Rob van der Meulen

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 121 tot 150 (van in totaal 821)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Uw hulp gevraagd. #211926

    Cees, het hangt soms toch af van iemand met “een idee” of een streek of dorp op de toeristische kaart wordt gezet. Wie had twintig jaar geleden kunnen bedenken dat Guédelon één van de top attracties in Bourgondië zou worden? Voor een deel gaat dat ook op voor de opgravingen en het partiële herstel van wat ooit één van de grootste fortificaties was in heel Frankrijk, bij Noyers. Nu had dat dorp al enige bekendheid, dat wel. Het herstel van dat fort begon heel bescheiden, niemand zag er er wat in. Maar naarmate de tijd voortschreed en er toch wat aantrekkelijks op gang begon te komen verdween ook bij de regionale overheid de koud water vrees – ambtelijke instanties zijn per definitie risico mijdend – en kwam er langs diverse budgettaire wegen meer steun. En een opleidingsplek voor jonge aspirant steenhouwers uit alle hoeken van de wereld. Zij doen werkervaring op en er komt tegelijk iets bruikbaars uit hun handen. Jouw “Batavia” ervaringen zullen daar wel enige gelijkenis mee vertonen.

    Zo zijn er in Frankrijk veel meer potentiële voorbeeld projecten te verzinnen. Misschien dat langs die invalshoek nog eens gebrainstormd zou kunnen worden, valt er iets van te leren voor jouw regio.

    In reactie op: Uw hulp gevraagd. #211924

    Inhakend op de opmerking van Cees: ….je weet zeker dat het eten goed is. Ik kan dat alleen maar bevestigen, niet omdat ik zelf een keukenprins ben overigens. Wanneer we in Frankrijk één keer per week naar een restaurant gaan is dat getal waarschijnlijk al aan de hoge kant. Hoewel een tiendaags tripje naar Parijs dit voorjaar het jaargemiddelde natuurlijk wel omhoog jaagt. Maar ik ben bang dat de uitkomst van deze mini-enquête niet veel meer zal opleveren dan wat in de vraagstelling al besloten lag: de eigenaren / bewoners van een tweede huis gaan niet vaak uit eten.

    In reactie op: Klussen in de meterkast #211921

    Ruud, welkom op dit forum. Toen ik hier meer dan tien jaar geleden een paar vragen over de elektrische installatie beantwoordde was er nog weinig gebundelde nederlandstalige informatie beschikbaar over de Franse elektrische installatie. Nu volstaat het doorklikken naar bijvoorbeeld deze uitleg over de groepenkast om de hoofdzaken op het netvlies te krijgen. Nog meer bouwkundige informatie ook op deze website.

    Losse trekdraden zijn niet gebruikelijk.

    Een uitleg over de toepassing van “rubans chauffants” staat hier keurig geïllustreerd. Het gaat dus om vorstbeveiliging van bijvoorbeeld waterleidingen, verwarmingslint.

    In reactie op: Uw hulp gevraagd. #211909

    Cees, even een snelle reactie. Over het algemeen is de strekking van dit soort discussies net omgekeerd: tweede huizenbezitters, in ieder geval de buitenlanders, zorgen er voor dat huizen niet in verval raken en voor werkgelegenheid bij de vaklui die zich bezighouden met renoveren. Een aantal jaren geleden hadden wij hier iemand over de vloer – beter gezegd op het dak – om wat op orde op zaken te brengen in de vaak net wat verschillende dakpannen die in de loop van vele jaren hun weg naar boven hadden weten te vinden. Zonder de opdrachten van de buitenlanders zou hij het niet redden zei hij, die zorgen er voor dat heel wat bedrijfjes hun hoofd nog net boven water kunnen houden. Over de bricomarchés en supermarkten, slagers, bakkers etc. hebben we het dan nog niet.

