't Franse probleem in 'n notedop

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #195586
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook zojuist op Ned II Parijs, een lang jaar gezien ? Zo niet, kijken, via ‘uitzending gemist’ of zo.

    Ik raakte opnieuw ontroerd, maar dat wil ik ’t niet over hebben. De documentaire-
    makers gingen aan de hand van de voormalige burgemeester Delanoë de straat op, en dat leverde boeiende beelden en inzichten op.
    Die caviste, bij voorbeeld, die heeft ’t volgens mij goed begrepen. En Delanoë mijdt de discussie met ’n bewoonster die al dertig jaar in ’n steeds lastiger wijk woont.

    ’t Franse probleem in ’n notedop : de hete aardappel geven we dóór en we mijden de discussie.

    Peter.

    #195591
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook gekeken. De caviste meed overigens ook de discussie met zijn buren, omdat hij geen zin had om racistische en reactionaire taal aan te horen.

    Ook leuk om te kijken vanaf 20 maart: Op zoek naar Frankrijk

    “Leven als God in Frankrijk? De Fransen kampen met werkloosheid, aanslagen en een grote politieke verdeeldheid. De Nederlandse Parijzenaar Wilfred de Bruijn ontrafelt met scherpe blik en humor de ziel van Frankrijk en ontdekt achter de clichés een intrigerend land vol tegenstellingen.” Ik ben benieuwd.

    #195588
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor de tips, ik ga kijken.

    #195589
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De caviste meed overigens ook de discussie met zijn buren, omdat hij geen zin had om racistische en reactionaire taal aan te horen.

    Ja, Marietta, maar die komma in je reactie lijkt redengevend doch dat was niet wat de caviste bedoelde, naar mijn bescheiden mening.
    Hij mijdt politieke discussies in de bar, want daar vallen dan racistische of anderszins vervelende opmerkingen en daarvan houdt hij niet. Maar de discussie in ’t algemeen gaat hij niet uit de weg, zelfs niet ‘op camera’ zoals blijkt.
    Delanoë daarentegen laat de dame die hem aanspreekt op ’t achteruitgaan van haar wijk hooghartig in de kou staan, terwijl hij weet dat de camera loopt, en bovendien : hij is ’n professional in ’t omgaan met de media. Hoezo hooghartig ?

    Dit bedoelde ik met dat f****** F probleem in ’n notedop.

    Peter (die ook wel weet dat je tegenwoordig notendop en NPO 2 moet typen, maar ik ben altijd tegen van bovenaf opgelegde idioterie geweest).

    #195590
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja daar heb je natuurlijk gelijk in Peter, het was laf en ook hooghartig van Delanoë om niet met de dame in kwestie in discussie te willen gaan. Het maken van onderscheid tussen racisme en het benoemen van sociale problemen in bepaalde wijken waar veel migranten wonen is natuurlijk altijd een heikele zaak en Delanoë wilde daar duidelijk voor de camera zijn handen niet aan branden.

    #195587
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het ‘wegkijken’ merkt ik ook nu ik hier in de Var een huurhuis heb betrokken. Ik woon aan de rand van een grotere plaats, in een redelijk doorsnee wijk langs een doorgaande weg. Ik heb kennisgemaakt met mijn buren en met één buurman (een paar wederzijdse bezoekjes en ontmoetingen in het café verder), en na enkele glazen, kwam ik wat diepgaander in gesprek. Hij kwam oorspronkelijk uit Nord, woont inmiddels 15 jaar hier in de Var. Zijn vrouw is hier een paar jaar geleden overleden, hij mist zijn familie in Nord. Dus ik vroeg hem waarom hij dan niet terug ging. Het antwoord was vaag, in de zin van: het is hier prettig. Na de obligate uitwisseling over het mooie weer in het zuiden, kon hij eigenlijk niets vertellen over waarom het hier zo prettig was. Ik probeerde hem min of meer te helpen om (als buitenlander) de voor- en nadelen van de Var en Nord op een rijtje te zetten. Maar het gesprek eindige in alleen maar voordelen over beide regio’s. Over nadelen kon niet gesproken worden. Ik besef dat ik heel voorzichtig moet zijn om kritiek op Frankrijk te geven, als pas gearriveerde buitenlander, dat heb ik ook niet gedaan. Maar ook deze Fransman kon geen enkel kritiekpunt over zijn lippen krijgen. De werkeloosheid was alleen maar een verhaaltje van journalisten. De vluchtingen/magrabains was een niet bestaand probleem, etc. Ik keek nadrukkelijk een stel zwaar besluierde dames met boodschappentassen na, die langsliepen op weg naar de probleemwijk (achterstanden, vele moslims, werkeloosheid, baldadige jongeren) iets verder langs de weg. Maar niets van dat alles kon benoemd worden als een probleem. Wegkijken lijkt inderdaad de houding van de Fransen te zijn. In elk geval van mijn buren.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?