Veel werk aan zwembad?

Dit onderwerp bevat 34 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199569
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kijk Jako,
    als ik dat van te voren allemaal voorzien had zou ik inderdaad een zichzelf herstellend zwembad laten maken, maar dat bestond naar mijn idee nog niet in “03.
    Ik zou het nu zo overdoen als niet alles op pensioengebied verdampt zou zijn.
    Om nog even verder te gaan op het verdampen, heb ik na 10 jaar klooien met chemie dit voorjaar alles omgezet naar zout met een ionisatie en Ph regulator, een investering van ± 900 euro en ik heb in al die jaren nog nooit zo weinig sores gehad.. Maar ja, een zwemvijver was toch beter geweest.
    Het zoals Peter zei, aantrekkelijk voor gasten.

    Zp zie je maar,
    Groet Albert

    #199587
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou Pieter,
    Ik woon hier altijds en m’n zwembad is dagelijks werk.
    Meten voor de kwaliteit, muizen uit de skimmers, robot voor de bladeren en dan heb ik nog niet over de winter. Ballon in het water, drijfdingen om te voorkomen dat het bevriest Etc.

    Albert

    #199577
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Pieter,

    Albert heeft gelijk, NIET aan beginnen als je er niet dagelijks bij bent !!!! Dan maar een opzet-bad, dat je bij vertrek laat leeglopen.

    #199578
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ken nogal wat mensen met vakantiehuizen mèt ’n zwembad. Ze hebben er inderdaad veel werk aan – ook als ze er niet zijn dus dat vraagt organisatie en bereidwilligheid – en ik zie hen amper erin zwemmen bovendien.
    Mij lijkt de aanwezigheid van zo’n ding meer dienen voor de aantrekkelijkheid om gasten te werven.

    Peter.

    #199579
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben een opzetzwembad van 1.20m hoog, zo een 17.000l water. Als ik er ben geniet ik er dagelijks van, als het weer het toelaat. Maar het onderhoud eraan is dagelijks werk. Bladeren, insekten e.a. uitscheppen, filter laten draaien, waterpeil in het oog houden, ph meten, chloor meten. Dan de scheikundige produkten: meer of minder ph, meer of minder chloor, anit-vlokken… Wekelijks de bodem zuigen, waterpeil weer aanvullen. Overwinteren is onbegonnen werk als je niet aanwezig bent: dus water uitlaten, bad reinigen; in het voorjaar bad reinigen en opvullen. Ja, je hebt er wel je bezigheid mee. Maar dan je kleinkinderen (en kinderen) zien genieten van het bad, de waterpret die het meebrengt, voor mij weegt dat wel op tegen het gezeul.

    #199576
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Uitgaand van een goed aangelegd bad, met een (filter-)installatie van voldoende capaciteit vind ik “het gedoe” allemaal best meevallen.
    Momenteel gebruiken wij ons bad zo’n 8 weken per seizoen.

    Zwemklaar maken: max 2 uur werk (winterdek verwijderen, pomp aansluiten, chloorshock, beetje zuigen.
    Na 1,5 dag: helder water>>> zwemklaar.

    Dagelijkse controle: max 5 minuten

    Paar x per week: stofzuigen, bladeren uit de skimmers en voorfilter.

    Winterklaar maken: leegpompen tot onder de skimmers, gizzmo’s in de skimmers, ik demonteer de pomp, winterdek erop (is nog het rotste klusje)
    Totaal misschien 3 uur werk

    Elke dag weer blij met ons bad.
    Zit je in een streek met een goed klimaat…. doen!

    Onbeheerd (werkend) achterlaten zou ik nooit doen. Juist die dagelijkse korte controles behoeden je voor (pomp) schade

    #199586
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ’t Allergemakkelijkst is natuurlijk goede buren met ’n zwembad te hebben 🙂

    Peter.

    #199588
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In sommige regio’s is het voldoende om een flink gat te graven, vissen er in en klaar. Geheel onderhoudsvrij. Het verkrijgen van toestemming schijnt echter tegenwoordig niet gemakkelijk te zijn.

    #199585
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kijk Jako,
    als ik dat van te voren allemaal voorzien had zou ik inderdaad een zichzelf herstellend zwembad laten maken, maar dat bestond naar mijn idee nog niet in “03.
    Ik zou het nu zo overdoen als niet alles op pensioengebied verdampt zou zijn.
    Om nog even verder te gaan op het verdampen, heb ik na 10 jaar klooien met chemie dit voorjaar alles omgezet naar zout met een ionisatie en Ph regulator, een investering van ± 900 euro en ik heb in al die jaren nog nooit zo weinig sores gehad.. Maar ja, een zwemvijver was toch beter geweest.
    Het zoals Peter zei, aantrekkelijk voor gasten.

    Zp zie je maar,
    Groet Albert

    #199603
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit zei “Peter van de grond” niet helemaal.

    Peter, voor u.

