Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderWe hebben hier tot mijn grote genoegen zo’n Sauter-aparaat met vijf branders en één oven. Ik ben er zeer tevreden over, waar m’n Franse herderinnetje die ene grote oven niet prettig vindt (“wat ’n verspilling om één cake te bakken”).
Nu bak ik niet vaak slechts één cake, er is immers ruimte genoeg dus er gaat van alles en soms tegelijk in, daar word je vanzelf handig in. Uiteindelijk is ’t feitelijk mijn keuken, (zij kookt zelden of nooit 🙂 ).
En dat voorverwarmen valt ook reuze mee, ik denk zo’n vijf minuten maar heb dit nooit gemeten.Peter.
Admin
SleutelbeheerderIn principe kun je alle Franse TNT zenders eenvoudig met een ‘harkje’ op het dak ontvangen.
Er van uitgaande dat de tour de France zoals gebruikelijk op France2 en -3 te zien zal zijn kun je de schotel uitrichten op Eutelsat 5 west waar deze momenteel in SD, maar vanaf 5 april in HD te zien zullen zijn. Wel blijft het afwachten of ook sportuitzendingen ongecodeerd zullen worden uitgezonden, men kan opteren om juist die te coderen vanwege de uitzendrechten. De SD uitzendingen van France2 en -3 zijn momenteel FTA te zien op 11555 MHz, V, 29950 , 7/8, QPSK.
Admin
Sleutelbeheerderlewisplaten zijn gewoon verkrijbaar bij Brico Depot.de link hieronder
deze is van clermont-ferrand maar ook in andere plaatsen verkrijgbaar
http://www.bricodepot.fr/lempdes-clermont-ferrand/plancher-collaborant/prod40495/
Heb zelf ervaring hiermee in een maison en pierre en ben er erg tevreden mee.
En werken en scheurvorming hebben wij geen problemen mee.
Bram stelt een cabinedouche voor maar die vind ik zo lelijk en goedkoop staan dat
het voor ons geen optie was.Veel van die huurhuisjes en snel gemaakte bed en breakfast kamers staat zo’n ding in,maar mij kan het niet bekoren als je de deuren opendoet rammelt de boel altijd een hoge opstap.
Mvrgr
RobAdmin
SleutelbeheerderHallo,
Bedankt weer voor alle goede adviezen. Wij zullen zeker alle mogelijkheden genoemd onderzoeken.
En inderdaad wonen wij in een fermette en pierre en zijn ons wel bewust van de werking van het huis. Gelukkig wel heel veel rots eronder wat vooral te merken is in de (moes)tuin…;-)
En Jos bij ons is het niet anders, troost je, ook ik ontwerp (wel mijn vak) en mijn man moet het zien uit te voeren. Hij meent dat ie in zijn werkbare leven nog nooit zo hard heeft moeten werken als met zijn pensioen. Ook bij ons komt er een douche à l’Italienne.Ik wil rondom muurtjes bouwen van ongeveer een meter hoog en daarbovenop op maat gemaakte glaspanelen Natuurlijk ook weer besteld in NL. En helaas voor diegene op het forum die dat haten, mijn beurs is niet oneindig. Wij combineren vaak een bezoek aan onze kinderen met een volle grote aanhanger terug.
Voor de afwerking van de badkamer worden het 2 soorten tegels en een soort tadelact. Hiervoor blijven we wel in de regio net als voor de panneaux en bois die we eerder hebben gebruikt; maison ecologique.
Het elastische waterkerende membraan onder het tegelwerk, met verstevigd afwerkband in alle hoeken ken ik en gaan we zeker gebruiken. Onze oude douche die er volgens mij al inzat in de Middeleeuwen lekt lekker naar beneden net naast onze tv…
Zo nu weer verder met verbouwing isolatie dak.Voor verdere adviezen en tips hou ik me aanbevolen.
Groet, Sylvie
ps leuk die linkjes toevoegen, krijg er plezier in 😉Admin
SleutelbeheerderBonjour Bram, Sylvie,
Naar mijn mening moet je altijd bedacht zijn op het “werken” van de constructie van een gebouw. Wat voor gebouw dan ook, en of het nu oud of nieuw is. Er kunnen overal haarscheuren ontstaan, zowel in de constructie-elementen zelf als in de aansluitingen daartussen. En volgens de wet van Murphy, als er iets kan misgaan, dan zal het ook misgaan, en liefst zodanig dat de narigheid maximaal is.
