Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderLiever één Cees in de hand dan tien rat’s in ’n vrije vlucht.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderCees geeft (wederom) een enorme zwaai aan de waarheid, en heeft zelf zijn berichten weggehaald die absoluut niet door de beugel konden. Het is Cees die hier moet excuseren. Ik heb gewoon aangegeven wat voor ieder zichtbaar is, feitelijk en leesbaar. En een verstandig prijsadvies gegeven.
Ik zie ook niet dat zijn conclusie wordt gedeeld, in tegendeel. Het is een verademing dit forum te beleven zonder de merknaam Chambres d’Hotes Les Vielles Tantes. Cees die het als zijn persoonlijke weblog is gaan zien. En die al vele waarschuwingen heeft gehad.
Admin
SleutelbeheerderIn sommige regio’s is het voldoende om een flink gat te graven, vissen er in en klaar. Geheel onderhoudsvrij. Het verkrijgen van toestemming schijnt echter tegenwoordig niet gemakkelijk te zijn.
Admin
SleutelbeheerderBij BRGM Forages d’eau Plaatsnaam invullen en blauwe vierkantjes aanklikken.
Voor Bosbess Villefort
janv
Admin
SleutelbeheerderHallo janv,
Wat een leuke collectie met nuttige links.
Dankzij één van deze links heb ik ontdekt waar zich water bevindt onder ons terrein.
Wij waren hiernaar op zoek.Met vriendelijke groet,
PaulAdmin
Sleutelbeheerder@dit, bedankt voor de tip, ik was daarvan niet op de hoogte.
Wel jammer dat er ook een soort discussie ontstaat over het nut van een verzekering.
Naar mijn mening voegt die niet veel toe aan deze thread en had beter achterwegen kunnen blijven, maar goed we leven in een vrije wereld.Admin
Sleutelbeheerder’t Allergemakkelijkst is natuurlijk goede buren met ’n zwembad te hebben 🙂
Peter.
Admin
SleutelbeheerderUitgaand van een goed aangelegd bad, met een (filter-)installatie van voldoende capaciteit vind ik “het gedoe” allemaal best meevallen.
Momenteel gebruiken wij ons bad zo’n 8 weken per seizoen.Zwemklaar maken: max 2 uur werk (winterdek verwijderen, pomp aansluiten, chloorshock, beetje zuigen.
Na 1,5 dag: helder water>>> zwemklaar.Dagelijkse controle: max 5 minuten
Paar x per week: stofzuigen, bladeren uit de skimmers en voorfilter.
Winterklaar maken: leegpompen tot onder de skimmers, gizzmo’s in de skimmers, ik demonteer de pomp, winterdek erop (is nog het rotste klusje)
Totaal misschien 3 uur werkElke dag weer blij met ons bad.
Zit je in een streek met een goed klimaat…. doen!Onbeheerd (werkend) achterlaten zou ik nooit doen. Juist die dagelijkse korte controles behoeden je voor (pomp) schade
Admin
SleutelbeheerderMisschien dat Belgische (Waalse ?) ambtenaren ’n streepje voor hebben op andere Europeanen. Ik beloof en verzeker u dat de procedure tegenwoordig niet in zes maanden doorlopen is.
Peter (die graag over en voorbij drijft).
Admin
Sleutelbeheerdera) Nee, als de echtgenoot als conjoint collabateur is aangemeld, is hij/zij net als de ondernemer verzekerd bij de RSI en kan zij, net als de ondernemer via een A1 forumulier aan het Nederlandse CVZ laten weten verder verschoond te willen blijven van inhoudingen.
b) Dat kan, maar hoeft niet. Als de partner veel jonger is kan dat handig zijn. De partner kan dan misschien nog 20 kwartalen pensioenpremie betalen en daarmee het recht verdienen op een eigen Frans pensioen.
c) Er moet een standaard 26,3% van de omzet worden afgedragen in een micro-entreprise met verhuur van geclassificeerde gîtes. Dat inclusief premies ziektekosten en pensioen.
d) BIC en BNC zijn categorieën bijverdiensten. Hierbij is geen sprake van inschrijving bij de chambre de commerce, maar hiervoor gelden precies dezelfde tarieven als bij een micro-entreprise.
Wim
Admin
SleutelbeheerderAls je een Belgische ambtenaar bent kun je beter je Belgische nationaliteit opzeggen en voor 100 procent Frans gaan. Het scheelt enorm qua belastingen !
Voor de rest, een dubbele nationaliteit heeft geen voor of nadelen.
