Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderDaar is het weer, het probleem repiquage: de overgangsweerstanden worden bij elkaar opgeteld.
Heb ik nu een geringere overgangsweerstand met de traditionele stopcontacten met schroefverbindingen of bij de moderne schroefloze insteekverbindingen? Natuurlijk speelt bij de eerste het aanhaalkoppel een rol, maar is hierover iets zinnigs te zeggen? De in Frankrijk in het verleden vaak gebruikte flexibele leidingen, waarvoor alleen schroefverbindingen mogelijk zijn, wil ik bij deze beschouwing even uitsluiten.trouwens, bij het googelen met repiquage kwam ik als eerste dit tegen.
Admin
SleutelbeheerderEn hier de brief:
Dans l’étude de législation comparée n° 189 – octobre 2008 – L’obligation alimentaire envers les ascendants (http://www.senat.fr/lc/lc189/lc1893.html) pour les états membres UE les points suivants ont été analysés :
– l’existence d’une obligation alimentaire envers les ascendants ;
– la prise en compte de l’obligation alimentaire par la législation sociale, notamment par les textes qui régissent les établissements d’accueil des personnes âgées.
L’étude des dispositions étrangères fait apparaître qu’ aux Pays-Bas les parents ne sont titulaires d’aucune créance alimentaire sur leurs enfants. Bien que le code civil impose une obligation alimentaire aux enfants envers leurs parents ainsi qu’aux gendres et aux brus envers leurs beaux-parents, cette disposition n’est plus appliquée. L’aide sociale est attribuée uniquement en fonction de la situation financière du demandeur.Les Pays-Bas ne connaissent pas une législation de la déduction sur l’impôt des revenus pour une obligation alimentaire envers les ascendants ce que cause des contradictions dures concernant la convention relative à la double imposition entre les Pays-Bas et la France.
Surtout: la Charte européenne de l’autonomie locale adoptée par le Congrès des pouvoirs locaux et régionaux est le premier instrument juridique multilatéral qui définit et protège les principes fondamentaux que tout système démocratique d’administration locale doit respecter. Elle oblige les États à appliquer tout un ensemble de règles fondamentales garantissant l’indépendance politique, administrative et financière des collectivités locales. Elle établit le principe de l’autonomie locale qui doit être reconnu dans le droit national et protégé par la Constitution.
Comme habitant(e) hollandais(e) avec une nationalité hollandaise je suis tenu(e) à la législation hollandaise et je ne suis pas du tout tenu(e) à une obligation alimentaire envers les ascendants en France.
Admin
SleutelbeheerderGefeliciteerd! En dat kastje op zijn buik maar piepen, prima.
Admin
SleutelbeheerderHallo,
Ik zou ook verder kijken, je niet deze beperking opleggen. Je hebt een huis in Frankrijk, dan moet je daar ook inpassen. Beter investeren in een persoonlijk contact, iemand die voor je kan vertalen en die in de buurt woont.Kennis van de lokale markt/gebruiken/bouwstijl kan een voordeel zijn, en als je niet zelf kan, of wil verbouwen, zou ik op zoek gaan naar een betrouwbare en goede aannemer, en de beste kennis daarover kan je vinden in je buurt: buren de burgervader, het is geen garantie maar wel een goed begin. Vergelijk de offertes op kwaliteit en reputatie en kosten.
Admin
SleutelbeheerderGepensioneerde werknemers van de EDF betalen ook minder voor hun stroom/abonnement dan een andere oudere. En dat staat los van positieve discriminatie op basis van inkomen.
Admin
SleutelbeheerderBeste Janny en Maurice,
Ik wil jullie ook van harte aanraden om niet alleen offertes te vragen bij aannemers die van origine niet-Frans zijn. Als het alleen om de taalbarrière gaat, kan het een dure taalles worden, zo heb ik een paar keer gezien. Voor alle duidelijkheid, dat is zeker niet iedere keer het geval, maar met het vragen van meerdere offertes loop je minder risico.
FransAdmin
SleutelbeheerderMooi, deze dokter mag voordringen, ’t is immers ’n noodtoestand. Maar die parlementariërs en magistraten ?
Peter (die ’t affiche lolliger vond dan de reactie).
Admin
SleutelbeheerderMooi, da’s dan geregeld.
Binnenkort heb ik een pas voor burgerpersoneel van Defensie.
Want ik werk al jàren voor een legerplaats en in het kader van Plan Vigipirate moet ik ineens een pas hebben.Steven
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=161790]En wie vallen daar dan NIET onder?[/quote]
Jij & ik, bij voorbeeld ? Want ik heb slechts ’n clubkaartje ‘Voyageur’ en ‘weekend’, ben géén burgerpersoneel voor Defensie noch militair en ook geen lid van de zittende magistratuur noch volksvertegenwoordiger.
