Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderAh, geweldig forum toch, hartelijk dank voor de reacties op mijn vragen mensen, hier kan ik echt wat mee.We zijn net terug uit LDF en wat ik nu heb aangekaart ligt in de planning voorjaar 2015. Jammer dat ik weer een aantal maanden moet wachten.
Zoals ik het allemaal lees gaat het dus wel lukken. Wat ik nog verder bedacht is de prise de terre, ivm de rotsgrond zit die ook aan de andere kant van het huis dus ik zal de schuur van een tweede aardkabel voorzien.
WillemAdmin
SleutelbeheerderMarietta: Ik ken verschillende mensen, vijftigers, zestigers, die er nu al over nadenken een huis te kopen en dat geschikt te maken voor gezamenlijke bewoning, en dan gezamenlijk hulp inkopen. Ook dat is een optie.
Tja, privé-initiatieven voor het inrichten van een eigen huis voor ouderen. Het lijkt zo aantrekkelijk : je koopt met elkaar een terrein en bouwt daar één huis of diverse huisjes op. Of je koopt een groot gebouw en maakt er appartementen in. Je huurt met elkaar de nodige hulp in. Je ontkomt aan hoge directie- en andere overallkosten, want alle bewoners zijn de baas in het gezamenlijke huis. Zij die nog gezond zijn, doen de administratie, de inkopen, ze koken, verzorgen de tuin en klussen in huis. Maar dan zijn er bewoners die door lichamelijke beperkingen hooguit de collectieve boontjes kunnen doppen of afhalen en weinig meer. Dan gaan de zwakkeren op de sterkeren leunen totdat de sterkeren daar de balen van hebben of verzwakken. Dan wordt er meer en meer hulp ingehuurd en dan blijken er participanten te zijn die deze verhoging in de onkosten niet kunnen betalen, dus dan doen de beter gesitueerden een duit in het zakje. Willen ze dat ook echt?
Allemaal mensen bij elkaar die eens kozen voor de vrijheid in Frankrijk en plots gevangen worden in een collectief. Een collectief dat bij meerderheid van stemmen bepaalt over het hoe en wat. Allemaal mensen op één kluitje die op hogere leeftijd hun karakterkenmerken niet meer kunnen verdoezelen in het belang van het collectief. En er weer uitstappen terwijl je spaargeld erin zit, is moeilijk en iemand die zich niet kan aanpassen, eruit zetten kan niet zomaar.
Het lijkt mij een ramp, een aanslag op je rust.
Natuurlijk kan het goed uitvallen, maar voor hoe lang, want ouderen verdwijnen omdat ze overlijden of intensievere zorg elders nodig hebben. In beide gevallen wordt er dan door externen beroep gedaan op de financiële belegging van de desbetreffende in het collectief. En dan moet het collectief – wellicht via een ballotagecommissie – weer een nieuwe bewoner zien te vinden om gelden vrij te maken voor de vertrekkende …
Er zijn al initiatieven genomen voor een dorp van Nederlandse bejaarden. Het liep op niets uit. Niet iedereen kan direct zijn veel te grote huis verkopen om een huis in zo’n bejaardendorp te kopen. Het kapitaal van veel Nederlanders zit in hun huidige huis, dus in steen.
En dan woon je in zo’n dorp. Nederlanders zijn rasregelaars en willen bepalen, waar je je was droogt, hoe laat het stil moet zijn en wanneer er met elkaar koffie wordt gedronken of wordt deelgenomen in wandel-, lees-, kook-, kaart- en wat-al-niet-meer-clubs. Je daarvan distantiëren wordt vaak als asociaal ervaren. Ik wil er niet aan denken! Ik zou mijn kinderen al snel bellen om mij te bevrijden uit zo’n regiem. Het klinkt best negatief, maar je hebt weinig fantasie nodig om te voorzien waarop zo’n initiatief kan vastlopen. Zelfs als je zoiets start met je beste vrienden die je door en door kent. Die hebben echt het eeuwige leven niet en dan heb je andere participanten nodig om het model te continueren.