Laat je niet teveel afschrikken door de overdreven berichten hier op het forum om de Franse nationaliteit te verkrijgen. Bij mij was het op 6 maanden in orde.
Je moet enkel de taal machtig zijn, wat me ook logisch lijkt. Werken in Frankrijk of gepensioneerd zijn levert ook positieve punten op en voor de rest vooral veel paperassen maar nu ook weer niet overdreven. Als de aktes (geboorte-huwelijk-scheiding….) in het Nederlands zijn deze laten vertalen door een beëdigd vertaler. Simple comme bonjour.
Vriendelijke groeten.
DaisyAdmin
SleutelbeheerderQuote:Quote uit radjetoe op 19/08/2013 13:15
Wie kan mij helpen met de antwoorden op onderstaande vragen:
a. Na het gebruiken van een micro enterprise wordt bij pensionering de partner door NL apart gezet en onder de ZVW regeling “gevangen”. De premiekosten schieten omhoog! Geldt dit ook wanneer de partner als “conjoint” was vermeld op het aanvraagformulier voor de CFE?
b. Als je als gepensioneerde met o.a. een frans pensioen, als bijverdienste gites en chambre d’hotes verhuurd (niet professioneel!) is het dan handig om die activiteit in een micro enterprise (BIC) op naam van de partner onder te brengen (uiteraard incl classificatie van de gite!) zodat deze weer buiten de ZVW regeling valt?
c. Moet dan ook, naast belasting en sociale premies, automatisch premie worden betaald voor pensionering en de ziektekostenverzekering in Frankrijk (RSI!)? Ook als je de 65 al gepasseerd bent?
d.Zijn de BIC en BNC enterprises individuele?Het lijkt wat ingewikkeld en misschien is het dat ook wel!
Admin
SleutelbeheerderWij hebben een opzetzwembad van 1.20m hoog, zo een 17.000l water. Als ik er ben geniet ik er dagelijks van, als het weer het toelaat. Maar het onderhoud eraan is dagelijks werk. Bladeren, insekten e.a. uitscheppen, filter laten draaien, waterpeil in het oog houden, ph meten, chloor meten. Dan de scheikundige produkten: meer of minder ph, meer of minder chloor, anit-vlokken… Wekelijks de bodem zuigen, waterpeil weer aanvullen. Overwinteren is onbegonnen werk als je niet aanwezig bent: dus water uitlaten, bad reinigen; in het voorjaar bad reinigen en opvullen. Ja, je hebt er wel je bezigheid mee. Maar dan je kleinkinderen (en kinderen) zien genieten van het bad, de waterpret die het meebrengt, voor mij weegt dat wel op tegen het gezeul.
Admin
SleutelbeheerderVraagje wij hebben een boederij op het oog in frankrijk. Zijn van plan om voorlopig deeltijds te blijven werken in Nederland.
Het betrefdende opject genereerd op dit moment zo’n.45.000 pjr heeft een vraagprijs van rond de 300.000 eigen inbreng is 150.000. We willen het huis als woon adres gebruiken omdat we ons werk zodanig kunnen inrichten dat we grotendeels daar kunnen verblijven. Nu kreeg ik een reactie van iemand die vertelde dat er geen hypotheken worden verstrekt vanle info die ik heb gevonden heb ik dat niet gezien inkomen uit Nederland =80.000. Mijn vraag is klopt het dat het erg moeilijk is om aan een hypotheek te komen in Frankrijk koopt iedereen van buiten Frankrijk dit alles met eigen vermogen?Admin
SleutelbeheerderIk ken nogal wat mensen met vakantiehuizen mèt ’n zwembad. Ze hebben er inderdaad veel werk aan – ook als ze er niet zijn dus dat vraagt organisatie en bereidwilligheid – en ik zie hen amper erin zwemmen bovendien.
Mij lijkt de aanwezigheid van zo’n ding meer dienen voor de aantrekkelijkheid om gasten te werven.Peter.
Admin
SleutelbeheerderGraag gedaan, Yves. Maar de procedure wordt er niet korter door, er zijn volgordelijk vele schijven te passeren.
Voor rijbewijzen en dergelijke maakt de nationaliteit overigens weinig uit (mits Europeaan), ’t gaat om ’t land waar iemand daadwerkelijk woont.
Erfrecht idem dito : ’t recht geldt van waar de bezittingen zich bevinden.Peter.
Admin
SleutelbeheerderPieter,
Albert heeft gelijk, NIET aan beginnen als je er niet dagelijks bij bent !!!! Dan maar een opzet-bad, dat je bij vertrek laat leeglopen.