Zelf heb ik niet de mogelijkheid om de realisatie van mijn badkamer aan te passen aan de eigenaardigheden van het gebouw. Mijn badkamer komt op de 1e etage van een vakwerkgebouw, dus bewegen, vervormen en werken gegarandeerd. Tegelijkertijd wenst SWMBO een “douche a l’italienne” dus daaraan valt niet te ontkomen.
Ik kies daarom voor een betonvloer op lewisplaat, met daarin verwerkt vloerverwarming, en wanden van metalstud met watervaste cementplaten zoals Knauf Aquapanel of Fermacell H20. Van gipsplaten in natte ruimtes, zelfs die groene “waterbestendige”, krijg ik de kriebels.
Ter voorkoming van lekkage werk ik de gehele cel aan de binnenkant af met een elastische waterkerende membraan onder het tegelwerk, met verstevigd afwerkband in alle hoeken. Die systemen zoals onder andere Webersys Etanche en Schlüter Kerdi zijn niet goedkoop maar je badkamer wordt ongeveer zo dicht als een zwembadliner. In zo’n opzet kun je gerust een zelfgetegelde inloopdouchevloer realiseren.
Natuurlijk worden de hoeken niet met specie gevoegd maar afgewerkt met elastische kit van goede kwaliteit, dus geen merkloze siliconenkit uit de brico.
Ik heb hier dus een dubbele zekerheidsfactor. Ten eerste een kwalitatief hoogwaardig membraansysteem. Ten tweede alleen maar waterbestendige materialen. Deze manier van werken biedt naar mijn overtuiging voldoende garantie tegen lekkageproblemen.
By the way, ik heb nog nooit een Franse “professional” op deze wijze een badkamer zien realiseren. Als ik die af en toe bezig zie verbaast het me niets dat er lekkages ontstaan. Om over ander prutswerk maar te zwijgen. Bij mij komen ze er niet meer in. Maar dat is misschien een onderwerp voor een nieuw draadje. 🙂
Salutations, Jos
Admin
Sleutelbeheerder@Sylvie
Indien je badkamer op de verdieping van een fermette of huis en pierre wordt gebouwd blijft het oppassen. ook op een vloertje met Lewisplaten blijft er vaak beweging in het pand zitten en moeten extra maatregelen getroffen worden om haarscheuren langs vloer en muren en in de hoeken van muren te voorkomen. Indien je een betegelde inloopdouche bouwt/laat bouwen loop je daarmee risico. Zelfs als de douchedoor een professional wordt gebouwd. Na het zien en ervaren van een aantal lekkageproblemen kies ik zelf op de verdieping tegenwoordig altijd voor een prefab douchecel, en bij een badkamer op de begane grond voor een in situ gebouwde inloopdoucheAdmin
SleutelbeheerderRebonjour Sylvie,
Tsja, die Lewis-platen zijn weer één van de vele voorbeelden van zaken die in FR extreem veel duurder zijn dan in omringende landen. Het gros van de Fransen spreekt geen woord “over de grens” en is dus niet in staat prijzen te vergelijken. Je zult niet zelden meemaken dat artikelen in FR bijna tweemaal zoveel kosten als elders.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat mensen die wél meertalig zijn, zo nu en dan met een aanhangertje over de grens trekken om dit in den vreemde vol te laden. Een praktijk die door sommigen op dit forum zeer wordt gehaat en waar ik derhalve verder niets over zal zeggen.
Overigens plaats je een link als volgt:
– Selecteer de link in de adresbalk van je browser en kopieer deze
(rechter muistoets -> copy)
– Selecteer het stukje tekst in je bericht waar je een link van wilt maken
– Druk op de knop “link” bovenaan je bericht
– Plak je gekopieerde link in het vak van het pop-up venster
(rechter muistoets -> paste)
– Klik op “Link toevoegen”
Klaar!Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderZal wel stom zijn, maar het lukt me niet een link toe te voegen…
Admin
SleutelbeheerderAdmin
SleutelbeheerderBonjour Rob,
De Castorama’s hier in de Sud-Ouest hebben ze niet meer, ze staan overal op “actuellement indisponible”, vandaar dat ik deze niet noemde. Dat kan elders in FR natuurlijk anders liggen. Dus wellicht is het nuttig als je even meldt bij welke vestiging ze nog wel verkrijgbaar zijn.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderAdmin
SleutelbeheerderDit is een belangwekkende discussie en ik wil wel reageren op de vragen. ben benieuwd naar anderen…
a) Op welke leeftijd kwam je op het idee om je pensioenering in Frankrijk door te brengen? : rond 50
B) Wanneer ben je daadwerkelijk wat gaan zoeken? rond 55
C) Hoe lang duurde het voordat je wat kocht? Ik heb niks gekocht, ik heb wat gehuurd aan de rand van een kleine stad. Ik neem nu ruimschoots de tijd (minimaal een jaar) om rond te kijken. Misschien ga ik nog wat kopen, maar misschien hou ik het bij huren: vrijheid is mij veel waard.