In Australië en in Zuid-Afrika bestaan – zoals ik vernam – bejaardenparken voor Nederlanders. Wellicht ook elders. Ik weet niet, hoe die zijn opgezet. Maar zoiets kan volgens mij niet lukken vanuit idealen door initiatiefnemers vanuit eigen middelen. Daarvoor heb je externe middelen nodig vanuit overheid en verzekeraars. En die zien daar nog geen brood in. Er bestaan wel al Scandinavische bejaardentehuizen in Spanje waar Nederlanders ook kunnen vertoeven. Die zijn erop gericht, dat oude Scandinaviërs die moeten worden opgenomen, goedkoper kunnen worden geëxporteerd naar Spanje … Wellicht kan de FANF eens onderzoeken, wat de mogelijkheden in Frankrijk zijn met hulp van de Nederlandse zorgverzekeraars? Vooralsnog heb ik daarop weinig hoop.Admin
SleutelbeheerderDe Conclusie van de Advocaat Generaal inzake de zaak de Ruyter, die bij het EHvJ loopt, is uit. Zijn advies: als iemand (als De Ruyter die door zijn werken in Nederland werkt, maar in Frankrijk woont) onder het Nederlandse sociale zekerheidsstelsel valt, mag Frankrijk geen enkele vorm van CSG of CRDS bijdrage van hem eisen. Ook niet over enig inkomen uit vermogen (lijfrentes, huur, dividend, etc.).
Deze Conclusie is ook van belang voor verdragsgerechtigde gepensioneerden wonend in Frankrijk.Admin
SleutelbeheerderHa Rob, Goed dat je er bent! blijf maar, is nodig…
Voor de puristen en andere liefhebbers alhier. Dus 12 meter had nog gemogen met 20A automaat, maar 16 meter niet voor de ERDF keuring. En ja als die keuring niet hoeft moet je ook opletten.Admin
SleutelbeheerderBonjour,
Ik ontving nog de volgende informatie van de échte Rob van der Meulen.
Eens met je suggestie om het met 4 mm² aan te leggen, en wel hierom. Voor die 2% spanningsval geldt dat we hier uitgaan van een type 1 aansluiting op het ERDF stroomnet. Bij type 2 hebben we al een spanningsval van maximaal 2 % in de aanvoerbekabeling buiten, en dan houden we volgens de regels nog maar 1 % over. Tussen PDL en verst verwijderde verlichtingspunt mag de spanningsval immers niet meer dan 3 % zijn.
Vandaar de onderstaande toevoegingen bij die tabel:
1) Wanneer de meter en hoofdschakelaar zich niet vlak naast de hoofdgroepenkast bevinden, moeten deze afstanden door twee worden gedeeld.
2) Voor een driefase aansluiting kunnen deze afstanden verdubbeld worden.Verder, voor de puristen: het liefst zie je een behoorlijke mate van selectiviteit tussen de diverse beveiligingen. Vandaar dat de standaard aanpak is om aan de bron (in de groepenkast) te beveiligen met 32 A. Dan kun je in de secundaire nog met een gerust hard disjoncteurs van 20 A gebruiken. Wanneer je in de secundaire groepenkast niet zwaarder gaat zitten dan 16 A, dan kun je om koper te besparen er ook voor kiezen om te beveiligen met 25 A (niet altijd op voorraad in de brico sheds).
Tot zover.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderIk denk dat je hier mee uit de voeten kan, inderdaad graven op diepte en rode gain met daarin de R2V kabel. Die heeft voldoende capaciteit voor die lengte.
Als je in het woonhuis met een disjoncteur van 20 A naar de schuur gaat, en dan in de kleine groepenkast in de schuur als eerste een gewone mechanische DIN-rail hoofdschakelaar * (interrupteur sectionneur) monteert kan je met een beweging de stroom uit schakelen in de schuur. Daarna zet je voor de licht groep en de stopcontacten groep aparte disjoncteurs.
* bijvoorbeeld HAGER – SB240 SCHAKELAAR 2P 40A 230V 16 euro in NL.(duur in Frankrijk) http://www.electroverkoop.com/hager-sb240-schakelaar-230v-hager-p-24.html?cPath=1_174_32
#Met dank aan Rob van der Meulen.
Admin
SleutelbeheerderBonsoir Willem,
Wederom, niet Rob van der Meulen, maar toch wat antwoorden.
0) Allereerst, in FR werkt men zelden met gewapende kabels. In principe graaf je een rode mantelbuis (gaine) in, en trekt daar een R2V kabel door. In de sleuf boven de gaine leg je bij het dichtgooien een rood waarschuwingsnetje.
