Piano de cuisine, ervaringen en opinies gevraagd

Dit onderwerp bevat 15 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191038
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir tout le monde,

    In dit forumgezelschap van Frankrijkliefhebbers ga ik er van uit dat er ook de nodige liefhebbers van de Franse “cuisine” zijn. En dan niet in eerste instantie die bij de alomtegenwoordige restaurateurs, maar het bereiden van allerlei heerlijkheden in de eigen keuken. Met name het apparaat waarop dat gebeurt: het fornuis dus. En juist over dat fornuis zou ik graag eens wat meningen van mede-forumleden horen.

    Wij wonen al geruime tijd in een tijdelijk onderkomen, namelijk de tot woonruimte omgetoverde stal naast ons huis, terwijl ik bezig ben dat huis van fundamenten tot dak te renoveren. Dat duurt allemaal (natuurlijk) langer dan gepland, dus die nieuwe keuken met ruime “piano de cuisine” komt er voorlopig niet. Maar het 90cm gasfornuis in onze “tijdelijke” keuken begint wel de geest te geven. Dus moet er een vervanger komen die in de ruimte van 90cm past. Als tijdelijke oplossing voor enige jaren, want daarna komt de échte keuken waarin een veel groter fornuis is voorzien.

    Nu ben ik voornemens op zoek te gaan naar een 2e hands 90cm gasfornuis, liefst van behoorlijke kwaliteit tegen een draaglijke prijs (wie wil dat nu niet 🙂 ) dat na enige jaren eventueel weer redelijk te verkopen valt. Uitgerust met 5 gasbranders en electrische oven.

    Nu kun je naar ik heb gezien ongeveer 3 kanten op:

    1) Een “premier prix” fornuis van merken zoals Aya, Beko, Germania etcetera. Die lijken allemaal afkomstig van een Chinese blauwdruk. Zo’n ding heb ik nu ook (2e hands gekochte Ariston) en die deed het niet eens zo héél slecht, maar is na 12 jaar toch echt aan de avond. En heeft zijn constructieve zwakke punten, zoals een grilspit dat niet meer draait als je er een té zware kip aan steekt, en branders die niet écht veel hitte geven en ook slecht te regelen zijn.

    2) Middenklasse “extra large” fornuis zoals Smeg, Glem en dergelijke. Rond de 1000-1500 euro nieuwprijs. De gebruikservaringen die ik erover lees zijn wisselend. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik in deze klasse kan verwachten.

    3) Een echte “piano de cuisine” dus minimaal 5 branders en 2 ovens. Een Falcon begint bij zo’n 2500 euro nieuwprijs en daarna is de sky the limit met Godin, Lacanche en La Cornue. Dat lijkt me voor een tijdelijke oplossing een beetje kostbaar, tenzij zo’n ding na enige jaren natuurlijk weer heel goed te verkopen is.

    Nu zit ik met een paar vragen waarvan ik hoop dat mede-forumleden met ervaring op dit gebied iets zinnigs kunnen zeggen:

    – Heeft iemand ervaring met één van de bovengenoemde merken fornuis, of iets wat er op lijkt?
    – Zo’n “piano de cuisine” heeft meerdere ovens. Is dat in de praktijk nu écht handig, of is één grote oven eigenlijk net zo goed of zelfs beter?
    – Er zijn de nodige fornuizen met ovendeuren waar geen glas in zit, naar men zegt om warmteverlies te beperken. Het lijkt mij niet handig als je niet kunt zien wat je klaarmaakt. Wat vinden anderen hiervan?
    – Een 90cm fornuis met één grote oven, moet je zo’n grote oven dan erg lang voorverwarmen of valt dat mee?

    Ik wacht gespannen op uw reacties, waarvoor nu reeds mijn dank.

    Salutations, Jos

    #191044
     Noë
    Sleutelbeheerder

    We hebben hier tot mijn grote genoegen zo’n Sauter-aparaat met vijf branders en één oven. Ik ben er zeer tevreden over, waar m’n Franse herderinnetje die ene grote oven niet prettig vindt (“wat ’n verspilling om één cake te bakken”).
    Nu bak ik niet vaak slechts één cake, er is immers ruimte genoeg dus er gaat van alles en soms tegelijk in, daar word je vanzelf handig in. Uiteindelijk is ’t feitelijk mijn keuken, (zij kookt zelden of nooit 🙂 ).
    En dat voorverwarmen valt ook reuze mee, ik denk zo’n vijf minuten maar heb dit nooit gemeten.

    Peter.

