Franse trots – de taal

Dit onderwerp bevat 46 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #190975
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Grappige stuiptrekkingen op het toetsenbord front, want France wil graag een eenduidig AZERTY toetsenbord ten voorbeeld stellen. Op alle borden de accenten op de zelfde manier te produceren, want nu gaat het vaak mis.
    Een soort ‘modeltoetsenbord design’, dat wil de Franse staat graag, maar het is niet verplicht voor de computerbouwers.

    Want oei, zelf binnen het genre zijn er verschillen, en die maken het moeilijk de accenten precies te plaatsen. Met shift of zonder, en waar zit nu de accent aigu voor de hoofdletter? En juist die accenten maken de taal zo mooi, met al die variaties binnen de toetsenborden is het ook niet makkelijk de accent grave juist te plaatsen, met de Iphone de Ipad -en zijn concurrenten- kies je voor een touchscreen aanpak, en kan je uit vele variaties kiezen, maar de harde toets, die vraagt gewenning.

    Ministre de la Culture et de la Communication Fleur Pellerin wil er niet vanaf, nee, zij wil het stroomlijnen. Stuiptrekkingen in een dapper en eenzaam hoekje van Europa? Nee hoor, ook Canada doet AZERTY.

    #190999

    Dat eenzame Francophone hoekje van Europa heeft niet alleen vertakkingen naar Canada, maar ook naar een groot deel van de Afrikaanse landen, een niet onbelangrijk achterland voor de Franse economie. Geen wonder dat ook Africapresse het nieuwe clavier voorstel van commentaar voorziet.

    Net zoals de Beaujolais Primeur vaak eerder in Afrikaanse hoofdsteden te proeven is dan in Frankrijk zelf, zal het eerste nieuwe AZERTY toetsenbord vermoedelijk niet in Parijs te beproeven zijn….

    Franser dan Frans immers, op citaat uit “French Lessons In Africa”, auteur Peter Biddlecombe: The Anglophones arrived carrying the Bible and Bagehut. The French arrived carrying bottles of champagne and baquettes. The British set out to create England in Africa, down to the warm gin and tonics served in dirty glasses in seedy old-fashioned clubs. The French set out to make Africa as French as the fourth leg of the Eiffel Tower.

    #191000
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Overigens stijgt ’t aantal francofone wereldwijd, hoorde ik van de week op France Inter.

    Peter.

    #190997
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Afrika? je vergeet het werelddeel Wallonië.
    Maar wordt er minder gebruik gemaakt van de o zo Franse accenten, men typt lekker vlot!

    #191001
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Het AZERTY toetsenbord staat terecht bekend als een ergonomisch rampenplan van de eerste orde. Het is natuurlijk volslagen belachelijk dat je twéé toetsaanslagen nodig hebt voor één van de meest gebruikte symbolen, namelijk de decimale punt. Of voor de normale cijfers van 0 tot en met 9. Persoonlijk weet ik nog niet wat ik vreselijker vind, een dagje werken met een AZERTY toetsenbord of een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving 🙂 Ik juichte dan ook toen ik de eerste geruchten hoorde over het voornemen AZERTY te vervangen. Helaas, dat juichen was snel over toen ik vernam dat de Franse staat zich in haar oneindige wijsheid hierover gaat buigen en het voornemen heeft om één en ander te gaan voorschrijven. Dan huiver ik en moet terugdenken aan SECAM en SCART, om maar wat te noemen.

    Gelukkig wordt alle computerapparatuur tegenwoordig voor de wereldmarkt gefabriceerd. Dat zorgt ervoor dat het altijd mogelijk is een toetsenbord te kiezen, monteren of aan te sluiten dat wél bruikbaar is. Zoals het goede oude QWERTY met US international indeling, met zijn “dead keys” waarop je sneller en gemakkelijker Frans kunt typen dan op zo’n AZERTY gedrocht. Of diens opvolger waarmee de Franse overheid ons wil “verblijden”.

    Salutations, Jos

    #191002
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos,
    een aantal jaren geleden werd een Franse collega naar het hoofdkantoor van onze multinational overgeplaatst. Wij gebruikten er allemaal het QWERTY toetsenbord en de US international indeling, met de bekende dead keys voor accenten en vreemde letters (ik bij voorbeeld voor de duitse ß).
    Wat was die Jean-Philipe er blij mee, hij kon er in alle talen mee typen, en het Frans ging veel makkelijker dan hij gewend was!
    Komt de Franse staat daar nu pas twintig jaar later achter?

