Afgezet……..

Dit onderwerp bevat 57 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #194202
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194174
     bosbess
    Deelnemer

    We mogen jou toch wel dankbaar zijn, Cees, dat je je kostbare werktijd opoffert om te proberen ons, onwetenden, onervarenen en niets-begrijpenden, te leren hoe het (bedrijfs)leven werkelijk in elkaar steekt. In de hoeveelheid tijd die jij daar aan besteedt kan je dagelijks makkelijk 30 kilo sinaasappelen uitpersen. Wat mij betreft is het jammer van al je moeite, ook voor je gasten, want ik ben en blijf er veel te dom voor. En als iemand in een goede gelegenheid mij een glas fabrieksjus voorzet, dan weet ik meteen wat voor vlees ik in de kuip heb. Ik geef namelijk de voorkeur aan een glas water boven het flauwe, naar niets smakende, zogenaamd pure sinaasappelsap. Onverbeterlijk dom van mij.

    Sorry dat mijn verhalen alleen over het platteland gingen. Ik zal het meteen goedmaken. De grote stad Alès (de poort der Cevennen, 42000 inwoners, agglomeratie Alès 93000 inwoners) ligt maar op 16 km afstand van hier. Het heeft een centrum met te veel restaurants om op te noemen. Daar heb ik in mei in het bekendste en grootste grand-café/restaurant Gambrinus met vrienden uit NL een heerlijk 4-gangen dagmenu genuttigd voor 13,50 euro pp, wijn inbegrepen. Behalve het grote café-restaurant hebben ze een enorm overschaduwd terras onder de platanen, iedere dag tussen 12 en 2 afgeladen met eters. Tig obers in de bediening, die zich het vuur uit de sloffen lopen en altijd vriendelijk zijn.

    O ja, onze Riflette woont niet in het pand waar hij zijn bedrijf heeft. En zijn vrouw werkt niet mee. Vader, zoon en grootmoeder werken zich 7 dagen per week een ongeluk en ze zijn tevreden met een bescheiden winst. Dat bestaat kennelijk ook, gek hè?

    #194186
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194156
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Chambres dHotes Les Vieilles Tantes op 15/07/2013 10:10
    (…) Peter, wat is er mis met echte sinaasappelsap uit een fles (geen pak) denk je nou echt dat ik elke ochtend drie kilo sinaasappels uit ga persen?

    Cees, ik ben in deze geen partij voor je. Ja, ik pers iedere ochtend onze glaasjes sap, kom bij mij nooit aan met iets uit ’n pak of fles. ’t Verschil is te groot.

    Peter.

    #194157
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194173
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Misschien ter informatie.
    Fabriekssinaasappelsap wordt in de aanbouwlanden ergens in Zuid-Amerika uit de verse vruchten geperst. Dan wordt het sap ingekookt (niemand wil toch water over de oceaan vervoeren). In Europa wordt deze stroop weer met water verdund. Omdat door het indik- en verdunproces een aantal smaakstoffen verloren gaan worden er weer aroma’s toegevoegd. Deze aromastoffen kunnen synthetisch of natuurlijk zijn, bijv. uit sinaasappelschil gewonnen. Soms worden er ook nog vezels toegevoegd om het meer natuurlijk te laten lijken.
    Iedereen mag kiezen tussen fabriekssap uit fles of pakje die een aantal zorgvuldig uitgewerkte en met veel aandacht doorgevoerde stappen heeft doorlopen, of sap die stomweg vers geperst is.

    #194183
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor wijn van e kruidenier geldt hetzelfde. De pulp komt ergens vandaan, ter plekke wordt er later weer ‘wijn’ van gemaakt. Franse wijn, kan dus heel goed gemaakt zijn van pulp uit Chili of Zuid Afrika.
    Niets mis mee overigens.

    #194184
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194185
     bosbess
    Deelnemer

    Wat kan het mij nou schelen waar die rommel vandaan komt en wat ze er allemaal mee doen. Voor mijn part gooien ze sinaasappelen zes weken in de paardenurine. Het enige waar het om gaat is de smaak en de smaakbeleving. Een fabrieksjus kan nooit of te nimmer ook maar in de verste verte tippen aan het sap van een vers uitgeperste sinaasappel. Als ze die zelfde smaak aan een fabrieksjus kunnen geven en met sinaasappelschilfers die niet naar de bodem zakken, dan koop ik het. Tot die tijd blijf ik iedere morgen na de koffie de twee sinaasappels uitpersen die samen met een ander stuk fruit en een banaan mijn ontbijt vormen.

    ’t Zelfde geldt wat mij betreft voor wijn: zolang die niet van een zodanige kwaliteit is dat het m’n maaltijd bederft, vind ik alles prima. OK, bij m’n sjieke schoonzoon krijg ik af en toe een wijntje waar zelfs ik U tegen zeg, maar is dat nou zo belangrijk? Overigens ging deze kritische en veeleisende sjiekeling vóór zijn pensionering regelmatig met een collega bij onze Riflette eten, tot beider grote tevredenheid.

