opbouw ouderdomsrente in Frankrijk

Dit onderwerp bevat 18 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196379
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Forumleden,
    Ik heb een vraag aan jullie.
    Hoe is precies de pensioenopbouw, de retraite, voor de Fransen geregeld?

    In Nederland is het zo dat iedereen die daar woont, of woont en werkt, aow opbouwt, 2% per jaar. Dat geld bijv. ook voor huisvrouwen. Dat is niet gekoppeld aan de hoogte van het loon, maar voor iedereen hetzelfde.
    Van mijn man weet ik, die heeft in Duistland gewerkt, en daar is het wel aan het inkomen gekoppeld.

    Hoe is dat in Frankrijk geregeld? Ik lees daar nooit iets over.

    Moet men hier werken en premie betalen, wil men rechten hebben?

    Ik vraag dit omdat ik al 2 jaar werk en premie afdraag. Het is mij niet duidelijk of ik dan straks ook rechten door heb.

    Alvast bedankt,
    Annemiek

    #196397
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat dacht u ervan aan uw werkgever te vragen of u rechten hebt, u draagt tenslotte premie af …misschien iets te simpel gedacht…

    Groet Franca

    #196383
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Pensioen bouw je in Frankrijk alleen op als je werkt. Elke branche heeft zijn caisse de retraite, maar wordt altijd verwerkt onder hetzelfde sécurité sociale nummer(dat nummer heb je voor het leven). Er wordt gerekend met trimesters, een volledig retraite telt ongeveer 165 trimesters = ongeveer 44 jaar werken. Tegen de tijd dat je de pensioengerechtige leeftijd krijgt je automatisch een rélévé de carrière, waar alle periodes bij de verschillende werkgevers en zelfs de verschillende caisses staan vermeld, met het totaal aantal trimesters die je gewerkt hebt. De Nederlandse periode kan meegeteld worden in de trimesters, daarvoor moet je op tijd naar jouw caisse de retraite (Carsat of Cnav). De berekening van de retraite is 50% van het gemiddelde van de laatste 25 jaren; daarbij kijkt men naar het hoogste salaris). (Corrigeer me als er iets niet goed is)

    #196396
     Noë
    Sleutelbeheerder

    dank voor jullie reakties.
    Als antwoord naar Franca: ik heb een Nederlandse werkgever en die weet zelf niet hoe het allemaal zit. Dus daar hoef ik geen antwoord van te verwachten.

    Louise, wat bedoel je met ‘de Nederlandse periode kan meegeteld worden in de trimesters’

    #196395
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Annemiek, de opbouw van je franse retraite vindt alleen plaats als je door middel van de cotisations afdraagt aan de Securité Sociale in Frankrijk. Als je mettertijd in Frankrijk met “retraite” wil moet de Caisse het maximaal aantal trimesters berekenen. Je Nederlandse aow jaren (1 volledig jaar = 4 trimesters)tellen mee en worden door de Caisse opgevraagd. Hoe meer trimesters hoe hoger je “retraite”.

    #196394
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Louise, ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Ik dacht dat als je eenmaal de pensioengerechtigde leeftijd had bereikt, je recht krijgt op het deel AOW dat je in NL hebt opgebouwd (door er te wonen en naar inkomen AOW-premie te betalen) en dat NL dat deel dan ook aan je betaalt. Over de jaren (trimesters) die je in Frankrijk hebt gewerkt krijg je van Frankrijk een pensioen uitbetaald. Zoals jij het schrijft, lijkt het of je over je NL periode dubbel ouderdomspensioen ontvangt. Of heb ik het verkeerd begrepen?

    Wel is er een verschil tussen de pensioengerechtigde leeftijd in NL en LDF en dat verschil wordt voorlopig alleen maar groter, omdat die in NL steeds hoger wordt en in LDF (voorlopig) hetzelfde blijft. In de tussenliggende periode ben je dan, althans volgens mij, aangewezen op alleen het franse pensioen. Ik ben wel geïnteresseerd in het onderwerp, omdat mijn twee oudste kinderen hier over een jaar of tien ook mee te maken krijgen.

    #196391
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Bosbess, ik zal het proberen duidelijk te maken met een voorbeeld (hierbij zeker niet Nederlands systeem denken!)

    Stel, ik ben met 28 jaar naar Frankrijk gekomen en meteen gaan werken (salarié)
    Nu ben ik 61, en wil eens uitzoeken waar ik recht op ga hebben in Frankrijk.

