40 jaar doodsstrijd van de franse staat

Dit onderwerp bevat 38 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 2 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #194254
     Anoniem
    Inactief

    Ik begrijp niet dat jullie niet in willen zien dat de afschaffing van het minimum loon zal leiden tot nog meer armoede.
    Zijn jullie nou echt zo goed gelovig dat men de arbeider meer gaat betalen dan nu?
    Dan kan die dat toch nu ook?
    Buiten Peters gebied waar je voor zestigduizend euro nog een huis kunt kopen, of voor drie honderd kunt huren, in en rondom alle grote steden zijn de huizenprijzen zo schrikbarend hoog dat je dat nu al niet meer met een smic kunt betalen, wat willen jullie daar dan aan doen?
    ben het eens met geld naar arbeid, ik ben zo ook opgegroeid, maar daar is de franse maatschappij verre van.
    Er is gewoon geen werk, dat is het probleem.
    In nederland was altijd werk, als je geen timmerman kon worden werd je gewoon metselaar.
    Hier is geen werk genoeg, daar moet aan gewerkt worden.

    Correctie, er is werk genoeg, alleen de bedrijven nemen geen mensen aan.
    De ontslagregeling moet veranderen, pas dan gaat het lopen.

    #194246
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @cees,
    Jij vindt het zelf niet erg, maar je leest niet serieus over economische zaken. En dat wreekt zich. Ik zeg zeker niet dat Economie een moeilijke wetenschap is. Het is misschien wel moeilijk, maar het is hooguit een technisch vak, vooral bestaande uit veel weetjes aangevuld met verhaaltjes van mensen die zich ‘econoom’ voelen. Jij hebt geen belangstelling voor de weetjes en en de manier waarop je die weetjes moet combineren.. Dat weet omdat jij niet zo lang geleden dat boek ‘Economy in One lesson’ zo luidkeels verwierp als Bullsh*t. Door jouw evidente gebrek aan kennis, moet ik helaas toegeven – met alle respect overigens – dat jij met zevenmijls laarzen door een economische discussie rent , maar vooral dat het voor anderen weinig zin heeft erop te reageren. Zo heb jij geen enkel idee hoe werkgevers en werknemers op elkaar reageren. Jouw eigen ervaringen zijn niet meer dan dat: eigen ervaringen en standpunten. Desondanks: blijf nadenken maar luister wel naar anderen.

    #194245
     Anoniem
    Inactief

    Hans, ik heb dat boek niet naar de prullenbak gebonjourd, ik heb gezegd dat men op wetenswaardigheden van “ooit” een toekomst denkt te regeren.
    Niet alle boeken zijn bullshit, maar wat is het resultaat na 4 jaar brainstormen over oud geleerde, we zijn nog verder af dan eerst.
    Economie is helemaal niet moeilijk, economie is niets meer dan een optelsom die je in je huishoud portemonnee maakt.
    Natuurlijk micro en macro moet je er voor studeren, je moet immers voorbereid zijn op de gevolgen die eraan komen als je een beslissing neemt.
    Die gevolgen zijn deels berekenbaar, deels een copy van eerder gebeurde geschiedenissen.
    Als je goed kijkt is deze crisis niet zo heel veel anders dan die voor de eerste wereld oorlog, je kan dus een lering trekken uit, maar dat geeft geen garantie.
    De toekomstige tijd is niet vergelijkbaar met de verleden tijd.
    Jullie stelling is, voor een betere economie zou het minimum loon afgeschaft moeten worden.
    Mijn stelling is neen, dat mag niet.
    Jullie argumentatie is; het wordt voor de werknemer gemakkelijker, er komen meer banen, er wordt meer besteed/uitgegeven, dus de economie groeit.
    Mijn argument is; bedrijven nemen niet meer personeel aan omdat dit al is gebleken uit eerdere probeersels, denk daarbij aan de tva verlaging.
    Het personeel wat er werkt krijgt nog minder betaald dan ze al hebben waardoor ze nu al niets, dan helemaal niets kunnen besteden (lees hierover het rapport van de OCDE waarin wordt vermeld over de armoede in Frankrijk.
    Sinds 2002 is de armoede met 27 % gestegen, wim heeft het al op de site vermeld – zes van de tien staan rood aan het eind van de maand – je kunt zo nog wel een paar rapporten openslaan, het is geen publieksgeheim dat er ontzettend veel mensen niet rond kunnen komen.
    Nu komen jullie allemaal met mooie verhalen, en ik heb al gezegd dat ik op zich geen tegenstander ben van het afschaffen van een minimum loon, het zou ook mij beter uit komen, maar in Frankrijk gaat dit niet werken, dat geloof ik ervan.
    De graaicultuur is zo’n ingebakken iets in frankrijk dat ik bang ben dat de minima er aan ten onder gaat.
    De vorige heftige crisis was in een moment dat de sociale zekerheden er niet waren, geen werk was geen geld, kort samengevat, ga maar bij moeders wonen voor eten en onderdak.
    Mijn vader liep naar zijn werk, en later kocht hij een fiets (30km)
    Moeten we die kant weer op? ter wille van een groep die zegt, de lonen moeten naar beneden om de crisis te bestrijden?
    Vul je dan niet het ene gat door een andere gat te graven?

