Dit onderwerp bevat 38 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #210864
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik krijg nu te horen dat de lokale SPANC dusdanig onderbezet is dat men alleen maar een eindcontrole doet en dus geen 3 controles. Bij degene die dat melde ligt er al een verzoek tot controle vanaf februari en deze is nog steeds niet uitgevoerd.
    De mairie is daar blijkbaar ook van op de hoogte, nu is de vraag hoe men daarmee omgaat….

    #210865

    Dat verklaart al veel. M’n gezond verstand plus een portie gezond democratisch wantrouwen in het functioneren van grote organisaties inclusief de overheid zegt me dat het nog steeds verstandig is een zo compleet mogelijk plan in te dienen. Met daarin – een vorm van anti-dateren – een opmerking over de datum waarop de eerste gesprekken ten stadhuize al zijn begonnen. En dan veel foto’s maken tijdens de werkzaamheden en alle factures van de essentiële onderdelen bundelen. Je weet maar nooit, gezeur over het NF keur(merk). Gezien de foto’s die ik op een facebook link zag van muren die gebikt worden zit dat al in de planning.

    Gravertje: krijgt ie eens wat anders voor z’n kiezen dan saai zand, veen of klei. Pittige kost die grond in de Morvan met veel stenen. Na afloop naar de tandarts? Ik sprak onlangs iemand die een tweedehands mini-digger, ik dacht een Kubota, had gekocht. Uit Nederland gehaald, want de Franse occasions hebben tropenjaren achter de rug.

    Succes met de klus.

    #210866
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Documenteren tot op de details is uiteraard de bedoeling. Een foto is een stuk minder moeite dan wederom open moeten graven.
    Het is de bedoeling de totale installatie bij een locale leverancier te kopen, dat kan ook nog wel eens helpen.

    Klei is idd een soort moedermelk in vergelijking met de gekeide biefstuk uit de Morvan. Ik zoek daarom een gravertje van rond de de 3 ton om mee te nemen, veel lichter lijkt me niet verstandig.

    #210977
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Na veel vruchteloos bellen stelde uiteindelijk iemand voor om maar eens gewoon ad hoc langs te gaan en dat hielp. Nu zowaar over 2 weken een kijkafspraak voor de fosse. Heel benieuwd wat daaruit gaat komen…

    #211373
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De Fosse hebben we vorige week geplaatst, de klus viel eigenlijk alles mee op de constante 30+ graden na. Alles bij elkaar heeft het ca. 2,5-3 dagen gekost met 2 man.
    De SPANC had geen tijd om te komen kijken en neemt genoegen met een fotoreportage ter controle. Nu hopen dat het gewoon zondermeer akkoord is en we de boel komende vakantie in gebruik kunnen nemen…

    #211374

    Constante 30+ graden: je mag van geluk spreken dat je niet alles met de pikhouweel en spade hebt moeten graven. In de bijna betonnen kleigrond hier is er zelfs voor simpel tuinwerk bijna geen doorkomen aan. Zo te horen gaat dat wel goed komen maar met de soms lichte mate van onvoorspelbaarheid van (semi)bureaucratische goden is het nog net iets te vroeg voor een felicitatie.

    #211375
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een gravertje van 4 ton was hard nodig, wr hadden geluk dat ter plekke van de fosse de harde lagen diep zaten, aleen de laatste paar meter van het vloeiveld was echt steenachtig en bijna niet door te komen.
    Hakken in een bijna 2 meter diepe put is met dergelijke temperaturen niet te doen. Het tussendoor met de hand 10cm uitgraven van de cave was al erg genoeg en dat was nog in de schaduw……

    #212042
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij ons in de Dordogne speelde de Spanc een belangrijke rol. Zij bepalen alles, zoals de grote van het vloeiveld, en dat gebaseerd op de samenstelling van de grond, bij ons ook nog ondergrondse waterstromen. Zelfs de uitloop van de dakgoten werd door de Spanc bepaald, deze mochten niet op de grond uitkomen maar in een speciale grintput uitmonden. Motivatie hiervoor was dat de hoeveelheid regenwater in combinatie met de ondergrondse waterstromen het risico met zich meebracht dat de sceptictank omhoog gedrukt zou kunnen worden. Dus vooraf overleg, tijdens de aanleg controle van het buizen systeem en de afmetingen en samenstelling van de vulling van het vloeiveld. Verliep bij ons zeer goed en dus een certificering. Dit was in 2010.

    #212043
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De Spanc is alsnog komen kijken en heeft akkoord gegeven, we zijn dus op norm. Kundige dame en best een leerzaam half uurtje met de nodige toelichting op de achtergronden ban de wijze van aanleggen.
    Het papierwerk komt wel pas op zijn vroegst half december, maar het komt dus gewoon goed en het werk viel eigenlijk erg mee…..

9 berichten aan het bekijken - 31 tot 39 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?