    #191045
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ervaring genoeg.
    Smeg in Brussel. Uiterlijk Okay. kwalitatief niet geweldig. Naar mijn mening te duur voor wat je krijgt. Met name die rekken voelen niet solide aan. In de verhuur, diverse keren gerepareerd.
    Bocuse in Brussel, niet zo mooi, nooit problemen, 2 ovens waarvan ik denk 1 op gas.
    La Canche in Frankrijk, 2 de hands 800 Euro, erg mooi, geen lampje in de oven ( nieuw 3000 Euro, oven 6.5 kw en echt zo warm.Pitten geven zeer veel warmte!
    in de toekomstige gites willen we het liefst een La Cornue ( zeker 2 de hands ) en anders een Godin. Voor Godin, Lacanche en La Cornue is volgens mij altijd wel weer een koper te vinden. De onderdelen voor deze 3 zijn ook altijd te verkrijgen. Er staan ook wel geregeld restaurant fornuizen te koop voor aantrekkelijke prijzen.
    Succes met je keuze.
    Anton.

    #191046
     Noë
    Sleutelbeheerder

    We hebben ervaring met vijfpits gasfornuizen in Frankrijk en Nederland en ook met een grote oven (in NL) en een kleine (in Fr – dat laatste komt omdat de gasfles ongeveer een derde van de ruimte in beslag neemt). Over de ovens kan ik kort zijn: in een grote oven kun je wel kleine spullen zetten, maar in kleine oven geen grote. Als je persé ook een kleine wilt, koop dan een losstaand oventje erbij. Ons fornuis van rvs in Frankrijk komt uit Jakarta en bestaat uit twee normale pitten, een heel kleintje, een wokbrander en een hele lange (over de volle diepte van de oven, ideaal!). Het glimmende ding was bij toeval naar Nederland gekomen (de verhuizers op Java van een terugkeerder hadden alles in een container geperst), stond daar in de weg en is door ons voor een habbekrats overgenomen. Wel heb ik ontdekt dat een kleine oven minder vergevingsgezind is en sneller onder of boven doorgaart bij verkeerde plaatsing van het gerecht.
    Frans

    #191047
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben een gewone Fagor, 5 pitten en een grote oven.
    Is al tig jaren oud en doet het perfect.
    Kostte toen 800, nu voor minder.
    Waarom een electrische oven, gas is heter.
    Vaak zie je mensen met hele dure fornuizen en koken ho maar.
    Wel hebben wij een echte Panyol houtoven in de muur gebouwd naast het fornuis, veel plezier van en kan geen fornuis tegenop.
    Pizzas, taarten broden, en zelfs braden direct op de stenen vloer.
    Ovenschotel in een koperen schaal met een vuurtje ernaast doet harten smelten 😉

    Cees.

    #191048
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ha Jos,
    Ervaring met Smeg: slecht, ondermaatse kwaliteit.
    Ervaring met (italiaans) rvs Fratelli onofri, 90 cm breed, dubbele oven: Goed. Geen 5 pitten maar 6 waaronder een grote wokbrander die voldoende vermogen heeft. De smoorbrander is alleen smoorbrander als je er nog een vlamverdeler op legt,eigenlijk iets te veel vermogen.
    Twee ovens vinden wij prettig. Ovenschotels en afbakdingen kunnen tegelijk bereid worden. Onze uitvoering heeft geen ingebouwde grillmotor. Dezelfde breedte, 90 cm is ook verkrijgbaar met 1 grote oven. Voorverwarming grote (hete lucht)oven : kort. De kleine oven doet er langer over omdat die geen luchtcirculatie heeft.
    Goed en makkelijk schoon te houden fornuis en makkelijk uitneembare glasplaten in de ovendeuren. Nu 6 jaar oud, dagelijks in gebruik en nog geen enkele klacht.
    Werd geleverd als vervanger van Boretti omdat die fabrikant te lange levertijden hanteerde. Zelf zoek ik voor ons franse huis een tweede hands horeca fornuis op le boncoin en marktplaats.

    Jeroen B, 62

    #191039
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zojuist ’n itempje op TF1 : piano’s van Lacanche.

    Made in France, maar dat zal wellicht geen aanbeveling zijn. Voor mij wel, m’n vingers jeuken om hierop te koken.

    Peter.

    #191040
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Peter, Jos en andere….
    Google nog maar even goed op La Cornue, zelfde eigenaar volgens mij als Lacanche.
    AGA en Rayburn hebben hier ook direct of indirect mee te maken. Mijns inziens hetzelfde onderlinge verschil.
    Voor ons eigenlijk een beetje in de onbetaalbare klasse, maar 2de hands soms te doen.