Laat me raden : bedrijfsartsen die voor de SNCF werken worden met blauwe zwaailichten en rode lopers ingehaald.Maar ’t ging me dus om die zo genoemde republikeinse waarde.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderChantal had me in een vorige mail al uitgelegd, dat ze zeer betrokken is bij het wel en wee van haar vader, maar dat zij en zijn andere kinderen niet bereid zijn zomaar tegemoet te komen aan de eis van het verpleegtehuis. Ze begrijpt, dat het verpleegtehuis is uitgegaan van de Franse wetgeving. Haar bijdrage kan van nut zijn voor anderen. Daarom zou ik het op prijs stellen, wanneer ze een voorbeeldbrief zou willen verstrekken.
Admin
SleutelbeheerderVandaag ontving ik een mail van Chantal die haar inloggegevens op dit forum kwijt was, maar ons wel graag op de hoogte wil houden. Hieronder haar mail:
Goedemiddag,
Vorig jaar, medio juni heb ik dit forum benaderd omdat wij een mail van een verpleeghuis in Frankrijk, waar mijn vader verblijft, hadden ontvangen met de mededeling dat wij, als kinderen van onze vader, verplicht waren bij te dragen in de kosten van opname in het verpleegtehuis. Bij de email was een formulier gevoegd, in het Frans, met het dwingende verzoek dit direct in te vullen en te retourneren, anders zouden er gerechtelijke stappen ondernomen worden. Op het formulier moesten wij o.a. onze inkomsten opgeven. Wij waren totaal overrompeld en zijn op zoek gegaan of wij verplicht waren om bij te dragen in deze kosten.
Na veel speurwerk, navraag bij advocaten, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Ambassades etc. kwamen we niet veel verder. Over het algemeen werd gesuggereerd dat wij verplicht waren om mee te betalen in deze kosten.
Via dit forum ben ik in contact gekomen met mensen die ons enorm geholpen hebben. Zij hebben voor ons speurwerk verricht, Franse kennissen/deskundigen benaderd en vonden dat in 2008 een vergelijkende studie voor de senaat is verricht, waarin gekeken werd hoe de andere lidstaten het regelen. Frankrijk ziet in dat het Franse beleid versoepeld moet worden. De Senaatsleden lazen dus precies hoe het in NL geregeld is. De site waar dit te vinden is, is; (http://www.senat.fr/lc/lc189/lc1893.html)
Iedere Franse jurist kan daar lezen, wat de voor Nederlandse kinderen bepalende, dus Nederlandse, wet is. Zo zijn de lokale overheden nog altijd autonoom in de EU en bepaalt Nederland zelf, wat de Nederlander betaalt voor de oude dag van ouders: iedere maand AWBZ.
Bovendien hebben Nederlandse kinderen die in Nederland wonen geen belastingaftrek in deze zoals Franse kinderen en dan is hun bijdrage eisen voor verzorging van een ouder in Frankrijk in strijd met het bilaterale belastingverdrag tussen NL en FR.Aan de hand van die waardevolle informatie hebben wij een brief geschreven naar het verpleeghuis met verwijzing naar voornoemde de site. Wij hebben sindsdien nooit meer iets vernomen en hopen van harte dat hiermee de kous af is.
Mocht dat niet zo zijn, dan zal ik via dit forum jullie verder informeren.
Ik hoop dat anderen, die met een soortgelijk probleem te maken krijgen, hier ook mee geholpen zijn.
Forumleden, heel veel dank voor de inzet!
Groeten,Chantal
Admin
SleutelbeheerderBeste Janny en Maurice,
ook als u het werk door een aannemer laat doen lijkt het mij doelmatig zich in de Franse bouwtechnieken te verdiepen. Dan hebt u een betere basis voor onderhandelingen met de aannemer. Ik heb op mijn website een aantal dingen over verbouwen in Frankrijk op een rijtje gezet.
Voor vloerrenovaties bijv. Klik hier.
En als er vragen zijn: op dit forum zitten een aantal mensen met enige ervaring.Admin
SleutelbeheerderEn wie vallen daar dan NIET onder?
Zit er ook een VIP-lounge bij?Steven
16 februari 2016 om 10:04 In reactie op: CSG/CRDS en de Affaire de Ruyter – recente ontwikkelingen. #196659Admin
Sleutelbeheerder” Aangezien iedereen gelijk is voor de wet, zullen dus de 2% ook te voorschijn moeten komen voor de eerdere betalers.”
