Le tableau électrique: alles op een rij.

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 4 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #201344

    Het lukt de natte sneeuw niet hier naar binnen te waaien, een mail van alweer SystèmeD gaat dat wat gemakkelijker af. Alle artikelen die de afgelopen jaren in dit blad zijn verschenen over de groepenkast keurig geïnventariseerd.

    #201345
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kijk daar hebben we wat aan, bedankt Rob!

    #201346
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben tegenwoordig een fan van het Schneider Duoline XE systeem.

    Een groepenkast met een Backplane, je kunt zelfs onder spanning een disjoncteur plaatsen of verwijderen. Soort “plug and play” Vooral in het begin is een nieuwe installatie in een oud huis niet meteen definitief, er wijzigt soms wat en dan is het toch mooi dat de rest van het huis gewoon onder spanning kan blijven.
    wimb

    #201347
     Noë
    Sleutelbeheerder

    WimB, wannox,

    nu ik het zie denk ik: Waarom bestaat zoiets niet allang?! Het is zo simpel en vanzelfsprekend.
    Helaas heb ik geen huis meer waar ik de elektra moet installeren.

    #201348

    Christian, in de elektronica bestaan “backplane” systemen al vele decennia. Een inkijkje in een meetsysteem van Tektronix, de onvolprezen TM500 serie. Daar achterin zie je groene connectors. Je schuift er meetmodules in die hun voedingsspanning aangereikt krijgen via deze “backplane” en waar je ook allerlei signalen tussen meetmodules onderling eenvoudig kunt realiseren. Waar kennen we dat ook al weer van? Een apparaat dat lezers van vóór het laptop/smartphone tijdperk wel vaker hebben gezien en soms ook wel opengemaakt: de pc, ook voorzien van een “backplane“.

    Elektra: de evolutie vordert hier langzamer doch gestaag en eigenlijk waren de peignes de raccordement (bus bars) in de groepenkasten een eerste stap in de richting van een compleet “bus-board” systeem. De concurrentie zit ook niet stil, ABB introduceerde een aantal jaren geleden ook al iets nieuws. Maar Legrand heeft het concept tot een grote mate van perfectie verder doorontwikkeld, chapeau.

    Maar wat kan dat mooi zijn: een groepenkast die keurig bedraad is door een vakman oude stijl. Strak, kabelbindertjes waar nodig, keurig recht, overal gelijke bochtjes, op de millimeter precies gemonteerd. De realiteit laat echter een ander beeld zien, spaghetti vlechters aan het werk geweest. En voor de nieuwbouw geldt als grote voordeel van dit soort nieuwe systemen: het werkt zoveel sneller en bedradings- en montagefouten dring je er enorm mee terug. Je kunt verbindingsklemmen te vast of te los aandraaien. In het ergste geval krijg je door overgangsweerstanden warmte ontwikkeling die brand in de groepenkast kan veroorzaken of een groepenkast module – ID of disjoncteur – bezwijkt. Vandaar dat ze bij ABB tegenwoordig wanneer spullen defect terugkomen, graag met een stukje originele bedrading er nog aan vast, eerst checken of het “koppel” waarmee verbindingen zijn aangedraaid wel correct is. Zo niet, dan wordt het een wat lastig garantie verhaal voor de inzender. Vandaar dat de electriciens tegenwoordig niet de momentsleutel, een oude bekende van Christian uit de autotechniek, maar een moment schroevendraaier geacht worden in hun gereedschapskist te hebben.

    #201350
     Noë
    Sleutelbeheerder

    beste allen,

    onderstaande componenten zitten in mijn nieuw gekochte legrand groepenkast

    Caractéristiques techniques de ce tableau électrique pré-équipé :

    Usage : Pour logement entre 35m² et 100m².
    Nombre de rangées : 3.
    Nombre de modules : 39.
    3 interrupteurs différentiels 30mA 40A : 1 type A – 2 type AC.
    12 disjoncteurs : 3x10A / 5x16A / 3x20A / 1x32A.
    Peigne d’alimentation directe.
    Bouton test.
    Porte-étiquette avec indications des circuits.

