Perforeren dampdichte folie probleem?

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199500
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij gaan een baksteen buitenmuur dubbelen: rachels, isolatie, dampdichte folie, gipsplaat en dan stucen. Ik zit net te bedenken dat als je later op die muur iets wilt ophangen en er een gaatje in boort, dat dat gaatje dan door de dampdichte folie heen gaat. Is dat erg problematisch?

    Verena

    #199504
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Verena,
    natuurlijk is het een probleem. Als je de dampdichte folie, die je ook ruim overlapt en dampdicht afgeplakt hebt met de juiste tape, bij het ophangen van je lievelingsschilderij doorboort dan heb je geen dampdichtheid meer.
    Enige oplossing die ik kan bedenken is:
    Leg de folie achter de rachels, en hou ze met spandraden of zoiets bij de isolatie.
    Nu schiet me toch nog een andere werkwijze binnen, want dit is ook goed te doen met het Isover-dubbele-rails systeem:

      een set rails op de muur, daarin plastic houders klippen,
      daarop de isolatie prikken
      dan de folie erop prikken en afplakken (kan zijn dat er ook speciale afdichtelementen voor bestaan)
      uiteindelijk met speciale bevestigingsdoppen ook de tweede set rails erop klikken die dan de gipsplaat dragen.

    Lijkt omslachtig, maar met die dingen is het prima werken.
    Ik probeer nog een plaatje of link te vinden.

    Update 17:00
    Dit geeft de werkwijze van Isover aan, maar hier zonder folie. Ik heb het ergens gezien dat men de folie ook op de pennen zet en dan afdichtproppen erop schuift.

    #199511
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian,
    Dank voor je reactie, maar we moeten om allerlei dakspanten en balken heen werken, dus dat lijkt me geen optie. Overigens, als ik de dampdichte folie op de rachels plak, zoals ik eerder via dit forum het advies kreeg, doorboor ik het ook bij elke schroef van het gipsplaat. Eerst dampdichte folie en dan de rachels en de isolatie is natuurlijk geen probleem qua uitvoering, maar als ik er de theorie van de dampdichte folie op nalees is dit echt niet de bedoeling en moet de isolatie aan de buitenkant van de dampdichte folie komen.

    Verena

    #199507
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Verena op 31/07/2013 17:02
    Overigens, als ik de dampdichte folie op de rachels plak, zoals ik eerder via dit forum het advies kreeg, doorboor ik het ook bij elke schroef van het gipsplaat.

    Als men onder de folie dubbelzijdig plakband legt dan dichten folie en schroeven zich hierin zelf.

    Quote:
    Quote uit Verena op 31/07/2013 17:02
    Eerst dampdichte folie en dan de rachels en de isolatie is natuurlijk geen probleem qua uitvoering, maar als ik er de theorie van de dampdichte folie op nalees is dit echt niet de bedoeling en moet de isolatie aan de buitenkant van de dampdichte folie komen.

    Oeps, dan heb ik me niet duidelijk uitgedrukt.
    Natuurlijk moet de isolatie aan de buitenkant van de dampdichte folie zijn! Ik bedoelde als volgorde van buiten naar binnen:
    muur – luchtspouw – isolatie – dampdichte folie – rachelwerk. En om isolatie en folie echt van de gipsplaten weg te houden draden spannen of latjes tegen iso+folie leggen die dan door de rachels vastgeklemd worden.

    Dakspanten etc. een probleem? Kijk hoe ze het in de video gedaan hebben die ik als update aan mijn laatste reactie gehangen heb.

    #199510
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian,
    Helder. Dank. Wat ik me nog afvraag: ik hoor nooit mensen over deze werkwijze. In de gewone DHZ winkel kun je niet eens dampdichte folie kopen, maar alleen maar dampdoorlatende of dampwerende e.d. Toch heb ik het idee dat er dagelijks rachels op muren worden getimmerd met glaswol ertussen en platen eroverheen. Ben ik heiliger dan de Paus? Hoe serieus moet ik de gaatjes nemen?

    Verena

    #199503
     Anoniem
    Inactief

    Dampdichte folie is gewoon plastic folie op rol wat overal verkrijgbaar is.

