Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Redactieteam
LidBehalve de code voor de wifi op de achterkant van je box ontvang je per email ook je inlognaam (Dinges@sfr.fr) ook je wachtwoord dat je meteen kunt vervangen. Let op: nadat de verbinding is geactiveerd, moet je dat wachtwoord voor de veiligheid opnieuw vervangen! Dus niet meteen het goede opgeven…
Redactieteam
LidTerwijl jouw bericht binnenkwam, belde dochter terug. Ze heeft me het nummer ge-smst:
0801820036. Ze had het namelijk opgeslagen in haar telefoon. Je hebt het nu niet nodig, maar voor geval van nood heb je het.Wat belangrijk is is de code de sécurité die op de achterkant van je box staat. Dat is je code voor de wifi.
Redactieteam
LidPS Dus zolang alles nog via Orange werkt, is er bij jou niets afgesloten. En kan je nieuwe lijn dus ook niet zijn geactiveerd, vermoed ik met mijn domme hoofd.
Redactieteam
LidMaar heb je dan al een sms ontvangen dat je lijn is geactiveerd? Bij mij duurde dat bijna 24 uur nadat plotseling alles was afgesloten. Free werkte dus ineens niet meer op vrijdagmiddag (terwijl ik zat te internetten) en de volgende morgen om 10 uur kreeg ik een sms dat de lijn was geactiveerd. Toen was het een fluitje van een cent. Behalve dat bij mij na een paar uur alles weer uitviel (enzovoort).
Redactieteam
LidJako, ik heb geprobeerd om dochter te bellen, want ze moet het nog uit haar hoofd weten, maar ze neemt niet op (is bij familie en neemt niet overal telefoon mee naartoe). Maar voorzover ik me herinner had zij het na enig zoeken in het forum gevonden. Maar misschien kunnen ze je het ook wel geven als je 1023 belt. Succes. Ik blijf proberen om haar te pakken te krijgen. Laat ff weten als het niet meer nodig is, want om 12 uur moet ik naar het stemlokaal om dienst te doen als bijzitter. Nee, niet als bijzit.
Redactieteam
LidSorry Rob, mijn reactie was niet al te vriendelijk. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat prijsvechters alle steun verdienen. Zij zorgen ervoor dat bijvoorbeeld Orange en KPN gedwongen worden om hun prijzen ook te verlagen. Toch weigerde ik toen mijn dochter overstapte (naar aanleiding van een bericht op Nederlanders.fr). Want al dat gedoe vind ik maar niks. Zo zijn er veel mensen. Ze zijn, net als ik, bang. Nu ik ben overgestapt is het achteraf allemaal bijzonder snel gegaan en het viel reuze mee.
Maar als ik jouw griezelverhaal tevoren had gelezen, zou ik niet eens naar die website hebben durven gaan om het aanbod te bekijken. Ik zou doodsbang zijn geweest om plotseling zonder dat ik het wist te zijn overgestapt. Daarom ergerde ik me aan je veronderstellende beschrijving van de “juridische zieleroerselen” van Orange, want een ieder is uiteraard vrij om tegen een hoog tarief bij Orange te blijven, maar voor veel mensen is de SFR-Redaanbieding geweldig, zeker wanneer je tegelijkertijd ook nog eens gedegroepeerd wordt. Zulke mensen moeten niet afgeschrikt worden door doemverhalen.
Er zijn ook mensen die graag betalen om per se bij EDF te kunnen blijven. Toen ik vorig jaar overstapte naar Lampiris, ging er maandelijks al meteen 25 euro van m’n rekening af. En Lampiris regelde alles, ik heb nergens iets van gemerkt. Dit dankzij Macron, toen hij nog minister van EZ was (loi Macron).
Toen ik dit had geschreven, belde mijn dochter op uit Nederland. Ik vertelde haar het verhaal van Jako over het zelf opzeggen van internet en het eerste wat ze zei was: “Dan is hij niet gedegroepeerd.” Volgens haar geldt hetzelfde wanneer je niet je oude telefoonnummer wenst te behouden. Alles staat op de website vermeld, zei ze.