    #191041
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Iedereen hartelijk dank voor de reacties. Ik word steeds wijzer 🙂

    @Anton: ja ik zou heel graag één van die grote merken hebben. Lacanche vind ik nog de mooiste als het erop aan komt. Als tweede de Godin Souveraine serie. Maar op Leboncoin vind ik ze toch nu toe niet voor draaglijke prijzen. Ik blijf zoeken.

    @Fransco: jouw beschrijving doet met sterk denken aan wat ik nu heb, een Ariston met 5 pitten, waarvan één zo’n ovale in het midden, zie de foto hieronder.

    Ariston 5-pits fornuis 90cm

    Helaas is die van mij nu 9 jaar geleden 2e hands gekocht en hij begint nu echt achteruit te gaan. De pitten lijken steeds minder warmte te geven. Wat erger is, je kunt ze steeds slechter regelen. Als je de grote pit iets lager draait gaat deze direct uit. Ik heb de sproeiers al gereinigd, andere détendeur geprobeerd, zelf een keer gewisseld van butaan naar propaan, maar niets helpt. Ik vrees dat de kraan intern is “uitgelubberd” na vele jaren gebruik. Mijn wederhelft is de échte kok bij ons en die begint er chagrijnig van te worden. Geen goede zaak. 🙁

    @Capitaine: Ha die Cees, welkom terug, ik heb je gemist! Mijn fornuis is al oud en was indertijd al ultra-goedkoop, zie foto hierboven. Dit ding heeft ook een gasoven. En ja, gas wordt heter dan electra, en heeft als voordeel dat bij de verbranding waterdamp wordt geproduceerd zodat je gerecht minder uitdroogt, dus ideaal voor vlees en gevogelte. Maar de temperatuur van een gasoven is minder goed regelbaar, de minimum temperatuur van de onze is nog steeds vrij hoog, en dat is minder geschikt voor dingen als gebak en taart. Zowel gas als electrisch lijkt me ideaal, sommige Lacanche modellen hebben dat.

    @JeroenBuckens: Fratelli Onofri ken ik niet, ik ga kijken. Voor zover ik kan nagaan wordt Boretti niet officieel geleverd in FR, hier heten die volgens mij Ilve. Van Boretti hoor ik overigens goede berichten van vrienden uit NL.

    @Pfm: Peter, ik droom ook van een Lacanche, bijvoorbeeld een Cluny in “bleu francais” met messing afwerking. Made in France lijkt me voor een kooktoestel juist wel een aanbeveling, als ze in FR al geen verstand hebben van kokkerellen, waar dan wel? Maar ja, die prijzen hè…

    Heb inmiddels ook nog wat info gekregen over (voor mij) onbekendere merken zoals Delaubrac (gebouwd als een stoomlocomotief) en Ambassade de Bourgogne (de industrial-look pro tak van Lacanche).

    Overigens vond ik op deze site een handig ingangsmenu voor de zoektocht naar prachtige “piano’s de cuisine”.

    Salutations, Jos

    #191042
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Jos,
    Op het eerste gezicht lijkt ons fornuis er wel op. Maar…
    Bij ons is de pit linksvoor een echte wokbrander (wadjangbrander), dus een pit met een ring eromheen die twee ringen van hete vlammen geeft. En de oven is aanmerkelijk smaller, ongeveer een derde minder dan die van jou. In dat smalle deel zit de gasfles. Maar de lange middenpit is precies dezelfde. Een ideale verwarmer van onder meer vispannen en ovenschotels.
    Ik ontdek nu dat ik geen enkele foto heb van het fornuis in werking en met de glazen plaat open. Ga ik eerdaags verandering in aanbrengen.
    Sterkte met je keuze. Voor mezelf zou ik een vijfpits fornuis (sudderbrander, wokbrander, lange brander voor mijn plaatstalen pannen) met grote oven nemen (die gasfles raak ik ergens anders wel kwijt). Voor het snelle werk koop ik dan een klein elektrisch oventje erbij en de rest wat beschikbaar is, zoals bordenwarmers en dergelijke is niet mijn eerste prioriteit.
    Maar ja, hij doet het nog uitstekend, dus dat wordt nog even wachten.

    Frans

    #191043
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Jos,
    Maar de lange middenpit is precies dezelfde. Een ideale verwarmer van onder meer vispannen en ovenschotels.

    Ik heb ook zo’n visbrander. En ook een vispan. Maar ik gebruik ‘m nooit. Wel is die visbrander fijne ruimte om andere pannen even op te stallen. Er zijn ook grilplaten die op visbranders passen. Als je de keus hebt tussen visbrander en wokbrander dan zou ik de wokbrander kiezen.

