espagnolet-sluiting ramen repareerbaar?

Dit onderwerp bevat 29 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 11 maanden geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #211015
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In mijn Franse woning zitten ramen met een espagnolet-sluiting. Deze sluiting zit inwendig in het hout van het raam. Deze sluitingen zijn in de loop van de jaren minder gaan functioneren, met als gevolg dat de ramen moeilijk af te sluiten zijn en in één geval zelfs niet meer goed kan worden afgesloten.

    Is zo’n inwendige espagnolet-sluiting te vervangen door een nieuw exemplaar? Is dit zelf te doen of is het beter dit door een vakman te laten doen en zo ja, bij welke vakman moet ik dan aankloppen?

    N.B.: Ik heb een (niet al te beste) foto van de situatie met zo’n inwendige espanjolet- sluiting gemaakt, maar ben er niet achter hoe ik die in een bericht kan invoegen.

    #211016

    @ Herman: een foto rechtstreeks op het forum afbeelden – niet als een embedded link – gaat vrij eenvoudig met het img tabje in de menubalk boven het op te stellen bericht. Vermits je die afbeelding eerder al op een foto website hebt gezet en die specifieke url dan gebruikt. Zelf gebruik ik al jaren picr.

    Misschien eens kijken of er bij een handelaar in oude bouwmaterialen nog wat ligt? Want er zijn vele uitvoeringen in de loop der decennia op de markt gekomen, lees dit even, punt 4.

    #211021
     bosbess
    Deelnemer

    Ik heb veel oude spanjoletsluitingen in mijn huis en van tijd tot tijd werken die niet meer zoals ze moeten. Mijn zoon schroeft het handvat los. Omdat de stang binnen in het raam dan naar beneden valt, houdt hij zijn hand eronder. Vervolgens spuit ik in het gat van het handvat het smeermiddel WD-40, hij beweegt de stang op en neer zodat het smeermiddel zich kan verspreiden. Nadat hij het handvat weer heeft vastgeschroefd loopt alles weer gesmeerd, letterlijk en figuurlijk.

    #211022
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aangezien je het over inbouw hebt zijn het geen oude sluitingen.
    Oude sluitingen zitten altijd OP het raam gemonteerd, en zijn zo simpel als wat gewoon twee pennetjes op een rond schijfje.
    De nieuwere modellen voor inbouw zijn als je niet een heel vreemd model hebt, gewoon te bestellen.
    Net als keukensluitingen en deursloten zijn ze praktisch allemaal gestandariseerd.

    Om te zien welke je hebt moet je er een demonteren, het merk en model staat op de buitenkant van de « slotdoos »

    Eerst zou ik kijken of de sluiting-pennen wel goed in de gaten vallen.
    Vaak is namelijk het geval dat het raam iets trekt/vervormt (eventueel door vallende scharnieren) en dan komt de pen niet recht voor het gat.
    Controleer ook of er geen rommel in de gaten zit, wat vaak het geval is bij tuindeuren.

    Cees.

    #211033
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor de snelle reacties. De conclusie dat het geen oude sluitingen zijn is op zich al verheugend. Ik ben niet echt een doe het zelver, behalve als ik iemand die dat wel is in mijn omgeving weet. Ik heb dus eerst een crémone sluiting op een raam (als ik Christian goed begrijp is het in feite een serrures multipoints à encastrer, aangezien deze is ingebouwd) op de eerste verdieping onder handen genomen, die nog wel enigszins sloot maar moeizaam, met slechts een schroevedraaier en een bus WD-40. Deze draait nu weer prima.

    Een sluiting op de begane grond sluit echter helemaal niet meer, dus ik denk dat die vervangen moet worden. Ik heb op internet gezocht of er video’s zijn van zo’n vervanging of een duidelijke beschrijving, maar die heb ik niet gevonden. Ik zal de komende tijd moed voor verzamelen, maar waarschijnlijk wacht ik tot er een meer ervaren klusser is, die me daarbij kan bijstaan!

    #211034

    @ Herman, ooit schreef de heer Olyslager in zijn omvangrijke reeks werkplaatshandboeken voor auto’s, revisie van motoren, versnellingsbakken en kleiner spul: montage in omgekeerde volgorde van demontage. Eenvoudiger gezegd dan gedaan…..