    Kortom: wanneer je het bezoek aan toeristische attracties of restaurants als indicator zou gaan gebruiken om te onderbouwen dat je meer aan passerende toeristen hebt dan aan (semi)permanente bewoners van tweede huizen, wat meet je dan eigenlijk? Het lijkt mij geen valide indicator om het economische totaalbeeld van tweede huizen bezit in kaart te brengen.

    Een klein verschil: zelfs een tweede huis heeft een keuken en een ijskast. Hetgeen meestal ontbreekt in de doorsnee hotelkamer of tent. Dus de opgewekte kreet: “let’s go out for dinner tonight, dear” klinkt in tweede huizen wat minder vaak.

    In reactie op: LINKY schakelt de stroomtoevoer te snel uit #211725

    Met enige regelmaat wordt er in de landelijke en regionale pers bericht over de schermutselingen tussen bedrijven die zijn ingehuurd door ENEDIS om de slimme meter LINKY te plaatsen en klanten die niet thuis zijn of om principiële redenen weigeren. Of gemeentes die collectief “nee” zeggen. In het Journal du Centre van hedenochtend wederom een verhaal hoe dat in de praktijk toegaat.

    In het zojuist verschenen oktober nummer van “60 millions de consommateurs” een special met als titel: “La vérité sur Linky”. Op de website van de andere grote consumentenorganisatie in Frankrijk “Que Choisir” die vanaf 2010 de introductie van LINKY kritisch heeft gevolgd staan allerlei aspecten keurig gebundeld. QueChoisir poogde tot uiteindelijk het hoogste rechtsprekende niveau de algemene invoering van LINKY te verhinderen maar de Conseil d’État oordeelde in maart 2013 dat er juridisch niets mis is met deze voornemens van ERDF/ENEDIS. Hetgeen het er niet makkelijker op maakt voor de tegenstanders van LINKY.

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #211539

    @ Jako: ik heb een paar maanden geleden de eerste on-line betaling met Paypal gedaan en voor het Bouygues abonnement m’n Franse IBAN nummer opgegeven (was verplicht).

    Verder: het inleveren van onze Orange Livebox verliep gesmeerd. Christian kreeg een paar jaar geleden nog het verzoek van hogerhand om zijn modem bij Orange Boutique x in plaats y in te leveren. Daar aangekomen bleek die shop al meer dan drie maanden gesloten te zijn…..De Engelse helpdesk gebeld – ik had nog nergens een bevestiging van mijn opzegging zien binnenkomen, niet in de mail en niet in de brievenbus – en die vertelde dat het nu bij iedere Orange Boutique kon, telefoonnummer zou al genoeg zijn. En dat bleek het geval. Nu alleen nog wennen aan de switch van “always on” naar “always off”, tenzij … Zuinig zijn met m’n 20 GByte. Na 16 dagen zit ik nu op ruim 5 GByte verbruik. Smartphones vnl. uit de Nederlandse databundel.

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #211402

    @ Fransco: misschien ben je op dit moment één van de weinigen met een Livebox die levend is en heb je de weg bijna voor jezelf alleen. Of de blikseminslagen hebben ergens in een NRA (telefooncentrale) een paar sterk verouderde dslams om zeep geholpen en zijn die nu eindelijk door een nieuwere generatie afgelost. En/of is de verbinding van jullie NRA met de backbone van het internet verbeterd, bijvoorbeeld door een glasvezelaansluiting. Het blijft gissen, ben benieuwd of die adsl verbinding zo snel blijft. Een aardige beschrijving van netwerkproblemen op het Orange forum. Ondertoon: please stop blaming the cher client, providers, kijk ook eens in de spiegel en reageer wat sneller.

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #211400

    Dat onderzoek van Bouygues waar Jako naar verwijst kan ik zo snel niet terugvinden. Wel kwam ik nog iets tegen over het gemiddelde dataverbruik per mobieltje van de Free abonnees in 2017: 8,4 Gb per maand. Vermenigvuldig dat met het aantal gezinsleden, gasten, tel daarbij op het aantal laptops en tablets en het wordt duidelijk dat we het met postduiven niet meer voor elkaar zouden krijgen.