Mijn doos zag er wel iets anders uit dan die van Jako. In mijn doos zat een soort voorgevormde eierdoos, waarin alles precies paste. Ik heb de doos (zonder eierdoos) gebruikt om het oude materiaal naar Free terug te sturen. Wanneer je de doos eenmaal hebt ontvangen gaat het heel snel. Je krijgt een sms dat de lijn is geactiveerd, vervolgens twee kabeltjes aansluiten en klaar is kees. Internetten en bellen maar. Wanneer de boel na een paar uur uitvalt, moet je de telefoonstekker even uit de muur halen en de lamelletjes in de stekker een beetje losmaken met een dun schroevendraaiertje. Dan hoef je mijn theater met France Telecom niet mee te maken. Succes. Hopelijk lezen we binnenkort het resultaat.
Redactieteam
LidIk ken geen “legio voorbeelden” van mensen die tegen hun zin werden gedwongen om van provider te veranderen. Rob kennelijk ook niet, anders had hij er Wells Fargo niet met de haren bij hoeven slepen.
Er zijn uiteraard mensen die altijd bij KPN of Orange blijven hangen, omdat ze dat een veilig idee vinden. Dat wil niet zeggen dat je allerlei spookverhalen de wereld in moet sturen. Toen het bij mij niet werkte stond binnen de kortste keren een mannetje van France Telecom voor de deur om de lijn te controleren. Ik heb hem gevraagd waarom hij France Telecom zei, want dat bestaat toch niet meer? Inderdaad, zei hij, officieel voor het grote publiek zijn wij nu Orange, maar we werken (als onderaannemer) voor FT.
Omdat Jako niet gedegroepeerd is heeft hij twee telefoons: één (FT) om normaal te bellen en één (Orange) om (gratis) te telefoneren via de internet-lijn. Wanneer SFR de telefoonlijn voor hem opzegt en de internetlijn niet, dan zal dat wel weer ergens in een of ander protocol staan.
Dochterlief (gedegroepeerd) vertoeft momenteel in Nederland, dus ik ga haar er nu niet mee lastigvallen. Maar mij (gedegroepeerd) is niets bekend van zelf opzeggen van wat dan ook.
Redactieteam
LidJako, wat die 20 euro verzendkosten betreft: ik heb het pakket opgehaald bij een Point Relais; dat is gratis. Misschien is dat voor jou te ver. Maar die 20 euro heb je in één maand terugverdiend.
Wat het zelf opzeggen van internet betreft, vermoed ik dat het komt doordat je niet bent gedegroepeerd. Ik heb mijn dochter er namelijk niet over gehoord. Gisteren heb ik samen met een vriendin (ook niet gedegroepeerd) voor haar gekeken. Zij kon onder meer kiezen voor de optie Dégroupage Gratuit. Was dat bij jou ook mogelijk?
De actie is kennelijk zeer succesvol, want na de zoveelste verlenging van de aanbieding tot 26 juni blijkt de offerte nu weer tot 3 juli te zijn verlengd.
Redactieteam
LidRob, hierboven heb ik het verhaal niet helemaal volledig verteld (om het niet te lang te maken). De technische dienst had mijn dochter al gevraagd om een mes te pakken en daarmee de lamelletjes iets uit te buigen. Waarschijnlijk dacht hij dat een vrouw geen schroevedraaiers bij de hand zou hebben… In ieder geval lukte het niet met een mes. En eerlijk gezegd vond mijn dochter het ook een krankzinnige oplossing. Bovendien was ze bang iets te beschadigen. Zelf snap ik achteraf niet dat ze voor verzending die lamelletjes niet even uitbuigen. Dat scheelt SFR vele klachten, eindeloos gezeur en dus veel geld.
Want Jako, deze service is gedurende twee maanden geheel gratis voor nieuwe klanten. Bovendien heb je als ADSL-klant toegang tot alle SFR hotspots, ook al ben je geen mobiel-klant bij SFR. Mijn dochter zal die app morgen op mijn Wiko Fever installeren. Volgens de technicien heeft SFR in het verleden veel klanten verloren en die willen ze nu weer terugwinnen. Bij mijn dochter en mij is dat dus al gelukt en mijn vriendin is ook geïnteresseerd.
