CSG/CRDS en de Affaire de Ruyter – recente ontwikkelingen.

Dit onderwerp bevat 34 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196655
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb 15 januari mijn huis verkocht en vis dus achter het net wat betreft het terug kunnen vorderen. Ze zijn wel supersnel geweest met het aanpassen van deze wet. Ik blijf graag op de hoogte via dit forum.

    #196656
     Noë
    Sleutelbeheerder

    http://proxy-pubminefi.diffusion.finances.gouv.fr/pub/document/18/20452.pdf
    Paris le 5 février 2016
    N°633
    Arrêt de Ruyter : Précisions apportées par la Direction générale des Finances
    publiques (DGFiP) concernant la restitution des prélèvements sociaux sur produits de placement retenus à la source
    Il résulte des décisions du Conseil d’État du 27 juillet 2015 relatives à l’affaire de Ruyter,
    intervenant après l’arrêt de la Cour de Justice de l’Union Européenne du 26 février 2015, que les personnes affiliées à un régime de sécurité sociale d’un autre Etat membre de l’union européenne (UE) ou de l’Espace Economique Européen (EEE) ainsi que la Suisse, ne doivent pas être assujetties aux prélèvements sociaux qui contribuent au financement des régimes obligatoires de sécurité sociale français qui ne bénéficient qu’aux seules personnes affiliées à ces régimes.
    Les prélèvements sociaux réclamés à tort à ce titre peuvent donc faire l’objet de réclamations dans les conditions commentées dans un communiqué de presse du 20 octobre 2015, publié sur les sites economie.gouv.fr et impots.gouv.fr.
    La DGFiP apporte aujourd’hui la précision suivante :
    Les personnes concernées par cette jurisprudence et dont les produits de placement ont été soumis à des prélèvements sociaux retenus à la source notamment par les
    établissements de crédit ou les entreprises d’assurance (comptes et livrets d’épargne
    réglementée, dividendes, intérêts, contrats d’assurance vie, etc.), peuvent déposer une réclamation auprès de la DGFiP.
    Cette réclamation doit comprendre un justificatif du montant des prélèvements sociaux contestés ainsi qu’un justificatif de l’affiliation du contribuable à un régime de sécurité sociale d’un pays autre que la France dans l’UE, EEE ou en Suisse, et peut être présentée depuis l’espace Particulier du site internet Impots.gouv.fr, rubrique « Réclamer ». Il reste aussi possible de la formuler par courrier adressé au service des impôts dont le contribuable dépend, en y joignant l’ensemble des pièces nécessaires.
    Pour plus de renseignements, les contribuables peuvent s’adresser à Impôts Service, du lundi au vendredi de 9H00 à 17H00, hors jours fériés, au 0812 04 00 95 (service facturé 6 cts d’€ par minute + prix normal de l’appel) Contacts presse : Direction générale des Finances publiques, Cabinet et Communication : 01 53 18
    86 95

    #196657
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het gaat in deze niet over een huis dat je hebt verkocht waar op de verkoopprijs socialse bijdrage is afgehouden?

    #196658
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Gerry:
    Ja sinds 1 januari 2016 heten de sociale lasten geen sociale lasten meer, maar er is weinig kans de dat de franse fiscus met dit spelletje aan de toorn van de EU zal ontsnappen.
    U kunt rustig de ontwikkelingen afwachten, en voor eind 2017 een bezwaarschrift indienen, bij afwijzing gevolgd door een actie voor het Tribunal Administratif.
    Tegen die tijd is er misschien meer klaarheid in deze zaak.

    Voor de oude verkopers van augustus 2012 tot oktober 2015, heb ik inmiddels voor een aantal klanten een gedeeltelijke teruggaaf kunnen bewerkstelligen, 13,5 % ipv de teruggevraagde 15%, verhoogd met de wettelijkke rente sinds de betaling. De resterende 2% worden geweigerd onder het motto dat dat geen sociale lasten betreffen. Onzin, dus voor al deze klanten heb ik beroep aangtekend bij het Tribunal Administratief, met de stellige overtuiging dat we al deze zaken gaan winnen, want de fiscus heeft de notarissen in oktober 2015 opdracht gegeven de 15,5 %, dus de totaliteit, niet meer te innen tot 31.12.2015. Aangezien iedereen gelijk is voor de wet, zullen dus de 2% ook te voorschijn moeten komen voor de eerdere betalers.

    Een herinnering aan alle verkopers van 2014 en 2015: Dient U zo snel mogelijk een bezwaarschrift in, ik heb op 28 januari een bezwaarschrift voor een verkoop in 2014 ingediend, en vandaag, na 2 keer heen en weer mailen met de fiscus, de toezegging voor de (gedeeltelijke) teruggaaf ontvangen. De uitbetaling volgt dan binnen een week. Hulp nodig ?

    Joost Kubbe.

    #196659
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ” Aangezien iedereen gelijk is voor de wet, zullen dus de 2% ook te voorschijn moeten komen voor de eerdere betalers.”

    Dit is wel een argument, maar of het doorslaggevend is is de vraag. Het gaat immers om de eindheffing van sociale lasten en daarin eventueel toegepaste discriminatie. Belangrijker is dat in de Bordeaux zaak (een gepensioneerde verdragsgerechtigde) de Franse fiscus inmiddels cassatie heeft aangevraagd voor de vrijstelling van heffing van 2% plus nog wat additionele heffing in zijn geval (totaal 3,4% in 2009 en 3,6% in 2010). De uitslag van die zaak ( zou wel 2017 kunnen worden) is mede bepalend voor: de weigering aan anderen vanaf 2012 of 2013 dergelijke heffingen terug te geven, en voor de vraag of de Franse reparatiewetgeving deugt. Er wordt daarom onderzocht of de (recent opgerichte belangenvereniging) VBNGB deze cassatiezaak kan steunen. Cruciaal is de vraag of de bestemming van de een of andere algemene sociale heffing nu wel of niet voldoende verband houdt met een sociale zekerheidsprestatie naar Vo883/2004. Het discriminatie-argument lijkt me echter minder, of misschien zelfs geheel niet, relevant.
    Maar dat het de moeite waard is om de Franse hardnekkigheid, en gebrek aan waardering voor EU regels, op dit onderwerp aan te vallen ben ik met je eens.

5 berichten aan het bekijken - 31 tot 35 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?