Dit onderwerp bevat 9 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201297
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In de bijbel; Klussen in Frankrijk staat iets beschreven over de pointmaster als hulp bij voegen van natuurstenen. In de advertentie van de fabrikant worden er 2 modellen aangeboden; gewoon en pro. welke kan ik het beste bestellen en hebben de gebruikers nog andere tips voor me?
    Trouwens het uitbikken van de muren heb ik gedaan met een heel licht pneumatisch hamertje en werkt voortreffelijk als je niet met een hogedrukspuit kan/wil werken. het is oa verkrijgbare bij Bricodepot.
    mvg, Hans

    #201301
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hans,
    voor zover ik kan zien bevat de pro package een paar extra spuitmonden (nozzles) en zuigerafdichtingen (piston washers).
    Voor een paar vierkante meters natuursteen hebt u zeker maar één nozzle nodig, en de piston washers zou ik eenvoudig van rubber knippen.

    Bijbel? Vind ik een beetje hoog gegrepen.

    #201299
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian,
    het is in ieder geval een omvangrijk werk en excusez-moi voor het woord bijbel; wellicht heb je nog een tip om de chaux lekker vloeibaar te maken om het inspuiten te vergemakkelijken,
    mvg, Hans

    #201300
     Noë
    Sleutelbeheerder

    … wellicht heb je nog een tip om de chaux lekker vloeibaar te maken om het inspuiten te vergemakkelijken,

    Gewoon proberen. Ik ben begonnen met die consistentie die ik voor het voegen per hand gewend was – veel te dik (onctueux). Dan sloksgewijs steeds meer water toegevoegd tot het lekker te spuiten was. Mijn bevinding was dat in de pointmaster een zekere separatie van water en vaste stof optreedt: aan het einde van de zuigerslag heb je een bal droge specie onder in de koker; deze gewoon eruit halen, terug in de speciekom, en met verse specie doorgaan.
    Ik heb geen van de vaak genoemde vloeimiddelen gebruikt, ik had er te veel negatiefs over gelezen.

    #201298
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Grappig, ik had nooit eerder van die Pointmaster gehoord, maar heb ongeveer een jaar geleden iets vergelijkbaars geknutseld omdat ik ergens specie in moest spuiten waar ik niet goed bij kon. Dit ziet er iets degelijker uit dan mijn “PVC-pijp-met-afgezaagde-bedpoot” versie. 🙂

    #201306
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De Pointmaster is in 2011 op dit forum ook uitgebreid behandeld. Christian was zelfs zo vriendelijk het apparaat aan mij uit te lenen om te testen. Mijn ervaring is dat de Pointmaster alleen goed toepasbaar is bij regelmatig en ondiep voegwerk. Zodra de steensoort nauwelijks vlakke kanten heeft en het voegwerk onregelmatig, breed en diep is, dan kost het werken met de Pointmaster veel meer tijd dan handmatig voegen. De capaciteit van de Pointmaster is in dat geval zo minimaal, dat ik meer tijd was aan het telkens vullen van de Pointmaster dan aan vullen van de het voegen zelf. Bovendien werkt de Pointmaster alleen redelijk met specie samengesteld met zeer kleine diameter grondstoffen, dus minder geschikt voor een voeg met een grof uiterlijk ( vulmiddelen 0-5mm )

    #201302
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wil toch een paar kanttekeningen plaatsen bij de statements van Bram-le-renovateur.

    Pointmaster is alleen goed toepasbaar bij regelmatig en ondiep voegwerk
    Ja, daarvoor is-ie oorspronkelijk gemaakt. Maar als een natuurstenen muur van enigszins rechthoekige blokken opgezet is, zoals mijn muren (zie hier afb. 2, 9-11 en 17+18), dan is het met een beetje oefening goed te doen.
    En juist in diepe voegen kon ik goed inspuiten, bij het voegen met de hand moest ik steeds van voegspaan verwisselen om die met de juiste breedte in de hand te hebben.
    Maar natuurlijk, in andere streken van Frankrijk heb je andere stenen, soms (veel) onregelmatiger dan hier in de Bourgogne; dat vergt een ietsje aangepaste techniek.

    meer tijd kwijt aan het telkens vullen van de Pointmaster dan aan vullen van de voegen zelf
    Ik heb een op de Pointmaster passende vultrechter gemaakt en kon telkens een hele schep specie invullen.

    de Pointmaster werkt alleen redelijk met specie samengesteld met zeer kleine diameter grondstoffen, dus minder geschikt voor een voeg met een grof uiterlijk (vulmiddelen 0-5mm)
    Kan ik niets over zeggen, ik heb alleen met 0-2mm gewerkt.

