Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderIk ga Jako toch echt even verdedigen, er zijn heus nog tankstatiomns waar je niet zonder franse pas kunt tanken, ook op de autoroute. Dan is een franse pas wel erg handig, ik vind sowieso een franse rekening (erbij) erg handig.
Admin
SleutelbeheerderHallo Jako,
Op internet een ontvanger gezien THOMPSON THT 501 TNT HD
Zou jij mij misschien kunnen zeggen als dat iets voor mij zou zijn?Alvast bedankt
EtienneAdmin
SleutelbeheerderIk kan het niet laten om even te reageren op Jako.
Het is wel degelijk mogelijk om met een Nederlandse bankkaart onbemand te tanken in LDF. Ik doe het al jaren met de ABN- Maestro- kaart. Gaat prima
Verder heb ik al een jaar of 25 een rekening bij LaPoste. Je krijgt keurig je chequeboekje en er is mij nog nooit iets gezegd over een minimum tegoed.
Ik zorg er altijd voor dat er tussen de drie en vierhonderd euro opstaat. Daarvoor maak ik maandelijks een bedrag vanuit Nl over. Op die manier kan ik vrijwel al mijn betalingen automatisch laten uitvoeren. Voor de zaken die niet automatisch kunnen, gebruik ik dan de cheques.Admin
SleutelbeheerderTip aan HansPiet : koop ’n blikje geconcentreerde tomatenpuree voor ’n kwartje, liter water erbij en u hebt goed sap (bron : de Keuringsdienst van Waarden).
Tip aan Cees : mocht je ooit beginnen aan ’t verse persen, doe dat dan in kleine hoeveelheden en niet gelijk in liters. Na ’n uur staan is de smaak ‘verroest’, lijkt ’t net zo’n fles van de supermarkt.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderDa’s toch raar jako, ik tank al jarenlang bij nacht en ontij bemand en onbemand met mijn Nederlandse VISA en Nederlandse ING MAESTRO kaartjes zonder problemen.
Admin
SleutelbeheerderEen keer zonder benzine stranden bij een onbemand benzinestation is m.i. al voldoende. Onbemand tanken kan alleen met een Franse bankkaart.
Admin
Sleutelbeheerderhallo, je er staat een op hotbird, dus, zo vlug mogelijk een ontvanger halen en eens uitproberen. Heel erg bedankt
EtienneAdmin
SleutelbeheerderEen TVV ontvanger ga je niet gemakkelijk vinden in Frankrijk. Maar,zoals gezegd, kun je elke willekeurige goedkope digitale FTA ontvanger gebruiken voor ontvangst van BVN en die is in Frankrijk bij vrijwel elke Brico te koop voor enkele tientjes.(meestal inclusief schotel)
Ik kan uiteraard niet weten op welke satellieten de andere 3 lnb’s staan uitgericht.Als er 1 op hotbird staat gericht kun je die gebruiken voor bvn. Je kunt de lnb voor Astra1 ook vervangen door een twin lnb = twee aansluitingen voor twee ontvangers. Er zullen ook in Frankrijk nog veel afgeschreven SD ontvangers ‘slingeren’ op zolder die voor BVN nog bruikbaar zijn. Eens bij de buren vragen?
Admin
SleutelbeheerderChristian,
Helder. Dank. Wat ik me nog afvraag: ik hoor nooit mensen over deze werkwijze. In de gewone DHZ winkel kun je niet eens dampdichte folie kopen, maar alleen maar dampdoorlatende of dampwerende e.d. Toch heb ik het idee dat er dagelijks rachels op muren worden getimmerd met glaswol ertussen en platen eroverheen. Ben ik heiliger dan de Paus? Hoe serieus moet ik de gaatjes nemen?Verena
Admin
SleutelbeheerderQuote:Quote uit Verena op 31/07/2013 17:02
Overigens, als ik de dampdichte folie op de rachels plak, zoals ik eerder via dit forum het advies kreeg, doorboor ik het ook bij elke schroef van het gipsplaat.Als men onder de folie dubbelzijdig plakband legt dan dichten folie en schroeven zich hierin zelf.