Dit is wel een argument, maar of het doorslaggevend is is de vraag. Het gaat immers om de eindheffing van sociale lasten en daarin eventueel toegepaste discriminatie. Belangrijker is dat in de Bordeaux zaak (een gepensioneerde verdragsgerechtigde) de Franse fiscus inmiddels cassatie heeft aangevraagd voor de vrijstelling van heffing van 2% plus nog wat additionele heffing in zijn geval (totaal 3,4% in 2009 en 3,6% in 2010). De uitslag van die zaak ( zou wel 2017 kunnen worden) is mede bepalend voor: de weigering aan anderen vanaf 2012 of 2013 dergelijke heffingen terug te geven, en voor de vraag of de Franse reparatiewetgeving deugt. Er wordt daarom onderzocht of de (recent opgerichte belangenvereniging) VBNGB deze cassatiezaak kan steunen. Cruciaal is de vraag of de bestemming van de een of andere algemene sociale heffing nu wel of niet voldoende verband houdt met een sociale zekerheidsprestatie naar Vo883/2004. Het discriminatie-argument lijkt me echter minder, of misschien zelfs geheel niet, relevant.
Maar dat het de moeite waard is om de Franse hardnekkigheid, en gebrek aan waardering voor EU regels, op dit onderwerp aan te vallen ben ik met je eens.Admin
SleutelbeheerderWimB, wannox,
nu ik het zie denk ik: Waarom bestaat zoiets niet allang?! Het is zo simpel en vanzelfsprekend.
Helaas heb ik geen huis meer waar ik de elektra moet installeren.16 februari 2016 om 00:04 In reactie op: CSG/CRDS en de Affaire de Ruyter – recente ontwikkelingen. #196658Admin
Sleutelbeheerder@ Gerry:
Ja sinds 1 januari 2016 heten de sociale lasten geen sociale lasten meer, maar er is weinig kans de dat de franse fiscus met dit spelletje aan de toorn van de EU zal ontsnappen.
U kunt rustig de ontwikkelingen afwachten, en voor eind 2017 een bezwaarschrift indienen, bij afwijzing gevolgd door een actie voor het Tribunal Administratif.
Tegen die tijd is er misschien meer klaarheid in deze zaak.Voor de oude verkopers van augustus 2012 tot oktober 2015, heb ik inmiddels voor een aantal klanten een gedeeltelijke teruggaaf kunnen bewerkstelligen, 13,5 % ipv de teruggevraagde 15%, verhoogd met de wettelijkke rente sinds de betaling. De resterende 2% worden geweigerd onder het motto dat dat geen sociale lasten betreffen. Onzin, dus voor al deze klanten heb ik beroep aangtekend bij het Tribunal Administratief, met de stellige overtuiging dat we al deze zaken gaan winnen, want de fiscus heeft de notarissen in oktober 2015 opdracht gegeven de 15,5 %, dus de totaliteit, niet meer te innen tot 31.12.2015. Aangezien iedereen gelijk is voor de wet, zullen dus de 2% ook te voorschijn moeten komen voor de eerdere betalers.
Een herinnering aan alle verkopers van 2014 en 2015: Dient U zo snel mogelijk een bezwaarschrift in, ik heb op 28 januari een bezwaarschrift voor een verkoop in 2014 ingediend, en vandaag, na 2 keer heen en weer mailen met de fiscus, de toezegging voor de (gedeeltelijke) teruggaaf ontvangen. De uitbetaling volgt dan binnen een week. Hulp nodig ?
Joost Kubbe.
Admin
SleutelbeheerderIk ben tegenwoordig een fan van het Schneider Duoline XE systeem.
Een groepenkast met een Backplane, je kunt zelfs onder spanning een disjoncteur plaatsen of verwijderen. Soort “plug and play” Vooral in het begin is een nieuwe installatie in een oud huis niet meteen definitief, er wijzigt soms wat en dan is het toch mooi dat de rest van het huis gewoon onder spanning kan blijven.
wimbAdmin
SleutelbeheerderKijk daar hebben we wat aan, bedankt Rob!
13 februari 2016 om 16:08 In reactie op: CSG/CRDS en de Affaire de Ruyter – recente ontwikkelingen. #196657Admin
SleutelbeheerderHet gaat in deze niet over een huis dat je hebt verkocht waar op de verkoopprijs socialse bijdrage is afgehouden?
13 februari 2016 om 14:09 In reactie op: Hoeveel Nederlanders zijn er permanent in Frankrijk ? #197357Admin
SleutelbeheerderVolgens tabel 7.3 van de Verzekerdenmonitor 2015 zijn er in Frankrijk 8537 zogenaamd “verdragsgerechtigden” (die NIET verzekerd zijn krachtens ZVW en AWBZ/WLZ). Daartoe behoren:
7174 zogenaamd “hoofdverzekerden” die dus niet verzekerd zijn.