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #211397

    @ Ron: een goedkoop 4G abonnement als “reserve” kan handig zijn. Met onze re-adsl verbinding, gemiddeld 500 kbit/s en zo nu en dan terugvallend naar 100 kbit/s, was het nu en dan niet mogelijk te internetbankieren vanwege time-outs. Ook andere “moeilijke” websites bleven soms hangen, rondjes draaien. Maar zo’n relatief klein 4G abonnement als volledige vervanging voor zelfs een zeer trage re-adsl lijn is niet aan te bevelen weet ik nu uit eigen ervaring. Even een paar jaar niet opgelet om nu te constateren hoe explosief het niet altijd meteen zichtbare dagelijkse dataverkeer is toegenomen. Wannox heeft wat dat betreft de vinger beter aan de pols gehad om de hartslag van het internetverkeer te meten.

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #211392

    @ Jaap: bij mij ging een (gloeidraad) lampje branden: “The hidden persuaders”. Even opgezocht, blijkt al in 1957 te zijn gepubliceerd. Met in 1964 een boek dat aan actualiteit niets heeft ingeboet, over de opkomst van de surveillance society.

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #211389

    Er zijn nog steeds veel lokkertjes die dat model volgen: de eerste zes maanden of het eerste jaar voor een instap prijs, daarna het volle pond. In Nevers zag ik vorige week deze advertentie in de Orange etalage: 30 Go à 9,99 €/mois pendant 12 mois, puis 24,99 €/mois.

    In reactie op: Hoofdriool #211374

    Constante 30+ graden: je mag van geluk spreken dat je niet alles met de pikhouweel en spade hebt moeten graven. In de bijna betonnen kleigrond hier is er zelfs voor simpel tuinwerk bijna geen doorkomen aan. Zo te horen gaat dat wel goed komen maar met de soms lichte mate van onvoorspelbaarheid van (semi)bureaucratische goden is het nog net iets te vroeg voor een felicitatie.

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #211359

    @ Jaap: bedankt voor het meedenken. Voorlopig is dit het minste probleem. Na drie maanden droogte nu druk bezig in de tuin die er stevig onder te lijden heeft. En helaas heeft ook de buxusmot de weg hier naar toe weten te vinden, zien of bestrijdingsmiddelen helpen. Heb er een hard hoofd in. Dus een internet pauze (detox?) komt nu eigenlijk wel gelegen.

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #211350

    @ Fransco: inmiddels ben ik door die 20 Gb databundel van het Bouygues abonnement heen. Teruggeschakeld naar een downloadsnelheid van ongeveer 100 kBit. Toen de Bouygues espace client na vele minuten wachten eindelijk opende las ik daar dat ik wegens dépassement forfait 9,99 € zou mogen bijbetalen. Kennelijk in de instellingen iets over het hoofd gezien of de belofte van alleen terugschroeven ná overschrijding van de datalimiet iets te letterlijk opgevat of de kleine lettertjes niet goed gelezen.

    Wat zo’n Orange découverte abonnement betreft: zelfs wanneer die trage verbinding langzaam doorroeit in de re-adsl mode verstouw je daar toch zeer veel data mee. Langzaam, maar met de rust dat je niet ergens tegen een datalimiet oploopt. Is ook wat waard. En de verbonden smartphones kunnen rustig ’s nachts zo’n lijn monopoliseren voor alle updates, data-synchronisatie, back-ups, nieuwtjes ophalen en noem nog maar wat op. Wanneer de nood aan de man komt, of wanneer je voor die langzame internetroeiboot toch even een buitenboordmotor nodig hebt, dan is zo’n snel low-cost 4G abonnement uiterst nuttig. Het scenario van Jako: een reddingsboot functie.

    Orange winkels: na mijn eerste ervaringen daar vond ik de behandeling door de douane op vliegvelden van het (voormalige) Oostblok daarmee vergeleken een voorbeeld van vriendelijkheid.

