Customer premises aansluiting telefoon

Dit onderwerp bevat 41 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #188062
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste mensen, sinds vandaag heb ik een adsl aansluiting van Free, die wonderwel in 1 keer werkte. Ik vind de snelheid echter wat teleurstellend, hetgeen kan liggen in de (niet afgeschermde) aansluiting naar mijn huis vanaf de telefoonpaal. Aan de paal zit een soort vuilgeel kastje vast, vanaf waar de draad naar mijn huis gaat. De paal staat naast mijn huis. De vraag is: mag ik zelf dat vuilgele kastje openmaken en een nieuwe draad aanleggen of moet ik daar iemand van de telefoonmaatschappij voor inschakelen?

    #188092
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Telefoonkabel is unshielded twisted pair, per definitie onafgeschermd. Het vermijden van overspraak wordt juist door het gebruik van een niet-afgeschermd getwist aderpaar bereikt. Je kunt zelf moeilijk aan deze kwaliteit kabel komen, ik zou het maar laten zitten. De kans dat het daar door komt is ook klein, de afstand tot de centrale is belangrijker evenals de kwaliteit van de interne bekabeling in huis. Kijk in de setup van het modem wat de echte demping van het signaal is en vergelijk dat met de afstand tot de centrale. Zit je op 3 km, dan is ca. 30 dB demping gebruikelijk en een snelheid boven 10 Mbit, op 6 km zit je al op ca. 60 dB demping en is meestal alleen nog re-adsl met slechts nog 0,5 Mbit mogelijk.

    #188093
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Volgens mij zit ik ergens tegen de 5 km aan, dus het zal daar wel aan liggen.

    #188094
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Patrick,

    Is de binnenkomende telefoonkabel in je huis afgemonteerd in zo’n ouderwets telefoonstopcontact voor een T-vormige steker, een zogenaamde gigogne? Zie de afbeelding.

    T-vormig telefoonstopcontact

    Als dat zo is kan het zijn dat je nog een condensator uit dat stopcontact moet verwijderen om je ADSL optimaal te laten werken, volgens deze beschrijving.

    Salutations, Jos

    #188095
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bon, ga ik proberen!

    bon weekend,
    Patrick

    #188096
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb even gekeken, maar er gaat alleen een draad van het vuilgele kastje aan de paal direct naar het rare stopcontact. Er zit dus niks tussen. Ik heb begrepen dat op het openen van het vuilgele kastje de doodstraf staat, en ik kreeg het ook niet open.

    #188097
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En in het stopcontact zat niks…

    #188098
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Deze grafiek geeft de relatie tussen de maximaal haalbare ATM snelheid en de afstand tot de centrale. Op 5 km zit je ergens tussen 1 en 2 Mbps:

    #188099
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Interessant, want ik werd net gebeld door Numericable met een goed internet/telefoon aanbod.
    Ik had zitten kijken op hun site omdat mijn internet snelheid maar blijft zakken.
    Van mijn max 8Mps van Orange heb ik er na 6 jaar nog maar 4 over en ik begon met 7Mbps.
    Er zijn dus meer factoren dan de afstand tot de centrale want die is niet veranderd.
    Zij beweren, met hun moderne modem techniek max 15Mbps te kunnen leveren.
    Maar hun dichtstbijzijnde winkel is 2 uur rijden dus ik waag het er (nog?) niet op.
    Is het mogelijk dat een andere provider over hetzelfde draadje (4.1km van centrale) meer snelheid kan geven?

    #188100
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik vind de grafiek ook wat aan de pessimistische kant, er is geen kabeldiameter gegeven. Er worden in Frankrijk zowel dikke als dunnere kabeldiameters gebruikt, bij gebruik van een dikke kabel is het verlies kleiner. Overspraak is ook belangrijk: zit je op 10 km zonder buren met een kabel naar de centrale dan heb je een veel beter signaal dan met buren die ook ASDL hebben. De kwaliteit van de lijn kan in de loop van de tijd achteruitgaan en dan gaat de maximaal haalbare snelheid omlaag.

    Bij Orange speelt meer: als er ooit een lijnstoring is dan wordt de maximum snelheid automatisch omlaag geregeld zodat de verbinding stabieler is, dit noemt men DLM (dynamic line management) Helaas gaat die snelheid nooit meer omhoog. Je kunt dit zien in het modem, dan gaat de maximale snelheid omlaag. (max. DSLAM throughput) Die parameter zou altijd gelijk moeten zijn aan je abonnementssnelheid, bij 8 Mega is dat 10272. Je kunt verzoeken om DLM uit te zetten, op deze pagina:
    http://assistance.orange.fr/contact_dlm.php

    Ik zou niet weten welke techniek een andere provider over hetzelfde draadje kan gebruiken dat Orange niet heeft.