    Overigens viel het mij ook op dat je tegenwoordig op internet tientallen pagina’s aan (verkapte) advertenties moet doorworstelen voordat je een praktisch advies tegenkomt.

    #211038
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoi Herman

    Is morgenmiddag 15:00 vroeg genoeg?

    janv

    #211039
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoi Jan,

    Zou heel fijn zijn! Ben morgenochtend eerst met de auto voor een expertise in Verdun, maar zou dan wel terug moeten zijn. Wil je wachten tot ik er ben, want ik wil natuurlijk wel wat van je leren deze keer!

    Groetjes,
    HermanL

    #211044
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb even een beetje op internet gezocht, en ja, er zijn voldoende handleidingen van de fabrikanten voor het demonteren van deze moderne ingefreesde sluitingen, bijv. deze.

    #211045
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Deze handleiding had ik inderdaad bekeken Christian. Bij mij zijn de crémones in de houten ramen ingebouwd en dat maakt het een beetje anders. Gelukkig heeft Silex mijn bericht ook gelezen en komt hij me morgen helpen.

    #211046
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ..

    #211049
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij mij zijn de crémones in de houten ramen ingebouwd en dat maakt het een beetje anders.

    Dan zijn het geen moderne maar half oude sluitingen.
    Hierbij zou de methode van Bosbess toch werken? En natuurlijk, zoals capitaine schreef, eerst nagaan of de sluitpennen goed in de gaten vallen. Gewoon eerst de sluitingen bij geopende ramen proberen; is dat OK, dan zijn het de gaten of de uitlijning tussen pennen en gaten.

    #211050

    En wanneer er een sluitplaatje is, hou er dan rekening mee dat zeker oudere huizen altijd iets werken. Ramen en deuren hangen na verloop van tijd niet meer exact zoals ooit de bedoeling van de timmerman was. Een sluitstang komt niet precies meer voor het gat waar hij in moet vallen. Het handigste is dan om zo’n sluitplaat wat ruimer te maken, met een goede vijl is dat binnen tien minuten gebeurd. Verplaatsen van zo’n sluitplaatje (of sluitkom bij deuren) is meestal lastiger: krijg je de schroeven of spijkers er netjes uit en lukt het wel om vlak naast de oude gaten er weer een schroef in te krijgen die goed vast zit. Maar dat weet Silex ook, dus ik heb er alle vertrouwen in.

    #211051
     bosbess
    Deelnemer

    Ik heb uiteraard veel minder kennis van zaken dan de heren hierboven, maar ik kan wel uit ervaring spreken. Wanneer ik mijn zoon erbij roep, doe ik dat niet simpelweg omdat het raam iets minder goed sluit. Dat doe ik alleen wanneer het vrijwel helemaal niet meer dicht kan, zoals bij Herman op de benedenverdieping. Toch bieden dan een schroevendraaier en een bus WD-40 uitkomst. Ik zou dat dus zeker eerst proberen alvorens de boel te vervangen. Maar misschien Herman, heb je dat al geprobeerd en is de spanjoletsluiting bij jou echt helemaal versleten. Als ik zie van welk materiaal ze zijn gemaakt, kan ik me dat bijna niet voorstellen, tenzij er fors geweld is gebruikt.

    Wat Rob schrijft is herkenbaar. Mijn zoon moet altijd even zoeken eer het gat in de stang weer op de juiste hoogte zit.

    In ieder geval succes gewenst, maar gelukkig krijg je hulp en twee weten meer dan één.

    #211069
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mocht iemand, anders dan Herman, een van die mooie oude opliggende crémones hebben:
    Bekijk even deze video waarin een vakkundige opknapbeurt te zien is.
    Niet alle hier getoonde stappen zijn in ieder geval nodig, vooral het professionele aflogen van de oude verf zou een leek toch zeker achterwege laten of door afbranden vervangen.
    En hier is een van de toegepaste oplossingen voor binnenwerk van de draaisluiting te zien.

    #211071
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Ik heb zojuist een aantal ramen en terrasdeuren gerenoveerd waar ook diverse typen inbouw-cremones in zaten. Bovendien waren uit een paar (tweedehands gekochte) deuren de cremones helemaal verwijderd, alleen de sleuven en gaten zaten er nog.

    Via deze website wordt een flinke collectie van de in het verleden gangbare cremones, sloten, stangen en bijbehorend deurbeslag aangeboden. Ik heb er met succes de vervangende spulletjes voor mijn oude ramen en deuren kunnen bestellen. Wellicht heeft u er iets aan.