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #211296

    Een tussentijdse opmerking: niet alleen tv kijken snoept je data volume op, de mobiele telefoons, onverschillig of het iPhones zijn of Androids, verstoken met al hun data heen en weer zendende apps en de bijna dagelijkse updates grote hoeveelheden megabytes. Vijf jaar geleden kon ik met m’n Nokia E75 niet gemakkelijk het internet op. Dus de 3 en later 5 Gbyte van het Bouygues abonnement was toen voldoende voor gematigd internetten door twee personen met een paar Windows machines en een iPad. Dat gaat nu niet meer lukken: je moet die smartphones werkelijk bijna helemaal droogleggen, zoveel mogelijk apps sluiten en achtergrondtaken beperken, om te voorkomen dat via je WiFi het 20 Gbyte Bouygues abonnement halverwege de maand al is opgesoupeerd. Die 30 Gbyte per maand waar Jako het over had komt al meer in de richting van een vervanging van een vaste lijn, 40 of 50 Gbyte zou nog beter zijn. Wat minder achter het scherm helpt uiteraard ook, geen slecht idee. Alleen de uitvoering nog….

    In reactie op: Vaste telefoonlijn opzeggen? Internet behouden? #211295

    Orange was al begonnen om het eerder aangekondigde einde van de klassieke telefoon verbinding stapsgewijs ten uitvoer te gaan brengen. Dit is daar klaarblijkelijk onderdeel van. Voor een behoorlijke verstaanbaarheid voor voice over IP heb je wel een redelijk snelle adsl verbinding nodig. Of alle re-adsl aansluitingen het gaan trekken is voor mij nog even de vraag. Er zullen mensen buiten de boot gaan vallen: te ver weg voor een adsl verbinding, geen glasvezel en wanneer het tegenzit ook geen mobiel bereik. De huidige cijfers van de Franse mobiele providers doen stoer over het percentage van de Franse bevolking dat bediend wordt bijvoorbeeld 75 %. Het geografische dekkingsgebied is behoorlijk wat kleiner, vaak in de buurt van de 25 %.

    In reactie op: kosten aanleg water en electriciteit op 1 km afstand #211293

    @ Jean de la Cour: toevallig kwam ik in deze discussie de volgende tekst tegen: ” Nous avons le même souci que vous nous habitons dans un petit village et depuis la construction d’une maison à proximité de la notre nous avons eu cet hiver de grosses chutes de tension nous en avons parlé au maire de la commune mais rien a changé depuis. Il vient d’autoriser un permis de construire pour une maison et je l’ai contesté en disant qu’on avait pas assez de tension. Il vient d’autoriser un permis de construire pour une maison et je l’ai contesté en disant qu’on avait pas assez de tension. L’ERDF m’a signalé qu’il fallait un renforcement et qu’elle avait envoyé une fiche travaux pour un montant de 75 000 € à notre maire.”

    Dat zijn bedragen die er niet om liegen.

    In reactie op: Welke pomp???? #211261

    Er is de opvoerhoogte waarvoor je een bepaalde capaciteit nodig hebt en dan die 75 meter tuinslang. Hoe kleiner de diameter van die slang, des te minder water krijg je er aan het eind uit door de “weerstand” van die leiding. Bovendien moet die pomp naarmate de lengte van dat horizontale stuk slang toeneemt een groter gewicht aan water vooruit duwen. Allemaal verliezen, steeds minder liters water die er effectief beschikbaar zijn. Deze tabel illustreert dat.

    In reactie op: kleur bedrading #211246

    Rood, bruin, zwart voor de phase mag allemaal. Want: ” La norme impose un code couleur. Le conducteur de protection, ou de terre, doit être repéré par la double coloration vert et jaune. Le conducteur de neutre est toujours bleu clair. La couleur des autres conducteurs est libre. Par convention, on utilise le rouge , le noir ou le marron pour le conducteur de phase. Les autres couleurs sont surtout utilisées pour le repérage des circuits d’éclairage.”

    Tapen mag, maar verboden voor aarde bedrading. En ook blauw moest maar blauw blijven.

