Afgezet……..

Dit onderwerp bevat 57 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #194148
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Genietend van het mooie weer fietsten wij van ons huis naar Treignac, een mooie rustige route door de natuur en rustieke dorpjes in de Corrèze (19).

    In Treignac aangekomen plaatsten wij onze fiets tegen het infobord van van de plaatselijke Bureau d’Information Touristique en zetten ons aan een tafeltje van de naast gelegen Brasserie, Restaurant, Tabac .(http://goo.gl/maps/7AjG0)

    De uiterst vriendelijke dame van de Brasserie stond ons beleefd te woord toen wij haar de weg vroegen naar het fameuse kerkje van Treignac.
    Wij bestelden 2 cola light en genoten van de heerlijke verfrissing op deze warme zomerse dag. Na ongeveer een half liepen wij het restaurant in om af te rekenen en kregen terstond last van bubbels toen de vriendelijke uiterst vriendelijk ons voor het nuttigen van 2 cola op haar terras een bedrag van € 6,40 in rekening bracht.

    Wij dachten dat de dame zich had vergist, maar nee, het was zondag en dan gelden buitengwone tarieven. Wat overigens nergens zichtbaar was vermeld.

    Bij een volgende fietstocht nemen wij onze koeltas mee met hierin voldoende fris voor zowel de heen- als de terugweg.

    #194163
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Zelfde ervaring. Lieve kleinkinderen op bezoek, dus pizza eten in de naburige stad. Coca besteld voor de twee à € 2,80 per flesje. Samen dus € 5,60, zeg f 12,50 voor twee flesjes ongezonde troep met een kostprijs van zeg € 0,23.

    Wim

    #194164
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “Afgezet” ? Voor die euros drinkt u wat, huurt u personeel (’n “uiterst vriendelijke dame” bovendien), huurt u ’n stoel op ’n vierkante meter en ’n tafeltje.

    ’n Volgende keer inderdaad maar lopen zeulen met koeldozen en klapstoelen.

    Peter.

    #194165
     bosbess
    Deelnemer

    In een restaurant gaat de drank nu eenmaal vele malen over de kop. Het bekende motto “Ze vreten me arm, maar ze zuipen me rijk” gaat in Frankrijk nog eens extra op, omdat je hier voor belachelijk lage prijzen kunt eten. En hoe! Een geweldig 4-gangen menu voor 13 euro, inclusief wijn, ik begrijp niet hoe ze het er voor kunnen doen. De apéro, de koffie toe en eventuele andere drankjes moeten dan de personeels- en andere kosten dekken. De winst? Ze zullen het nog wel ergens uit persen, maar heel veel zal het niet zijn. Ik zie ook genoeg klanten die alleen wijn en water drinken. Want water is overal gratis (verplicht) en ze zetten dus niet zoals in NL een flesje Spa blauw à 3,00 euro voor je neus, als je om water vraagt.

    Paul kan dus inderdaad beter in het vervolg een koeltas achterop zetten of hij kan een klein dorpscafeetje opzoeken.

    #194161
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dan kan je beter in NL zijn. Dit zijn de prijzen (NB: exclusief eten en exclusief de zon):

    Uitslag horecaprijzen:
    De uitslag van de duurste en de goedkoopste drankjes in de horecagelegenheden die u heeft opgegeven, gerangschikt per categorie.

    De duurste drankjes die u naar ons heeft gemaild.

