franse bankrekening

Dit onderwerp bevat 28 reacties, 18 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196398
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een tweede huisje gekocht in Frankrijk. Nu kan ik bijna alles vinden op internet en ook ben ik via de makelaar achter veel zaken gekomen. Wat ik echter nergens heel duidelijk terugvind is of je verplicht bent om een Franse bankrekening te openen. Ik lees wel dat veel mensen dat doen, maar moet het ook echt? Kun je het water en de electriciteit ook gewoon automatisch van je NL-bankrekening laten overmaken aan de leveranciers. Ook op hun websites krijg ik geen duidelijk antwoord. Wie-oh-wie?

    #196417
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Marijke, welkom op ons forum! Het onderwerp dat je aansnijdt is hier al eerder aan de orde geweest. Dat was eind vorig jaar, toen het forum nog de oude vormgeving had. Zie hier. Al lezend zul je merken dat niet alle neuzen dezelfde kant op staan.

    Zelf heb ik het altijd heel praktisch gevonden, ook toen ik jaarlijks nog maar 6 maanden in LDF verbleef, om hier een bankrekening te hebben. Het is wel even wennen. Franse banken zijn vergeleken met bederlandse bepaald niet klantvriendelijk en ze rekenen ook meer (naar zich toe). Roodstaan geeft veel complicaties en is duur. Verder werken ze hier ook nog steeds met cheques, sommige dingen kan je niet eens betalen zonder cheque. Enfin, lees wat anderen er over hebben gezegd en neem dan de beslissing die je het beste lijkt.

    #196410
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Om je alle moeite te besparen: ja je kunt alles met een NL bankrekening betalen. Geld teruggestort krijgen is wel een stuk moeilijker. Het is een stuk goedkoper om geen Franse bankrekening aan te houden (dubbel saldo) Het systeem wat in NL per 1 juli a.s. is ingevoerd – op IBAN basis – geldt voor heel Europa, dus dat kan je geen problemen bezorgen. Je merkt het wel of je het niet hebben van een Franse betaalkaart uiteindelijk lastig vindt of niet.
    Betalen via het internet via een NL bank gaat in de meeste gevallen sneller en veiliger dat met een Franse bank, die haar cliënten meestal ziet als bedriegend en stelend tuig.
    Cheques zijn alleen maak makkelijk in bancair achtergebleven gebieden.

    #196405
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Om je alle gedoe te besparen: Veel maar niet alles kan je met je Nederlandse bankrekening betalen. Eerder vroeger dan later kom je er achter dat een Frans chequeboekje onmisbaar is en je dus een Franse bankrekening zult moeten openen. Je krijgt te maken met met name kleine neringdoenden (de loodgieter, de dorpsgaragist, de olie- of gasboer) die op precies het verkeerde moment geen contanten accepteren (althans geen grotere bedragen) en in de winkel geen pinmachine hebben en van overschrijvingen griezelen. Cheque dus. Zoek dus puur en alleen voor dat chequeboekje een Internetbank uit die je niet of nauwelijks kosten berekent zoals de grote banken met filialen en die een buitenlandse klant accepteren. Ik ben een jaar of vier geleden klant geworden van Boursorama en na wat aanloopirritaties (ze eis(t)en een initiele storting van 1000 euro, voordat de rekening geactiveerd werd…) ben ik tevreden, maar misschien zijn er inmiddels andere en betere.

    Succes, Bert

    #196404
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Welkom Marijke, en die F-bankrekening lijkt me uiterst handig. Ik ben ’t geheel eens met Bert, er zijn meer banken die prettige service bieden en vrijwel kosteloos zijn. Lekker “oranje” is ING Direct.

    Peter.

