Tractor & rijbewijs?

Dit onderwerp bevat 33 reacties, 12 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #202207
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja Jos, die verzekeringsmanie is ’n beetje de Franse Griep. Er zijn pilletjes tegen 🙂

    Peter.

    #202239
     bosbess
    Bijdrager

    Dag Timo, hier staat het allemaal iets duidelijker uitgelegd. Het komt er op neer dat je met een tractor tot 3500 kg genoeg hebt aan rijbewijs B. Boven de 3500 kg moet je een groot rijbewijs (C) hebben. Vrijstelling van deze eisen kan, in bepaalde gevallen, alleen worden verleend aan officiële boeren en bosbouwers.

    Maar dat geldt allemaal alleen als je met de tractor op de openbare weg rijdt (ook landwegen zijn openbaar). Dus als die tractor op je eigen terrein blijft, heb je nergens iets mee te maken.

    #202240
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ok, dank je Bosbess, die had ik nog niet gevonden.
    Bedankt.

    #202231
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Behalve een verplichte verzekering motorvoertuigen dan. Ook voor zitmaaiers en minipelles verplicht.

    #202232
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit stukje viel eraf.
    L’article L324-2 du Code de la route sanctionne d’une amende de 3.750 euros le fait de ne pas assurer un véhicule terrestre à moteur, au minimum avec cette garantie obligatoire. Ce délit peut également conduire à l’interdiction de conduire certains véhicules, même s’ils ne nécessitent pas le permis de conduire, et la confiscation du véhicule.
    En cas d’accident, le propriétaire de l’engin sera personnellement responsable et devra indemniser la victime s’il n’est pas assuré.

    #202220
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Dit,

    Ik heb op mijn eigen terrein twee verschillende zitmaaiers, een minipelle, een tractor en een torenkraan. Die ga ik dus écht niet allemaal verzekeren. En ik ken in mijn omgeving overigens niemand die dat doet.

    Dit soort onzin doet mij zoeken naar de vertaling van “f*ck you” in het Frans.

    Salutations, Jos

    #202221
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb mijn zitmaaier wel verzekerd (motorrijtuigen-WA dus) voor een paar tientjes per jaar, voor die gevallen dat er iemand anders op rijdt of dat ik zelf er iemand mee verwond (kan gewoon gebeuren met gasten)
    Moet er niet aan denken, dat iemand iets overkomt en ik voor tonnen of nog meer aansprakelijk wordt gesteld.

    #202230
     bosbess
    Bijdrager

    Die verzekeringsplicht staat, zoals Dit ook schrijft, in de Code de la Route. Dat geldt dus voor het rijden op de openbare weg. Geen verzekeringsplicht op eigen privé-terrein. Het hangt natuurlijk van je privé-situatie en je instelling af of je net als Jaap per se het zekere voor het onzekere wilt nemen om ook op eigen terrein ieder risico uit te sluiten. Zelf zou ik er de voorkeur aan geven om ieder risico uit te sluiten door de voertuigen zodanig weg te zetten dat een ander er geen gebruik van kán maken en alleen te gebruiken als aan anderen geen schade kan worden berokkend. Maar goed, dat moet ieder maar voor zich beoordelen.

    #202209
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wens, vader, gedachte. Allemaal mooi, maar voor een paar tientjes ga je je toch niet allerlei zorgen op de hals halen? Tuurlijk doe je voorzichtig, tuurlijk zet je je spullen zo weg, dat er niet mee kan worden gerotzooid, tuurlijk….enz enz…..
    Maar bij ons lopen er zo vaak mensen rond en vooral ook kleine kinderen, dat ik me gewoon netjes verzeker tegen WA. Een ongeluk zit in een heel klein hoekje. Een risico kan je nooit helemaal uitsluiten. Dat is dus ook precies waarom je je verzekert.
    Dat is niet “per se”, dat is gezond verstand gebruiken…………………..

    #202219
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Jaap Pijpe op 16/08/2013 22:08
    Dat is niet “per se”, dat is gezond verstand gebruiken…………………..