    #199593
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is inderdaad aantrekkelijk voor het werven van gasten zoals peter zei. Ik heb toch liever natuurlijk water, een mooi meertje, de natuur zorgt er in de winter voor, en in de zomer is het altijd helder en koel, je moet wel even een paadje af om er te komen. Avontuurlijk natuurlijk.

    “beter een aardappel in de grond dan tien in de mond”

    #199589
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Waar hij schreef : “beter een aardappel in de grond dan tien met een mond” ???

    Peter (die typt noch schildert met z’n mond en die uw Ratatouille ’n zuigerd vindt).

    #199590
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bouwen, Verbouwen en Klussen heet deze rubriek.
    Wat ratten en aardappelen daar mee te maken heb, ontgaat ons inmiddels geheel.

    #199591
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja Jaap, dat bedoel ik.
    “Begrijp je wat ik bedoel, snap je wat ik voel ?” (F. de Jonge)

    Peter.

    #199592
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook ik vind het werk aan het zwembad enorm meevallen. We zijn 6 weken per jaar in de Auvergne en genieten er volop van ons zwembad. Ik sluit me helemaal aan bij bashbm. Dus vooral doen!

    #199572
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Pieter,
    Iedereen die zegt dat het allemaal wel meevalt begrijp ik niet.
    We hebben hier een zwembad en het is extra werk gewoon, als je een Intex ding neer zet zal het allemaal wel meevallen.

    Maar met 80.000 liter water dat verwarmd en dagelijks gereinigd moet worden is best wel een job. Rondom bomen, stenen muren en dwarrelstof uit de landerijen en niet te vergeten de kilo’s haren die iedereen in het zwembad verliest.
    En alle bacteriën ook een klusje van niks zeker?
    Het is een must een zwembad kwalitatief in uitstekende conditie te houden.

    Vakantiegangers met zwembaden die het zien als een klusje van niets!?
    Ik houd dat schoon vanuit sanitaire redenen en dat is een serieuze zaak.

    Als men daar licht over denkt, ben de ik gene die nooit in een verkeerd onderhouden zwembad zal zwemmen, bah!

    Dus Pieter, bezint eer ge begint.

    #199573
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er zijn dromers en realisten

    Ik sluit mij aan bij Albert (ClosDentelle) en anderen.

    Peter
    (23 jaar ervaring met zwembaden in Frankrijk, 2 couvertures, 2 pompen, veel geduld en het vermogen te luisteren naar mensen die er echt verstand van hebben.)

    #199571
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Waar de sfeer elders in dit forum al aardig verziekt lijkt is nu blijkbaar ook Bouwen en klussen aan het vervuilen. Meer in elk geval dan ons zwembad (70m3).

    Daaruit stofzuigde ik (na een week niet naar het bad te hebben omgekeken) in een half uurtje de bladeren en wat zand van de bodem. Chemische waarden getest; perfect. Water, kristalhelder en azuurblauw.

    Ik ben dus positief over het hebben en onderhouden van een zwembad!

    De forumleden die het vervelend vinden dat er een positieve ervaring is en zich ook nog kwalifikaties als dromer, nitwit, of vispeuk menen te mogen aanmatigen doen er beter aan hun hobby in Entre Bavards voort te zetten.
    Dan blijft Bouwen/Klussen hopelijk nog lezenswaardig

    #199574
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @bashbm

    Nuttige bijdrage, zowel vwb het echte onderwerp als mbt het zijdelingse geneuzel.

    Mijn dank, mede namens vele medelezers.

    #199575
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het ging hier over de mogelijkheid of je met een aanwezigheid van vier weken per jaar een zwembad bij kunt houden. We hebben het dus niet over hoe je een zwembad na een week hebt aangetroffen.
    Goed lezen dus,en dan is het antwoord NEE.
    mvg/peter

    #199570
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Laat ik ook eens een duit in het zakje doen. Als je doorlopend aanwezig bent is het onderhoud van een zwembad simpel. Clos dentelle gaf al aan wat er moet gebeuren, de chemische fabriek moet een beetje worden onderhouden, bladeren haal ik nu al dagelijks uit de skimmers en ook de robot maakt zijn rondjes. Ondanks mijn lamellen-afdekking en ook in de winter in gebruik zijnde pompen en filter, ben ik na de winter een tijd in de weer om de zaak weer kristalhelder te krijgen. Alles bij elkaar een aardig tijdverdrijf en ook heel veel genoegen. Ik heb echeter diverse kennissen, die een vakantiehuis met zwembad hebben, die er eigenlijk een beetje of veel spijt van hebben. En die hulp van buitenaf hebben geregeld die de zaak in de gaten houden, opstarten en zo voort. Om bij aankomst meteen van huis, tuin en zwembad te kunnen genieten en zo geen “slaaf” van hun kostelijk bezit zijn. Daar hangt natuurlijk een kostenplaatje aan.

    #199595
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ heer Pijpe
    Dank. Ik heb zelf zoveel gemak- en veel geleerd van deze rubriek, dat het ge-OH me een beetje de strot uitkwam.