    #194153
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194154
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees, je snapt ’t niet of wilt ’t niet snappen.

    Als ik in ’n HoReCa-gelegenheid of CdH kom en vraag om ’n jus d’orange, dan verwacht ik iets lekkers. Iets wat ik iedere morgen gewoon ben.
    Krijg ik iets uit ’n pak of fles, dan is dat ’n minpunt.
    Krijg ik ’n vers geperst glaasje, dan zijn dat wel tien pluspunten.

    Wat kost nu zo’n Santos-apparaat ? ’t Levert je ’n hoop bonuspunten op. En ze zijn bovendien erg gemakkelijk schoon te maken en schoon te houden. Mijn ervaring : ze gaan ruim twaalf jaar mee bij redelijk intensief gebruik.
    Zo’n ding staat nog fraai ook, tijdloos design, man. En ’t geluidje !

    Peter (nu aan de Gironde, de oceaan was me te duur 🙂 ).

    #194155
     bosbess
    Deelnemer

    Als je deze volautomatische pers wilt aanschaffen Cees (slechts 6000 europiekjens), dan mag je inderdaad nog wel even flink doorsparen. In NL zijn ze trouwens stukken goedkoper, zie hier.

    Wel mooi om op het filmpje te zien hoe zo’n volautomaat werkt, maar voor een CdeH een tikje overdreven, lijkt me. Maar alleen al uit het feit dat zulke professionele machines voor de horeca (en ziekenhuizen) bestaan, kan je opmaken dat gasten een versgeperste jus zeer op prijs stellen en er een horeca-gelegenheid vaak naar beoordelen. En er zijn natuurlijk heel handige niet-volautomatische persen, die wél betaalbaar zijn.

    #194152
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik bedoelde slechts deze : http://www.santos.fr/fr/10mfr.html, model 10.

    Nog geen zeshonderd euros, maar ’t gekke is dat ze vroeger zeshonderd gulden waren.

    Aanbevolen !
    Peter.

    #194172
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194180
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inderdaad Cees, sommige dingen doen we om wille van de smaak. Ik durf de stelling aan dat jij nog nooit vers geperst sap hebt gedronken. Ik nodig je uit.

    Jammer dat je bij ieder ontbijtje die tien pluspunten laat liggen. Dat zijn er ’n hoop per seizoen.

    Peter.

    P.S. Jouw rekensom klopt niet. Ik pers grosso modo één forse sinasappel per glas. ’n Netje van twee kilo kost me 2 à 3 euros, daar zitten er ongeveer tien in. Dus 20 à 30 cent per glas, zeg 1 à 1,50 per liter.
    Bovendien : “Een tientje plezier is er ook één.”

    #194181
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194182
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Chambres dHotes Les Vieilles Tantes op 17/07/2013 17:47
    Waar ging dit draadje ook al weer over?
    Misschien heeft de barjuf de colabonen ook zelf geperst, vandaar Paul, raadsel opgelost 😉

    Nee Cees, de barjuf heeft de cola volgens het oorspronkelijke recept gemaakt. Inclusief de coke, dus. 😎

    Salutations, jos

    #194171
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook interessant om te weten is, dat volgens de statistieken:

    On boit 51 litres de jus de fruits par seconde en France, soit 1,65 milliards de litres par an, une consommation relativement stable. Le jus d’orange est le jus de fruit le plus bu, avec 24,1 litres de jus d’orange par personne. Les purs jus ont représenté près de la moitié des jus de fruits consommés.

    Plus de 55 milliards de litres de jus d’orange sont bus chaque jour dans le monde dont environ la moitié en Europe avec l’Allemagne comme premier consommateur avec 21 litres par personne par an. Cela représente 1744 litres de jus d’orange bus chaque seconde.

    #194170
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Grote ondernemingen als Shell enz. hebben vaak een nettomarge van maximaal 2 %
    Kleinere bedrijven – net als de overheid – kennen hun kosten en hebben zelfs de begrippen niet zuiver gedefinieerd.
    Als de gemeente Haren 200 politie mensen inzet voor een incident, dan wordt iedere agent gecalculeerd voor EUR 200 per dadeel. ’s avonds en in het weekend het dubbele.

    #194169
     bosbess
    Deelnemer

    Bij de Aldi om mijn bierkeldervoorraad weer op peil te brengen besloot ik om een fles van de door Cees hemelhoog geprezen biojus mee te nemen, teneinde deze proefondervindelijk (en hopelijk objectief) te kunnen testen. Thuisgekomen het etiket bestudeerd, niets mis mee. Kleur: aantrekkelijk. Glas ingeschonken. Je moet wel eerst goed schudden om de drab onderin met het vocht te mengen. Eerste slok: niet slecht. Goede sinaasappelsmaak, geen kunstmatige vruchtvezels toegevoegd. Eerste oordeel: goed te drinken, wordt niet door de gootsteen gespoeld maar opgedronken (door mij). Cijfer: een ruime voldoende (7), maar voor een objectiever iemand dan ik waarschijnlijk een 8.