Quote:Quote uit Verena op 31/07/2013 17:02
Eerst dampdichte folie en dan de rachels en de isolatie is natuurlijk geen probleem qua uitvoering, maar als ik er de theorie van de dampdichte folie op nalees is dit echt niet de bedoeling en moet de isolatie aan de buitenkant van de dampdichte folie komen.Oeps, dan heb ik me niet duidelijk uitgedrukt.
Natuurlijk moet de isolatie aan de buitenkant van de dampdichte folie zijn! Ik bedoelde als volgorde van buiten naar binnen:
muur – luchtspouw – isolatie – dampdichte folie – rachelwerk. En om isolatie en folie echt van de gipsplaten weg te houden draden spannen of latjes tegen iso+folie leggen die dan door de rachels vastgeklemd worden.Dakspanten etc. een probleem? Kijk hoe ze het in de video gedaan hebben die ik als update aan mijn laatste reactie gehangen heb.
Admin
SleutelbeheerderChristian,
Dank voor je reactie, maar we moeten om allerlei dakspanten en balken heen werken, dus dat lijkt me geen optie. Overigens, als ik de dampdichte folie op de rachels plak, zoals ik eerder via dit forum het advies kreeg, doorboor ik het ook bij elke schroef van het gipsplaat. Eerst dampdichte folie en dan de rachels en de isolatie is natuurlijk geen probleem qua uitvoering, maar als ik er de theorie van de dampdichte folie op nalees is dit echt niet de bedoeling en moet de isolatie aan de buitenkant van de dampdichte folie komen.Verena
Admin
SleutelbeheerderVerena,
natuurlijk is het een probleem. Als je de dampdichte folie, die je ook ruim overlapt en dampdicht afgeplakt hebt met de juiste tape, bij het ophangen van je lievelingsschilderij doorboort dan heb je geen dampdichtheid meer.
Enige oplossing die ik kan bedenken is:
Leg de folie achter de rachels, en hou ze met spandraden of zoiets bij de isolatie.
Nu schiet me toch nog een andere werkwijze binnen, want dit is ook goed te doen met het Isover-dubbele-rails systeem:-
een set rails op de muur, daarin plastic houders klippen,
daarop de isolatie prikken
dan de folie erop prikken en afplakken (kan zijn dat er ook speciale afdichtelementen voor bestaan)
uiteindelijk met speciale bevestigingsdoppen ook de tweede set rails erop klikken die dan de gipsplaat dragen.Lijkt omslachtig, maar met die dingen is het prima werken.
Ik probeer nog een plaatje of link te vinden.Update 17:00
Dit geeft de werkwijze van Isover aan, maar hier zonder folie. Ik heb het ergens gezien dat men de folie ook op de pennen zet en dan afdichtproppen erop schuift.Admin
SleutelbeheerderWelkom Marijke, en die F-bankrekening lijkt me uiterst handig. Ik ben ’t geheel eens met Bert, er zijn meer banken die prettige service bieden en vrijwel kosteloos zijn. Lekker “oranje” is ING Direct.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderOm je alle gedoe te besparen: Veel maar niet alles kan je met je Nederlandse bankrekening betalen. Eerder vroeger dan later kom je er achter dat een Frans chequeboekje onmisbaar is en je dus een Franse bankrekening zult moeten openen. Je krijgt te maken met met name kleine neringdoenden (de loodgieter, de dorpsgaragist, de olie- of gasboer) die op precies het verkeerde moment geen contanten accepteren (althans geen grotere bedragen) en in de winkel geen pinmachine hebben en van overschrijvingen griezelen. Cheque dus. Zoek dus puur en alleen voor dat chequeboekje een Internetbank uit die je niet of nauwelijks kosten berekent zoals de grote banken met filialen en die een buitenlandse klant accepteren. Ik ben een jaar of vier geleden klant geworden van Boursorama en na wat aanloopirritaties (ze eis(t)en een initiele storting van 1000 euro, voordat de rekening geactiveerd werd…) ben ik tevreden, maar misschien zijn er inmiddels andere en betere.
Succes, Bert
Admin
SleutelbeheerderOm je alle moeite te besparen: ja je kunt alles met een NL bankrekening betalen. Geld teruggestort krijgen is wel een stuk moeilijker. Het is een stuk goedkoper om geen Franse bankrekening aan te houden (dubbel saldo) Het systeem wat in NL per 1 juli a.s. is ingevoerd – op IBAN basis – geldt voor heel Europa, dus dat kan je geen problemen bezorgen. Je merkt het wel of je het niet hebben van een Franse betaalkaart uiteindelijk lastig vindt of niet.