    Ach mijn beste Jaap, u noemt dat gezond verstand gebruiken. En plaatst uzelf daarmee op de zeepkist vanwaar u het domme volk opvoedend toespreekt.

    Ik noem dat paranoïde angst voor domme regeltjes en winstbeluste verzekeraars. Laat uw schoorsteen op tijd vegen want anders… Zet niet zelf een stekker aan uw schemerlamp want anders… Verzeker de speelgoedtractor van uw kind tegen WA want anders… Et cetera, ad infinitum.

    Ikzelf ben helemaal klaar met dit soort bangmakerij van suffe bureaucraten in het belang van winstbeluste verzekeraars. Ik ben prima in staat de zaken op mijn eigen terrein zodanig te regelen dat niemand onnodige risico´s loopt. En allerlei verzekeraars of daarmee gelieerde partijen die mij op basis van FUD marketing (Fear, Uncertainty & Doubt) nog wat polissen proberen aan te smeren kunnen wat mij betreft naar de h*l lopen.

    Salutations, Jos

    #202223
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja Jos, die verzekeringsmanie is ’n beetje de Franse Griep. Er zijn pilletjes tegen 🙂

    Peter.

    #202224
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jaap en Jos,
    ik ben ook tegen het verzekeren van alles en nog wat.
    Maar het is toch een risicoafweging en afhankelijk van de situatie ter plekke.
    Als ik alleen de tuin achter mijn huis maai, met een hek erom heen, dan acht ik het risico klein.
    Maar als de tuin voor een huis aan de openbare weg grenst, niet afgezet is, en er mensen en vooral ook kleine kinderen langs lopen/fietsen, dan zou ik ook over een verzekering nadenken.
    En natuurlijk als ik over de openbare weg moet.

    #202225
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja Christian, je hebt gelijk. Wat te denken van wegschietende steentjes en andere ongerechtigheden die tijdens ’t maaien meters buiten je erf terecht komen en de voorruit van buurmans auto verbrijzelen ?

    Dat soort risico zit bij mij gewoon in m’n opstalverzekering (“habitat multirisque” of zoiets).

    Peter.

    #202226
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Met andere woorden…………elke situatie is te beoordelen op zijn risico’s.
    Je verzekeren voor een tractor o.i.d. zonder meer afdoen als onzin of iets dergelijks is kortzichtig en dom. Net als je maar voor alles verzekeren ZONDER reden.

    Veel plezier met de tractor overigens.

    #202227
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Doe er mee wat je wilt:

    Quote:
    Assurance obligatoire:
    Un véhicule terrestre à moteur (VTM), au sens des lois n° 58-208 et n° 85-677 du 5 juillet 1985, est définie par les trois critères cumulatifs suivants :
    – véhicule circulant sur le sol,
    – mû par une force quelconque (essence, électricité, etc.) autre qu’humaine ou animale ;
    – dirigé par un conducteur installé soit sur le véhicule lui-même, soit sur une remorque.
    Ainsi, une bicyclette n’est pas soumise à l’obligation d’assurance. Une tondeuse à gazon conçue pour être dirigée par un utilisateur marchant à pied ne l’est pas davantage. En revanche, une tondeuse autoportée, un cyclomoteur, un motoculteur tractant une remorque sur laquelle est assis le conducteur sont soumis à l’obligation d’assurance pour les accidents causés à autrui (responsabilité civile).

    Le fait que le véhicule soit ou non immatriculé, que sa conduite nécessite ou non un permis, qu’il circule ou non exclusivement dans un lieu privé, n’a aucune incidence sur l’obligation d’assurance.
    Par exemple, une tondeuse à gazon comportant un siège pour le conducteur doit être assurée, même si elle n’est utilisée que dans une propriété privée.