    @ de heer Peter Dek
    Ten eerste vind ik het nogal aanmatigend, dat u uw mening presenteert als de enige waarheid.
    Daarnaast verwijt u mij op een nogal blaffende toon, dat ik beter zou moeten lezen. Leest u zelf de hele draad nog eens terug. Wanneer u mijn 2e bijdrage niet begrijpt in de context van de eerste, dan heeft u een probleem, niet ik. Daar laat ik het bij.

    Beste vraagsteller,
    Ik ga mijn bijdragen over dit onderwerp nuanceren.

    Wij hebben een prive zwembad, in tegenstelling tot de heer die niet bij ons wil zwemmen, bang om exceem op te lopen. Die heeft -als ik het goed begrijp- een CdH. V.w.b. het gebruik zou dat een verschil kunnen maken.
    Wij douchen even voor het baden, en springen niet ingesmeerd met zonneolie in het water. Als er kilo’s haren verwijderd moeten worden waren die mensen m.i. al ziek voor ze het zwembad insprongen. Probleem met haar is in elk geval niet onze ervaring.

    Ons huis bevindt zich in dep. Lot met naar onze mening een zwembadwaardig klimaat.

    Wij zijn geen zwemmers, wij zoeken verfrissing, gooien af en toe een balletje in het water of drijven wat op het luchtbed. Vandaar dat de diepte van 1,50 m voor dit doel voldoet. Overigens is de inhoud van het bad 70 m3.

    Ik renoveerde een bestaand bad (slecht gebouwd met parpaigns en met een papieren cartouchefilter) door het aanbouwen van een romeinse trap, laste er met een Leisterpistool een Alkorplan 2000 liner in en overdimensioneerde de leidingdiameter; pompcapaciteit en zandfiltergrootte iets t.o.v. de geadviseerde waarden.
    Het is een zoutwaterbad met electrolyse, dus behoudens opstart en in geval van onweer, en wat vlokmiddel bij opstart wordt geen chemie toegevoegd.

    Wij zijn geen viespeuken, maar ook geen zeurpieten. Als er wat rozenblaadjes drijven gaan we niet eerst met het schepnet rond.

    Dit zijn onze randvoorwaarden en onder die condities vinden wij de besognes ontzettend meevallen. Wanneer jullie erg graag een zwembad willen dan lijkt me niet -als jullie situatie een beetje op de onze lijkt- dat -zelfs voor vier weken per jaar- het onderhoud een probleem zou moeten zijn.
    Succes met jullie afweging met tot slot nog een plaatje van onze modderpoel.

    15653530eq.jpg

    bas

    #199596
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou zeg dat is een mooie.
    Zelf gerenoveerd knap hoor!

    Albert

    #199597
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Allen hartelijk dank voor de antwoorden. Wij hebben besloten om het zwembad inderdaad maar te gaan aanleggen.

    #199598
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Forumleden,

    Ik heb gemerkt dat ik op wat tenen ben gaan staan en dat is nooit mijn bedoeling geweest.
    Mijn scherpe toon heeft wat irritaties opgeroepen en daar bied ik mijn verontschuldiging voor aan.

    Ik blijf wel bij mijn standpunt, maar als je het toch wilt doen nog een kleine suggestie:
    Als je bad donkergroen is van de algen, pomp je bad dan leeg en ga niet aan de slag met allerlei chemische troep. 60 kubieke meter water is niet zo duur en geeft je meteen weer een fris bad.

    Met vriendelijke groeten/Peter.

    #199599
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit cabagnous op 29/08/2013 15:10
    (…) 60 kubieke meter water is niet zo duur (…)

    Zestigduizend liter drinkwater per jaar ? M’n tweepersoonshuishouden verbruikt ongeveer net zoveel en dan doe ik ’n hoop (zo’n vijfentwintig kuub) met regenwater.
    Niet om de centen, vooral vanwege ’t milieu. En om de Sahel te besproeien natuurlijk (maar dit dus bij wijze van spreken).

    Peter.

    #199600
     Noë
    Sleutelbeheerder

    60 kuub:10.000 x doortrekken voor grote, en 20.000 voor kleine boodschap.

    Steven

    #199601
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bijna exact, en dat doe ik dus met gerecupereerd regenwater. De één noemt drinkwater “niet zo duur”, ik vind ’t vloeibaar goud.

    Peter.

    #199602
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier staat er elke 50 meter een drinkbak/fietser dorstlesser kraan/wandelaar wasstraal. Voor zwemmen te klein maar voor honden een leuk ding. Die staan het hele jaar aan, ook in de winter, de overloop werkt het water weg. Water genoeg, blijkbaar. We hebben ook geen watermeter. Er is dan ook niemand met een grijswater systeem.

    #199583
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat mij opvalt is dat in het begin van deze discussie de mogelijkheid van een zwemvijver wordt geopperd (“…een flink gat graven, vissen er in …”) en daaronder wordt vermeld dat dat inderdaad een goed idee is.
    Daar wordt verder helemaal niet meer over gesproken.

    Vandaar mijn vraag: Is een zwemvijver een goed alternatief voor een zwembad?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?