    Goed, je valt me aan met een argument dat ik niets van economie snap, leg mij dan eens uit wat je gaat ondernemen mocht deze grote groep niet zo spontaan door een bedrijf aangenomen worden?
    De sociale lasten verlagen voor deze groep?
    Huur aanpassen cq verlagen?
    Gratis ziekenfonds?
    Lage brandstofprijzen?
    Zoals je aanbeveelt, ik zal luisteren, ik ben zeer benieuwd.

    #194244
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees,
    Ik denk dat ik al zie waarin mijn communicatie met jou vastloopt. Jouw schets van het gebeuren is een scenario’d, dat zou kunnen gebeuren, maar ook jij geeft daar geen argumenten voor. Ik geef je een voorbeeld uit Singapore. Veel mensen werken daar voor EUR 350 per maand, omdat ze oud zijn en niet hebben gespaard of ondat ze weinig talenten hebben. De Vakbond heeft zelfs een soort eigen AH waar ze oude en gediskwalificeerde mensen een baan aanbieden voor EUR 400 per maand. En die mensen werken allemaal zeer hard. Een verschil aan met Frankrijk: hier zouden ze edele delen van hun lijf staken. Jongens van mijn zaak detacheerde ik in Singapore en die kregen 9000 EUR per maand netto uitgekeerd van de bedrijven waar ik ze had neergezt. De werkgevers zijn gewend dat ze marktconform moeten betalen willen ze zelf averleven. Het probleem is, dat er zoals jij ook noemt mensen door het putje dreigen weg te spoelen. Is dat erg? Jaker ! Is dat te voorkomen, Misschien, maar dat hangt alleen van die mensen zelf af. Dat kan je als smenleving niet oplossen. Alleen weten we al jaren dat subsidies en zochte hand niet werken. Daarvan kijg je luie mensen en bedrijven. Ik denk dat het onteigenen van bijvoorbeeld de autoroute even ingrijpend is, als het minimumloon verlagen, alleen geeft dat laatste positieve impulsen aan de toekomst.
    Je moet niet denken, dat de wereld zo makkelijk verbeterbaar is. Frankrijk is vastgegroeid en dichtgeslibt. Dat moet je aanpakken, maar dat gaat dan wel tenkoste van de minderbedeelden werknemers en zwakkere bedrijven
    Wij zitten nog met een bevolking die denkt vooral rechten te hebben op van alles en nogwat. Lees maar wat Bosbes soms zegt over medische zorg en over compensaties bij haar AOW. Naar mijn bescheiden mening heb je geen rechten, zeker niet op zorg als je niet productief meer bent. Mijn beeld is natuurlijk heel lullig voor mensen anno 2013. Maar ik heb nooit gezegd dat mensen in het algemeen, maar mensen in Frankrijk in het bijzonder acht nadenken. Jij moet dat kunnen begrijpen als je over de Joden en de palestijnen nadenkt.Ook daar zijn alleen maar vragen en geen leuke antwoorden.
    Denk jij dat Amerikaanse toestanden zo slecht zijn, of dat die ueberhaupt kunnen worden voorzien van een silvery lining?
    Ik ben uit een eerdere tijd en heb weinig op met de hedendaagse rechtecultuur.Ik vind dat we een recht hebben en dat is vrije verstrekking van een Drion pil.
    Doe je best en ga eindelijk eens trouwen 😀 want voor je het weet ben je een oude vrijster 🙁