    #196403
     bosbess
    Deelnemer

    De voorwaarden voor een rekening-courant bij ING Direct:

    Les critères d’ouverture

    Être une personne physique, majeure, capable,
    physiquement et fiscalement domiciliée en France
    Verser sur votre compte au moins 750 € par mois
    Avoir un numéro de téléphone mobile et une adresse email
    Nous transmettre un justificatif d’identité en cours de validité, un justificatif de domicile et un justificatif de revenu
    Le justificatif de revenus que vous nous transmettrez doit correspondre au minimum au montant que vous souhaitez verser chaque mois sur votre Compte Courant ING Direct
    ING Direct se réserve toutefois le droit de ne pas accepter votre dossier

    Voor ING Direct, Marijke, kom je dus niet in aanmerking. Nog afgezien van de vraag of je 750 euro per maand op de rekening wilt storten…

    #196414
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Ik mag aannemen dat u – hartelijk welkom hier – het onderwerp Bankzaken op de site helemaal hebt doorgelezen.

    Wim

    #196415
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een keer zonder benzine stranden bij een onbemand benzinestation is m.i. al voldoende. Onbemand tanken kan alleen met een Franse bankkaart.

    #196416
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Da’s toch raar jako, ik tank al jarenlang bij nacht en ontij bemand en onbemand met mijn Nederlandse VISA en Nederlandse ING MAESTRO kaartjes zonder problemen.

    #196409
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kan het niet laten om even te reageren op Jako.
    Het is wel degelijk mogelijk om met een Nederlandse bankkaart onbemand te tanken in LDF. Ik doe het al jaren met de ABN- Maestro- kaart. Gaat prima
    Verder heb ik al een jaar of 25 een rekening bij LaPoste. Je krijgt keurig je chequeboekje en er is mij nog nooit iets gezegd over een minimum tegoed.
    Ik zorg er altijd voor dat er tussen de drie en vierhonderd euro opstaat. Daarvoor maak ik maandelijks een bedrag vanuit Nl over. Op die manier kan ik vrijwel al mijn betalingen automatisch laten uitvoeren. Voor de zaken die niet automatisch kunnen, gebruik ik dan de cheques.

    #196402
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ga Jako toch echt even verdedigen, er zijn heus nog tankstatiomns waar je niet zonder franse pas kunt tanken, ook op de autoroute. Dan is een franse pas wel erg handig, ik vind sowieso een franse rekening (erbij) erg handig.

    #196401
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is een oud zeer, een welles nietes gedoe. Ik denk dat het voor 2e verblijvers handig is gewoon alles via thuisbankieren te regelen. De enige moeilijkheid is dat je niet altijd het rekeningnummer in IBAN vorm krijgt, maar ook daar is in Frankrijk beweging. De cheques verdwijnen: veel zaken beginnen deze te weigeren, tankstations op de autostrades bvb. De tijd dat je met je Vlaamse/Nederlandse bankkaart niet onbemand kon tanken heeft bestaan maar is nu wel verleden tijd.
    Wijzelf doen het al jaren zonder Franse rekening en dat gaat prima. Gewoon je aanrekeningen voor elektriciteit, water enz. via de pc laten geworden en dat loopt vlotjes.
    Wie echt in Frankrijk woont is beter af met een Franse rekening, uiteraard.
    Veel plezier.

    #196408
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik dank jullie allen hartelijk voor de informatie. Fijn zo’n forum! Ik ga het zonder Franse bankpas proberen en bevalt het niet dan kan het altijd nog anders!
    Ik wens jullie alleen veel plezier in Frankrijk, met of zonder Franse bankpas!

    #196413
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De meesten hebben het verschil nooit gemerkt tussen een bemand station wat tussen de middag en zondags gesloten is en de andere tankstations. De eerste categorie slikt nog steeds alleen Franse passen op de automatische 24/7 pomp. Ook die van Leclerc, auchan, intermarchee etc. Sta er maar eens leeg op zondagmiddag…

    #196407
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ben net terug van tanken in Albi, onbemand, eLeclerc, tussen de middag, betaald met Nederlandse ING Betaalpas. Geen probleem. Ook de onbemande Auchan pomp in Saint Antonin Noble Val, en de onbemande witte pomp in Laguepie, nooit problemen, niet met ING en ook niet met VISA. Ik woon permanent in de Tarn, ik heb geen Franse geldpassen, betaal zowat alles met Nederlandse pasjes en ben nog nergens geweigerd.