1) Ja, het mag en het kan, maar je moet op je nieuwe groepenkastje in de schuur in principe een hoofdschakelaar aanbrengen waarmee je de hele kast in één handbeweging stroomloos kan maken. Als je één rij disjoncteurs hebt kan je aardlekschakelaar die rol vervullen.
2) Ik heb zelf voor dit soort toepassingen met ondergrondse kabels naar andere gebouwen gebruik gemaakt van 2-polige disjoncteurs die dus echt beide aders afschakelen. Ik vond dat toch nét wat veiliger als je ziet wat er kan gebeuren als je later door een kabel heen graaft of spit. Maar voor zover ik weet is dit niet verplicht.
3) Nee, je zit zeker niet fout, het kan allemaal op de manier die je in gedachten hebt. Voor de afstand naar je schuur van 16 meter bij 20A geeft de calculator aan dat een kabel van 3G2,5 voldoende is. Persoonlijk zou ik Kabel 3G4 gebruiken om nét wat ruimer in mijn jas te zitten. Maar ik ben nu eenmaal een maniak volgens mijn vrouw 🙂
EDIT nog een opmerking: als je tóch een sleuf naar je nieuwe schuurtje graaft, mik er dan gelijk ook een groene gaine (communicatie) en een 25mm zwart/blauwe PER waterleidingslang in. Kost bijna niets extra en beter mee verlegen dan om verlegen!
Succes met de klus Willem!
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderBonsoir Willem,
Ik ben geen Rob van der Meulen, meer een “electricien de dimanche”… maar goed.
1) Een gewone 2P+T wandcontactdoos mag in de badkamer in volume 3 of hors-volume, mits beschermd door een 30mA aardlekbeveiliging. Een speciaal scheerapparaat-contact met interne scheidingstrafo en IPx4 dichtheid mag ook in volume 2. Zie hier voor de volumes en hier voor een extra confirmatie.
2) Nee, een afzuigkap mag op een gewone wandcontactdoos, er is zelfs een speciale uitzondering voor dat deze WCD als enige boven de kookplaat mag zitten mits minimaal op 1,80 meter hoogte.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderEven iets anders, de man met de alpinopet is naar mijn hart, ik zoek ook steeds naar vervangende materialen die aansluiten bij de eerder gebruikte materialen. Niet altijd de ‘beste’ want transport over grote afstanden was vroeger niet mogelijk, er werden dus regionale materialen gebruikt. Niet perse het technisch allerbeste (technisch gezien is exotisch hardhout wellicht beter), maar wel het meest oorspronkelijke. Je brengt de dame weer in haar oude vertrouwde jas. dat is ook wat waard. En ze volgt de lijn van de streek, de handwerklieden aldaar.
Ieder keer dat er argumenten tegen zijn gebruik ik de zelfde spiegel: kijk eens om je heen, en naar dit huis, het materiaal heeft het 226 jaar gehouden waarom zou ik het niet weer opnieuw gebruiken? Dan is iedereen overtuigd.
Test eens met de Xylophene varianten, de gel en de vloeistof. Even een opmerking: ik heb Xylophene vloeistof gebruikt met een drukpomp, en de nevel liet kleine druppeltjes achter op de ruiten. Maanden later ging ik dat schoonmaken en die druppels hebben minuscule kleine kratertjes in het glas gevreten, niet schoon te maken ook niet met een glaskrabber. Agressiever dan ik dacht.
Admin
SleutelbeheerderAart,
Ik ben geen deskundige op hout gebied maar ik heb wel wat ervaring opgedaan met oude houten balken en vers hout bij de verschillende dakrenovaties die wij inmiddels achter de rug hebben.
Van één dak, naar schatting heel oud, waren de balken niet vierkant gezaagd, maar nog in hun originele boomvorm. Ze zagen er zeer aangevreten uit en het leek me geen hard hout. De wormstekigheid ging tot ca. 1,5 cm diep maar daaronder is het hout keihard. Advies van de menusier: “balken gewoon laten zitten en nieuw dak daarop bouwen”. De balken hadden beslist nog nooit enig conserveringsmiddel gezien en nu, 30 jaar later, zien ze er nog steeds even mottig uit maar doen ze het nog altijd even goed. Het nieuwe dak van nieuw hout hebben we met Xylamon of een soortgelijk product behandeld en dat is beslist nodig.Van een ander dak hebben we later de oude eiken balken laten zitten, onbehandeld, en eveneens het nieuwe hout behandeld. In ouder hout van zachte houtsoorten hebben we af en toe wel last van houtworm die we dan met Xylamon te lijf gaan.