    Nog iets over de grijze kleur. Er zijn veel Europese normen. In deze context gaat het om CENELEC harmonisatiedocumenten. Alweer meer dan zeventien jaar geleden is de eerdere “HD 308” uit 1976 herzien. Voor kabels zie deze Franse website. Waar komt het op neer?

    fasegeleider in enkelfase: bruin

    fasegeleiders in driefase: bruin, zwart en grijs

    nulleiding: blauw

    PE-,PU en PEN leiding (aarde): geel/groen

    Nederland had aanvankelijk wat bezwaren tegen het gebruik van grijs, omdat die kleur tot het eind van de jaren ’60 werd gebruikt als “aarde” leiding. Groen wat toen fase, rood de nulleiding! Kijk maar eens rond in buitenwijken rond de grote steden die in die tijd uit de grond werden gestampt.

    Omdat er in alle EU landen door de decennia heen door de nationale autoriteiten allerlei verschillende kleurcodes tot norm waren verheven mag het een wonder heten dat die laatste herziening op Europees niveau er in 2001 uiteindelijk toch is gekomen.

    Bestaande Franse bedrading: de neiging om losse eindjes draad voor alles en nog wat te gebruiken is de Franse elektricien niet vreemd. Ga er bij een bestaande elektrische installatie dus nooit vanuit dat de kleur iets zegt of ergens wel of geen spanning op staat: meten, meten en hoofdschakelaar uit. En soms gaat het bij de hoofdschakelaar al mis: dan blijkt de prik op blauw te staan en de rode is de nul…. Verkeerd aangesloten of het gevolg van een noodreparatie door de ERDF na een storm. Zitten er unipolaire zekeringhouders in zo’n groepenkast dan denk je dat door de zekering te verwijderen of de zekeringhouder naar beneden te klappen je het circuit spanningsloos hebt gemaakt. Niets is minder waar in dat geval.

    In reactie op: Taxe foncieres met meer dan 100% omhoog #211243

    Interessant is nu wat de berekeningsgrondslag vóór en ná de plaatsing van de Veluxramen aan cijfers opvoert. In de tussentijd met de rolmaat of laser afstandsmeter zelf de afmetingen nauwkeurig in kaart brengen. Dan weet je tenminste waarover je het precies heb. Tekening maken van de indeling van het huis kan ook geen kwaad. Je hoeft daar geen gecertificeerd persoon voor te zijn, we streven immers geen precisie na in de orde van grootte van vierkante centimeters. Dat maakt het vergelijken van berekeningen en de onderliggende aannames en praten met het bevoegd gezag wat makkelijker.

    In reactie op: Taxe foncieres met meer dan 100% omhoog #211240

    Het zou me niet verbazen wanneer wat voorheen een gesloten grenier of grange was na de plaatsing van Velux ramen de “surface habitable” omhoog laat gaan in de fiscale berekeningen. Ook al is die ruimte verder niet verbouwd of in gebruik als een wat kale logeerkamer. Leesvoer ter voorbereiding van het gesprek met Marianne: berekeningen en de bouwvergunning.

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #211198

    @ Wubbe: als voorbeeld van het prijsniveau zou dat knutselen worden tegen een uurloon van 10 cent of minder…..Maar het gaat natuurlijk ook om de sport. Bovendien: met de huidige opstelling boven op de eerste etage krijg ik 5 streepjes antennesignaal binnen, het maximum van de schaal in de set-up van deze router. Beneden: drie bij een raam en iets verder weg op de plek waar nu m’n Livebox staat slechts twee streepjes.

    Voor aspirant kopers iets om op te letten: de geadverteerde antenne heeft als frequentie bereik: 1710~2170MHz. De 800 Mhz band die op het Franse platteland veel gebruikt wordt krijg je daar niet mee binnen, ook niet de 700 Mhz band waar een deel van de toekomstige uitbouw van het Free netwerk het van moet hebben.