    Jako, ik denk dat er iets mis is met jouw pasjes.

    Bert

    #196400
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk ook dat er iets mis is met Jako (’s pasjes)

    #196406
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @brijn: Ik ben tot nu toe huiverig geweest om een betaalautomaat bij een onbemand tankstation te gebruiken, dit in verband met het gevaar van skimming? Of is dat niet meer aan de orde sinds de magneetstrip vervangen is door een chip op de betaalpassen.

    P.S. welke witte pomp in Laguepie bedoel je, want op weg naar en van Nederland kom ik meestal door Laguepie.

    #196412
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De Renault plattelandsgarage op de D922 Rue Barry, 300 meter uit het centrum van Laguepie richting Villefranche/Najac. De garage is (geloof ik) bemand maar de pomp niet.

    #196411
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Toch even ter aanvulling. Het is wel zeker mogelijk dat er nog betalingspunten zijn die geen (internationale) Visakaarten (of andere) aanvaarden. Het Franse CB-netwerk is wel verbonden met de servers van Visa, MasterCard, American Express, Diners, etcetera, maar het wil niet zeggen dat alle betalingspunten die internationale kaarten aanvaarden, noch dat er geen betalingspunten zijn die niet op het CB-netwerk zijn aangesloten, en dus niet alle kaarten aanvaarden.
    Overigens zijn er ook websites die enkel Franse kaarten aanvaarden. In Frankrijk is het me al eens overkomen, en ook in het buitenland wordt het principe af en toe gebruikt, niet in het minst door gekende namen als Apple, Netflix, etc.

    Wat bankieren betreft ben ik zelf altijd heel tevreden geweest van Boursorama. Dat was mijn eerste Franse bank, nog toen mijn domicilie in het buitenland stond, en daar ben ik nog altijd zeer tevreden van. Vooral qua service zijn ze zeer behulpzaam, toch zeker t.o.v. de klassieke Franse banken. En niet in het minst, alles is gratis. En zo zijn er nog een aantal online banken die volledig gratis werken. Vaak krijg je bij hen ook een leuk geldbedrag als je als nieuwe klant door iemand anders aangedragen wordt.

    #196399
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb hetzelfde tegenovergestelde probleem als ik met mijn franse visa of master cb bij een onbemande nl benzinepomp wil tanken…dat lukt ook meestal niet.

    Joost Kubbe

    #196418
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kan met mijn NL creditcard en CA carte bleu bij onbemande pompen betalen, alleen liep ik met de NL card regelmatig aan tegen de reservering (125 euro afschrijven; pas na enkele dagen een correctie). Dat doe ik dus maar niet meer.
    Ik ben bewoner van een residence secondaire, maar zou niet zonder mijn Franse bankrekening kunnen. Hoe anders mijn onderhoudsman voor de maaimachines te betalen (heeft geen pin). Franse bedrijfjes zijn niet gewend om iets af te leveren en dan een rekening te sturen; ze willen een cheque voor de afgeleverde koelkast of het vegen van de schoorsteen. Bedrijven als de Gedimat kunnen een mobiele pin met de afleveraar meegeven, maar de locale transporteur met een lading grind heeft geen wisselgeld en wil graag een cheque.
    Zelfs met de belastingdienst ben ik in een situatie verzeild, waarin een cheque nodig was. Wegens een persoonsverwisseling kon ik niet op de gebruikelijke wijze via internet betalen. Ik was in NL en kon niet naar het ontvangkantoor en de bank; de oplossing: een cheque in een enveloppe.
    Het ligt er ongetwijfeld aan waar je woont (dicht bij een grotere stad of platteland) en je uitgavenpatroon, maar wat mij betreft is een Franse bankrekening een aanbeveling (ondanks de tarieven en de gevaren van het roodstaan).