Betalen via het internet via een NL bank gaat in de meeste gevallen sneller en veiliger dat met een Franse bank, die haar cliënten meestal ziet als bedriegend en stelend tuig.
Cheques zijn alleen maak makkelijk in bancair achtergebleven gebieden.Admin
SleutelbeheerderGrappig is, dat men zich in dit draadje zich druk maakt over zoiets onbenulligs als sinaasappelsap. Ik drink het echt nooit, omdat ik niet zeker ben, dat er geen suikerwater in zit, omdat ik niet weet of er met de pers niet eerder grapefruits zijn geperst, dat is expliciet verboden in mijn medicijnen bijsluiter. En tenslotte: geef mij maar een lekker glas tomatensap, Verschil tussen het ene en andere glaasje sinaasappelsap proef ik al helemaal niet… Bij ons in het dorp heeft het hotel zo’n machine van EUR 6K. Spectaculair om hem bezig te zien, maar het sap dat eruit komt is voor mij niet te onderscheiden van dat van andere etablissementen.Aan de andere kant hebben wij hier in de buurt een restaurant van streng biologische mensen. Ga ik ook niet meer heen, want als ik een glas diet coke bestel wil geen gekoeld en verdunde thee krijgen.
Kortom: doe je ding, maar geef het beste wat voor de prijs mogelijk is en als mensen het niet bevalt komen ze niet meer terug. De consument is de enige die iets kan keuren em goedkeuren. En je kunt niet alle klanten dienen. Probeer vooral niet je overtuiging te verkopen, want dat lukt helemaal niet.Admin
SleutelbeheerderGoede dag
Ik heb een schotel staan met een ontvanger voor 1 tv gericht op 19.2 astra. Perfecte ontvangst. Maar op mijn schotel staan 4 koppen, kan ik met zo een eenvoudige TVV (?) ontvanger op een 2de toestel ook bvn ontvangen. De kabel heb ik al liggen moest alleen nog een ontvanger. Maar vind ik die TVV ontvanger in Frankrijk ?
Alvast bedankt
Admin
SleutelbeheerderOver TNTSAT lees ik verschillende berichten, sommigen hebben wel- maar anderen geen BVN.
BVN kan met elke z.g. FTA ontvanger worden ontvangen, dat is een goedkope ontvanger die alleen ongecodeerde zenders kan ontvangen. Veel Franse zenders worden ook ongecodeerd uitgezonden, maar dan verdeeld over verschillende satellietposities. Op 5 west kun je de Franse publieke zenders gratis ontvangen.
BVN zit ook op de hotbird satelliet op 13 oost, waar de provider bis.tv de Franse zenders aanbiedt.
In het grootste deel van Frankrijk zijn de Franse zenders met een eenvoudige antenne op dak te ontvangen, zonder abonnement en zonder schotel. Dat is meestal de simpelste oplossing en kan eenvoudig gecombineerd worden met een kleine satellietontvanger voor BVN, bijvoorbeeld de huidige TVV ontvanger.
Admin
SleutelbeheerderHartelijk dank voor Uw antwoord. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben voor ik een huis koop in Frankrijk. Met name is de fiscale kant daarbij belangrijk. Ik begrijp inmiddels het een en ander, het meeste is niet vreselijk anders dan in Nederland, een progressief tarief in de inkomstenbelasting met een toeslag voor sociale voorzieningen, 2 soorten belasting op wonen hebben we in Nederland ook (de OZB en het woningforfait dat bijgeteld wordt voor de inkomstenbelasting), de vermogensbelasting lijkt me in Frankrijk gunstiger dan de vermogensrendementheffing in Nederland. Alleen box 2 blijft erg onduidelijk en voor mij bijna onvindbaar, althans het franse equivalent. In Nederland betaal je 15% dividendbelasting, echter bij een aanmerkelijk belang, dat is een belang van 5% of meer in een BV, wordt dat 25%. MVG, WimJ.