    Vervolgens twee sinaasappelen uitgeperst en nog een glas biojus ingeschonken. Als je de twee glazen naast elkaar zet, zie je plotseling dat de biojus ondoorzichtiger is en dat de kleur wat kunstmatig aandoet. Dat moet door het procédé komen, want er wordt niets aan toegevoegd. Het verse sap vertoont een dun randje schuim, de jus niet. Vervolgens heb ik van ieder glas om beurten een slok genomen. En toen merkte ik pas dat de biojus een wat bittere nasmaak achterlaat die de verse jus niet heeft. Ook miste ik de vezels.

    Eindoordeel: als je niet zoals ik per se een glas vers sinaasappelsap wilt, is de biojus prima te drinken. En als de gasten er tevreden mee zijn, ben je als gastheer/-vrouw snel en makkelijk klaar en niet duur uit.

    15352070ze.jpg

    #194179
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194168
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Grappig is, dat men zich in dit draadje zich druk maakt over zoiets onbenulligs als sinaasappelsap. Ik drink het echt nooit, omdat ik niet zeker ben, dat er geen suikerwater in zit, omdat ik niet weet of er met de pers niet eerder grapefruits zijn geperst, dat is expliciet verboden in mijn medicijnen bijsluiter. En tenslotte: geef mij maar een lekker glas tomatensap, Verschil tussen het ene en andere glaasje sinaasappelsap proef ik al helemaal niet… Bij ons in het dorp heeft het hotel zo’n machine van EUR 6K. Spectaculair om hem bezig te zien, maar het sap dat eruit komt is voor mij niet te onderscheiden van dat van andere etablissementen.Aan de andere kant hebben wij hier in de buurt een restaurant van streng biologische mensen. Ga ik ook niet meer heen, want als ik een glas diet coke bestel wil geen gekoeld en verdunde thee krijgen.
    Kortom: doe je ding, maar geef het beste wat voor de prijs mogelijk is en als mensen het niet bevalt komen ze niet meer terug. De consument is de enige die iets kan keuren em goedkeuren. En je kunt niet alle klanten dienen. Probeer vooral niet je overtuiging te verkopen, want dat lukt helemaal niet.

    #194178
     bosbess
    Deelnemer

    Hallo! Dat onbenullige sinaasappelsap maakt wel 33% uit van mijn dagelijkse ontbijt (+ 33% ander fruit + 34% banaan). En je moet wel degelijk je overtuiging verkopen! Dat levert naast geld ook voldoening op. Zie Cees met z’n homo-chambres d’hôte, zie mij, dagelijkse wandelaarster, met m’n wandel-chambretje d’hôte. Dat mag je misschien geen overtuiging noemen, maar voor mijn part noem je het “speciale doelgroep” of “gat in de markt”, n’importe. Dát is de kunst!

    OK Cees, ik geef de biojus qua fabrieksprodukt zeker geen onvoldoende, maar ik hanteer nog steeds de bekende slogan: “Liever naakt dan namaak”. Ik geef toe dat je dat met het vorderen der leeftijd niet al te letterlijk moet nemen, maar wat vers sinaasappelsap betreft houd ik het staande.

    #194167
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tip aan HansPiet : koop ’n blikje geconcentreerde tomatenpuree voor ’n kwartje, liter water erbij en u hebt goed sap (bron : de Keuringsdienst van Waarden).

    Tip aan Cees : mocht je ooit beginnen aan ’t verse persen, doe dat dan in kleine hoeveelheden en niet gelijk in liters. Na ’n uur staan is de smaak ‘verroest’, lijkt ’t net zo’n fles van de supermarkt.

    Peter.

    #194166
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Daarom zit er ook extra vitamine C in fabrieks-jus d’orange: het is een anti-oxidant.

    De gebruiker maar denken dat het extra gezond is…..

    Steven

    #194203
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op dit moment (8/viii, 2142) loopt er op TF2, Envoyé spécial, ’n itempje over ‘jus d’orange’ of wat daarvoor door moet gaan.

    Ik weet ’t wel.

    Peter.

    #194204
     Noë
    Sleutelbeheerder

    http://www.france2.fr/emissions/envoye-special/diffusions :
    “Jus d’orange, une réalité acide”

    Peter.

    #194205
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En wat ik me nu opeens ook nog herinner : m’n tandarts vroeger te Amsterdam hield me al voor dat sinasappelsap zo lekker ’t glazuur van je gebit etst.

    Peter.

28 berichten aan het bekijken - 31 tot 58 (van in totaal 58)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2023 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?