D) Op welke leeftijd ging je met pensioen? Ben met semi=pensioen
E) Op welke leeftijd ging je definitief wonen in Frankrijk? 57
F) Hoe oud ben je nu?Admin
SleutelbeheerderHet ‘wegkijken’ merkt ik ook nu ik hier in de Var een huurhuis heb betrokken. Ik woon aan de rand van een grotere plaats, in een redelijk doorsnee wijk langs een doorgaande weg. Ik heb kennisgemaakt met mijn buren en met één buurman (een paar wederzijdse bezoekjes en ontmoetingen in het café verder), en na enkele glazen, kwam ik wat diepgaander in gesprek. Hij kwam oorspronkelijk uit Nord, woont inmiddels 15 jaar hier in de Var. Zijn vrouw is hier een paar jaar geleden overleden, hij mist zijn familie in Nord. Dus ik vroeg hem waarom hij dan niet terug ging. Het antwoord was vaag, in de zin van: het is hier prettig. Na de obligate uitwisseling over het mooie weer in het zuiden, kon hij eigenlijk niets vertellen over waarom het hier zo prettig was. Ik probeerde hem min of meer te helpen om (als buitenlander) de voor- en nadelen van de Var en Nord op een rijtje te zetten. Maar het gesprek eindige in alleen maar voordelen over beide regio’s. Over nadelen kon niet gesproken worden. Ik besef dat ik heel voorzichtig moet zijn om kritiek op Frankrijk te geven, als pas gearriveerde buitenlander, dat heb ik ook niet gedaan. Maar ook deze Fransman kon geen enkel kritiekpunt over zijn lippen krijgen. De werkeloosheid was alleen maar een verhaaltje van journalisten. De vluchtingen/magrabains was een niet bestaand probleem, etc. Ik keek nadrukkelijk een stel zwaar besluierde dames met boodschappentassen na, die langsliepen op weg naar de probleemwijk (achterstanden, vele moslims, werkeloosheid, baldadige jongeren) iets verder langs de weg. Maar niets van dat alles kon benoemd worden als een probleem. Wegkijken lijkt inderdaad de houding van de Fransen te zijn. In elk geval van mijn buren.
Admin
SleutelbeheerderNog even een verhaaltje over kachelpijpen, mede ingegeven door Ratatouille’s opmerking dat de conscientieuze DHZer vaak beter werk levert dan de “vakman”.
Ik werd geroepen door een klant om eens te komen kijken naar zijn kachel.
Op aanraden van zijn buurman had hij uiteindelijk toch maar zijn schoorsteen van een gaine laten voorzien, maar nu droop de creosoot in stralen langs de pijp naar beneden als hij stookte.
Hij vroeg zich af of dat normaal was…..
Inspectie wees uit dat boven de eerste meter rechte pijp op de kachel weliswaar een RVS-flexbuis was aangebracht, maar dat die niet verbonden was aan die pijp.
Om de kachelboer een kansje te geven e.e.a. recht te zetten heb ik een tekeningetje gemaakt van de ontbrekende overgangsmof (met tandjes en klemringen) van rigide naar flex en die achtergelaten bij de klant.
De man is gekomen, constateerde hetzelfde en zei meteen dat hij zijn werknemer hierop zou aanspreken.(!)
Inmiddels is de boel goed gemonteerd.
Wat me in dit verhaal misschien nog het meest stoort is het feit dat de man een duidelijk incompetente knecht op zijn rekening opvoert voor € 70,=/uur excl.BTW.