    #188101
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor de link.
    Ik heb verzocht om die DLM uit te zetten.
    Misschien helpt het wat; zo niet dan ga ik toch serieus aan internet-over-satelliet denken (Tooway en dergelijken).

    #188102
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Denk tzt ook aan skysdl. Een van de weinige aanbieders met een flatrate zonder fair use policy. https://www.skydsl.eu/en-FR/Internet-via-satellite

    #188103
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hmm, ik begrijp die “faire use policy” niet.
    Als ik dit voorbeeld abbo zou nemen heb ik dan een abbo mét die faire use policy?
    http://www.ariase.com/fr/sat2way/too-12-satellite.html
    En wordt dan al het dataverkeer gescanned en gecensureerd?
    Ik ben wel gecharmeerd van dat illimité downloaden tussen 23 en 7 uur.

    #188085
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Met FUP heb je een forfait van, in dit geval 20 Gb/maand, en daarna gaat je internetsnelheid flink omlaag of je moet extra betalen.

    Een abonnement zonder FUP heeft geen forfait, je kunt dus altijd ongelimiteerd downloaden, net als bij ‘normaal’ internet.

    Heeft het uitzetten van DLM niet geholpen?

    #188089
     Noë
    Sleutelbeheerder

    OK, nu is dat duidelijk.
    Nog iets wat niet duidelijk is:
    Voor een volume van 20Go per maand, hoeveel uur kan ik daar ongeveer in HD mee streamen?

    Ik heb het DLM aangevraagd en kreeg een mailtje van Orange dat ik 5 werkdagen moest wachten.

    #188090
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De latency is vast heel hoog op zo’n satellietverbinding, niet echt geschikt voor ssh (interactieve terminalverbindingen) lijkt me. Of niet?

    #188091
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is niet te zeggen als je de bitrate van de HD stream niet weet. Goede HD content streamt rond de 10 Mb/s, maar dat kan veel minder zijn tegen inlevering van kwaliteit. Als je uitgaat van 10 Mb/s dan zit je op ca. 3,6 GB per uur, na ca. 5,5 uur op 20 GB. Op een willekeurige maand als ik niets download (behalve windows update) gebruik ik al meer dan 20GB met alleen browsen.

    Mijn DLM aanvraag werd al binnen enkele uren doorgevoerd waarna het modem een virtuele schop kreeg en de snelheid van 1 naar 8 Mb/s ging, ca. 10 Mb/s ATM.

    Ja, de latency is hoog, dus je kunt geen online shooting games doen. Ander gebruik schijnt wel mee te vallen, zelfs telefonie.

    #188076
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Toch maar dat kastje aan de paal opengemaakt. De kabel naar het huis is erg zielig, een gewone 4-aderige dunne telefoonkabel waarvan slechts twee adres (grijs en wit) zijn aangesloten. Achter het aansluitblokje zat een soort plugje van het merk Claude, dat wel eens een condensator kon zijn. Deze heb ik verwijderd en nu heb ik 3,5 mbit down ipv 1 mbit. De kabel naar het huis ga ik mettertijd vervangen door PTT92, wellicht verbetert dat de boel ook nog een beetje.

    #188077
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er woonde ook een enorme spin in dat kastje, wellicht dat die de bits opat.

    #188078
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kan geen foto’s uploaden kennelijk maar het leek het meest op dit: condensateur

    #188079
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er gaat ook nog een aardedraad vanaf het kastje langs de paal naar beneden, en eindigt dan abrupt. Is mijn idee dat deze daadwerkelijk op aarde moet worden aangesloten juist? 🙂

    #188080
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor zowel analoge telefonie als ADSL zijn slechts de 2 draden nodig, maar als je het kastje buiten bedoelt, dan is het wellicht als overspanningsbeveiliging bedoelt (bliksem). De aarde via de bedrading binnen had vroeger alleen nut voor een eigen kostenteller.

    Ik ken de getoonde constructie niet maar de ingreep heeft geholpen, dus zal het inderdaad wel zo’n vermaledijde condensator zijn. Normaal komt de dikke(re) telefoonkabel tot aan de woning, de rest van de afwerking hangt af van de ouderdom van de installatie.