    HansPiet

    #194234
     bosbess
    Deelnemer

    Ik sta een beetje verbaasd te kijken, HansPiet. Nu je even de moeite neemt om er voor te gaan zitten en met heuse argumenten komt, blijken we het minder oneens over allerlei zaken dan ik (en jij) oorspronkelijk dacht. Drion-pil 100%. Economische, persoonlijke en ander situaties: 100%. Oplossingen: daar gaat het mis. We zijn het niet helemaal oneens, maar jij gaat er wat cynisch van uit dat er tóch helemaal niets aan te doen is en dat de minstbedeelden nu eenmaal moeten lijden. Ik vind dat er bijna niets aan te doen is, maar dat je altijd moet blijven proberen.

    Wat jij mijn “compensaties bij haar AOW” noemt, heeft helemaal NIETS met het onderwerp te maken. Als je iemand anders niet goed lezen verwijt, moet je eerst zelf goed lezen. Door een boerenslimme (dus oerstomme) truc van de NL regering probeerden ze naar andere EU-landen geëmigreerde AOWers minder AOW te betalen dan in NL wonende AOWers. De Raad van State waarschuwde dat dat niet kon. De NL regering zette door. Jammer dan, ze hebben de kous op de kop gekregen. Dat heeft zeker met rechten te maken, maar niet met de rechten die jij bedoelt. Jij bedoelt: ze eisen maar eindeloos rechten zonder plichten. Ik bedoel: ze eisen waar ze net als anderen recht op hebben.

    Jij legt je neer bij de ongelijkheid, ik zeg: probeer in ieder geval ertegen te vechten. We worden niet allemaal met hetzelfde karakter en in dezelfde omstandigheden geboren. Maar iedereen heeft m.i. recht op een menswaardig bestaan.

    #194233
     Anoniem
    Inactief

    Ik vind het nogal beschamend te lezen dat iemand die (schijnbaar) uit de periode komt waar men de hervormingen voor een beter en zekerder leven heeft opgebouwd, nu roept dat we maar weer terug moeten naar die “goeie ouwe tijd”.
    Laat ik even met je door jouw schrijven heen lopen hans;
    Je zegt dat ik geen bewijzen heb voor mijn argumenten.
    Ten eerste heb ik het bewijs wel degelijk genoemd door te schrijven dat de tva verlaging een fiasco is geweest, en ik aan de hand daarvan voldoende redenen heb om aan te nemen dat als er een loonsverlaging zou komen de uitwerking hetzelfde zal zijn.
    Ten tweede ben ik me zeer bewust van het niveau tussen directeur en personeel.
    In Nederland was en ben je een knecht, de baas hield van je, de baas vertroetelde je nog net niet, maar hij had het beste met je voor, ben je ziek, krijg je een bloemetje.
    Hans, ik weet niet of je enigszins de franse arbeider kent maar die worden verre van vertroeteld, krijgen geen bloemetje, en zijn gewoon een nummer zoveel aan eindeloze lopende banden bij alstom, benneteau, of carefour.
    Als bedrijven al een schijnboekhouding hebben in Amsterdam om de belasting te ontduiken, al met zwartwerkers werken, waar zelfmoord schering en inslag is, waar je alleen maar kunt komen werken met een tijdelijk contract en ze je daarna weer de straat op schoppen.
    Let wel, je hebt het over de smic, de jongens en meiden die ter nauwernood een diploma hebben gehaald, de laagste in de society, maar wel een hele grote groep.
    Met deze mentaliteit van werkgevers, en ook werknemers want ik ben er van overtuigd dat er veel jongens en meiden zijn die zich wél omhoog kunnen werken, ben ik bang dat je jouw plan uit kunt zien lopen op een drama, dus, moet je een tegenplan hebben, en dat kost geld.
    Ik moet me baseren op oude cijfers maar er werkte in 2009 bijna 15% van de arbeiders met een smic.
    Werkzaam in (hoe kan het ook anders) de beroemde horeca met haar tva verlaging, en kleine bedrijfjes met minder dan 10 werknemers.
    Mijn nekharen gaan overeind staan, juist die groep die het makkelijkste de loonslaaf misbruiken.
    Als je deze 4 miljoen die al armzalig rond moet komen, verder snijd, wat zijn dan de gevolgen?
    En wat te doen met de chômage, die er dan ver bovenuit steekt?
    Immers zou ik zeggen, val dood met je werk, ik ga de ww in.
    Dan Singapore;
    Ik ben in Singapore geweest ik was shocked dat oude mensen zich nog te pletter werken voor een hongerloon, dit allemaal om een economie draaiende te houden?
    Singapore is een van de rijkste ter wereld, met een salaris niveau van een derde-wereld-land, laat me toch niet lachen, dáár wil je toch geen voorbeeld aan nemen?
    Waarom vertel je er niet bij dat er geen aow bestaat, waarom vertel je er niet bij dat als je niet meer kunt werken je opgevangen moet worden door de familie?
    Laat ik iets anders zeggen, volgens een ouderwets systeem gaan de grootouders naar de kleinkinderen om hun oude dag (na arbeid) uit te zitten tot ze dood gaan.
    Zo vind je in huizen drie generaties mensen, jaja, wat een geweldig land zeg, en dat allemaal voor die economie (ben vaak genoeg in Singapore-city geweest om te zien wat men niet wil zien.
    Hoe waarachtig, het lijkt de kibboets wel, ook daar werkten wij voor 350 shekel om de staat te financieren, en wat is er van over?
    Van de 3700 kibboetsiem die er ooit bestonden, zijn er nog een honderdtal over, vaak uit religieuze zionistische overtuigingen.
    Israel had tegelijk een massa immigranten te verwerken, russen, ethiopiërs, men had dus heel veel geld nodig om deze mensen een normale levenstandaard te geven.
    Ik ben zelf een van de lieden die de nacht van 24 mei 1991 voor de shabat begon, duizenden mensen wegsmokkelde door de woestijnen van Ethiopië, naar het beloofde land (zeven baby’s zijn geboren tijdens dit geheime transport. Zeven “Sheba” is een heilig getal)
    Gelukkig waren er miljoenen dollars die de ene immigratie –kibboets – stad – kon betalen, en de andere immigranten zonder geld en banen, te bekostigen.
    Wat jij wilt doen is juist terug gaan naar de kibboets om het land te redden maar met dezelfde levenstandaard als nu.