Dit soort “Artisans” weet zich tamelijk goed beschermd door regelgeving die het verplicht maakt van hun diensten gebruik te maken en maakt daar gretig gebruik van, vooral als het een buitenlandse klant betreft heb ik het idee.Ik ben het met Ratatouille eens dat je zelf makkelijk minstens net zo goed, zo niet beter, kunt werken als een Franse vakman, en dat doe ik dan ook maar.
Admin
SleutelbeheerderJe moet even de link boven terug volgen Marietta.
Admin
SleutelbeheerderRatatouille en JSwaal, stop hier alstublieft mee.
Admin
SleutelbeheerderGelukkig is de hoge plaatsing niet nadelig gebleken voor de werking of de trek, hij stoort me nu niet, want hij zit achter de balk. En ik heb hem zo gedraaid dat ik hem niet in beeld heb. De schoorsteen komt nu ook 30cm hoger boven het dak dan voorheen, dat kan ook geen kwaad, kortom, ik ben tevreden met het resultaat. Nu de andere schoorsteen nog. Bedankt voor je reactie.
Admin
SleutelbeheerderOverigens, ik werd nog gevraagd hoe ik het luchtkanaal aangelegd heb dat ik in mijn bijdrage van16-01-2016 genoemd had.
Heel eenvoudig.
Dit is het principe dat ik in een oud boek van 1938 gevonden had:

Ik heb vanuit de schuur een 100mm-rioleringsbuis naar binnen gelegd die in de grondplaat van mijn openhaard uitkwam:

Nadat de laag vuurvaste stenen als stookplaat geplaatst was heb ik op de opening een stalen gaatjesplaat gelegd zodat het vuur vanonder lucht krijgt:

Aan de kant van de schuur heb ik een afsluiting geplaatst (gewone PVC-schroefdeksel) die ik erop zet om bij het niet-stoken geen toevoer van koude lucht te hebben.Admin
SleutelbeheerderZiet er mooi uit. Ik denk dat ik de mijne van de zomer ook maar een kleurtje ga geven. Die spuitbus heb ik nog. Verder kan ik de positieve ervaring van Rata alleen maar onderschrijven. Het vuur is regelmatiger en (dus) efficiënter.
Groet,
FransAdmin
SleutelbeheerderVoila, zoals u wilt, op de plek waar ik de pijl had ingetekend. De kraag moet nog omhoog, in de houten vloer heb ik een stuk beton gezet ivm brandveiligheid.

Admin
SleutelbeheerderRatatouille,
even nog een foto van de plaatsing van deze modérateur de tirage?
Admin
SleutelbeheerderRot, wie speelt hier op de man? Ik draag iets bij over voip en u begint weer eens over mijn “virtuele” huizen. En zelfs de etiquette. En u spreekt namens een “we”, en dat ik vervelend doe? Is uw breincel weer eens overuren aan het maken? Hm?
JS
Admin
SleutelbeheerderWaal, je was met hoge poten vertrokken omdat je geen greintje kritiek op je handelen kon verdragen (hier eindeloos gedetailleerde vragen stellen over eventuele huizen, maar ondertussen naar eigen zeggen in Spanje woonachtig), ontkende alles tot je geconfronteerd werd met de links, ging hard roepen,en vertrok.
Je komt terug na een jaar, en begint hier meteen ruzie te zoeken en op de man te spelen, en roepen om moderatie.
Gedraag je naar de etiquette, je zoekt geen huis in Frankrijk, je wil er ook niet wonen of leven, je komt alleen maar wat vervelend doen, daar hebben we geen zin in.Admin
SleutelbeheerderAls zo oud als de wereld: Katten en ratten kunnen niet met elkaar overweg
janv
Admin
Sleutelbeheerder@bram-le-renovateur.
Dat zie ik ook hier, aan de oostelijke rand van de Bourgogne*: gebouwen van de SNCF zijn van veel regelmatigere stenen gebouwd dan de omliggende boerenhuizen. Ja, als je de platte stenen zo als hier op afb.32 uit de grond kan halen …
* preciezer: op de drie-departementen-hoek 21/52/70… vullen van heel diepe voegen met de Pointmaster …
Dat ging meestal in twee of drie arbeidsgangen.
1.) Inspuiten, met de voegspijker dieper indrukken, ietsje laten drogen,
2.) nog eens inspuiten
3.) en desnoods de derde keer.Admin
SleutelbeheerderModerator, ik heb het een paar dagen afgewacht, maar, gaat u nog iets doen aan de vervelende insinuaties hierboven? En die aan de renovateur elders, door dezelfde persoon?