    JS

    #191049
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #191050
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir @Anton,

    Ja, iets dergelijks spreekt mij zeer aan. Ik had iets vergelijkbaars, namelijk deze Ambassade de Bourgogne op het oog. Dat is onderhuids een Lacanche maar zonder frutsels, zuiver voor de professionele keuken. Dus net zo goed als zo’n mooie Lacanche met emaille voorkant en messing knoppen en afwerking, maar door de strakke vormgeving veel goedkoper. Als “form follows function” adept past zoiets mij wel.

    Echter, de keuken is het domein van mijn wederhelft, en die vindt deze apparaten foeilelijk. Dus dit idee gaat terug naar de tekentafel 🙁

    Salutations, Jos

    #191051
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jos,

    Ik begrijp je vrouw volkomen….spuuglelijk!
    Wij hebben een Falcon classic deluxe 110 (indien gewenst kan ik je de handleiding sturen) (En een combi-oven). Ja ik ben kookgek 😉 De Falkon heeft 2 ovens en een kleine grilloven en 5 branders (1 wokbrander). Hoewel ik er best tevreden over ben is het wel zo dat ik niet helemaal tevreden ben over de plaats van de wokbrander. Zoals je op de foto ziet heb ik bovenkastjes op het aanrecht staan, die nu inmiddels tegen het plafond hangen, omdat anders de grote wok de kastjes wegbrandt.Ook missen nog de tegeltjes achter het fornuis, omdat daar een schildering op gemaakt wordt, maar dat is een detail het gaat je om het fornuis. De ovens kennen een snelstarter en zijn dus snel op temperatuur wat fijn is. De Falcon gekocht in Frankrijk is stukken goedkoper dan bv Nederland en er zijn vaak aanbiedingen.
    Al met al een fijn en mooi fornuis, maar echt nodig… Komt natuurlijk ook omdat ik er nog een combi-oven naast heb.

    Groet, Sylvie
    Falcon classic deluxe 110

    #191052
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Jos, wij hebben in 2005 een piano uit Nederland meegenomen, die hadden we voor kostprijs uit een winkel kunnen kopen (showmodel) Merk Boretti, 5 branders, met lange middenbrander en links een driepits wokbrander, 2 ovens, 1 met hete lucht en een kleine met conventionele oven. Deze oven heeft nu 11 jaar gedraaid naar volle tevredenheid en op Propaan, dat is nl ook mogelijk bij deze piano. Nieuwprijs van deze is +/- 3500,00 maar wij hadden hem voor 1500,00 toen. Niet in Fr te koop, wel in Belgie. http://www.boretti.com/be er zullen zeker ook outlets zijn.
    Groet

    #191053
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Bij dezen een terugkoppeling over hoe het ons verder is vergaan met de vervanging van ons fornuis.

    Allereerst natuurlijk mijn hartelijke dank voor alle reacties, ik heb er van genoten en er ook veel van geleerd!

    Uiteindelijk liepen we bij één van onze zoektochten op Leboncoin tegen een aanbieding aan waar we helemaal niet op gerekend hadden. Namelijk, een kookplaat van Godin, model Chatelaine, met 5 branders en 1 meter breed. Hier zat dus geen oven onder. Wél zat er ook nog de bijbehorende Godin afzuigkap bij.

    Maar daar bleef het niet bij. De aanbieding omvatte verder ook nog de complete keuken om de kookplaat en afzuigkap heen. Een gelakt eiken Schmidt, in zeer goede staat, bij uitbouw bleken de kastjes van 2006 te dateren. Met een mooie Scholtes inbouw-oven in een kolomkast. En een vrijwel nieuwe Neff inbouw vaatwasser. Plus spoelbak met eengreepskraan.

    Wij vonden de prijs van 1000 euri voor dit geheel zeer acceptabel, véél minder dan de prijs van kookplaat en afzuigkap. De betreffende modellen zijn heden nog steeds te koop, dus de onderdelenvoorziening is geen probleem. En deze Godin spullen stralen toch wel degelijkheid en kwaliteit uit. Dat merk je trouwens ook als je ze moet optillen. 🙂

    Voor de belangstellenden hierbij nog een kopie van de oorspronkelijke advertentie met foto’s.

    Met deze aankoop zijn zowel onze wensen op kookplaatgebied als ovengebied passend ingevuld. Met, als één oven niet genoeg zou blijken te zijn, altijd nog de optie om in de kolomkast boven (of onder) de ingebouwde oven nog een combimagnetron te plaatsen. Dan zijn we wel van alle gemakken voorzien…

    Salutations, Jos

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?