Elektra in mijn schuur aanleggen

Dit onderwerp bevat 11 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door

 ratatouille 3 jaren, 11 maanden geleden.

  • Auteur
    Berichten
  • #198832

    Ik wil in mijn nieuwe houten schuur met betonnen vloer elektra aanleggen, dus enkele lichtpunten en enkele stopcontacten. De schuur staat 16 meter van ons huis, in huis zit de groepenkast aan de andere kant van het huis t.o.v. de schuur.Ik wil een geul naar de schuur graven voor een gewapende voedingskabel die in huis middels een aparte lasdoos verbonden is met een disjoncteur. Nu heb ik een disjoncteur van 20A over en de bedrading van deze groep ligt al door het huis heen naar de kant waar de schuur staat. Nu dacht ik om voor deze groep een nieuwe groepenkast met aardlek in de schuur te maken met twee groepen die dus gevoed wordt door die van 20 A zodat ik verlichting en wandcontactdozen kan scheiden. Vraag 1: mag/kan dit? Vraag 2:of moet ik een zwaardere disjoncteur gebruiken? Vraag 3: of zit ik helemaal fout?
    Willem

    #198833
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonsoir Willem,

    Wederom, niet Rob van der Meulen, maar toch wat antwoorden.

    0) Allereerst, in FR werkt men zelden met gewapende kabels. In principe graaf je een rode mantelbuis (gaine) in, en trekt daar een R2V kabel door. In de sleuf boven de gaine leg je bij het dichtgooien een rood waarschuwingsnetje.

    1) Ja, het mag en het kan, maar je moet op je nieuwe groepenkastje in de schuur in principe een hoofdschakelaar aanbrengen waarmee je de hele kast in één handbeweging stroomloos kan maken. Als je één rij disjoncteurs hebt kan je aardlekschakelaar die rol vervullen.

    2) Ik heb zelf voor dit soort toepassingen met ondergrondse kabels naar andere gebouwen gebruik gemaakt van 2-polige disjoncteurs die dus echt beide aders afschakelen. Ik vond dat toch nét wat veiliger als je ziet wat er kan gebeuren als je later door een kabel heen graaft of spit. Maar voor zover ik weet is dit niet verplicht.

    3) Nee, je zit zeker niet fout, het kan allemaal op de manier die je in gedachten hebt. Voor de afstand naar je schuur van 16 meter bij 20A geeft de calculator aan dat een kabel van 3G2,5 voldoende is. Persoonlijk zou ik Kabel 3G4 gebruiken om nét wat ruimer in mijn jas te zitten. Maar ik ben nu eenmaal een maniak volgens mijn vrouw 🙂

    EDIT nog een opmerking: als je tóch een sleuf naar je nieuwe schuurtje graaft, mik er dan gelijk ook een groene gaine (communicatie) en een 25mm zwart/blauwe PER waterleidingslang in. Kost bijna niets extra en beter mee verlegen dan om verlegen!

    Succes met de klus Willem!

    Salutations, Jos

    #198834
     le bricoleur 
    Bijdrager

    Jos,
    je bedoelt zeker zoiets.

    Christian von Klösterlein - bricoleur par passion, pas par necessité.
    http://www.klussen-in-frankrijk.eu/

    #198835
     ratatouille 
    Bijdrager

    Ik denk dat je hier mee uit de voeten kan, inderdaad graven op diepte en rode gain met daarin de R2V kabel. Die heeft voldoende capaciteit voor die lengte.

    Als je in het woonhuis met een disjoncteur van 20 A naar de schuur gaat, en dan in de kleine groepenkast in de schuur als eerste een gewone mechanische DIN-rail hoofdschakelaar * (interrupteur sectionneur) monteert kan je met een beweging de stroom uit schakelen in de schuur. Daarna zet je voor de licht groep en de stopcontacten groep aparte disjoncteurs.

    * bijvoorbeeld HAGER – SB240 SCHAKELAAR 2P 40A 230V 16 euro in NL.(duur in Frankrijk) http://www.electroverkoop.com/hager-sb240-schakelaar-230v-hager-p-24.html?cPath=1_174_32

    #Met dank aan Rob van der Meulen.

    #198836
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour,

    Ik ontving nog de volgende informatie van de échte Rob van der Meulen.

    Eens met je suggestie om het met 4 mm² aan te leggen, en wel hierom. Voor die 2% spanningsval geldt dat we hier uitgaan van een type 1 aansluiting op het ERDF stroomnet. Bij type 2 hebben we al een spanningsval van maximaal 2 % in de aanvoerbekabeling buiten, en dan houden we volgens de regels nog maar 1 % over. Tussen PDL en verst verwijderde verlichtingspunt mag de spanningsval immers niet meer dan 3 % zijn.

    Vandaar de onderstaande toevoegingen bij die tabel:

    1) Wanneer de meter en hoofdschakelaar zich niet vlak naast de hoofdgroepenkast bevinden, moeten deze afstanden door twee worden gedeeld.
    2) Voor een driefase aansluiting kunnen deze afstanden verdubbeld worden.

    Verder, voor de puristen: het liefst zie je een behoorlijke mate van selectiviteit tussen de diverse beveiligingen. Vandaar dat de standaard aanpak is om aan de bron (in de groepenkast) te beveiligen met 32 A. Dan kun je in de secundaire nog met een gerust hard disjoncteurs van 20 A gebruiken. Wanneer je in de secundaire groepenkast niet zwaarder gaat zitten dan 16 A, dan kun je om koper te besparen er ook voor kiezen om te beveiligen met 25 A (niet altijd op voorraad in de brico sheds).