    Hans, het aantal mensen dat “door het putje” dreigt weg spoelen tegenover een economie die opgebeurd moet worden zonder na te denken wat we met die miljoenen mensen gaan doen die A. voor de chômage gaan kiezen (en dus nog meer kosten) of B. helemaal aan lager wal raken en de secu nog meer kosten te eindigen bij SDF, lijkt mij een domme zet.
    Ik wil geen verantwoordelijke zijn dat op m’n geweten te hebben.
    Ik vind deze discussie een beetje een piswedstrijd van “wie heeft de beste boeken gelezen” zoals vaak door jullie gevoerde politieke discussies zonder kant nog wal te raken dan alleen te eindigen met het aanwijzen van een schuldige, meestal Hollande.

    Trouwens ik heb veel boeken gelezen over moderne economieën en ook oudere, bijvoorbeeld Guy Laroque en Bernard Salanié.
    Ik lees literateur van en over zakenmensen, ik loop er niet te koop mee, en ik schrijf/kopieer al helemaal niet in dure woorden, ik ben een man die met de handen werkt en een briefje schrijft wat normaal mens lezen kan.
    Niettemin vind ik het interessant wat jullie zeggen en beweren, alleen siert het je niet iemand die er anders over denkt te betichten dat hij/zij geen kennis van economie heeft.
    Mijns inziens mag je in Frankrijk helemaal niet aan de smic zitten, maar moet je bezuinigen waar de “hulp” als een “gemak” wordt gezien, en je mag gerust “gemak” vervangen door “genot”.
    Dat betekend bezuinigen op het belachelijke aantal gratis taxiritten met een ambulance, bezuinigen op de giften voor wat al niet (brille, enz) bezuinigen op dokters (men holt er zo graag naar toe maar in de zomervakantie zie je niemand, dan liggen ze aan het strand) bezuinigen op medicijnen, en zeker bezuinigen op chômage.
    Ik heb verschillende Duitse rapporten gelezen, van de kosten van de overheid tot het sociale stelsel, daar zou Frankrijk een voorbeeld aan moeten nemen.
    Ik hoor ja al roepen “in Duitsland hebben ze geen “mindestlohn”, idd, maar in Duitsland is een arbeider om trots op te zijn, en geen con zoals hier.