    La Cour d’appel de Paris décide dans le cadre d’une autre affaire que « une tondeuse autoportée est un VTM …, soumis à l’obligation d’assurance de L 211-1 du Code des Assurances, que l’accident ait eu lieu sur une voie ouverte à la circulation ou une voie privée » (CA Paris, 9 septembre 2002, JCP 2003, IV, 1480).
    En 2004, la Cour de Cassation, qui entre outre assure l’unification de la jurisprudence, a affirmé que une tondeuse autoportée est un engin à moteur à 4 roues, équipée d’un siège, que par conséquent c’est un véhicule à moteur au sens de la loi du 5 juillet 1985 ; comme tel il devait être obligatoirement assujetti à l’assurance automobile obligatoire (2ème Chambre civile – 24 juin 2004).

    #202228
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Louise,
    wat is de bron van dit stukje?

    #202229
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian, de tekst was in diverse fora aangehaald, zoals hier:http://www.forum-auto.com/scooters-125cm3/Mobylettes/sujet1646.htm
    Nog duidelijker staat de informatie op deze pagina van: http://vosdroits.service-public.fr/F2628.xhtml

    #202211
     bosbess
    Bijdrager

    Dat is duidelijk Louise (wat moesten we zonder jouw gegoogel?). Er bestaat inderdaad wel degelijk een verzekeringsplicht voor álle gemotoriseerde voertuigen, of ze nu wel of niet op de openbare weg rijden. Die plicht bestaat dus niet op grond van de Code de la Route maar van de Code des Assurances. Jaap’s gezonde verstand blijkt al sinds de vijftiger jaren van de vorige eeuw in de franse wetgeving verankerd te liggen. Bedankt weer, googel-koningin!

    #202216
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Om misverstanden te voorkomen, niet ik heb verzonnen dat motorvoertuigen verplicht verzekerd moeten zijn, zelfs als ze nooit op de openbare weg komen. Ook ik vind het niet nodig, maar regel is regel en men kan er maar beter van op de hoogte zijn. Het artikel had ik van ‘net-iris’, als daar de verkeerde Code bij staat, is dat wederom niet mijn schuld. Het is allemaal begonnen, met een dorpsgenoot, die mij erop attendeerde…

    #202215
     bosbess
    Bijdrager

    Ik vermoed dat niemand dacht je het zelf verzonnen had, Dit. Je buurman had gewoon gelijk en het waarom en hoe weten we nu ook. Je hebt het onderwerp in ieder geval aan de orde gesteld en daar zijn we niet dommer van geworden. Ik heb uit nieuwsgierigheid nog even gekeken hoe het in NL zit: volgens deze site hoeft een (mini-)trekker op een afgesloten terrein geen WA verzekering te hebben. Maar, wordt er aan toegevoegd, de overheid is bezig de regels daaromtrent te veranderen. Helaas, de link naar meer info werkt niet en het artikel is ook niet gedateerd. Op EU-niveau, zegt de site, is het alleen geregeld voor het rijden op de openbare weg. Behalve dit artikel kon ik er verder niets over vinden.

    Uit de links van Louise blijkt ook dat soms de WA-verzekering van een trekker/zitmaaier op eigen terrein is inbegrepen bij de franse woningverzekering. Maar sommige verzekeringmijen weigeren altijd om zo’n verzekering af te sluiten. Nu die verzekering verplicht blijkt te zijn vind ik dat laatste nogal merkwaardig.

    #202217
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @dit, bedankt voor de tip, ik was daarvan niet op de hoogte.
    Wel jammer dat er ook een soort discussie ontstaat over het nut van een verzekering.
    Naar mijn mening voegt die niet veel toe aan deze thread en had beter achterwegen kunnen blijven, maar goed we leven in een vrije wereld.

    #202218
     bosbess
    Bijdrager

    Dag Timo, ik ben het niet met je eens. Ik vind het bovenstaande juist een schoolvoorbeeld van een discussie die uiteindelijk bijdraagt aan meer kennis en begrip. Doordat er even iets van het onderwerp is afgeweken (wat ook heel menselijk is) zijn andere aspecten naar boven gekomen.