    Tot zover.

    Salutations, Jos

    #198842
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Missing link de tabel met als titel: Draadlengtes en –diameters voor de voeding van een tweede groepenkast vanuit de hoofdgroepenkast en daar te plaatsen zekering of automaat (spanningsval van 2%).

    #198843
     ratatouille 
    Bijdrager

    Ha Rob, Goed dat je er bent! blijf maar, is nodig…
    Voor de puristen en andere liefhebbers alhier. Dus 12 meter had nog gemogen met 20A automaat, maar 16 meter niet voor de ERDF keuring. En ja als die keuring niet hoeft moet je ook opletten.

    #198837

    Ah, geweldig forum toch, hartelijk dank voor de reacties op mijn vragen mensen, hier kan ik echt wat mee.We zijn net terug uit LDF en wat ik nu heb aangekaart ligt in de planning voorjaar 2015. Jammer dat ik weer een aantal maanden moet wachten.
    Zoals ik het allemaal lees gaat het dus wel lukken. Wat ik nog verder bedacht is de prise de terre, ivm de rotsgrond zit die ook aan de andere kant van het huis dus ik zal de schuur van een tweede aardkabel voorzien.
    Willem

    #198838
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour Willem,

    Voor zover ik kan zien hoef je de schuur niet van een eigen aardpen te voorzien. Op de plaats waar je 20A disjoncteur in je huis zit vanwaar de kabel naar de schuur vertrekt heb je toch aarde neem ik aan? Dan ga je gewoon met een 3-aderige kabel 3G4 naar je schuur en gebruik je aldaar de aarde van je huis.

    Ik heb ook één centrale aarding (lus onder fundament) voor alle gebouwen op mijn terrein en de Consuel inspecteur was het daarmee eens.

    Overigens, zelfs als je de schuur van een eigen aardpen voorziet, is het verstandig om alle aardpennen (huis en schuur dus) onderling te verbinden ter voorkoming van een aardlus.

    Salutations, Jos

    #198839
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Willem,

    Aarding: ook de Franse regelgevers zijn met Jos eens.
    Dans le cas de plusieurs bâtiments d’une même installation, il est obligatoire d’interconnecter les prises de terre des différents bâtiments, aldus Promotelec

    Bekabeling ondergronds: zoals Jos al heeft opgemerkt worden die gewapende kabels hier in Frankrijk zelden gebruikt. Zelfs waar het grondwater soms hoog komt te staan wordt volgens de methode “zo doen we dat altijd” gewerkt, gewoon rode gaine in de grond. Bij een stevige storing waarvoor ik gebeld werd, ook de DB (Disjoncteur de Branchement) klapte er meteen uit, niet handig wanneer iemand na de winter weer in zijn Franse verblijf terugkeert, bleek een externe ondergrondse gaine richting buitenverlichting vol water te staan en hadden knaagdieren klaarblijkelijk ook de eetbaarheid van pvc bedradingsisolatie beproefd. En wanneer zo’n circuit dan niet wordt beveiligd met een eigen aardlekschakelaar van 30 mA dan grijpt de aardlekschakelaar (500 mA) van de DB in. Geen buitenverlichting, helemaal geen verlichting, geen verwarming, kaarslicht.

    Willem woont zo te lezen hoog en droog, op rotsachtge grond. Dus wat hierna volgt hoeft hij eigenlijk niet te lezen maar is misschien nog voor anderen handig te weten. Namelijk dat beide ondergrondse bekabelingsopties zijn toegestaan:

    Pose en enterré. Elle doit être réalisée comme indiqué ci-après, avec un câble:
    – soit U 1000 R2V ou FRN 05 VV-U posé dans un conduit (fourreau) normalisé de type TPC;
    – soit U 1000 RGPFV ou U 1000 RVFV posé en pleine terre dans les terrains inondables.

    Rob

    #198840

    Dag Rob, Tja ons huis staat hoog en redelijk droog maar dat is ook een nadeel. Voor de prise de terre konden we geen ring om het huis leggen vanwege het feit dat een deel van het huis op een rots staat. Met name het deel waar de meter zit en de stroom het huis binnenkomt. ( het huis heet ook Le Roc) We hebben daarom een geul gegraven van zo’n 30 m lang de tuin in en daar de koperen aardkabel ingelegd. Het was de enige optie maar ik heb altijd een beetje getwijfeld of het goed zou zijn. De garage staat iets verder en daar is de grond wat beter te bewerken, vandaar mijn idee om daar ook nog een kabel in de grond te leggen. Een ring zou hier wel kunnen. voor een aardlus lijkt mij de afstand tot de andere kabel te groot, ik schat zo’n 26 tot 30 m.

    #198841
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Guillaume, bij twijfel (laten) meten. Dit wat oudere document van Promotelec geeft een aardige samenvatting van de Franse aardingspraktijk. Aardlussen: in de audio- en studiotechniek al meer dan een halve eeuw soms een hoofdpijn dossier, om niet te spreken over de aanleg van een groot serverpark anno heden. Maar voor de huis, tuin en keukenpraktijk ook van belang: je wilt niet dat in een installatie die vanuit hetzelfde ERDF punt wordt gevoed bij bijvoorbeeld een blikseminslag er aanzienlijke potentiaalverschillen gaan ontstaan tussen twee deelsystemen elk met hun eigen aarde. Twee aparte aardingspunten mag, maar dan wel onderling doorverbinden.

    Rob

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2018 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account