    #196419
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik weet niet of het iets met de regio te maken heeft, maar ons heeft nog nooit iemand om een cheque gevraagd. Wij kunnen prima zonder FR bankrekening, wij betalen ook het lokale bouwbedrijf gewoon via BAN / BIC.

    #196420
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor de Télépéage heb je een Franse bankrekening nodig.
    Dat is voor mij al reden genoeg, zeker in de zomer.
    groet/peter.

    #196421
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nog een leuk verhaal. Toen ik vorig jaar een Frans bedrijf (onderdeel van een Amerikaanse multinational) factureerde met m’n Belgische bankgegevens (IBAN/BIC), kreeg ik als antwoord dat ze wel wilden betalen, maar dat m’n rekeningnummer te weinig cijfers telde.

    Wat bleek? Men ging er automatisch van uit dat alle IBAN-nummers even lang zijn (als de Franse), en men hield er dus geen rekening mee dat kleinere landen ook kortere rekeningnummers hebben.

    Er zal dus nog wel wat water onder de Pont Neuf moeten vloeien eer Frankrijk gewoon wordt aan internationaal betalen.

    #196422
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Min of meer ‘slimme’ bank-sites vullen ontbrekende cijfers aan met leidende nullen of wat x-en. Moet u wel de reeksen in de vakjes van rechts naar links invullen, maar zo hebben we dat toch geleerd op de lagere school ?

    Peter.

    #196423
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je van de péage geplukt wordt door de gendarmerie vanwege b.v. een lichte snelheidsovertreding is een franse cheque toch wel erg handig. Anders wordt het lopen naar de dichtsbijzijnde flappentapper.
    Peter

    #196424
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zo is ’t maar net. Kortom : heeft ’n ‘vreemdeling’ die in F resideert ’n F bankrekening nodig ?
    Neen, ’t kan ook zonder dankzij – hallelujah – internet en Sepa en andere moderniteiten. Maar ’n chéquier in je zak kan mieters handig zijn.

    ’t Is net zoals met ’n verzekering : op ’t moment dat je zoiets behoeft en je hebt ’t niet, is ’t te laat en erg vervelend.

    Peter.

    #196425
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tot voor enkele jaren terug was het niet mogelijk met een NL kaartje bij een benzineautomaat te tanken. De kaart kwam altijd terug. Dat is niet meer. Wel hoor ik regelmatig van bezoek dat eerst een substantieel bedrag wordt afgeschreven, meest 100 euro, vermoedelijk om de kaart te testen. Dit bedrag wordt niet gebruikt om het tankbedrag te verrekenen maar wordt extra afgeschreven en na enkele dagen teruggestort.
    Iets betalen aan een overheidsinstelling kan nog wel eens lastig zijn zonder franse rekening doch er is mij recent opgevallen dat met tipi via internet betaald kan worden. Tipi linkt door naar een creditcard die niet landgebonden is. Zo kon ik het water en de afvalheffing overmaken wat ik voorheen met een cheque moest doen.
    Vandaag de dag zou ik eerst aan een franse rekening beginnen als je tegen een beperking aanloopt.
    Woon je in Frankrijk dan zijn mogelijk de belastingvrije spaarmogelijkheden via een franse bank interessant.

    #196426
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het extra afschrijven van een bedrag van 100 tot 125 euro bij het tanken met een NL card bij een Franse pomp is een zogenaamde reservering. Een soort van garantie. Dat moet binnen 10 dagen terugbetaald zijn. Dat kan soms ujit de hand lopen als er tussentijds een storing bij de Franse flappentap-bank is. Dat kost een hoop gedoe. Daarom o.m. is het niet noodzakelijk, maar wel makkelijk om een Franse bankrekening te hebben.
    Overigens: voor de automatische tolpoortjes is een bankrekenikng niet nodig; een creditcard is ook oké.

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?