    Satelliet: voor een maison secondaire wat aan de dure kant en tv kijken is niet echt mijn hobby. Genoeg andere dingen te doen, het houdt niet op met het lijstje van zichzelf automatisch aanvullende onderhoudsklussen.

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #211194

    @ Jako, wat die buitenantenne betreft, voorlopig niet. Tussen acht en half negen vanmorgen – spitsuur op internet – wat gaan meten. Zelfs met een ethernet kabel verbonden haalde de Orange Livebox maximaal 110 kbps (13,8 KByte) download en 42 kbps (5,2 KByte) upload. Een ouderwets analoog modem met een turbo knop dus…….

    De Huawei router haalde hier beneden via WiFi (bij het raam) 6966 kbps download en 547 kbps upload. Een verdieping hoger waar ergens achter een raam een “golden spot” is voor wat betreft het binnenkomende antennesignaal twee maal zo snel: 12326 kbps download en 1270 kbps upload. Gemeten met speedtest.nl. De Ziggo speedtest liet een zeer vlakke overdrachtskarakteristiek zien, geen brokkelige grafiek met pieken en dalen. Download gemiddeld 20 Mbps en 7,6 Mbps upload.

    Mijn verzameling aluminium buis en metalen kleerhangers voor de zelfbouw van een Yagi antenne laat ik maar liggen. Kan altijd nog een keer. En wat wederom blijkt is dat Orange iedere koperen cent die ze nog kunnen verdienen met het uitmelken van hun oudere koperen draad monopolie niet laten liggen. De verzonden interbitjes worden duur betaald door de consument op het platteland.

    Wat wel inhakt op je data volume dat beperkt is tot 20 Gb per maand: tv kijken. Om eindelijk eens de BBC hier op tv te krijgen via de Ziggo applicatie wat hen en weer gezapt. En het Nederlandse journaal gezien. Je bent zo 500 Mb verder op de teller.

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #211187

    De Huawei router B 315s-22 op het 4G netwerk van Bouygues, een eerste indruk. Na het activeren van de sim eerst eens gekeken hoe mijn “oude” MiFi E5372 het zou doen. Beter dan ik had verwacht eigenlijk: gisteravond downloadsnelheden van gemiddeld 16.000 kbps met een uitschieter naar 26.ooo kbps. Vermoedelijk voorzien van een betere antenne dan in de doorsnee smartphone. Wel op de gunstigste plek in huis, boven achter het raam van een slaapkamer. Zojuist de Huawei router aan de tand gevoeld, beneden opgesteld waar de ontvangstcondities niet overhouden. Downloadsnelheden varierend tussen de 5500 kbps en 15.500 kbps, upload rond de 1350 kbps. Ter vergelijking de re-adsl snelheden met de Livebox van Orange: down 454 kbps en up 377 kbps. Zondagochtend vroeg wanneer iedereen nog rustig aan doet en het netwerk wat constanter in snelheid is nog wat meer testen. Maar 10 à 30 maal zo snel op 4G is al een wereld van verschil. Zoals Jako al had gezegd: aanrader.

    In reactie op: Fiscus en pelletkachel of zonnepanelen #211185

    De EDF heeft de diverse subsidievormen op een rijtje gezet, ook voor de poêle à granulés. Geldt alleen voor de résidence principale via een crédit d’impôt.

    Meer over zonnepanelen hier en de mededeling van de Franse fiscus dat sinds 1 januari 2014 de staat hier geen helpende hand meer toereikt.

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #211166

    @ Wubbe: met die Franse sim van Bouygues mag ik maximaal 2 Gb verbruiken in andere EU landen. Met sims van buitenlandse providers loop je bij langer verblijf in Frankrijk uiteindelijk tegen soortgelijke beperkingen op. Dus een Engelse of Duitse sim helpt niet om veel te kunnen downloaden. Die 5 euro prijzen waar we het hier over hebben zijn speciale aanbiedingen, mijn Bouygues sim staat te boek als behorend tot een série limitée. Helemaal vergelijken met de elders in Europa gangbare prijzen kun je ze niet, je zou ze moeten vergelijken met de reguliere aanbiedingen van de Franse providers. Maar je hebt gelijk: in Nederland wordt met enig ongeloof op dit soort Franse aanbiedingen gereageerd. In Frankrijk meer concurrentie tussen de providers dan hier? Dat kan niet waar zijn. Of wordt het tijd voor onderzoek naar onderlinge prijsafspraken?