JS
Admin
SleutelbeheerderJa daar heb je natuurlijk gelijk in Peter, het was laf en ook hooghartig van Delanoë om niet met de dame in kwestie in discussie te willen gaan. Het maken van onderscheid tussen racisme en het benoemen van sociale problemen in bepaalde wijken waar veel migranten wonen is natuurlijk altijd een heikele zaak en Delanoë wilde daar duidelijk voor de camera zijn handen niet aan branden.
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=162201]Heel veel van de oorspronkelijke fermettes gebouwd tussen 1840-1870 zijn door de boer zelf gebouwd met de stenen die hij bij het ploegen van zijn akker telkens terzijde op een hoop gooit*, terwijl panden die in opdracht door een particulier, de overheid of de spoorwegen werden gebouwd vrijwel altijd met stenen uit een steengroeve werden opgetrokken.[/quote]
Dit is ook mijn bevinding, of – zoals in deze streek – tijdens de laagwaterstand van de rivier, dus na de smeltperiode, met paard en wagen uit de oeverbanken zijn gehaald, rond geslepen graniet, gneis en kalksteen. Afhankelijk uit welke laag het afkomstig was. Maar dat de statige gebouwen met bekapte stenen zijn gebouwd.
Ook vóór 1840. Het had dus ook met geld te maken en tijd. Het bekappen van stenen kost veel tijd, in bergstreken kan je i.v.m. het seizoen slechts een korte tijd bouwen en gebruik je meer materiaal wat direct voorhanden is.Admin
Sleutelbeheerder@Christian. Bij het vullen van heel diepe voegen met de Pointmaster- in hoeveel arbeidsgangen ging dat ? Met de dunne natte specie die het apparaat vergt, loopt de specie dan niet uit de voeg ?
de regelmatige stenen “hier in de Bourgogne ” . Alle dertien voegcursussen in 2011-2015 waren op verschillende plekken in de Bourgogne en mijn ervaring daarbij was dat de steensoorten op een kilometer afstand van elkaar extreem kunnen verschillen. In de wijnstreken bijna altijd gemakkelijk te splijten rechte stenen- regelmatige voegen, in de graniet en marmerstreken rondom Larochemillay nauwelijks een rechte steen te vinden; 6 km verderop bij Moulins Engilbert weer rechte stenen. Ik heb jouw Pointmaster echter alleen uitgeprobeerd op een lokatie zonder rechte stenen, en daar was mijn commentaar op gebaseerd.
Het verschil in rechte stenen en onregelmatige stenen bij vooral fermettes wordt deels ook verklaard door de originele bouwer vermoed ik. Heel veel van de oorspronkelijke fermettes gebouwd tussen 1840-1870 zijn door de boer zelf gebouwd met de stenen die hij bij het ploegen van zijn akker telkens terzijde op een hoop gooit*, terwijl panden die in opdracht door een particulier, de overheid of de spoorwegen werden gebouwd vrijwel altijd met stenen uit een steengroeve werden opgetrokken. Alle SNCF gebouwen bv die ik ken, ook op een plek waar andere panden onregelmatige stenen hebben, zijn met gekapte rechte stenen gebouwd.
Le Renovateur, stenengek
*Dr Levainville, Geographie humaine du Morvan ed,1907
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=162194]De caviste meed overigens ook de discussie met zijn buren, omdat hij geen zin had om racistische en reactionaire taal aan te horen.[/quote]
Ja, Marietta, maar die komma in je reactie lijkt redengevend doch dat was niet wat de caviste bedoelde, naar mijn bescheiden mening.
Hij mijdt politieke discussies in de bar, want daar vallen dan racistische of anderszins vervelende opmerkingen en daarvan houdt hij niet. Maar de discussie in ’t algemeen gaat hij niet uit de weg, zelfs niet ‘op camera’ zoals blijkt.
Delanoë daarentegen laat de dame die hem aanspreekt op ’t achteruitgaan van haar wijk hooghartig in de kou staan, terwijl hij weet dat de camera loopt, en bovendien : hij is ’n professional in ’t omgaan met de media. Hoezo hooghartig ?Dit bedoelde ik met dat f****** F probleem in ’n notedop.
Peter (die ook wel weet dat je tegenwoordig notendop en NPO 2 moet typen, maar ik ben altijd tegen van bovenaf opgelegde idioterie geweest).
-
AuteurBerichten