    Dit sneed dit nieuwe onderwerp aan, dat nauw verband hield met je oorspronkelijke vraag maar eigenlijk over iets anders ging. Daardoor ontstond de discussie tussen Jos en Jaap, waarin we veilig kunnen veronderstellen dat 9 van de 10 mensen (waaronder ik) dachten als Jos. Dat gaf Louise aanleiding om het eens uit te pluizen en zo zijn we tenslotte gekomen tot een bevredigend resultaat: we weten precies hoe het zit en op grond waarvan. En zoals Louise al zei: wat je er mee doet, moet iedereen maar voor zich uitmaken. Wat mij betreft: zowel een pluim voor Dit als voor Louise.

    #202222
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou nou @Bosbess, boud hoor, 9 van de 10. Misschien ken ik er wel 3 van die 10 die NIET als Jos denken………
    Op deze manier wordt deze discussie dus toch nog precies zo als Timo ervaart.

    #202238
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zit al een tijd met een vraag op dit gebied:
    Ik ben woonachtig in Nl en heb een 2e huis in Fr.
    3 keer per jaar gaat er iemand op mijn tuinbouwtractor met weidebloter (?) over de openbare weg naar mijn 800m buiten het dorp gelegen kleine boomgaard om te maaien.
    Die tractor is ongeveer 40-50 jaar oud, zonder papieren en kenteken. Een jaar of 15 geleden naar Frankrijk meegenomen. Ik heb dergelijke tractors in de omgeving aan het werk gezien mét kenteken.
    Voor het goede zou ik hem dus moeten verzekeren. Hoe pak ik dat aan? Lijkt me lastig zonder kenteken en papieren.
    Of proberen in te ruilen/ verkopen en dan een gazonmaaier aanschaffen? Dan heb ik geen papieren/ kenteken nodig. Maar hoe vaak moet ik dan maaien om de boel in toom te kunnen houden?

    Willen jullie eens meedenken?

    Gramoune

    #202214
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kijk hier eens: http://www.seine-maritime.chambagri.fr/detail.asp?card=215238&siteAppelant=76&chambreOrigine=76
    In elk geval zorgen voor een “certificat de conformité” dat uitgegeven wordt door de fabrikant. Is dat er niet, moet hij gekeurd worden.

    Als je googelt op “immatriculation des tracteurs agricoles sans carte grise” vond je veel hits en adviezen.

    Wat voor merk en type is het?

    Steven

    #202213
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor je reactie, Steven.
    woensdag ga ik weer naar Ldf. Daar bevindt zich alles wat ik erover bezit. Dan zal ik proberen uit te vinden wat voor merk en type het is.
    Oppervlakkig gezien kon ik nergens een naam of zo vinden. Maar er zit wel ergens een plaatje en ik moet ook ergens een onderhoudsboekje hebben.
    Zodra ik het weet, kom ik erop terug.
    Gramoune

    #202235
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gevonden!
    De handleiding, gebruiksaanwijzing , technische tekeningen gevonden.

    Merk: Duits, Gutbrod, 2800D/ T8. Hij is in 1981 gekocht in Nl.
    Er is een chassisnummer, motornummer, aanschafdatum in de bedieningshandleiding ingeschreven.
    Transmissienummer is niet ingevuld, maar dat moet ook ergens te vinden zijn.
    Ik zal een googelen op de fabrikant. Bestaat ie nog?

    #202233
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb ook gegoogeld op deze tractor maar krijg de meest rare uitkomsten.
    De meeste lijken op een mini-tractor zoals de Kubota.

    Kun je een foto op de site zetten?

    Steven

    #202234
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk een zeldzaam model want zelfs op de Wikipedia pagina staat hij er niet bij:
    http://de.wikipedia.org/wiki/Gutbrod_%28Unternehmen%29
    Hier ook niet http://www.tractorfan.nl/machine/gutbrod/ & http://www.tractordata.com/ Misschien is hij wel veel geld waard 😉

    #202236
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Foto dus!

    Steven

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?