    Bier: The 3 Sisters, Rembrandtplein, Amsterdam: € 2,75

    Fris: The 3 Sisters, Rembrantplein, Amsterdam: € 2,75

    Mineraalwater: The 3 Sisters, Rembrandtplein Amsterdam: € 2,75

    Thee: Restaurant de Kas, Amsterdam € 4,00

    Cappuccino: Restaurant De Lindenhof, Giethoorn (met kerst):€ 7,00

    De goedkoopste drankjes die u naar ons heeft gemaild

    Bier: Euro café De Brasserij, Made: € 1,00

    Fris: Café Busby’s (The Saloon) Rijswijk: € 1,00

    Mineraalwater: 1 Euro café, Nijmegen: € 1,00

    Thee: Euro café de Brasserij, Made: € 1,00

    Cappuccino: 1 Euro café, Nijmegen: € 1,00

    #194162
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die logica ‘personeel, afschrijving op meubilair, huur en energie voor koeling/verwarming kost meer dan dat beetje drank’ heeft toch ooit geleid tot het voorstel van het prikklok-café:
    Je betaalt voor de tijd dat je er bent, hoe veel je ook drinkt.
    Overigens, iedere student in het eerste semester economie weet toch dat iets in de calculatie niet klopt als men met honderden procenten opslag rekent, dan is de basis waaraan die honderden procenten gekoppeld zijn fout.
    In Frankrijk net zo goed als in Nederland.

    #194177
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kijk,
    Naar mijn idee is het gewoon, hoelang je hier ook woont, je bent en blijft een toerist!
    En die moeten naar eeuwenlang gebruik goed “geplukt” worden.
    Waarschijnlijk heeft de “uiterst vriendelijke mevrouw” een soortgelijke ervaring op gelopen in ons aller Amsterdam!!
    En jelui effe terug gepakt.
    Albert

    #194151
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194149
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Haha Cees,
    Laaienlichter, prima!!

    Albert

    #194150
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees,

    zou je ook de verbouwing van een Yacht zo rekenen:
    inkoop van het hout was xyz €, dus mijn prijs wordt 4x of wat mij betreft 5,3x xyz €?
    Dat is toch de fout van de hele Horeca. Zij kennen hun kosten niet, kunnen niet rekenen en doen daarom fantasie-opslagen op hun inkoopkosten – terwijl de kosten ergens elders zitten.
    Denk je dat AH een marge van 400% heeft? Neen, 4 of 6% is heeel normaaal.

    #194160
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou Christian,
    Ik dacht eigenlijk dat de huidige retailmarge meer rond 2,5% is.
    Daar moeten ze heel veel pakken pannenkoeken meel aan Cees voor verkopen.

    Hiha Albert

    #194176
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194159
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194158
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees,

    ik wil het niet over afzetters hebben, maar ik weet nu niet tot welke groep ik je moet rekenen.
    Tien keer over de kop? Laat dat jouw autogarage maar eens rekenen voor een distributieriem, en ik wil niet weten hoe je piept

    #194175
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Scherp gecaculeerd Cees,
    Ben het wel met je eens het gaat om de poen anders heeft het geen zin.
    En ik merk van de locale Gite de France meneer dat we na een seizoen al met kop en schouders ver boven het franse maaiveld zitten, mag in de herfst meedoen met de Chambres du Chateau en Demeure Charmence.
    daar zijn er maar 29 van in de 87!!
    Whoepie prijzen omhoog.

    Albert

    #194187
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Amsterdam, práát me er niet van! Zaten wij in 2001 met zes personen op een terras aan het Rokin vet te verteren want er was iets te vieren. OK, je weet van tevoren: Mokum is duur, zeker op de terrassen. Maar na die grote pullen bier moet je toch iets van al dat vocht weer kwijt, dus naar binnen voor de plee. Wat denk je? 50 cent betalen, ik heb dat mens eens flink de waarheid gezegd, wat? Nee, dat kan ik hier niet herhalen en het staat ook niet in de Bijbel. Waar halen ze de treurige moed vandaan, bij zulke prijzen mag je toch wel even je plassie kwijt, toch? Ach, sinds de invoering van de OV-chipkaart heb ik mijn kortingkaart van de trein opgedoekt, parkeren in Mokum is gelegaliseerde diefstal, dus in de hoofdstad van NL kom ik niet meer, ik heb het nog geen dag gemist!
    Er is maar één manier om de afzetterij te vermijden: niet naar de ’tourist traps’ gaan, is ook veel rustiger!