979 gezinsleden van die niet verzekerden
384 gezinsleden en achtergebleven gezinsleden van verzekerden.
Afgezien hiervan zijn er vele Nederlanders die in Frankrijk werken en verplicht verzekerd zijn krachtens de Franse wetgeving, maar dat zijn geen “verdragsgerechtiogden”.13 februari 2016 om 11:15 In reactie op: CSG/CRDS en de Affaire de Ruyter – recente ontwikkelingen. #196656Admin
Sleutelbeheerderhttp://proxy-pubminefi.diffusion.finances.gouv.fr/pub/document/18/20452.pdf
Paris le 5 février 2016
N°633
Arrêt de Ruyter : Précisions apportées par la Direction générale des Finances
publiques (DGFiP) concernant la restitution des prélèvements sociaux sur produits de placement retenus à la source
Il résulte des décisions du Conseil d’État du 27 juillet 2015 relatives à l’affaire de Ruyter,
intervenant après l’arrêt de la Cour de Justice de l’Union Européenne du 26 février 2015, que les personnes affiliées à un régime de sécurité sociale d’un autre Etat membre de l’union européenne (UE) ou de l’Espace Economique Européen (EEE) ainsi que la Suisse, ne doivent pas être assujetties aux prélèvements sociaux qui contribuent au financement des régimes obligatoires de sécurité sociale français qui ne bénéficient qu’aux seules personnes affiliées à ces régimes.
Les prélèvements sociaux réclamés à tort à ce titre peuvent donc faire l’objet de réclamations dans les conditions commentées dans un communiqué de presse du 20 octobre 2015, publié sur les sites economie.gouv.fr et impots.gouv.fr.
La DGFiP apporte aujourd’hui la précision suivante :
Les personnes concernées par cette jurisprudence et dont les produits de placement ont été soumis à des prélèvements sociaux retenus à la source notamment par les
établissements de crédit ou les entreprises d’assurance (comptes et livrets d’épargne
réglementée, dividendes, intérêts, contrats d’assurance vie, etc.), peuvent déposer une réclamation auprès de la DGFiP.
Cette réclamation doit comprendre un justificatif du montant des prélèvements sociaux contestés ainsi qu’un justificatif de l’affiliation du contribuable à un régime de sécurité sociale d’un pays autre que la France dans l’UE, EEE ou en Suisse, et peut être présentée depuis l’espace Particulier du site internet Impots.gouv.fr, rubrique « Réclamer ». Il reste aussi possible de la formuler par courrier adressé au service des impôts dont le contribuable dépend, en y joignant l’ensemble des pièces nécessaires.
Pour plus de renseignements, les contribuables peuvent s’adresser à Impôts Service, du lundi au vendredi de 9H00 à 17H00, hors jours fériés, au 0812 04 00 95 (service facturé 6 cts d’€ par minute + prix normal de l’appel) Contacts presse : Direction générale des Finances publiques, Cabinet et Communication : 01 53 18
86 9512 februari 2016 om 22:47 In reactie op: Hoeveel Nederlanders zijn er permanent in Frankrijk ? #197356Admin
SleutelbeheerderAls er inderdaad 37.000 Nederlanders permanent in Frankrijk wonen, dan is het aandeel actieve vertegenwoordigers in het forum alhier, wel magertjes…
Dat hangt er van af hoe je het bekijkt. Als je uitgaat van de opgegeven ca. 2.000 bezoekers per dag, is dat elke dag bijna 6 procent van het totaal. Dat is bijvoorbeeld al meer dan de meeste regionale zenders kunnen zeggen voor hun 24 uur durende ether-uitzendingen. Als je kijkt naar de door http://urlm.nl/ geschatte hoeveelheden, zakt het al gauw naar minder dan 1 procent. Maar ook dat is niet slecht. Ik ken bijvoorbeeld weinig sites voor Nederlanders die 1 procent van 17.000.000 = 170.000 bezoekers elke dag halen. Nu weet ik wel dat niets zo te manipuleren is als statistieken, maar je moet er toch niet aan denken dat pak ‘m beet een kwart van de Nederlanders in Frankrijk hier een keer per week hun zegje komen doen. Dat is bijna 10.000 berichten per week. En dan de reacties nog…
Ik vrees dat ik dan afhaak.
FransAdmin
SleutelbeheerderIk kan me wel iets voorstellen bij die toerentalbeperking.