    #191003
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, Christian, de Franse staat gaat juist proberen de AZERTY toetsenbord ontwerpen gelijk te krijgen, dus men wil niet overstag gaan. De commissie ontwikkelt een ergonomisch beter, en vooral eenduidig AZERTY sjabloon waar de computerindustrie zich aan ‘kan’ houden. Wellicht gaan ze ook de dead key’s toewijzen?

    Overigens kan je bij Apple France wel een US Int. toetsenbord bij je Macbook bestellen, maar je moet er wel lang op wachten!

    Komt de Franse staat daar nu pas twintig jaar later achter?

    #190982
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Het AZERTY toetsenbord staat terecht bekend als een ergonomisch rampenplan van de eerste orde….

    Salutations, Jos

    Idd.

    #190996
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Idd.

    #190992
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb niets tegen AZERTY, maar al die zonder ergonomisch inzicht eromheen geplaatste speciale toetsen! Een apart numeriek toetsenbord helpt een beetje.
    Overigens, bestaat er niet ook zoiets als een speciaal Nederlands/Vlaams clavier? Ik dacht eens zoiets in België gezien te hebben.

    #190993
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Overigens, bestaat er niet ook zoiets als een speciaal Nederlands/Vlaams clavier? Ik dacht eens zoiets in België gezien te hebben.

    Klopt, maar dat gebruikt in Nederland niemand.
    In NL alleen US toetsenborden.
    (Btw, als je moet programmeren word je van US-international ook helemaal gek… te veel “”””””””)

    #190994
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Klopt, maar dat gebruikt in Nederland niemand.

    Ojee, ik ben niemand 🙂

    Ik heb hier nog een ouwe IBM Thinkpad met een écht NL keyboard. De M is verhuisd, er zit een Euro symbool op de E toets, er is één toets met de vierkante haken boven elkaar en zo nog wat van die onzin. Een rampzalig toetsenbord maar de laptop zelf is onverwoestbaar, stevig genoeg om er spijkers mee in een boom te slaan. Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt.

    Overigens, in dit artikel alles over de Nederlandse en Belgische toetsenborden, inclusief die rare afwijking op in Nederland verkochte IBM computers.

    salutations, Jos

    #190995
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Elk toetsenbord heeft zo zijn gebreken en is het volgens mij vooral een kwestie van wennen. Soms wordt geprobeerd een heel nieuw concept op te zetten, maar dat went dan wel minder snel. Een voorbeeld is de velotype waar ik veel mee bezig ben geweest. Dat werkt met lettergrepen die je met één aanslag (door meerdere vingers) kunt typen. De letters staan zowel links als rechts op het toetsenbord en daardoor kun je in die ene aanslag ook de volgorde van de letters bepalen. Het tweede op effectiviteit gericht trucje is dat de spatietoets door een geen-spatietoets is vervangen. Dat vanwege de gedachte dat er veel meer woorden zijn van één lettergreep dan van meerdere lettergrepen. Er zijn dus minder aanslagen geen-spatie nodig dan er anders aanslagen spatie nodig waren. Het langste woord van één lettergreep in het Nederlands is overigens ‘schreeuwt’.
    Maar ik ben nooit echt gewend aan de velotype en bovendien heb ik niets aan een enorme typesnelheid, want ik denk langzaam.

    #190981
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook Randstad ? 🙂

    Peter.

    #190977
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zonder een goed spelling- of correctieprogramma -zoals hier standaard aan staat op Infofrankrijk– worden er heel wat minder leestekens geplaatst in de bijdrages. De correcties worden getoond, en bijna iedereen accepteert ze.

    Vaak zijn de intelligente spelhulpjes irritant, zoals op de smartphone, waar een reeks aan woorden getoond wordt als je aan het typen bent, maar de leergierige tools, die leren van je voorkeur en van eerder gemaakte fouten kunnen heel behulpzaam zijn.

    Die zelflerende correcties worden steeds beter, en maken optimaal gebruik van processorkracht en snel geheugen. Een groot verschil met 15 jaar geleden, of 30 jaar geleden bij het begin van de AI.