    Wat de goedkope aanbieders betreft die meeliften op de netwerk infrastructuur van “echte” providers, de kruik gaat net zo lang te water tot hij breekt. In Duitsland krijgen 1&1 en Freenet het moeilijk, zie dit bericht in de Duitse pers.

    Openen van een Franse bankrekening: op dit forum met enige regelmaat aan de orde geweest. Het internet bankieren met de nieuwe ster aan het firmanent “N26” is voor velen een verademing.

    In reactie op: espagnolet-sluiting ramen repareerbaar? #211100

    Zen and the Art of Crémone Maintenance. Het lijstje met punten om jaarlijks eens even na te lopen wordt steeds langer…. Wanneer iets een beetje stroever gaat of problemen begint te vertonen moet je eigenlijk meteen aan de slag, want uitstellen is weliswaar de makkelijkste oplossing, maar meestal krijg je daar later spijt van.

    Wat ik me nog afvraag: regelmatig inspuiten met wat WD 40 of soortgenoten helpt natuurlijk. Maar zou wat lagervet niet handiger zijn? Ik heb een keer een (te) grote pot lithiumvet (autobranche) gekocht, breed temperatuurbereik, hecht zeer goed op metaal, vrijwel ongevoelig voor vocht, die ik te pas en te onpas gebruik anders raakt het nooit op. Dan ben je met zo’n metalen “glijlagerbus” voor de komende tien jaar in één klaar.

    In reactie op: espagnolet-sluiting ramen repareerbaar? #211097

    Voila??

    In reactie op: espagnolet-sluiting ramen repareerbaar? #211095

    @ Herman: je bent slechts een paar centimeter van de finish verwijderd. De manier waarop Picr je het resultaat aanreikt is in een format dat met img begint en met img eindigt. Wanneer je die volledige img aanduiding in de tekst zelf inplakt krijg je al het gewenste plaatje te zien. Je kunt overigens ook nog kiezen voor verschillende afmetingen, van normaal tot high definition (1000 pixels of zelfs meer). Ook pdf files kun je via picr opslaan.

    Wanneer je de img aanduidingen die tussen square brackets staan weglaat blijft de url over die je nodig hebt om via de img tab iets in te voegen. Wel de http aanduiding die dan automatisch in het menu al staat vermeld verwijderen, anders krijg je een dubbele http vermelding bij het inplakken en dat werkt niet. Wanneer je met copy/paste alleen de url aanduiding uit het picr resultaat overneemt is het handig om even te checken of die echt wel werkt, soms pak je met zo’n copy/paste actie een letter te veel of te weinig mee.

    In beide gevallen levert dat dan het gewenste beeld op:

    La Nièvre

    In reactie op: espagnolet-sluiting ramen repareerbaar? #211050

    En wanneer er een sluitplaatje is, hou er dan rekening mee dat zeker oudere huizen altijd iets werken. Ramen en deuren hangen na verloop van tijd niet meer exact zoals ooit de bedoeling van de timmerman was. Een sluitstang komt niet precies meer voor het gat waar hij in moet vallen. Het handigste is dan om zo’n sluitplaat wat ruimer te maken, met een goede vijl is dat binnen tien minuten gebeurd. Verplaatsen van zo’n sluitplaatje (of sluitkom bij deuren) is meestal lastiger: krijg je de schroeven of spijkers er netjes uit en lukt het wel om vlak naast de oude gaten er weer een schroef in te krijgen die goed vast zit. Maar dat weet Silex ook, dus ik heb er alle vertrouwen in.

30 berichten aan het bekijken - 121 tot 150 (van in totaal 821)

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?