    Salutations, Jos

    #211072
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos,
    de door jou genoemde BRICOZOR vraagt wél behoorlijke prijzen.
    Het kan ook anders.


    Ik heb crémones en onderdelen op deze puinhoop van een bedrijf dat kunststoframen plaatst gedemonteerd. Kosten: een schijntje. Een groot aantal van de gedemonteerde houten ramen was nog in behoorlijke staat, jammer dat die zo naar de puinhoop gaan.

    #211080
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb deze discussie tot aanleiding genomen de sectie hang- en sluitwerk van mijn website te revideren en aan te vullen.
    Zie vooral het punt 4 ‘Espagnolettes en crémones’.
    Veel plezier bij het lezen!

    #211093
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Met hulp van Silex is de espagnoletsluiting inmiddels gerepareerd/vervangen. Deze vorm van espagnolet werd verkocht bij de BricoMarché, maar die bleek een maatje te groot. Daarom besteld bij Bricozor (Crémone à larder). Kosten per sluiting € 7,87. Verzendkosten € 7,90. Daarom maar twee sluitingen besteld, zodat ik er een in reserve heb liggen. Het bleek overigens wel nodig om ook de beide stangetjes goed gangbaar te maken. Vermoedelijk is daardoor ook de oorspronkelijke crémone gesneuveld. Het was ook nog wel even een probleempje om de stangetjes zo in het raam te plaatsen dat bij het plaatsen van de crémone de stangetjes van de crémone in de uitsparingen in de stangetjes terecht kwamen. Maar met een beetje schuin afvijlen en wat siliconenspray is me dat uiteindelijk ook gelukt!

    #211094
     Noë
    Sleutelbeheerder

    #Rob Vandaag een account aangemaakt op de door jou genoemde picr. Daar een foto van een Crémone à Larder ge-upload. De img-code gekopieerd en in mijn laatste bericht geplakt via de img toets. Als ik op bewerken klik zie ik die hele code wel staan, maar als ik vervolgens op verzenden klik is er niets te zien. Wat doe ik verkeerd?

    #211095

    @ Herman: je bent slechts een paar centimeter van de finish verwijderd. De manier waarop Picr je het resultaat aanreikt is in een format dat met img begint en met img eindigt. Wanneer je die volledige img aanduiding in de tekst zelf inplakt krijg je al het gewenste plaatje te zien. Je kunt overigens ook nog kiezen voor verschillende afmetingen, van normaal tot high definition (1000 pixels of zelfs meer). Ook pdf files kun je via picr opslaan.

    Wanneer je de img aanduidingen die tussen square brackets staan weglaat blijft de url over die je nodig hebt om via de img tab iets in te voegen. Wel de http aanduiding die dan automatisch in het menu al staat vermeld verwijderen, anders krijg je een dubbele http vermelding bij het inplakken en dat werkt niet. Wanneer je met copy/paste alleen de url aanduiding uit het picr resultaat overneemt is het handig om even te checken of die echt wel werkt, soms pak je met zo’n copy/paste actie een letter te veel of te weinig mee.

    In beide gevallen levert dat dan het gewenste beeld op:

    La Nièvre

    #211096
     Noë
    Sleutelbeheerder

    #Rob De hele aanduiding maar in de tekst geplakt na het een aantal malen via de IMG-knop geprobeerd te hebben ‘et voila!’

    Dank!

    #211097

    Voila??

    #211098
     Noë
    Sleutelbeheerder

    #Rob Oftewel het is gelukt! Zie eerdere bijdrage 🙂

    #211099
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De onderste stang van de crémone zat vastgeroest in de metalen geleider.
    Daardoor is het mechaniek van de crémone defect geraakt.

    Eerst het raam eruit gehaald.
    Dan de crémone verwijderd.
    Met schroevendraaier van binnenuit de stang eruit getikt.
    Met naaldvijl de metalen bus in het raam schoongemaakt en de stang schoon geschuurd.

    Ingespoten met siliconenspray.

    Bij nieuwe installaties wordt een “guide de tringle en plastique” gebruikt.

