Upside-down stoken van openhaarden en inserts

Dit onderwerp bevat 12 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200797
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Door toeval ben ik, op zoek naar adviezen voor het rookvrij stoken, een aantal publicaties over het upside-down stoken tegengekomen. Dit wordt zowel in speciaal hiervoor ontworpen ovens als ook bij campvuren toegepast. Nieuw voor mij was de toepassing in een gewone openhaard en in les inserts.
    Het zijn vooral Zwitserse en scandinavische bronnen die ik tegengekomen ben,
    bijvoorbeeld:

    Het principe is de vuurstapel van onder naar boven als volgt op te bouwen:
    Eerst dikke stukken hout; deze in twee of drie lagen kruiselings op elkaar stapelen.
    Dan een aanmaakblokje (het gewone aanmaakblokje of met kaarsvet doordrenkte houtwol).
    Hierop dan een laag aanmaakhout (ik heb ook bosjes van droge berkentakken gebruikt).

    Ik heb dit zowel in onze openhaard als ook in een insert toegepast, en met goed succes. Het vuur begint heel vel, en bij het doorbranden naar beneden ontstaat bijna geen rook. Bij onze insert was het belangrijk in het begin alle luchtoevoeropeningen totaal te openen (ik heb zelfs de aslaa een stukje open getrokken).

    Wie heeft er ook ervaring mee?
    Of wie wil het ook uitproberen?

    #200808
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik doe dit al jaren en weet eerlijk gezegd niet beter. In mijn houtkachel in Frankrijk kunnen twee houtblokken van 50 cm net aan naast elkaar liggen (via de zijkant er in schuiven). Dan leg ik er een aanmaakblokje op en daarop kleine takjes die ik van het snoeien heb overgehouden of lange splinters die bij het kloven zijn losgesprongen. De luchttoevoer aan voorkant en zijkant is maximaal. Binnen enkele minuten brandt de haard al goed. Soms voer ik nog wat meer klein hout. Als de blokken gereduceerd zijn tot gloeiende kool, leg ik er een nieuwe op. Met de luchttoevoer regel ik de brandsnelheid.
    In Nederland heb ik een luchttoevoer van alleen onderop. Dat geeft een geweldig turbo-effect. De opbouw van de houtstapel is hetzelfde, alleen zijn de blokken hooguit 30 cm. Binnen enkele minuten moet ik echt de luchttoevoer minimaliseren, anders fakkelen de vlammen uit de schoorsteen…

    Frans

    #200802
     Noë
    Sleutelbeheerder

    correctie:
    ipv vel lees fel
    Stomme spelcheck!

    #200803
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Het grappige is dat ik me zeer heb verdiept in CV ketels op hout (chaudières a bois) en dat het principe van de omgekeerde verbranding (flamme inversée) daar als onmisbaar wordt beschouwd om hoge rendementen te halen, zie bijvoorbeeld deze uitleg.

    Ik heb mij nimmer gerealiseerd dat ik bij mijn bestaande houtkachel iets vergelijkbaars kan doen. Noem het een blinde vlek.

    Zodra de eeuwig lijkende zomer tóch afscheid neemt, ga ik het direct proberen.

    Salutations, Jos

    #200804
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Los van de upside-down stoken vermijd ik rook en stank bij het aanmaken van ons houtfornuis door geen aanmaakblokjes of papier met brandspiritus meer te gebruiken.
    Alleen een kleine prop keukenpapier tussen de kleine takjes, verder voldoende hout waarmee het fornuis minimaal een kwartier kan branden. Alle deurtjes sluiten en een kwartier lang geen deurtjes openen (alleen een regelbaar lucht inlaatroostertje staat open). Resultaat: een snel en rookvrij vuur.

    Wim3

    #200805
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik doe het ook al jaren zo, ooit geleerd van een vriendin uit Noorwegen. Zelfs met nat aanmaakhout gaat het vuur snel aan. Voor wie geen aanmaakblokjes oid wil gebruiken kan een waxinelichtje onderin(boven op de dikkere stukken hout dus) ook nog eens wonderen doen.
    Veel stookplezier de komende winter!

    #200806
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat omgedraaide principe gebruik ik ook, de winter is hier al ‘begonnen’.
    Aanmaakblokjes heb ik nog nooit gebruikt, wel heel soms een propje krant. Maar het lukt me al een seizoen lang om alleen hout te gebruiken.

    Ideaal zijn de befaamde fruitkratjes, gemaakt van zachtgeel heel licht dun hout met (helaas) lange nieten.. Als je die goed laat drogen kan je met 1 lucifer de kachel aansteken, dat is dan ook meteen de uitdaging. Moet je wel een voorraad van die kratjes hebben uit de supermarkt.

    Verder heb ik een grote bak in de schuur vol gezaagde takken, kurkdroog, daarmee bouw ik dan een gloeilaagje op en dan ga ik over op houtblokken.
    Dus eerst wat dikke takken zodat je daarover die splinters fruitkrat kan leggen met veel lucht eronder, dan kleinere takken, en steeds groter. Niet helemaal het top-down principe dus.

    #200799
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Grappig, heb er nooit zo over nagedacht maar ik doe het ook al jaren zo en met één aanmaakblokje.

    #200800
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is leuk! En nieuw voor mij. Als ik weer in LDF ben ga ik het gelijk proberen in kachel en open haard.

    Dank voor de links

    #200801
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

    Tja, heb het geprobeerd gisteravond en vraag me nu af waarom ik dit niet wist; brandt als een tierelier en het ruitje blijft schoon. Dank Christian.

    #200809
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Theo,
    beste mede-upside-down-stoker,
    dat was ook mijn observatie:
    de ruit blijft schoner, eens per tien of twaalf stooksessies reinigen ipv eens per drie of vijf.
    Overigens, reinigen met de meest goedkope ontvetter (Dasty van Wibra) werkt prima. Ik maak er ook mijn motorfiets en de autovelgen mee schoon.

    #200807
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij doen het ook zo. Hebben een Finnoven waar we het hele huis mee verwarmen.Een keer per dag vullen en stoken voopr 24 uur warmte. http://www.tigchelkachels.nl/finovens
    En af en toe de ruitjes schoonmaken doen we met de as uit de asla op een iets vochtig sponsje. Nawrijven met keukenrol.Resultaat ongekend!

    groet vanuit een heerlijk warm (binnen) Cadepau

    #200798
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat een goede truk! En toen ik erover na ging denken besefte ik dat onze 83 jarige buuf dit ook zo doet. Grote schouw, twee buches eiken en ertussen een dennenappel met wat krant, en dat brand langzaam maar zeker en geeft grote warmte af!
    Maar ik ga dit zeker proberen in mijn poelle!
    Warme groet Ada

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?