Het skelet van de oude dame

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199969
     Anoniem
    Inactief

    Ik heb in het verleden op dit onvolprezen forum een vraag gesteld over de mogelijke gevelbekleding van onze ‘oude dame’, de Grange die ik aan het herstellen ben. Ik heb daar een aantal suggesties voor gekregen, waarvoor nog dank. Heb uiteindelijk besloten de wijze raad van de eigenaar van een kleine zagerij uit de buurt op te volgen. Ik twijfelde zeer over het gebruik van Elzenhout omdat me dat ivm geringe duurzaamheid van meerder kanten werd ontraden. De man met onafscheidelijke alpinopet vroeg me: ”Welk hout heeft meer dan 100 jaar op je Grange gezeten? En welke houtsoort zit op bijna alle andere oude boerderijen in de Franse Ardennen?”
    Lang verhaal kort, de dame is de trotse eigenaar van een fraaie elzenhouten mantel.

    Inmiddels ben ik toegekomen aan haar eiken skelet. Prachtige eiken joekels bijeengehouden door talloze pin-en-gat verbindingen. De balken zijn in prima staat maar ik wil ze toch voorzien van enige bescherming. Als was het maar om de houtworm op afstand te houden. Alleen zou ik willen voorkomen dat je zo erg gaat zien dat ze behandeld zijn. Als ik olie gebruik worden ze direct rood/geel en ook een beetje glimmend.
    Is er iemand die ervaring heeft met het behandelen van eiken balken. Vast wel 🙂
    Alvast dank voor mogelijke suggesties.

    Aart

    #199971
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een klein schuurtje behandeld tegen houtworm en dergelijke met xylophene (http://www.xylophenepro.com/) en ik heb geen (kleur)verschil opgemerkt.

    #199972
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aart,

    Ik ben geen deskundige op hout gebied maar ik heb wel wat ervaring opgedaan met oude houten balken en vers hout bij de verschillende dakrenovaties die wij inmiddels achter de rug hebben.
    Van één dak, naar schatting heel oud, waren de balken niet vierkant gezaagd, maar nog in hun originele boomvorm. Ze zagen er zeer aangevreten uit en het leek me geen hard hout. De wormstekigheid ging tot ca. 1,5 cm diep maar daaronder is het hout keihard. Advies van de menusier: “balken gewoon laten zitten en nieuw dak daarop bouwen”. De balken hadden beslist nog nooit enig conserveringsmiddel gezien en nu, 30 jaar later, zien ze er nog steeds even mottig uit maar doen ze het nog altijd even goed. Het nieuwe dak van nieuw hout hebben we met Xylamon of een soortgelijk product behandeld en dat is beslist nodig.

    Van een ander dak hebben we later de oude eiken balken laten zitten, onbehandeld, en eveneens het nieuwe hout behandeld. In ouder hout van zachte houtsoorten hebben we af en toe wel last van houtworm die we dan met Xylamon te lijf gaan.

    Nieuw hout behandelen we altijd en dat is absoluut nodig. Dat kun je goed zien aan vers gezaagd hout bestemd voor de kachel (o.a. eiken) dat binnen een jaar vol wormsteken zit.

    Mvg, Joost

    PS het kan best dat Xylamon tegenwoordig Xylophene is geworden

    #199970
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even iets anders, de man met de alpinopet is naar mijn hart, ik zoek ook steeds naar vervangende materialen die aansluiten bij de eerder gebruikte materialen. Niet altijd de ‘beste’ want transport over grote afstanden was vroeger niet mogelijk, er werden dus regionale materialen gebruikt. Niet perse het technisch allerbeste (technisch gezien is exotisch hardhout wellicht beter), maar wel het meest oorspronkelijke. Je brengt de dame weer in haar oude vertrouwde jas. dat is ook wat waard. En ze volgt de lijn van de streek, de handwerklieden aldaar.

    Ieder keer dat er argumenten tegen zijn gebruik ik de zelfde spiegel: kijk eens om je heen, en naar dit huis, het materiaal heeft het 226 jaar gehouden waarom zou ik het niet weer opnieuw gebruiken? Dan is iedereen overtuigd.

    Test eens met de Xylophene varianten, de gel en de vloeistof. Even een opmerking: ik heb Xylophene vloeistof gebruikt met een drukpomp, en de nevel liet kleine druppeltjes achter op de ruiten. Maanden later ging ik dat schoonmaken en die druppels hebben minuscule kleine kratertjes in het glas gevreten, niet schoon te maken ook niet met een glaskrabber. Agressiever dan ik dacht.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?