    #194188
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194189
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Chambres dHotes Les Vieilles Tantes op 14/07/2013 15:40
    Christian, je bent duidelijk geen econoom.

    Maar ook geen graaier.

    #194190
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194191
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat isser mis met graaien?
    Jou bankdirecteurs en pensioen en verzekering en en en ……
    graaien super, wat heb je daar op tegen Christian?

    En eigenlijk nog erger wat dacht je er tegen te doen?

    Albert

    Cees zit er weer tussendoor te graaien! Te laat dus

    #194192
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jongens jongens, diverse culturen botsen nu. De referentiekaders zijn tè verschillend, logisch ook als je iets weet van de achtergronden van de verschillende deelnemers aan dit draadje.

    Eén ding is duidelijk : Paul die zich afgezet voelde, zal inmiddels hebben begrepen dat dat afzetten wel meeviel.

    ’n Tweede ding is ook duidelijk : liberalisme – en dan vooral de kapitalistische variant daarvan – zal zich moeilijk verstaan met planeconomieën en staatsingrijpen. ’t Lollige is dat liberalen dit snappen en ’n ?????????? nooit.

    Peter.

    #194193
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Haha, ik woon gelukkig in de meest communistische streek!
    Das een voordeel..

    Albert

    #194194
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit ClosDentelle op 14/07/2013 18:45
    Haha, ik woon gelukkig in de meest communistische streek!

    😎 😎

    kameraad Peter.

    #194195
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit P’Homme de la Terre op 14/07/2013 18:27
    Eén ding is duidelijk : Paul die zich afgezet voelde, zal inmiddels hebben begrepen dat dat afzetten wel meeviel.

    Zéker voelde ik mij afgezet, maar wat mij het meest stoorde was dat ik geen prijslijst voor de consumpties kon ontdekken.

    Ik begrijp heel goed, en zo gaat het in heel de wereld, dat je als buitenlander “toeristenprijzen” betaalt. Daar heb ik niet direct een probleem mee, maar als ik niet vooraf prijzen kan zien, dan kan ik ook niet voor mijzelf bepalen of ik een consumptie wil of niet.

    De betreffende Braderie staat aan de hoofdweg in een klein dorp en als enige in de gehele omgeving op zondag geopend.

    Maar goed, ik heb met veel plezier de discussie gelezen en dan valt het gevoel van afgezet te zijn wel weer mee.

    Vriendelijke groet
    Paul

    #194196
     Wim Bavelaar
    Moderator
    Quote:
    Quote uit bosbess op 14/07/2013 07:30
    Een geweldig 4-gangen menu voor 13 euro, inclusief wijn, ik begrijp niet hoe ze het er voor kunnen doen.

    Een geweldig menu voor € 13? Lees de artikelen op deze website over de vermeende Franse kookkunst. Deze restaurants (ze mogen volgens vele Fransen zelf die naam niet meer dragen) kopen dat menu voor € 4 uit de fabriek. De ervaring van wat een ‘geweldig menu’ is, hangt uiteraard ook van de persoonlijke (smaak)beleving af.

    Wim

    #194197
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194198
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Paul, en nu oprecht : had u die cola niet besteld als u vooraf de prijslijst had kunnen bestuderen ?

    Wim : natuurlijk kopen de restaurants de half- of geheel gekookte rommel in. De kok mag immers nog zo weinig en zeker geen sauzen fabrieken. Zelfs de tomaat uit eigen moestuin is verboden. Maar dat is Bruksels, in F stoort menig chef zich hier niet zo aan. De goden zijn geprezen.

    Cees : jouw ‘echte’ sinasappelsap uit een of ander pak ? Brrrr, dat je mij dit nimmer servere.

    Peter.

    #194199
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Peter,
    Oprecht had ik die cola niet besteld als ik vooraf de prijslijst had gezien. Alles heeft zijn prijs en voor 2 flesjes Cola zelfs mét de vriendelijke bediening vind ik € 6,40 overvraagd.
    Als alternatief zou ik een dorpspomp hebben bezocht.