    Ik heb in Frankrijk 32 jaar met tussenpozen gewerkt en de rélévé de carrière zegt mij dat ik in totaal 80 trimesters heb gewerkt tot nu toe. Voor een volledig retraite (= 50% van het gemiddelde van de afgelopen 25 beste jaren)heb ik ongeveer 144 trimesters nodig, dit krijg ik niet, want ik heb er maar 80 gevalideerd en krijg dus een retraite pro rata = x 80/144

    Nu heb ik ook in Nederland gewerkt vanaf m’n 16e tot m’n 28e. Dat blijken omgerekend 40 trimesters. De
    Carsat of Cnav (ligt eraan waar je woont), gaat het werkverleden in Nederland opvragen en voegt de omgerekende jaren bij trimesters: = 80+40 = 120 trimesters. De berekening is nu: 50% van het gemiddelde over de 25 laatste beste jaren x (120/144)

    Dit gaat dus alléén over de berekening van het retraite bedrag én het moment waarop je met retraite gaat in Frankrijk!
    De AOW uitkering komt uit Nederland en staat daar verder los van.
    Overigens bij dit voorbeeld kun je aanspraak maken in Frankrijk op een retraite met ongeveer 62 jaar, terwijl je voor de AOW in Nederland nog een jaar of vier of vijf moet wachten (met 66 jaar en nog wat). De AOW uitkering zou in dit voorbeeld net voldoende zijn om een paar pakken Tena te kopen per jaar, haha

    #196390
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zie dat ook de leeftijd in Frankrijk omhoog gaat, in ieder geval het aantal nodige gevalideerde trimesters gaat flink omhoog!! Hier een lijstje: https://www.lassuranceretraite.fr/cs/Satellite/PUBPrincipale/Salaries/Montant-Retraite/Comprendre-Calcul-Retraite/La-Duree-Assurance

    (op dezelfde site staat alles heel goed uitgelegd)

    #196393
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Louise–Elzas,

    Ik ben bang dat ik het toch nog niet goed begrijp.
    Het arbeidsverleden in NL heeft niets met de AOW te maken.
    In je eigen voorbeeld geef je aan dat je 16e tot je 28e in NL hebt gewerkt en daar sprokkel je dus die 40 trimesters mee bij elkaar. Aan AOW heb je 12 x 2% of 24% van je AOW opgebouwd (27-15)
    AOW krijg je dus altijd, zolang je maar in NL blijft of vrijwillig de premie betaalt als je in het buitenland zit. Dit kan overigens maar 10 jaar.

    #196389
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat zeg ik toch, de AOW staat er los van!! De Nederlandse jaren tellen mee voor het vaststellen van het aantal gewerkte trimesters in Frankrijk.

    #196386
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sorry Cabagnoes te snel gelezen: die 24% AOW krijgt mijn voorbeeld als hij de aow leeeftijd haalt, zelfs als hij/zij in het buitenland woont.

    #196387
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Alles hierover: http://europa.eu/youreurope/citizens/work/retire/state-pension-claims-and-calculation/index_nl.htm

    NB Het AOW percentage in Nederland wordt gerekend over 50 jaar = ieder jaar Nederland= 2%. Gezien de leeftijdsgrens van lieverlee omhoog gaat, gaat de leeftijd van het begin ook omhoog. Voorheen werd gerekend vanaf 15 jaar, dat gaat in de toekomst naar 17 jaar (want de pensioengerechtigde leeftijd gaat omhoog tot 67 jaar).

    #196388
     bosbess
    Deelnemer

    Hoewel ik nu wel begrijp wat je bedoelt, Louise, vraag ik me toch af of je het wel bij het rechte eind hebt. Ik heb geprobeerd die link van je te bestuderen, maar je wordt er van het kastje naar de muur gestuurd oftewel van de ene link naar de volgende. Ik kan er bijna niet uit wijs worden en jouw standpunt zie ik al helemaal nergens. Wel zie ik mogelijkheden om als je in het buitenland werkt of hebt gewerkt trimesters bij te kopen door vrijwillige bijdragen aan de franse retraite-kas. Dat is hier te lezen onder “La protection sociale française transportée à l’international”. Nergens lees ik dat je arbeidsverleden in het buitenland meetelt voor het berekenen van je trimesters, zonder dat je daarvoor in Frankrijk premie hebt betaald. Maar misschien zie ik iets over het hoofd in dat oerwoud van regels?

    Voor Annemiek kan misschien interessant zijn dat ook het grootbrengen (of grootgebracht hebben) van kinderen extra trimesters kan opleveren.

    De Europese Commissie brengt (ieder jaar juli?) een document uit, getiteld: “Uw sociale zekerheidsrechten in Frankrijk” (in het NL dus). Hoofdstuk 6 gaat over pensioenen. Ik vind het heel helder, maar ook daar staat niets dat er op wijst dat je arbeidsverleden in NL vanzelf wordt meegeteld voor je trimesters in Frankrijk. Het document (juli 2012) is hier te vinden.

    Ook daarin staat inderdaad dat de pensioenleeftijd geleidelijk omhoog zal gaan tot 67 jaar in 2023. Maar Hollande was toen dit document uitkwam (juli 2012), nog maar net aan het bewind. Ik heb begrepen dat hij deze noodzakelijke maatregel van Sarkozy later weer ongedaan heeft gemaakt.

    #196392
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Weet iemand antwoord op de vlgd vraag:
    Hoe wordt in Frankrijk ‘aanmerkelijk belang’ belast? In nederland in box 2 met 25%.
    Wordt dat dan belast als gewone inkomsten tegen progressief tarief met opslag sociale lasten, of als dividendbelasting tegen ??% ?

