enorm grote winsten, grote kapitalen enz.. Zou een zeer goede zaak zijn voor LDF. Zou ook Europees moeten geregeld worden. Blijkbaar doen ze in Frankrijk hetzelfde als in België en Nederland e.a., De bevolking doen opdraaien voor al de ellende die veroorzaakt is door banken enz.. Beslissingen in hun voordeel vallen altijd heel snel, voor de bevolking komt dan inleveren en inleveren en alles duurder. Blijkbaar moeilijk voor Europese politiekers (?) om hetzelfde te doen voor bevolking.
    Gegroet

    #189917
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In Nederland wordt ieder ‘appeltje’ dat je eet bij je loon geteld. Als je in een restaurant werkt is het gebruikelijk, dat je de maaltijden daar met al het personeel voor de tijd van de gasten geniet. In Frankrijk en in Nederland is dat zo. Alleen moet je in Nederland dat wel opgeven aan de belastingen en er belasting over betalen. Dat geldt voor alles, ook bijvoorbeeld bij de pc-privé projecten toentertijd. Mede daarom maakt Nederland zo’n koude onaangename indruk.

    Het is grappig dat sommige mensen de ‘schuld’ van de recessie neerleggen bij anderen. Winsten en kapitalen zouden Europees moeten worden geregeld. Geef mijn partie maar aan Fikky Ik denk best dat er wat moet gebeuren, maar niet a la M. Stalin

    #189925
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Belasting op enorm grote winsten en kapitalen? Klinkt als communisme en juist dat systeem heeft als eerste gefaald.

    En hoe definieer je ‘enorm grote winsten’ of ‘grote vermogens’ -heb je ooit de ‘enorme’ winst van grote bedrijven gedeeld door het aantal werknemers? Per werknemer resteert na belasting meestal slechts een fractie van wat die werknemers zelf toucheren.

    En daarvoor loopt het bedrijf en diens investeerders grote risico’s, terwijl de werknemers vrijwel geen enkel risico lopen op het inkomen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?