    Rekenkundig kan je een aardige inschatting maken van het gewenste of optimale resultaat, een zet vooruit denken, zoals met schaken. Think Deep Blue.

    Deze tools samen met touchscreen invoerborden, de ipads en phones maken dat de QWERTY / AZERTY discussie langzaam aan naar de achtergrond vertrekt.
    Vandaar mijn openingszin: stuiptrekkingen.

    #190978
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De indeling van QWERTY en AZERTY toetsenborden is moedwillig traag gemaakt.

    Bij oude mechanische typemachines is er een minimale tijd tussen twee aanslagen nodig om te voorkomen dat de type-armen in elkaar haken.

    Die vertraging wordt gemaakt door de tijd die de vingers nodig hebben om van de ene naar de andere toets te gaan.

    Dus QWERTY of AZERTY, het is allebei bagger.

    janv

    #190979
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, die toetsenborden. Veel interessanter is het nu in de media alle reacties te volgen op de réforme de l’orthographe. Het gefoeter op le franglais, op die luie leerlingen die niet meer kunnen schrijven zonder de spellingcontrole van de computer, op het selectief verwijderen van de circonflexe. JE SUIS CIRCONFLEXE, wordt er al getwitterd.

    #190980
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Peter schreef:

    Ook Randstad ? 🙂

    Nee Peter, met Randstad is het nooit wat geworden (ik neem aan dat gedoeld wordt op de opleiding als velotypist). Er waren wel andere mensen die de wereldkampioene sneltikken (een Oostenrijkse meen ik) drie keer qua snelheid in hun zak steken. Maar als gezegd, dat is pas mogelijk/nuttig als je zelf niet hoeft na te denken bij het tikken.

    @Silex: of het nu bagger is of niet die toetsenborden, het blijft toch om de inhoud gaan. En ik ben het Mimi eens (hoop dat ik het goed heb) dat een te grote afhankelijkheid van de techniek voor het schrijven, leidt tot slechte kwaliteit van het formuleren. Alleen iets als het Franglais (een ontwikkeling, geen teruggang) kan dan nog helpen. Ik ben dus bepaald niet een tegenstander van het het Franglais of elke ander ontwikkeling in een taal dan ook.

    Frans

    #190998
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bestaat er naast QWERTY en AZERTY ook een toetsenbord ABCDEF?

    Dat lijkt me namelijk gezien mijn tweevingerstrapatsen, mijn snelheid en mijn voortdurend gezoek naar de juiste letter een uitkomst.

    #190986
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Veel interessanter is het nu in de media alle reacties te volgen op de réforme de l’orthographe.

    Waarbij het vreemd is dat die discussie nu ineens losbarst, want de vereenvoudigingen van de taal staan al vanaf 1990 in een DIRECTION DES JOURNAUX OFFICIELS.

    Ook in Frankrijk is het ’trots zijn’ en nationalisme met elkaar verweven.

    #190987
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ ratatouille, dat komt doordat de nieuwe spelling met ingang van de rentrée 2016 in het lesmateriaal is toegepast. Een nieuwszender meldde dat en zo startte een discussie over iets wat al een kwart eeuw genegeerd is.

    De hervormingen van de Nederlandse spelling werden eind vorige en begin deze eeuw verplicht toegepast bij de overheid en scholen. In Frankrijk bestaat deze verplichting niet. Enige educatieve uitgevers hadden de wijzigingen al toegepast en de rest volgt dit jaar. Bij het schooljaar 2016 – 2017 zijn de hervormingen dus toegepast in het lesmateriaal. Het onderwijzend personeel moet nu twee spellingsstromen door elkaar doceren en goedkeuren. Een janboel wordt voorzien. Van leerlingen mag nog niet worden verwacht dat zij consequent één spelling gebruiken in hun teksten. Stel dat ze in de ene zin imbécilité schrijven en in de volgende zin imbécillité, dan moeten beide spellingen worden goedgekeurd.
    Doordat de toepassing van de hervorming van de spelling facultatief is, wordt het een rommeltje.