    #188070
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Na een paar weken afwezig te zijn geweest, heb ik mijn internet snelheid mét DLM gecontroleerd, maar ik zie geen verbetering.
    Waar kan ik overigens zien of DLM aan of uit staat?
    Ik denk nu sterk aan die Skydsl, maar hoe moet dit werken (in combinatie?) met mijn Orange Zen abonnement waar mijn Livebox2, mobiel en Domino op staan geregistreerd?
    Ook bieden zij bijvoorbeeld UPTO 6 Mbps aan; waar hangt dat van af?
    Iemand ervaring met deze service?

    #188071
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik meen dat ik eerst een mail kreeg met de bevestiging dat DLM uitgeschakeld zou worden binnen x tijd en daarna de bevestiging dat DLM was uitgeschakeld. Verder kun je dat nergens aan zien als de lijnsnelheid niet is aangepast.

    Skydsl levert uiteraard eigen apparatuur en kan niets met de spullen of abonnementen van Orange. Up to 6Mb is hetzelfde verhaal als bij adsl en kabel: de verhuurde capaciteit wordt ‘overboekt’, identiek als bij vakantiereizen, vliegtuigen, schoolklassen enz. gebeurt.

    Aangezien niemand 100% van de tijd die 6 Mb/s werkelijk gebruikt kun je aan veel meer mensen diezelfde 6Mb verkopen. Hoe beter de kwaliteit van de provider hoe lager de overboekingsfactor en hoe hoger de prijs. zie ook de wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Overboeking

    #188081
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zucht…
    Dat overboeken heeft, neem ik aan, geen invloed op mijn 4 km telefoondraadje naar de centrale, maar vanaf de centrale naar het internet. Dus een andere provider met weinig klanten (lees Numericable) zou mij nu toch meer snelheid kunnen geven?
    Het wordt steeds gecompliceerder als je live wilt streamen; kiezen tussen internet via overboekte ADSL of overboekte satelliet.

    #188082
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Niet als de snelheidsbeperking wordt veroorzaakt door de kwaliteit van de verbinding naar de centrale. Kijk in de setup van je modem met welke snelheid die synchroniseert, dat is de maximaal haalbare snelheid van je lijn (of abonnement).

    #188068
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Jako, bedankt voor je input in deze tot nu toe. We zijn inmiddels al weer enige maanden verder, en na twee bezoeken van de aardige Free monteurs en 1 bezoek van Farce Telecom/Orange is het gefixt. Ik gaf aan dat ik had gezien dat de aanvoerdraad vanaf de weg was beschadigd, waarschijnlijk door overijverige SNCF debrousailleurs. Ze hebben dit stuk vervangen, en ik zit nu op ADSL2+ met 4 Mbps. Niet slecht voor een lijnlengte van 4949 meter. Nu heb ik wel nog een vraag: ik kan me herinneren ergens gelezen te hebben dat je bij ondermaats functioneren van je ADSL verbinding recht op restitutie hebt. Weet jij of iemand anders hoe dit zit?

    #188069
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nooit iets over gelezen.
    Voor de vaste lijn geldt een vergoeding (2 maanden abonnement dacht ik) als de lijn niet binnen redelijke een termijn is hersteld. En hoewel in het contract daarvoor uiterlijk 48 uur staat is een week wachten op een monteur geen reden om iets te betalen, dus reken maar nergens op.

    #188066
     Noë
    Sleutelbeheerder

    4 Mbps heb ik in maanden niet meer gezien.
    Nog wel gedacht aan een SkyDSL aansluiting maar toen ik wat info wilde hebben kreeg ik van een Duitser met Engels accent te horen dat zijn service niet geschikt is om te streamen!?.

    Nu vraag ik me af, als ik die VOIP telefoon van Orange weg doe en weer terug ga naar mijn mijn oude FT telefoon fixe of ik dan die 1 Mbps er weer bij krijg.
    Dan ben ik ook niet meer gebonden aan die Livebox en kan ik wat andere modems uitproberen.

    Anders wachten op 4G netwerk dekking misschien? Is er ergens een site waar je de 4G- uitrol-planning kan inzien?

    #188067
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die 4 Mbps heb ik ook al een paar dagen niet gezien, zit nu ron de 2, wat werkbaar is. Wat er in ieder geval verbeterd is, is dat de lijn niet voordurend reset en ik ook niet meer af en toe op snelheden van 200 Kbps (!) zit.

    Wat betreft die 4G uitrol, daar ben ik ook zeer benieuwd daar. Aangezien ik hier een flink terrein heb meteen aantal ten opzichte van de rest van de omgeving flink verheven delen speel ik zelfs met het idee Free aan te bieden hier een mast neer te zetten, maar dat is wellicht een pipedream.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?