    Maar is het niet simpeler om geëxtrudeerde polyurethanen isolatie platen toe te passen i.p.v. glaswol? Deze platen zijn watervast en dan hoef je geen lastig folies aan te brengen. Wel iets duurder (of je moet even de aanbieding bij Brico depot afwachten) maar nooit een probleem met vochtige isolatie en ook geen probleem met uitzakken van het glaswol e.d. Tevens is de isolatiewaarde per cm dikte hoger dan van glaswol waardoor de opbouwdikte kleiner kan worden wat soms erg gunstig kan uitpakken.
    Aat

    #199506
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Helemaal eens met Aat. Zeker als je om een hoop uitsteeksels en onregelmatigheden moet heen werken, sparingen moet maken en weet ik wat, vind ik XPS platen heel plezierig werken. Je kunt ze zagen of snijden en eventuele kieren dicht je met een beetje PUR schuim. En last but not least, ik vind het feit dat deze platen absoluut ongevoelig zijn voor vocht een heel groot voordeel.

    Overigens, heb je al eens gekeken naar de favoriete methode van de FR klussers zelf om muren te isoleren? Die plakken er van die speciale gipsplaten met een laag polystyreen tegen aan, deze zogenaamde plaque de doublage.

    Salutations, Jos

    #199509
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Verena,
    ja inderdaad, er wordt veel isolatie zonder dampwerende/dampremmende/dampdichte folie geplaatst, en die mensen die folie plaatsen letten er ook vaak niet op dat die werkelijk en overal dampdicht is.
    Maar de slordigheid of onwetendheid van anderen is voor mij geen reden het ook minder serieus te nemen. Als de natuurwetenschappelijke gegevens zo zijn dat zonder deugdelijk dampscherm condensatiegevaar in de isolatie bestaat dan is dat voor mij reden genoeg het zo te doen.

    Overigens: dampdicht of dampremmend.
    Kleine hoeveelheden vocht die door de dampremmende folie (of kleine beschadigingen van de dampdichte) in de isolatie komen kunnen, als het weer gunstig is, langzaam naar buiten uitwasemen. Maar bewust beschadigingen in de folie aanbrengen? De volgende keer zou ik, als ik weer glaswolisolatie plaats, de reeds genoemde dubbelzijdige tape gebruiken. Maar de volgende keer is het bij mij XPS zoals door Aat en Jos genoemd. Tien jaar geleden, toen ik mijn isolatie plaatste, was het prijsverschil nog beduidend.

    @Jos:
    De vorige (Franse) eigenaar van ins huis had op een muur die plaques de doublage geplaatst. Moest ik allemaal verwijderen. De isolatielaag hiervan is namelijk geen XPS maar gewoon EPS, piepschuim, en dat was in de loop der jaren tot gruis gedegradeerd, en de bevestiging had op de vochtige delen van de buitenmuur losgelaten. De aanbieder van jouw link schrijft voor de plaatsing ook voor:
    sur une surface sèche et saine.
    Dus voor mij geen EPS meer.

    addition 08:50:
    Onder en savoir plus lees ik:
    Insensible à l’eau et aux micro-organismes, pas de tassement dans le temps, respecte l’environnement, 2 bords amincis facilite le jointement.
    Onduidelijk of het om XPS of EPS gaat, maar blijkbaar beter dan het spul dat ik verwijderd heb.

    #199505
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rebonjour,

    @Christian: voor alle duidelijkheid, XPS is nog steeds mijn favoriete oplossing, juist omdat dit spul ongevoelig is voor vocht. En de uiteindelijke vochthuishouding achter een isolatiesandwich, gedurende een lange periode, is nu eenmaal niet altijd met zekerheid te voorspellen. XPS voorkomt dan verrassingen, het wordt zelfs gebruikt om platte daken van buitenaf te isoleren waarbij het permanent aan vocht is blootgesteld.

    Ik noemde die panneaux de doublage als alternatief omdat die in sommige omstandigheden handig kunnen zijn. Klassiek voorbeeld is het isoleren van een muur van parpaings met minimaal verlies aan interieurruimte. Zo´n muur is meestal vrij strak en recht en het risico op vochtproblemen is met parpaings meestal zeer beperkt. De moderne versies van die platen gebruiken EPS élastifié, wat een verbetering behoort te zijn van het ouderwetse piepschuim.

    Als je maar de minste twijfel over vocht hebt, of je hebt een zeer onregelmatige muur waar je toch moet rachelen, zou ik altijd voor XPS gaan.

    Salutations, Jos

    #199502
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos,

    wij zijn het dus eens: XPS!

    #199508
     Noë
    Sleutelbeheerder

    heren,
    Dank voor jullie prachtige adviezen!! Wij gaan voortvarend aan de slag met al deze wetenschap.

    dank, Verena

    #199501
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Verena,
    ik ben benieuwd wat je dan aan ervaringen mee te delen hebt! Maak je foto’s?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?