aanvragen rekening zonder frans domicilie adres

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #196531
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geachte,

    ik had namelijk de vraag aan jullie,

    mijn vriendin studeert sinds deze week in Parijs en kan helaas geen appartement huren doordat zijn geen franse rekening heeft. Met als gevolg gaan wij naar verschillende banken in frankrijk om een rekening te openen. Maar deze banken willen haar geen rekening geven omdat ze geen frans domicilie adres heeft. dus zitten wij een beetje in een zeer vervelende spiraal. Is er soms iemand die het zelfde voor heeft gehad of die er iets meer over weet zodat wij een oplossing zouden kunnen bekomen

    groeten Hans

    #196533
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier geen problemen gehad. Woon in CH met Franse bankrekening.
    Een van mijn kinderen heeft in zijn studententijd ook een Franse bankrekening geopend, geen probleem.

    Heb je alle info op deze site al gelezen?
    Oude Forum
    deze site
    en dit forum

    Wannox

    #196536
     bosbess
    Deelnemer

    Helaas Wannox, geen van deze links leidt tot ontsnapping aan de vicieuze cirkel. Die bestond vroeger ook mbt werkvergunning-verblijfsvergunning. Je kreeg de ene niet zonder de andere en andersom. Dan is het dus een kwestie van creatief zijn. Om te beginnen is Hans’ vriendin natuurlijk niet de enige buitenlandse cq NL student in Parijs. Bij de administratie van het opleidingsinstituut moet het probleem toch bekend zijn, neem ik aan. En anders kennen ze toch wel buitenlandse medestudenten met hetzelfde, inmiddels opgeloste, probleem.

    Verder kan je óf een verhuurder proberen te overtuigen van het feit dat je geen bankrekening kunt openen zonder een huurcontract óf bij een bankfiliaal waar ze nog een eigen beleid mogen voeren (Crédit Agricole? Banque Chaix?) een gesprek met de directeur aanvragen en hem/haar het probleem voorleggen. Het eerste lijkt me moeilijk, omdat zo’n privé persoon geen enkele mogelijkheid heeft om je na te trekken en je vriendin maar op haar mooie blauwe ogen moet vertrouwen. Het tweede biedt enige kans van slagen als je al je papieren meeneemt (ook je inschrijving als student) en je bv voorstelt om een bankrekening te mogen openen onder voorwaarde. Als voorwaarde zou je bv kunnen afspreken dat je binnen een bepaalde afgesproken tijd met een huurcontract moet komen. En anders weet de bankdirecteur misschien nog wel een betere oplossing. Eén ding is zeker: een gewone bankmedewerker kan en mag niets, een directeur van een kleinere bank kan veel. Ik wens jullie veel sterkte en succes. Laat je nog even weten hoe het uiteindelijk is afgelopen?

    #196532
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De regels voor banken zijn de afgelopen jaren ook veel strenger geworden en dat maakt het er niet makkelijker op. Kans op witwassen en belastingontduiking, terwijl de bank niks kan verdienen aan een buitenlandse student. Zo staat er in mijn Nederlandse paspoort geen BSN nummer en dan is er geen Nederlandse bank die mij als nieuwe klant durft aan te nemen. Een recent bezoek aan een Rabo kantoor leerde me dat die zelfs geen klanten meer mag aannemen uit een ander dorp/stad, want dat is verdacht. Waarom kiest die klant niet voor een bank in eigen woonplaats?

    #196534
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ik geef geen garantie maar probeer eens Caisse ‘Epargne eens.
    Ik had daar geen problemen om een bankrekening te openen

    #196535
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heeft zij iets van een abonnement op energie, telefoon, water? Of een verhuurder die een attest kan schrijven dat hij haar huisvest? Dan ben je in Fr. al heel snel ‘woonachtig’. Met dat papier kun je naar een bank. Overigens worden aan de papieren die een aanwijzing geven dat je ergens woont, vrijwel geen eisen gesteld. Zelf een copietje van een factuur van een particulier energiebedrijf wordt al gezien als een ‘justificatif de domicile’.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?