    Het is me vaker overkomen, dat ik het gevoel heb dat ik een “toeristenprijs” betaal voor het gebodene, maar zolang het binnen de voor mij aanvaardbare perken blijft heb ik er geen problemen mee.

    Met vriendelijke groet
    Paul

    #194200
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Peter,
    hierom gaat het niet. Ik wil geen ??????????? , heb genoeg geleden onder het DDR-regime, ik ben voor de vrije economie, maar ik neem ook de vrijheid sommige uitwassen ervan niet leuk te vinden.

    ?????????? (spreek uit als apparaatsjiek) = partijbons die over alles en nog wat waakt

    #194201
     bosbess
    Deelnemer

    Ja Wim, kom maar eens eten Chez Riflette. Een geweldig viergangen-menu voor € 13,50 (was tot voor kort € 12,50), keuze uit 3 verse voorgerechten, twee hoofdgerechten, alles even mooi opgemaakt, diverse kazen en diverse desserts (de laatste niet huisgemaakt). Goede wijn, geen bocht. Al jaren iedere dag volle bak. Moeder van 73 in de keuken, zoon Laurent (bijgenaamd Riflette, 49) in café-tabac en bediening, zijn zoon (25) idem, één serveerster, ’s zondags twee. Laatst met mijn dochter voor de verandering de Gardon eens overgestoken, klein restaurantje, terrasje op overschaduwd dorpspleintje met pomp, pas geopend, zelfde keuze, 13 euro, zelfs het dessert was huisgemaakt. En zo zijn er diverse in onze regio.

    Ik heb lang genoeg in de horeca gewerkt (in CH, LDF en NL) om te weten waar ik het over heb en ook zeer dure en zogenaamd sjieke restaurants zijn me (als gast) niet onbekend, maar geef mij maar de gemoedelijke gelegenheden zonder poespas en zonder knipmessen met uitgestreken smoelwerken, maar met goed en eerlijk voedsel, met een praatje en een glimlach voor een betaalbare prijs.

    Een week of zes geleden ging ik met mijn dochter naar Génolhac (op 20 km) in de Hautes Cévennes om mijn CdeH te promoten bij het Office de Tourisme aldaar. Na een rondwandeling streken we neer op het terras op het mooie plein in het centrum. De eigenaar, een enorme kerel van een jaar of 60, kwam ons bedienen. Hij vroeg uit welk land we kwamen en begon toen meteen niet onverdienstelijk een aantal zinnen Nederlands te brabbelen. Zijn overleden moeder was Nederlandse. Zij en zijn vader (Cevennen) hadden elkaar in de oorlog in een duits concentratiekamp leren kennen. Prima gegeten, ook voor 13 euro. De serveerster bleek de uitbaatster van de ambulante pizzakraam in ons dorp, waar ik al eens over heb verteld. Ze had de pizzakraam aan de wilgen gehangen, zei ze, want hij bracht niet genoeg op. Na het eten vroeg ik aan mijn dochter of de wc een beetje fatsoenlijk was. “Ja hoor”, zei ze, “voor Frankrijk…” Toen ik terugkwam zei ik: “De wc trok niet door, het papier is op, de zeephouder is leeg en de handendroger werkt niet.” Waarop een van de drie dames aan het tafeltje naast ons zich omdraaide en in onvervalst nederlands vroeg: “En wat heeft u toen gedaan?” Dat werd dus lachen en kletsen.

    Ze bleken deel uit te maken van een gezelschap van 22 man dat de hele Régordane liep. Hun bagage werd dagelijks vervoerd van camping naar camping. Omdat ik aan de Régordane woon, nodigde ik hen uit om iets te komen drinken. “Niet alle 22 hoor!” zei ik, weer lachen. Twee dagen later kwamen ze inderdaad aan en kon ik hun een ijskoud drankje serveren op mijn terras, waarna ze verfrist hun weg vervolgden.

    En dat alles krijg je voor een eenvoudige doch voedzame maaltijd van 13 euro.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 58)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?