Nieuw hout behandelen we altijd en dat is absoluut nodig. Dat kun je goed zien aan vers gezaagd hout bestemd voor de kachel (o.a. eiken) dat binnen een jaar vol wormsteken zit.
Mvg, Joost
PS het kan best dat Xylamon tegenwoordig Xylophene is geworden
Admin
SleutelbeheerderAls toevoeging op de analyse van ‘Jos le Conseiller’ wil ik stellen dat het concept van een ‘internetforum’ op z’n retour lijkt te zijn. De discussie over teruglopend forumbezoek loopt namelijk op meerdere fora en niet alleen gericht op ‘Frankrijk’.
De opkomst van andere social media zijn hier vermoedelijk debet aan waardoor discussies zich verplaatsen naar de tijdlijn.
Om een discussie op gang te helpen is het overigens wellicht handig om op een simpele manier te kunnen reageren op geplaatste nieuwsitems. Ik meen dat dat vroeger wel kon.
Admin
SleutelbeheerderIk heb een klein schuurtje behandeld tegen houtworm en dergelijke met xylophene (http://www.xylophenepro.com/) en ik heb geen (kleur)verschil opgemerkt.
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=153885]
overigens ben ik van mening dat Hollande en de PS Frankrijk te gronde richten“. De kracht van de herhaling, geïnspireerd door Cato de oude, inderdaad.
[/quote]Ah, politiek. Ik lees wel eens dat het niet zo veel uitmaakt wie er op een moment de regering aanvoeren. Hoogstens is er een nuanceverschil. En het is ook best goed als links en rechts elkaar om de zoveel tijd aflossen. En niemand doet het ooit goed, uiteraard.
Overigens is het de vraag of het voor de individuele expat in LDF heel erg is dat het niet goed gaat met Frankrijk? Als je niet economisch afhankelijk bent van Frankrijk en je (pensioen)geld uit NL krijgt kan het zelfs voordelig zijn. (Persoonlijk zie ik ook graag de huizenprijzen nog een tijdje dalen.)
[quote]
Uiteindelijk kreeg ik wat gemopper van mede-forumleden en ben ik hiermee opgehouden.
[/quote]Nederlanders! Het blijven Nederlanders! 🙂 Trek u er gewoon niks van aan.
JS
Admin
SleutelbeheerderBonjour JS,
[quote quote=153871]“Salutations, Jos (die overigens nog steeds van mening is…”
Ha, wat moet er nóú weer verwoest (en weer opgebouwd?) worden?
JS[/quote]
Kijk, een goed verstaander en het halve woord 🙂
Ik refereer hier aan een historisch aardigheidje. Vanaf het moment dat de heer Hollande kandidaat werd voor het FR presidentschap, begon ik mijn forumbijdragen te ondertekenen met de zinsnede “Ceterum censeo, overigens ben ik van mening dat Hollande en de PS Frankrijk te gronde richten“. De kracht van de herhaling, geïnspireerd door Cato de oude, inderdaad.
Uiteindelijk kreeg ik wat gemopper van mede-forumleden en ben ik hiermee opgehouden. Het hoeft ook niet meer, want inmiddels is ruim 90% van de FR bevolking dezelfde mening toegedaan.
Salutations, Jos
Admin
Sleutelbeheerder@ Au revoir: [quote quote=153759]En hoe gaat het Wim Bavelaar?[/quote] Wim is aan een langdurige behandeling bezig en maakt het, gezien de ernst van zijn ziekte, redelijk. Ik ben om redenen van privacy terughoudend met geven van informatie.
@ JSwaal: [quote quote=153871]Als mensen je niet aardig lijken, of de bijdragen niet je smaak zijn, negeer ze dan gewoon.[/quote] Dank u. Dit helpt om discussies niet uit de hand te laten lopen. 50+ of niet, beschermd door de anonimiteit worden er soms vreemde dingen beweerd… gelukkig al lang niet gebeurd.
@ Rimke: [quote quote=153858]Ik zou het zonde vinden als het forum verdwijnt.[/quote] Beste Rimke, daar is gelukkig helemaal geen sprake van!
@ Jos: dank voor uw analyse. Uw moderator is ook nog steeds van mening…Admin
Sleutelbeheerderzie je mailbox Peter.