Admin
SleutelbeheerderBedankt P’Homme de la Terre, maar na 40 jaar getrouwd zit een schijnhuwelijk er niet meer in 🙂
Admin
SleutelbeheerderNou Pieter,
Ik woon hier altijds en m’n zwembad is dagelijks werk.
Meten voor de kwaliteit, muizen uit de skimmers, robot voor de bladeren en dan heb ik nog niet over de winter. Ballon in het water, drijfdingen om te voorkomen dat het bevriest Etc.Albert
Admin
SleutelbeheerderQuote:Quote uit Taciturne op 18/08/2013 09:09
Voor een Nederlander heeft het weinig toegevoegde waarde (…) & (…) ben het ook van plan maar onzalige kabinetten met invloed van een geblondeerde Limburger hebben mij er vanaf gehouden.Voor mij was de ’toegevoegde waarde’ me honderd procent staatsburger te voelen, met alle rechten en plichten daaraan verbonden. ’n Fransmens word je natuurlijk nooit.
Ik ben de procedure ook begonnen juist als manifestatietje tegen die geblondeerde Limburger en die dochter van, maar dit was geen motief.
In ’t dagelijks leven merk ik geen enkel verschil.
Peter.
P.S. De procedure is overigens sinds ’n jaar of twee, drie ernstig verzwaard. Of iemand nu Europeaan is of uit donker Afrika komt, de eisen zijn gelijk. De overheid is vooral beducht vanwege schijnhuwelijken (mariages blancs).
Admin
Sleutelbeheerder?
Peter.
Admin
SleutelbeheerderVoor een Nederlander heeft het weinig toegevoegde waarde. Economisch gezien maakt het weinig uit. Als EU-burger heb je dezelfde rechten als Fransen.
Je loopt wel het risico de Nederlandse nationaltet te verliezen, TENZIJ je met een Franse vrouw (man mag ook tegenwoordig) getrouwd bent meer dan 4 jaar en samen in Frankrijk woont.
Zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/verliezen-nederlandse-nationaliteitJe moet aan een aantal voorwaarden voldoen om in Frankrijk de nationaliteit te verkrijgen. Tegenwoordig ook een taaltoets. Zie http://vosdroits.service-public.fr/N111.xhtml
Zelf voldoe ik aan de voorwaarden, ben het ook van plan maar onzalige kabinetten met invloed van een geblondeerde Limburger hebben mij er vanaf gehouden.
Steven
Admin
SleutelbeheerderSpam!
Admin
SleutelbeheerderExcuus voor de boosheid!
Albert
Admin
SleutelbeheerderHeerlijk, dat marmer.
Zeker goed bedoeld, maar heeft Wim Bavelaar hiervoor niet een advertentierubriek?Admin
SleutelbeheerderHet idee is goed (en niet nieuw) maar meer is er nog niet.
Werkelijk alles moet nog ontworpen worden, het kostenplaatje en tijdsduur hebben daarom meer met een sprookje gemeen dan met de werkelijkheid. Op die lange termijn zijn windmolens vermoedelijk juist wel rendabel…Admin
SleutelbeheerderHeeft iemand hier iets aan?
Wij wonen in de buurt van Sarlat, Dordogne 24, en betalen naar EDF Limoges op
FR08 2004 1010 0604 9502 7Z02 709 PSSTFRPPLIMMvg
Admin
SleutelbeheerderZit te kijken naar de herhaling van de uitzending met de Puttense Beatrice de Graaf, heb van de week naar die met Nelleke Noordervliet gekeken.
Mijn conclusie : waar Zomergasten vroeger ’n programma was met ’n boeiende gast die wat te vertellen had, gelardeerd met filmfragmenten, is ’t nu ’n aaneenrijging van filmfragmenten die aan elkaar worden gebabbeld door iemand die voorhanden is.
Jammer.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderOm misverstanden te voorkomen, niet ik heb verzonnen dat motorvoertuigen verplicht verzekerd moeten zijn, zelfs als ze nooit op de openbare weg komen. Ook ik vind het niet nodig, maar regel is regel en men kan er maar beter van op de hoogte zijn. Het artikel had ik van ‘net-iris’, als daar de verkeerde Code bij staat, is dat wederom niet mijn schuld. Het is allemaal begonnen, met een dorpsgenoot, die mij erop attendeerde…
Admin
SleutelbeheerderChristian, de tekst was in diverse fora aangehaald, zoals hier:http://www.forum-auto.com/scooters-125cm3/Mobylettes/sujet1646.htm
Nog duidelijker staat de informatie op deze pagina van: http://vosdroits.service-public.fr/F2628.xhtml -
AuteurBerichten