Bij mijn laswerkbank hangen vier haakse slijpers.Drie Bosch-jes (125mm) en één Lidl-machine.
Twee van de Boschmachines zijn “normale”10 à 12.000 toerenslijpers, voor doorslijpen en afbramen. de derde is een elektronisch regelbare waarop ik een lamellenschuurschijf gebruik voor het fijnzinnige werk. De Lidlslijper is ook elektronisch regelbaar (en beduidend goedkoper dan Bosch) en die gebruik ik met een komborstel.
Vroeger draaide ik ook de staalborstels op 10.000 toeren, maar aan het eind van een slijpsessie staan dan de afgebroken haren dwars door je broek rechtop in je benen, om niet te spreken over waar al die andere gebleven zijn. Behalve de gebruiker, die hoop ik altijd adequaat beschermd is, lopen omstanders op die manier ook een risico.
Het borstelen met gereduceerd toerental werkt prettiger, reinigt m.i. net zo goed en slijt minder borstels.
Voor je diamantschijven zou zo’n regelbare Lidl wellicht ook een optie zijn. I.i.g. stukken goedkoper dan Festool , en ze liggen met enige regelmaat in de aanbiedingenbak.Voor het doorslijpen van dakpannen, maar ook van geglazuurde tegels en zelfs beton verkoopt BricoDepot zeer goede schijven (Disque Diamant Turbo) met een goede standtijd voor plm 15 € .
12 februari 2016 om 19:01 In reactie op: Hoeveel Nederlanders zijn er permanent in Frankrijk ? #197355Admin
SleutelbeheerderAls er inderdaad 37.000 Nederlanders permanent in Frankrijk wonen, dan is het aandeel actieve vertegenwoordigers in het forum alhier, wel magertjes…
Admin
SleutelbeheerderWellicht ten overvloede hier het antwoord op mijn vraag die ik ook op http://communaute.orange.fr/ had gesteld.
Malheureusement il faut ête abonné à C+ ou Canalsat.
Il y en a d’autres,…..Avec cette foutue mise à jour, toutes les chaînes pourtant gratuites que Canal met dans sa numérotation propre (plan de service) deviennent innaccessibles avec le décodeur dans l’univers Orange.
Si on est abonné à Canal, elles sont accessibles à partir de 400 (univers Canal).
C’est un scandale mais Orange s’en contre balance.
La seule solution viable, c’est acheter un appareil Free to air, ou un récepteur TNTSAT.Admin
SleutelbeheerderWe kunnen ons ook allemaal ’t Esperanto en ’t TeX eigen maken … In ’n beetje dictatuur moet dat lukken.
Blijft dat onderwijs… dáár wringt ’t.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderJa, de observator die stilstaat terwijl de karavaan verder trekt (en altijd getrokken is).
Onze leraar Duits op het gymnasium had ook steeds een vreemd gevoel als hij onze uitdrukkingen en schrijfwijzen uit de huidige taal moest corrigeren terwijl hij hetzelfde, als het tweehonderd jaar geleden gebeurd was, de natuurlijke ontwikkeling van de taal noemde.
Ons compromis was: schrijven moet je zoals het in het boekje staat, omgangstaal alleen als het de geciteerde uitspraak van iemand is.
Maar ik dwaal af, wij hebben het hier over de ontwikkelingen die in Frankrijk gaande zijn – maar een beetje rechts en links kijken mag toch?Admin
SleutelbeheerderMimi schreef:
In Nederland wordt er steeds slordiger omgegaan met beide uitingsvormen, zelfs op het hoogste beleidsniveau en helemaal door de presentatoren bij de televisie.
Je kunt ook zeggen dat de waarnemer stilstaat en de karavaan van het Nederlands verder trekt. Je bevindt je daarmee niet in slecht gezelschap. De door jou bewonderde Bredero (niet Brederode, dat is een andere familie) klaagde over zijn landgenoten:
Het waer doch te jammeren, dat een so spits-sinnighe volck, dat alle andere volckeren in ’t spreecken can na bootsen, haar eygen Rijcke Taal so reuckelóós souden verwaarlóósen.
De vele Franse woorden in het Nederlands van toen (het inne-breecken der uyt-heemscher taelen het verarmt en verbastert) was hem een doorn in het oog. En hij meldt:
dat dese schandelijcke kancker heeft so seer inghegeten, dat menich waenden dat dese wonden ongeneeslijck ware.
En de rest is geschiedenis…
FransAdmin
Sleutelbeheerder“Ik leg me toe op ’t schryven van levend hollandsch. Maar ik heb schoolgegaan.”
(Idee 41, E. Douwes Dekker, 1879)Peter.
-
AuteurBerichten