Admin
SleutelbeheerderIk denk dat Cees en ik gemeen hebben dat we middenin de maatschappij staan. Daar waar gewerkt wordt. Eveneens dat we graag observeren en proberen te analyseren wat er gebeurt.
Ik denk dat onze observaties vrijwel gelijk zijn. Onze analyses mogen soms wat verschillen, in de regel komen ze aardig overeen.Franse werkgevers deugen niet meer of minder dan de Nederlandse. Er zijn andere culturen en andere wetten die de verschillen verklaren.
Zowel werkgevers als werknemers in F willen er nog niet aan dat werken niet alleen een (salaris)last is, maar tevens een manier om te leren, vooruit te komen, jezelf te ontplooien en je deelgenoot maken van een sociale groep.Werkgevers durven zelfs niet complimenten te geven omdat ze -niet onterecht- bang zijn dat ze gelijk salaris- of promotiewensen aan hun broek krijgen.
De cultuur van de “gelijkheid” leidt ertoe dat als je iemand die exceptioneel presteert (voor gewoon goed presteren krijg je elke maand je salaris, nietwaar?) iets extra’s geeft, er onmiddellijk scheve ogen komen bij de anderen. Dus uiteindelijk “tirage vers le bas”.Niemand krijgt dus wat extra’s, de relatie tussen prestatie en beloning vervaagt.Betrokkenheid tonen met iemand wordt soms gezien als een “intrusion dans la vie privée”. Want onwelzijn, ziekte, dat is privé. Over gevoelens praten: Fransen zijn daar veel gereserveerder in dan Nederlanders en als het al gebeurt, meer non-verbaal. Kun je het signaal niet aan, dan negeer je het. Zieke mensen laat je met rust. Ziekteverzuim is de schuld van de dokter. Want die schrijft de arrêts de travail. Nooit van de baas.
Ik kan het nog wat langer maken maar dan ga ik op Cees lijken… 😉 en ik heb veel dikkere vingers en een klein iPadje.
Steven
Admin
Sleutelbeheerder@Bosbess, dit staat in de hiervoor genoemde site
Quote:AccordsDeux types d’accords existent.
Calcul séparé des retraitesChaque pays calcule votre retraite en fonction de votre carrière dans ce seul pays.
Tous les trimestres d’assurance sont retenus (France + le pays signataire de l’accord) pour déterminer le taux de votre retraite du régime général français, dans la limite de 4 trimestres par année civile.
Comparaison entre le calcul par totalisation-proratisation et le calcul séparé des retraitesDeux calculs sont effectués :
le calcul par totalisation-proratisation : les caisses de retraite de chaque pays totalisent vos périodes accomplies en France et dans l’autre État et calculent votre retraite comme si toute votre carrière avait été effectuée dans leur seul pays ; puis la retraite versée par chaque État est réduite en proportion des périodes respectives effectuées dans chaque pays ;
et le calcul séparé des retraites : chaque pays calcule votre retraite en fonction de votre carrière dans ce seul pays.La retraite la plus avantageuse est attribuée.
Certains accords prévoient de faire choisir l’assuré.
Admin
SleutelbeheerderWeet iemand antwoord op de vlgd vraag:
Hoe wordt in Frankrijk ‘aanmerkelijk belang’ belast? In nederland in box 2 met 25%.
Wordt dat dan belast als gewone inkomsten tegen progressief tarief met opslag sociale lasten, of als dividendbelasting tegen ??% ?Admin
SleutelbeheerderAlles hierover: http://europa.eu/youreurope/citizens/work/retire/state-pension-claims-and-calculation/index_nl.htm
NB Het AOW percentage in Nederland wordt gerekend over 50 jaar = ieder jaar Nederland= 2%. Gezien de leeftijdsgrens van lieverlee omhoog gaat, gaat de leeftijd van het begin ook omhoog. Voorheen werd gerekend vanaf 15 jaar, dat gaat in de toekomst naar 17 jaar (want de pensioengerechtigde leeftijd gaat omhoog tot 67 jaar).
Admin
SleutelbeheerderSorry Cabagnoes te snel gelezen: die 24% AOW krijgt mijn voorbeeld als hij de aow leeeftijd haalt, zelfs als hij/zij in het buitenland woont.