    #190988
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ’t Is ’n volstrekte non-discussie, als ik zo na enkele dagen de berichten begrijp. Natuurlijk is er ’n probleem met al die sollicitatiebrieven en zo, die bol staan van de spel- en andere fouten. Maar de oorzaak hiervan ligt wellicht bij ’t onderwijs ?
    ’n Ander of ’n aangepast toetsenbord is geen remedie, dat weten we allemaal en dat weten ze in Paris ook. Maar ja, ze moeten daar wat, dat is al triest genoeg.

    Peter.

    #190989
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Petrus, Mr PetrusBijdrager

    ’t Is ’n volstrekte non-discussie

    Een non-discussie is het niet, in iedere discussie zit wel “iets” van waarde.

    Het probleem is dat op één of andere manier de oorspronkelijke discussie over toetsenbordindeling overgegaan is op een discussie over taalhervorming.

    Een afwijking van het oorspronkelijk onderwerp dat in dit forum helaas schering en inslag is en inderdaad de kwaliteit van de discussie niet bevorderd. Er lopen twee volledig verschillende zaken door elkaar heen.

    Zie ook de tag van dit onderwerp.

    #190990
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Krelis, u hebt helemaal gelijk. De titel van dit draadje (“Franse trots – de taal”) en de ’tag’ (dat klavier) hebben weinig met elkaar te maken.

    Peter.

    #190991
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bestaat er naast QWERTY en AZERTY ook een toetsenbord ABCDEF?

    Probeer het eens met de Microsoft Keyboard Layout Creator
    Succes, wimb

    #190983
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het lijkt wel te werken op Windows 8.1 Hier is het begin :

    Zo is het Keyboard probleem ook opgelost.
    wimb

    #190984
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zo is het Keyboard probleem ook opgelost.

    😉 😉 😉

    #190985
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De titel van dit draadje (“Franse trots – de taal”) en de ‘tag’ (dat klavier) hebben weinig met elkaar te maken.

    Toch wel. De Staat ergert zich aan het feit dat de accenten in de Franse taal verdwijnen, men is trots op die elementen in de taal, en men ziet de -niet eenvormige- AZERTY borden als een oorzaak.

    Een andere discussie is de vereenvoudiging van de taal, modernisering, zoals dat ook in NL plaats vindt. Ook daar hebben mensen moeite mee, en willen het oude behouden. Laten deze twee zaken nu mooi bij elkaar komen in dit draadje, wat mij betreft prima. Nog een sausje van AI, UI, design, software oplossingen, en het geheel is een smakelijke hap geworden.

    #190976
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ’t Voordeel van ’t zuinig sleutelen aan de spelling is dat Franse kindertjes – en u en ik ook – zonder veel extra moeite Oude Schrijvers kunnen lezen. Descartes, Voltaire, Molière, ze spelden vrijwel zoals ’n Sartre, Camus of Finkielkraut. Kom daar eens om in ’t Nederlands, voor ’t lezen van Stevin, Vondel of Hooft heb je ’n neerlandicus nodig.

    Dat de bijzondere tekens boven de hoofdletters zijn verdwenen, was ’n rechtstreeks gevolg van de mechanische schrijf- en zetmachine. ’t Resultaat zag er immers niet uit. Nu deze beperking is ingehaald door de moderne middelen, moet ’t onderwijs weer gewoon leren dat er óók diacriten op ’n hoofdletter horen.

    Kortom : ’n Parijse non-discussie, want er ligt hier ’n taak voor ’t onderwijs en die hete patat wil de minister wellicht doorgeven, over ’n hekje gooien.
    Azerty of Qwerty went binnen tien, twaalf dagen. En die bijzondere tekens zijn geen enkel probleem, zelfs niet meer op ’n Windows-doos.

    Peter.

    #191005
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je bent een grapjas, Petrus. Descartes, Voltaire en Molière fulmineerden een eeuwtje later dan Vondel en Hooft. Stevin was bijna een Ollander.
    Wanneer ik me verplaats in een ouder van een Franse puber, dan zou ik me ernstig zorgen maken over de huidige onduidelijkheid inzake de Franse spelling. Wil je een goede toekomst voor je kind, dan wil je goed en eenduidig taalonderwijs. Voor dat kind is Voltaire van geen enkel belang. Dat kind heeft al een achterstand doordat hij niet een Engels proefschrift kan schrijven en worstelt straks ook met de binnen de wetenschap al dan niet erkende Franse spelling.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?