    Mijn vraag is: met het laatste amendement nr 5 in gedachte zijn dan alle componenten toegestaan? ik bedoel met name de karakteristiek van de aardlek : A of AC

    Mijn tweede vraag is: ik kan VMVK 3×2,5 mm2 aanschaffen voor een mindere prijs dan in frankrijk . Kan VMvK in la douce france ook zonder meer gebruik worden??

    dank alvast Erick

    #201352

    Erick, ik had een vrij uitvoerig antwoord geschreven dat na de toevoeging van een laatste link volledig verdwenen is na verzending. Misschien kan Theo of Marietta dat stukje noeste huisvlijt weer te voorschijn toveren.

    mvg

    Rob

    #201353

    Erick, op herhalingsoefening dan maar nu mijn eerste antwoord nog steeds in digitale nevelen is gehuld.

    Er is inderdaad het een en ander veranderd. Dit plaatje afkomstig uit de Promotelec brochure over het nieuwe Amendement 5 laat dat al zien, althans voor de intimi van de Franse groepenkast. Wat allereerst opvalt is dat de 63 ampère types onder de ID’s terrein aan het winnen zijn en daarmee extra geld opleveren voor de installatiebranche. Wanneer je een te groot vermogen achter de reguliere 40 ampère types hebt hangen kunnen ze oververhit raken. Onder de regels die tot vorig jaar van kracht waren kwam je dat ook al tegen wanneer je een hoop elektrische verwarming – radiatoren, accumulateurs, vloerverwarming – had staan of liggen. Ze hebben die piketpaaltjes nu in een wat grotere cirkel op het terrein van de huisinstallatie geslagen. Het maximium aantal groepen dat je achter één ID mag hangen is nu gemaximeerd, de tot voor kort van kracht zijnde oppervlakte / aantal ID formule is afgeschaft. Niet onbelangrijk nog: er zijn forfaitaire rekenregels geïntroduceerd voor het theoretisch te verwachten stroomverbruik per disjoncteur, van belang om te bepalen of je een ID van 40 of 63 ampère moet gebruiken. In de praktijk gaat dit onvermijdelijk leiden tot meer kosten voor de groepenkast: zwaardere aardlekschakelaars en meer disjoncteurs ook al gezien de veranderde rekenmethode voor het tellen van het aantal stopcontacten. Meer over type AC of type A aardlekschakelaar in eerdere bijdrages hier op het forum. Idem de aanloop naar de nieuwe elektranormen, met als voorlopig eindpunt het laatste amendement 5. Met daarin ondermeer links naar meer uitleg, bijvoorbeeld Schneider, Hager en Legrand. Een tabel waarin de hoofdzaken worden samengevat heeft de Franse elektrabranche vorig jaar al een keer gepubliceerd.

    Het hangt er dus maar net vanaf wat je allemaal achter welke ID en welke disjoncteur gaat hangen of je nog wat moet hergroeperen in je elektrische installatie. AC mag, maar voor sommige apparaten geldt dat ze achter een A type ID moeten worden geplaatst. En alles achter een type A, in veel landen inmiddels verplicht, mag natuurlijk ook. De AC aardlekschakelaar is een met uitsterven bedreigde bewoner van de groepenkast.

    VMVK kabel: Brussel heeft ons verblijd met één markt, geen of zo min mogelijk belemmeringen voor het onderlinge handelsverkeer tussen de lidstaten. En kijk wie daar verschijnt op de lijst van producten waar dat echt het geval is: kabels, die vallen binnen de “scope of LVD”. Zie pagina 26 van de LVD (Low Voltage Directive).

    En waar ik eigenlijk mee had moeten beginnen: de Franse elektra normen zijn niet retro-actief. De elektrische installatie moet in ieder geval voldoen aan de normen die tijdens de bouw of de aanleg van de elektrische installatie van kracht waren. Upgraden en veiliger maken van evident verouderde installaties valt uiteraard van harte aan te bevelen. Wetgevers zijn streng, maar soms ook wel voor rede vatbaar. Ook voor het Amendement 5 geldt een overgangsperiode. Je kunt immers redelijkerwijze niet verlangen dat een bouwproject dat een aantal jaren geleden is begonnen bij oplevering moet voldoen aan eisen die pas later van kracht zijn geworden. Vandaar dat de Consuel op zijn aanvraagformulier voor de keuring twee mogelijkheden biedt: keuren volgens de oude of de nieuwe normen. De link naar deze voor het spamfilter van dit forum klaarblijkelijk verdachte organisatie laat ik nu maar achterwege.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?