Admin
SleutelbeheerderDat zeg ik toch, de AOW staat er los van!! De Nederlandse jaren tellen mee voor het vaststellen van het aantal gewerkte trimesters in Frankrijk.
Admin
SleutelbeheerderHPiet,
gesnapt en helegaar mee eens, we hebben hier nog een paar laatste Bistro’s van voor de ratatouille!Albert
Admin
Sleutelbeheerder@Louise–Elzas,
Ik ben bang dat ik het toch nog niet goed begrijp.
Het arbeidsverleden in NL heeft niets met de AOW te maken.
In je eigen voorbeeld geef je aan dat je 16e tot je 28e in NL hebt gewerkt en daar sprokkel je dus die 40 trimesters mee bij elkaar. Aan AOW heb je 12 x 2% of 24% van je AOW opgebouwd (27-15)
AOW krijg je dus altijd, zolang je maar in NL blijft of vrijwillig de premie betaalt als je in het buitenland zit. Dit kan overigens maar 10 jaar.Admin
Sleutelbeheerder@ALBERT
Ik ken dw rijd nog, dat je ’s morgens vroeg bij het restaurant langs ging en vroeg of mogelijk was om oma even erop uit te sturen om slakken te rapen en paardebloemen te plukken voor de lunch. Dat wilde ze graag doen en dan at je om twaalf uur een grote schotel verse slakken en een nog grotere schotel paardebloemen met gekookte eireen. Meestal kreeg je 4 gerechten Totale omvang klein en totale prijs laag. Bijvoorbeeld ieder twee rougets met tomatenpuree als tussengerecht. De lunchtafel van de Cave de la Marechale in Toelouse was het laatste restaurant oude stijl. Helaas ging de man met pensioen. Ik stuur de man nog altijd een kaartje voor zijn verjaardag.
Ook in Parijs kende ik veel restaurants met een lage prijs, kleine bordjes en vier gerechten. Zonder de plomp ratatouile, op zich lekker, maar ik kan het nu niet meer zien.Admin
SleutelbeheerderIk zie dat ook de leeftijd in Frankrijk omhoog gaat, in ieder geval het aantal nodige gevalideerde trimesters gaat flink omhoog!! Hier een lijstje: https://www.lassuranceretraite.fr/cs/Satellite/PUBPrincipale/Salaries/Montant-Retraite/Comprendre-Calcul-Retraite/La-Duree-Assurance
(op dezelfde site staat alles heel goed uitgelegd)
Admin
Sleutelbeheerder@Bosbess, ik zal het proberen duidelijk te maken met een voorbeeld (hierbij zeker niet Nederlands systeem denken!)
Stel, ik ben met 28 jaar naar Frankrijk gekomen en meteen gaan werken (salarié)
Nu ben ik 61, en wil eens uitzoeken waar ik recht op ga hebben in Frankrijk.Ik heb in Frankrijk 32 jaar met tussenpozen gewerkt en de rélévé de carrière zegt mij dat ik in totaal 80 trimesters heb gewerkt tot nu toe. Voor een volledig retraite (= 50% van het gemiddelde van de afgelopen 25 beste jaren)heb ik ongeveer 144 trimesters nodig, dit krijg ik niet, want ik heb er maar 80 gevalideerd en krijg dus een retraite pro rata = x 80/144
Nu heb ik ook in Nederland gewerkt vanaf m’n 16e tot m’n 28e. Dat blijken omgerekend 40 trimesters. De
Carsat of Cnav (ligt eraan waar je woont), gaat het werkverleden in Nederland opvragen en voegt de omgerekende jaren bij trimesters: = 80+40 = 120 trimesters. De berekening is nu: 50% van het gemiddelde over de 25 laatste beste jaren x (120/144)Dit gaat dus alléén over de berekening van het retraite bedrag én het moment waarop je met retraite gaat in Frankrijk!
De AOW uitkering komt uit Nederland en staat daar verder los van.
Overigens bij dit voorbeeld kun je aanspraak maken in Frankrijk op een retraite met ongeveer 62 jaar, terwijl je voor de AOW in Nederland nog een jaar of vier of vijf moet wachten (met 66 jaar en nog wat). De AOW uitkering zou in dit voorbeeld net voldoende zijn om een paar pakken Tena te kopen per jaar, haha -
AuteurBerichten