Redactieteam
LidHeremetijd, eindelijk weer internet en telefoon. Zondagavond, na verzenden van laatste bericht hierboven viel alles weer uit. Gistermorgen vroeg deed alles het plotseling perfect, maar na anderhalf uur viel de boel opnieuw uit. Dochter kwam en belde met klantenservice en technische dienst. Alles was in orde. Dus vreemd. Er zou een technicien langskomen. Kon “gemiddeld vier dagen” duren. Vanmorgen vroeg stond hij onverwacht al voor de deur. Binnen vijf minuten had hij alles opgelost: iets met het muurcontact en de stekker van de telefoon, waarvan de lamelletjes iets moesten worden uitgebogen. Dat was alles. Ja, hij wilde graag koffie, aardige vent. Ik blij.
Inmiddels heb ik tijd genoeg gehad om te begrijpen wat jullie bedoelen. Van het filtertje van Jos begrijp ik uiteraard niets. Maar ik had nog een oud gmail-adres, dat ik niet meer gebruikte. Dat heb ik nieuw leven ingeblazen en in Thunderbird ingevoegd. Dat wordt m’n nieuwe emailadres, hopelijk tot ik de laatste adem uitblaas. Het gmailadres dat ik voor Nederlanders.fr gebruik blijft helemaal apart via internet.
Jako, Jos en Rob nogmaals bedankt voor het meedenken. SFR heeft kennelijk haar leven gebeterd, want de service was snel en vriendelijk en de voortgang was via een speciale app op de mobiele telefoon (van m’n dochter) ook steeds te volgen. Jako kan dus met een gerust hart overstappen naar SFR Red.
Redactieteam
LidKijkkijk, ik zit weer op m’n eigen qwerty toetsenbord te typen. Dochterlief (de ITer van de familie, of liever gezegd de koningin in het land der blinden) belde. Vervolgens belde ze de SFR helpdesk, maar die zeiden dat ze ter plekke moest zijn. Dus zou ze morgenochtend komen. Plotseling stuurde ze een SMS: er zit in het kastje een reset-gaatje, naast de stroomkabel. Probeer eens te resetten. Dus ik zonder het geringste vertrouwen met een paperclip in de weer. En zie, het wonder geschiedde. Alles doet het weer. Niet te geloven! Ik blij. Enfin, voor zolang als het duurt, want ik vertrouw het niet meer. Even afwachten of het morgenochtend nog steeds werkt.
Bedankt voor de tip Jako en Jos, maar als ik een nieuwe emailrekening open in Thunderbird voor de gmail, dan krijg ik daar al die tientallen reacties van Nederlanders.fr binnen en daar heb ik geen zin in. Als je in Thunderbird een nieuw emailadres (dus account) aanmaakt, dan bieden ze je Dinges@gandi.net aan. Kennen jullie dat?
Redactieteam
LidHeren, bedankt voor het meedenken. Maar momenteel zit ik te typen op het azerty clavier van mijn zoon. Want de SFR internetverbinding is gistermiddag uitgevallen. Kan het helaas ook niet vinden op de SFR website. Hopelijk wil dochter morgen helpen. Ze heeft al remedies gegeven, maar die werken niet bij mij.
Ik heb een gmail-account (voor NLers.fr), maar het probleem is dat je de emails die je daar ontvangt en verstuurt niet op een externe schijf kunt zetten. Ik heb me wild gezocht, maar het kan geloof ik echt niet. Alle emails en foto’s en documenten vanaf 2001 heb ik op de externe schijf staan evenals paswoorden. Maar met gmail lukt het me niet. Mijn dochter had me namelijk ook al gezegd om een algemeen adres te nemen. Want op alle sites waar ik moet inloggen moet ik steeds alles veranderen.
Ik werk met Thunderbird-mail en heb daar al een nieuwe SFR-account toegevoegd. Bosbess was niet meer beschikbaar, waarschijnlijk omdat ik ooit al bij SFR was. Ik heb dus maar gewoon genomen wat ze voorstelden.