    #194218
     bosbess
    Deelnemer

    Als je zó spreekt Cees, heb ik bewondering voor je. Niet omdat we het op de meeste punten eens zijn, want dat kan me niet schelen. Maar omdat je met goede argumenten komt en met overtuiging spreekt. Kijk, ik ben nu eenmaal wél aangewezen op boeken en statistieken en analyses van deskundigen. Hoewel er geen vakgebied is waar de deskundigen elkaar zó tegenspreken als in de Economie. Maar ook ik heb een portie gezond boerenverstand en levenservaring, en niet onbelangrijk, net als jij een gevoel van medeleven met mensen die het qua karakter, afkomst, opleiding, omstandigheden en levenservaring nu eenmaal minder hebben getroffen. Want niet iedereen is een Ouwe Tante of Bosbess, niet iedereen kan van nature goed voor zichzelf zorgen. De “minderbedeelden” zoals ik ze maar even zal noemen, hebben bescherming nodig en dat is óók in het belang van de maatschappij en de economie. In mijn discussie met Louise vond ik al zoekende een aardige vergelijking tussen LDF en NL. Hoewel ik weet dat je er in het algemeen je neus voor ophaalt en de cijfers dateren van 2010, geef ik je de link naar de tabel (iets naar onderen scrollen). Leuk, hoewel…

    #194232
     Anoniem
    Inactief

    Bedankt Bosbess, hieruit komt al weer een hoop meer tevoorschijn dat ik in mijn beweringen gelijk heb.

    Iid, boeken zijn niet m’n favoriet, maar dan heb ik het over boeken waar jullie mee aan komen zwaaien van oud-geleerden en oud-economen.
    Zoals ik al zei, je kunt de economie niet vergelijken met een oude crisis met de oplossing daarbij, immers hebben beiden crisis min of meer geleid to een oorlog en dat willen we nu juist niet.
    Jouw link –daarvoor bedankt, ik zal hem uitprinten en gebruiken- geeft exact weer waar de fout zit.
    Smic, lager, en ik kan nou niet echt zeggen dat het leven in Frankrijk goedkoper is, of je moet een moestuin en een geit hebben.
    Werkeloosheid, om te gillen, stakingsdagen, vertrouwen in de medemens, aow, en dan rolt uiteraad het hogere aantal armoedegrenspercentage als antwoord in de bus.
    Met andere woorden, de schoen wringt hem in het vertrouwen, het aantal werkelozen (er zijn genoeg banen waar geen mensen voor gevonden worden) de lage salarissen en de hoge kosten.
    Ik ben er van overtuigd dat als men de relatiesfeer op de werkvloer verbetert (lees hierover de stukjes die Steven vermeld met zijn ervaringen) de kloof tussen baas en personeel verwijderd, en de lonen optrekt en tevens de uitkeringen inkrimpt, en voorál het ontslagrecht versoepeld, er snel een hele grote groep mensen zal zijn die zegt aan de gang te willen en te kunnen.
    Negenhonderd euro chômage in de maand, ze gaan (en ik lieg niet) naar de interim en pôle emploi, worden gevraagd zich aan het sollicitatiegedrag te houden, daarna moeten ze een baan nemen, maar ze gaan tijdens het interview zitten gapen (een vertelde dat hij bij de vrouw die het interview afnam zijn neus uitpeuterde) en vervolgens krijgt pole emploi een mailtje, deze kandidaat is niet geschikt voor ons team.
    Ik kan je tientallen voorbeelden geven, ik ben er zelfs mee naar pole emploi geweest, ik vroeg ze op te treden in naam van de democratie en de arbeidsomstandigheden, hun antwoord was zeer kort en duidelijk.
    “geachte meneer cees, in Nederland is het misschien gebruikelijk maar in in frankrijk niet; omwille van de privacy hebben noch ik, noch een controleur niets te zoeken in het leven van een bedrijfseigenaar zolang deze geen strafbaar feit heeft ondergaan.”
    Op de vraag hoe je zonder te controleren kunt weten of een bedrijf een strafbaar feit ondergaat haalde men de schouders op met de woorden; “jullie werken dus met verraders?”
    De burgemeester hier weet niet eens hoeveel mensen er in zijn dorp werkeloos zijn, en wie.
    Met andere woorden, men is zo vrij als een vogeltje en niemand die er wat van zegt.
    De staat keert per direct de uitkering uit, de gemeente staat buiten spel.
    In nl wordt de gemeente door de overheid op het matje geroepen, en de burgemeester is verantwoordelijk voor zijn werkelozen.
    De burgemeester wordt dus min of meer ook aangekeken als er een hoop werkelozen zijn, en hij wil herkozen worden, dus hij gaat daar aan werken.
    Hier zal het de burgemeester een betterave wezen al zit het halve dorp in de steun.
    Mensen die geen werk hebben betalen geen impots, SDF al helemaal nooit.
    Moet veranderen, iedereen moet belasting betalen, al is het maar één euro.
    Door het betalen van belasting voel je je mede verantwoordelijk voor de maatschappij, en trouwens, zei mijn partner tegen een SDF “waarom zou ik in de stress moeten liggen in mei voor het betalen van enkele duizenden euros en jij hoeft nog geen centimes te betalen en slaapt lekker, lig ook maar eens wakker!”
    Kortom, het hele franse systeem is zo verrot als maar kan, er wordt door zowel links al rechts gejat bij de vleet en het is altijd de ander die het gedaan heeft.
    Ze klagen over de vele werkelozen maar gaan aan de haal met zwartwerkers die een uitkering hebben en het werk veel goedkoper doen dan een bedrijf, die maar meer en meer impots moet betalen.
    Om terug te komen dus op de bewering van HansP dat de smic naar beneden moet…
    Het zou dramatisch worden voor een land met deze mentaliteit die nul komma nul over heeft voor de medemens, nul komma nul vertrouwen heeft in de medemens, en je achter je rug om een oor aan naait.
    Men zou een enorme stijging zien van chômage, en dat is zeker op dit moment niet door de belastingbetaler op te hoesten.
    De enige manier is de arbeidsmarkt los te trekken door arbeid aangenaam te maken, maar ja, of dat kan in Frankrijk?????