    En verder had ik de indruk dat het met beetje oefening steeds beter ging. Hoeveel oefening heeft iemand met het voegen per hand, en hoeveel met de pointmaster

    #201303
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Christian. Bij het vullen van heel diepe voegen met de Pointmaster- in hoeveel arbeidsgangen ging dat ? Met de dunne natte specie die het apparaat vergt, loopt de specie dan niet uit de voeg ?

    de regelmatige stenen “hier in de Bourgogne ” . Alle dertien voegcursussen in 2011-2015 waren op verschillende plekken in de Bourgogne en mijn ervaring daarbij was dat de steensoorten op een kilometer afstand van elkaar extreem kunnen verschillen. In de wijnstreken bijna altijd gemakkelijk te splijten rechte stenen- regelmatige voegen, in de graniet en marmerstreken rondom Larochemillay nauwelijks een rechte steen te vinden; 6 km verderop bij Moulins Engilbert weer rechte stenen. Ik heb jouw Pointmaster echter alleen uitgeprobeerd op een lokatie zonder rechte stenen, en daar was mijn commentaar op gebaseerd.

    Het verschil in rechte stenen en onregelmatige stenen bij vooral fermettes wordt deels ook verklaard door de originele bouwer vermoed ik. Heel veel van de oorspronkelijke fermettes gebouwd tussen 1840-1870 zijn door de boer zelf gebouwd met de stenen die hij bij het ploegen van zijn akker telkens terzijde op een hoop gooit*, terwijl panden die in opdracht door een particulier, de overheid of de spoorwegen werden gebouwd vrijwel altijd met stenen uit een steengroeve werden opgetrokken. Alle SNCF gebouwen bv die ik ken, ook op een plek waar andere panden onregelmatige stenen hebben, zijn met gekapte rechte stenen gebouwd.

    Le Renovateur, stenengek

    *Dr Levainville, Geographie humaine du Morvan ed,1907

    #201304
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heel veel van de oorspronkelijke fermettes gebouwd tussen 1840-1870 zijn door de boer zelf gebouwd met de stenen die hij bij het ploegen van zijn akker telkens terzijde op een hoop gooit*, terwijl panden die in opdracht door een particulier, de overheid of de spoorwegen werden gebouwd vrijwel altijd met stenen uit een steengroeve werden opgetrokken.

    Dit is ook mijn bevinding, of – zoals in deze streek – tijdens de laagwaterstand van de rivier, dus na de smeltperiode, met paard en wagen uit de oeverbanken zijn gehaald, rond geslepen graniet, gneis en kalksteen. Afhankelijk uit welke laag het afkomstig was. Maar dat de statige gebouwen met bekapte stenen zijn gebouwd.
    Ook vóór 1840. Het had dus ook met geld te maken en tijd. Het bekappen van stenen kost veel tijd, in bergstreken kan je i.v.m. het seizoen slechts een korte tijd bouwen en gebruik je meer materiaal wat direct voorhanden is.

    #201305
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @bram-le-renovateur.
    Dat zie ik ook hier, aan de oostelijke rand van de Bourgogne*: gebouwen van de SNCF zijn van veel regelmatigere stenen gebouwd dan de omliggende boerenhuizen. Ja, als je de platte stenen zo als hier op afb.32 uit de grond kan halen …
    * preciezer: op de drie-departementen-hoek 21/52/70

    … vullen van heel diepe voegen met de Pointmaster …
    Dat ging meestal in twee of drie arbeidsgangen.
    1.) Inspuiten, met de voegspijker dieper indrukken, ietsje laten drogen,
    2.) nog eens inspuiten
    3.) en desnoods de derde keer.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?