Wilm
Admin
SleutelbeheerderHallo Wilm, zou je even contact met me willen opnemen via email. Peter@Ouwegrijze.nl? Bouwvergunning is rond, maar ik heb nog advies nodig. Groet Peter
Admin
SleutelbeheerderDat omgedraaide principe gebruik ik ook, de winter is hier al ‘begonnen’.
Aanmaakblokjes heb ik nog nooit gebruikt, wel heel soms een propje krant. Maar het lukt me al een seizoen lang om alleen hout te gebruiken.Ideaal zijn de befaamde fruitkratjes, gemaakt van zachtgeel heel licht dun hout met (helaas) lange nieten.. Als je die goed laat drogen kan je met 1 lucifer de kachel aansteken, dat is dan ook meteen de uitdaging. Moet je wel een voorraad van die kratjes hebben uit de supermarkt.
Verder heb ik een grote bak in de schuur vol gezaagde takken, kurkdroog, daarmee bouw ik dan een gloeilaagje op en dan ga ik over op houtblokken.
Dus eerst wat dikke takken zodat je daarover die splinters fruitkrat kan leggen met veel lucht eronder, dan kleinere takken, en steeds groter. Niet helemaal het top-down principe dus.Admin
SleutelbeheerderIk doe het ook al jaren zo, ooit geleerd van een vriendin uit Noorwegen. Zelfs met nat aanmaakhout gaat het vuur snel aan. Voor wie geen aanmaakblokjes oid wil gebruiken kan een waxinelichtje onderin(boven op de dikkere stukken hout dus) ook nog eens wonderen doen.
Veel stookplezier de komende winter!Admin
SleutelbeheerderLos van de upside-down stoken vermijd ik rook en stank bij het aanmaken van ons houtfornuis door geen aanmaakblokjes of papier met brandspiritus meer te gebruiken.
Alleen een kleine prop keukenpapier tussen de kleine takjes, verder voldoende hout waarmee het fornuis minimaal een kwartier kan branden. Alle deurtjes sluiten en een kwartier lang geen deurtjes openen (alleen een regelbaar lucht inlaatroostertje staat open). Resultaat: een snel en rookvrij vuur.Wim3
Admin
SleutelbeheerderBonjour,
Het grappige is dat ik me zeer heb verdiept in CV ketels op hout (chaudières a bois) en dat het principe van de omgekeerde verbranding (flamme inversée) daar als onmisbaar wordt beschouwd om hoge rendementen te halen, zie bijvoorbeeld deze uitleg.
Ik heb mij nimmer gerealiseerd dat ik bij mijn bestaande houtkachel iets vergelijkbaars kan doen. Noem het een blinde vlek.
Zodra de eeuwig lijkende zomer tóch afscheid neemt, ga ik het direct proberen.
Salutations, Jos
Admin
Sleutelbeheerdercorrectie:
ipvvellees fel
Stomme spelcheck!Admin
SleutelbeheerderMisschien is het verstandig van een forum (elk forum) geen verwachtingen te hebben. Als het actief is en werkt is dat leuk, zo niet, jammer. Er over klagen is zo.. nederlands. (Wij Nederlanders kunnen echt enórm zeuren.)
Ten tweede geeft het geen pas een mening te ventileren over mede-forumbewoners en de kwaliteit dan wel interessantigheid/irritantheid van hun bijdragen. Als mensen je niet aardig lijken, of de bijdragen niet je smaak zijn, negeer ze dan gewoon. Net als teevee, dan blijf je toch ook niet kijken als het niet leuk is? (Of wel, en er dan over zeuren..)
We hebben gemeenschappelijk dat we in Frankrijk wonen, of dat graag zouden willen, en dat schept een band. Ik heb al veel geleerd over wel en wee van Nederlanders in LDF, en zal u verder scherp in de gaten houden.
“Salutations, Jos (die overigens nog steeds van mening is…”
Ha, wat moet er nóú weer verwoest (en weer opgebouwd?) worden?
JS
Admin
SleutelbeheerderIk doe dit al jaren en weet eerlijk gezegd niet beter. In mijn houtkachel in Frankrijk kunnen twee houtblokken van 50 cm net aan naast elkaar liggen (via de zijkant er in schuiven). Dan leg ik er een aanmaakblokje op en daarop kleine takjes die ik van het snoeien heb overgehouden of lange splinters die bij het kloven zijn losgesprongen. De luchttoevoer aan voorkant en zijkant is maximaal. Binnen enkele minuten brandt de haard al goed. Soms voer ik nog wat meer klein hout. Als de blokken gereduceerd zijn tot gloeiende kool, leg ik er een nieuwe op. Met de luchttoevoer regel ik de brandsnelheid.