    #194217
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk dat Cees en ik gemeen hebben dat we middenin de maatschappij staan. Daar waar gewerkt wordt. Eveneens dat we graag observeren en proberen te analyseren wat er gebeurt.
    Ik denk dat onze observaties vrijwel gelijk zijn. Onze analyses mogen soms wat verschillen, in de regel komen ze aardig overeen.

    Franse werkgevers deugen niet meer of minder dan de Nederlandse. Er zijn andere culturen en andere wetten die de verschillen verklaren.
    Zowel werkgevers als werknemers in F willen er nog niet aan dat werken niet alleen een (salaris)last is, maar tevens een manier om te leren, vooruit te komen, jezelf te ontplooien en je deelgenoot maken van een sociale groep.

    Werkgevers durven zelfs niet complimenten te geven omdat ze -niet onterecht- bang zijn dat ze gelijk salaris- of promotiewensen aan hun broek krijgen.
    De cultuur van de “gelijkheid” leidt ertoe dat als je iemand die exceptioneel presteert (voor gewoon goed presteren krijg je elke maand je salaris, nietwaar?) iets extra’s geeft, er onmiddellijk scheve ogen komen bij de anderen. Dus uiteindelijk “tirage vers le bas”.Niemand krijgt dus wat extra’s, de relatie tussen prestatie en beloning vervaagt.

    Betrokkenheid tonen met iemand wordt soms gezien als een “intrusion dans la vie privée”. Want onwelzijn, ziekte, dat is privé. Over gevoelens praten: Fransen zijn daar veel gereserveerder in dan Nederlanders en als het al gebeurt, meer non-verbaal. Kun je het signaal niet aan, dan negeer je het. Zieke mensen laat je met rust. Ziekteverzuim is de schuld van de dokter. Want die schrijft de arrêts de travail. Nooit van de baas.

    Ik kan het nog wat langer maken maar dan ga ik op Cees lijken… 😉 en ik heb veel dikkere vingers en een klein iPadje.

    Steven

9 berichten aan het bekijken - 31 tot 39 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?