    De metalen bus vervangen kan volgens mij niet zonder schade aan het raam.

    janv

    #211100

    Zen and the Art of Crémone Maintenance. Het lijstje met punten om jaarlijks eens even na te lopen wordt steeds langer…. Wanneer iets een beetje stroever gaat of problemen begint te vertonen moet je eigenlijk meteen aan de slag, want uitstellen is weliswaar de makkelijkste oplossing, maar meestal krijg je daar later spijt van.

    Wat ik me nog afvraag: regelmatig inspuiten met wat WD 40 of soortgenoten helpt natuurlijk. Maar zou wat lagervet niet handiger zijn? Ik heb een keer een (te) grote pot lithiumvet (autobranche) gekocht, breed temperatuurbereik, hecht zeer goed op metaal, vrijwel ongevoelig voor vocht, die ik te pas en te onpas gebruik anders raakt het nooit op. Dan ben je met zo’n metalen “glijlagerbus” voor de komende tien jaar in één klaar.

    #211101
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rob,
    WD40 verwijdert roest (of, algemener: corrosieproducten) maar smeert niet (of weinig). Olie of vet is nodig voor de smering.
    Wat ik van een oude schipper geleerd heb:
    Loop naar de winterpauze met de oliespuit door het hele huis en smeer alles wat beweegt: Scharnieren, sloten, grendels, schuiven van zowel deuren en ramen als ook luiken. Spuit in cilindersloten Ballistol of een vergelijkbaar middel.
    Wat ik van mijn vrouw geleerd heb:
    Loop een week later met een poetsdoek dezelfde route na en veeg het teveel aan olie weg.
    Nog een finesse:
    Ik doe tegenwoordig mijn rondje met twee oliespuiten. Een met laag viscose (licht vloeibare) olie voor alle sloten/scharnieren waar het kruipen in kleine spleten belangrijk is, een een viscosere (dikkere) voor de grove scharnieren van bijv. luiken, waar de dunne olie te makkelijk wegloopt.

    #211102
     bosbess
    Deelnemer

    Omdat ik er totaal geen verstand van heb en toch in mijn werkplaats enkele bussen WD-40 heb staan, ben ik maar eens gaan googelen. Zo kwam ik op een website met een test van 7 multisprays, waaronder Ballistol en WD-40. Het beste uit de test kwam Sonax SX 90, nummer 2: WD-40, nummer 3: Ballistol. Zie http://www.amt.nl.

    Alle aspecten zijn meegenomen. Zo smeert Ballistol bijvoorbeeld beter dan WD-40, maar minder goed dan Sonax SX 90 en is Ballistol minder schadelijk voor de gezondheid dan Sonax SX 90 en WD-40.

    #211106
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Bosbess,

    Goed dat u nog enkele bussen WD40 heeft staan. U kunt daar namelijk nog zoveel méér mee dan de spanjoletten van uw ramen smeren. Wat dacht u van het weren van duiven, het soepel maken van ritssluitingen, het beschermen van terracotta bloempotten of het verwijderen van insecten van de auto? Om maar eens een paar van de vele voorbeelden te noemen?

    Dat moet ik die produkten van Sonax, Ballistol of whatever nog zien doen… 🙂

    Salutations, Jos

    #211110
     bosbess
    Deelnemer

    Haha Jos, leuk om te lezen! Ook weet ik nu waar WD voor staat. Maar van de 43 (!) genoemde toepassingen blijven er uiteindelijk “slechts” 22 over. Ik gebruik het behalve voor de spanjoletten van m’n ramen ook voor andere dingen die stroef gaan en kraken. Zoals het slot en de scharnieren van m’n portail en de krakende autodeur van m’n dochter die bijna niet meer open ging (twee keer spuiten en hij opende weer soepel en geluidloos, duurt nu alweer een aantal jaren). Het werkt ook om terrastegels weer mooi diep van kleur te krijgen.

    Ik denk dat al die multisprays ongeveer hetzelfde werken, dus dat ook Sanox en Ballistol wel duiven zullen verjagen, stroeve ritssluitingen zullen doen lopen, insecten van auto’s verwijderen enzovoort. Wanneer ik weer zo’n multispray nodig heb, denk ik daarom dat ik eens Ballistol ga proberen, omdat dat het minst schadelijk is voor de gezondheid en (waarschijnlijk) voor het milieu. Het vreemde is dat Amazon Sonax en WD-40 zonder bezorgkosten levert, maar Ballistol niet. Maar er zijn in Alès genoeg DHZ-zaken.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?