In Nederland heb ik een luchttoevoer van alleen onderop. Dat geeft een geweldig turbo-effect. De opbouw van de houtstapel is hetzelfde, alleen zijn de blokken hooguit 30 cm. Binnen enkele minuten moet ik echt de luchttoevoer minimaliseren, anders fakkelen de vlammen uit de schoorsteen…Frans
Admin
SleutelbeheerderIk heb:
Distance vous séparant du central : 4949 m (Détails)
Taux d’atténuation : 73.5629 dB
Etat de la ligne : Actif
Débit Re-ADSL (ADSL étendu)(estimation) : strong>512 KbpsMaar in werkelijkheid heb ik meestal tussen de 2 en 4 mbit:
Cable Calibre Longueur
1 4 4806 m
2 6 143 mVoie descendante
debit brut 4442 kbit/s
attenuation 62 dB
marge de bruit 7.1 dBAdmin
Sleutelbeheerder@jaco:
Nee, de telefoon kraakt niet.Orange heeft nu bevestigd dat ze de DLM in juni al hadden gedéactiveerd. Ik heb dat niet gemerkt in mijn débit.
Op je link van dslvalley krijg ik het volgende:
Lengte 4140 m. (1 cable, calibre 6)
taux d’attennuation 42.642 dB
débit ADSL estimation 4 Mbps.Ik vind het zo wel goed; de World Series komen prima door via de MLB-At-Bat app op mijn Galaxy S4 naar een Chromecast dongle op mijn Samsung Smart TV (het lijkt wel HD).
Met dank voor jullie inbreng.
Admin
SleutelbeheerderVolgens mijn buurjongen zijn fora zo 50+. En communiceren jongeren op vele andere manieren. Met de nieuwste hype, de laatste app, de raarste foto.
En is de apocalyps waarbij we met een fora bijna in fase 8 zijn beland, de Bijbelse Armageddon, een wel rare opvatting van een kwijnende technologie. Jos denkt dat we in fase 7 ‘de wederopstanding’ zijn aangekomen. Ik denk dat er gewoon interessante vragen gesteld moeten worden door gemotiveerde, interessante mensen.
Over houtkachels bijvoorbeeld, hoe die te stoken, hoe hout op te slaan.
Basale elementaire dingen van het alledaagse leven. Ben zelf ook niet een actieve bijdrager aan de kwebbel rubriek, maar zoek de echte informatie, verzekeringen, ziektekosten, leven in Frankrijk (zie: houtkachel).Mis die gewone vragen wel eens.
Admin
SleutelbeheerderIk heb helemaal niet het idee dat Jos een poging deed om het leven in acht fases samen te vatten, hij had het over een forum dat ook hij graag wil behouden. Datzelfde forum dat ook jou (Ratatouille) blijkbaar geholpen heeft de stap te zetten om naar Frankrijk te vertrekken. En ook datzelfde forum waar zovelen informatie uit putten en geput hebben, maar daarnaast ook plezier aan beleven of beleefden.
Admin
SleutelbeheerderHet heeft inderdaad iets van de levenscyclus van een sekte, zoals Jos het beschrijft. Maar daarom is het niet minder waar. Maar gelukkig zijn we nog niet aan het einde, dat ook volgens Jos niet onontkoombaar is. Hij gelooft dus niet in de predestinatie die rata hem toeschrijft.
Net als ons ratje mis ik ook wel eens de lezenswaardige bijdragen van sommigen en van anderen nou juist weer niet. Let wel, zonder dat ik wie dan ook het recht wil ontzeggen zich te uiten. Op basis van mijn persoonlijke voorkeur lees ik de een wel en de ander niet.
Ik heb zelf nooit van harte aan het bavardistisch gepraat mee gedaan. De overige rubrieken vond – en vind – ik veel interessanter, zelfs als het inhoudelijk boven mijn pet gaat. Ik doe er in ieder geval ideeën door op en soms word ik ook nog eens direct geholpen met een goed technisch advies of een algemene raad over de Franse samenleving. Houwen zo dus.Frans
-
AuteurBerichten