    #196385
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Bosbess, dit staat in de hiervoor genoemde site

    Quote:
    Accords

    Deux types d’accords existent.
    Calcul séparé des retraites

    Chaque pays calcule votre retraite en fonction de votre carrière dans ce seul pays.

    Tous les trimestres d’assurance sont retenus (France + le pays signataire de l’accord) pour déterminer le taux de votre retraite du régime général français, dans la limite de 4 trimestres par année civile.
    Comparaison entre le calcul par totalisation-proratisation et le calcul séparé des retraites

    Deux calculs sont effectués :

    le calcul par totalisation-proratisation : les caisses de retraite de chaque pays totalisent vos périodes accomplies en France et dans l’autre État et calculent votre retraite comme si toute votre carrière avait été effectuée dans leur seul pays ; puis la retraite versée par chaque État est réduite en proportion des périodes respectives effectuées dans chaque pays ;
    et le calcul séparé des retraites : chaque pays calcule votre retraite en fonction de votre carrière dans ce seul pays.

    La retraite la plus avantageuse est attribuée.

    Certains accords prévoient de faire choisir l’assuré.

    #196382
     bosbess
    Deelnemer

    Het blijkt in EU-verband te zijn geregeld, op dezelfde manier als Louise hierboven (in het Frans) heeft geciteerd voor landen waarmee een “äccord” is gesloten (en waar NL en EU niet worden vermeld). Het klopt dus wat Louise zegt. Met dien verstande dat niet het aantal gewerkte jaren/trimesters in NL in aanmerking wordt genomen, maar alleen de rechten op aanvullend pensioen (dus bovenop de AOW) die je via je werk hebt opgebouwd. Dat betekent dat als je bv in NL vele jaren in de uitzendbranche hebt gewerkt (waar het verplichte aanvullend pensioen pas laat werd ingevoerd), enkel je opgebouwde pensioenrechten meetellen en niet alle jaren die je als uitzendkracht hebt gewerkt. Dan wordt er gekeken wat voor jou het voordeligst is en op grond daarvan wordt er een beslissing genomen.

    Mij gaat het ver boven m’n pet, maar het staat allemaal heel duidelijk uitgelegd op deze NL site.

    #196380
     Wim Bavelaar
    Moderator
    Quote:
    Quote uit wimj. op 30/07/2013 13:15
    Weet iemand antwoord op de vlgd vraag:
    Hoe wordt in Frankrijk ‘aanmerkelijk belang’ belast? In nederland in box 2 met 25%.
    Wordt dat dan belast als gewone inkomsten tegen progressief tarief met opslag sociale lasten, of als dividendbelasting tegen ??% ?

    U bent nieuw. Hartelijk welkom.
    U snijdt een nieuw onderwerp aan, dus dan is het de bedoeling ook een nieuwe draad te starten in deze rubriek.

    Onze fiscale man is met vakantie. Ik heb hem gevraagd te reageren als hij weer is teruggekeerd.

    Wim

    #196381
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hartelijk dank voor Uw antwoord. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben voor ik een huis koop in Frankrijk. Met name is de fiscale kant daarbij belangrijk. Ik begrijp inmiddels het een en ander, het meeste is niet vreselijk anders dan in Nederland, een progressief tarief in de inkomstenbelasting met een toeslag voor sociale voorzieningen, 2 soorten belasting op wonen hebben we in Nederland ook (de OZB en het woningforfait dat bijgeteld wordt voor de inkomstenbelasting), de vermogensbelasting lijkt me in Frankrijk gunstiger dan de vermogensrendementheffing in Nederland. Alleen box 2 blijft erg onduidelijk en voor mij bijna onvindbaar, althans het franse equivalent. In Nederland betaal je 15% dividendbelasting, echter bij een aanmerkelijk belang, dat is een belang van 5% of meer in een BV, wordt dat 25%. MVG, WimJ.

    #196384
     bosbess
    Deelnemer

    Dag WimJ, welkom. Het lijkt er op dat je het antwoord van Wim niet goed hebt begrepen. In het begin is het ook een beetje lastig. Als je bent ingelogd zie je helemaal bovenaan onder je naam o.a. een vakje met Forum Home. Als je daar op klikt kom je in het hoofdmenu. Dan klik je op de rubriek Geldzaken. Weer helemaal bovenin verschijnt nu o.a. Nieuw Onderwerp. Als je daar op klikt krijg je alle ruimte om je eigen verhaal te doen (niet vergeten een titel in te vullen).

    Je zit nu namelijk middenin een heel ander onderwerp. Het nadeel daarvan is voor jou dat mensen die niet geïnteresseerd zijn in de opbouw van ouderdomsrente in Frankrijk maar wel in jouw probleem, je bericht helemaal niet lezen. Behalve de deskundige die nu met vakantie is zijn er wellicht andere forumleden die je alvast iets wijzer kunnen maken, omdat ze bv met hetzelfde te maken hebben gehad. De deskundige zal dan ongetwijfeld volgen. Dus kopieer je vraag en je antwoord aan Wim even en plak die in een nieuw onderwerp. Succes.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?