Ik heb op dit stukje tekst ongeveer een half uur zitten zwoegen, dus voorlopig zien jullie me hier niet. Maar ik haal het wel weer in, dus advies blijft welkom. Nogmaals bedankt en hopelijk tot gauw. Bb
Redactieteam
LidNiet onverstandig. Ontving meeltje van SFR dat mijn lijn actief zou worden tussen 11 en 14 juni. Gistermiddag (9 juni) plotseling geen wifi meer. Lijn dood. SFR-materiaal aangesloten: niks, nada, nulkommanul. Kreeg ik vanmorgen (10 juni) om 10 uur sms dat lijn is geactiveerd. Alles opnieuw aangesloten en het werkt perfect! Nu het materiaal van Free inpakken en terugsturen en m’n emailadres wijzigen. Vervolgens de factuur van Free afwachten met de opzegkosten en die naar SFR sturen. ’t Is wel een gedoe, maar als gepensioneerde heb ik alle tijd, denk ik dan maar.
Redactieteam
LidBlij dat ik geen ITer ben. Ik heb een emailadres ontvangen van SFR, dat ik moet gebruiken als identifiant: Dinges@sfr.fr, dus ze hebben ook een emailservice. Je kunt zelf een ander emailadres aanmaken om voor je correspondentie te gebruiken.
Redactieteam
LidAlle prijzen kennen algemene verhogingen. AOW en pensioen gaan daar respectievelijk gering en helemaal niet in mee. Dus probeer ik het zelf te doen. M’n dochter zei: “Als het me niet meer bevalt, stap ik weer over naar een ander.” En zo is het.
Wat de simpelheid van het kastje betreft: uitermate geschikt voor de doorsnee gebruiker, zoals ik. Wat zou je er trouwens aan willen regelen? Ik niks. Als het maar gemakkelijk is aan te sluiten en als het maar werkt. Als het niet werkt, kun je met onmiddellijke ingang opzeggen. Ook mooi.
Redactieteam
LidJako, goed dat je het even hebt gecheckt, want een vriendin van me is ook geïnteresseerd. Bij mij is de lijn nog niet omgezet, gebeurt volgende week. Maar bij mijn dochter werkt SFR Red prima (woont wel in Alès). En het is inderdaad buitengewoon voordelig. Ben benieuwd of je het gaat proberen. SFR neemt ook de eventuele vertrekkosten bij je oude provider (bij Free 50 euro!) voor haar rekening. En je krijgt een splinternieuw (fraai, klein) kastje of hoe zoiets heet.
Redactieteam
LidJako, ik begrijp niet waarom je op Orange bent aangewezen wanneer je niet gedegroepeerd bent. Toen ik hier kwam wonen (8 jaar geleden) was het hier ook niet gedegroepeerd. Orange kon mij geen ADSL + telefoon leveren, SFR wel. Na een paar jaar werd ik gedegroepeerd en SFR ging vrolijk verder. Paar jaar geleden overgestapt naar Free. Nu ben ik weer terug overgestapt naar SFR Red, 10 euro per maand (voor altijd). Bij Free gebleven met Mobiel à 2 euro p.m. Totaal klaar voor 12 euro p.m. De SFR aanbieding was verlengd t/m 6 juni, maar misschien nog een keer verlengd?
Redactieteam
LidJako, ik was nog vergeten te melden dat ik ergens ooit heb gelezen dat het verschil tussen duur en goedkoop “witgoed” voornamelijk in de buitenkant zit en niet in het functioneren. Mieles zijn dus in het algemeen robuuster en zwaarder, volgens dat artikel.
Dat vind ik wel van belang voor bijvoorbeeld een wasmachine, met name wat betreft de ophanging van de trommel. Want wanneer het ding bij een iets onevenwichtige lading of een dik, zwaar badlaken door de hele ruimte wandelt en de trommel daarna enigszins uit het lood is, kan je je lol op. Dat gebeurde mij met mijn (voor mijn doen dure) LG.
De goedkope Whirlpool die ik nu heb is daarom een verademing: staat als aan de grond genageld en de trommel draait zonder schokken en lawaai rond, ook bij centrifugeren op 1400 toeren. Achteraf was ik blij dat de LG het eindelijk had begeven.
Maar inderdaad heb jij wel veel pech gehad met je apparaten. Zie ook de vaatwassers op Kieskeurig.nl waarvan diverse ook in Frankrijk te koop zijn.
Redactieteam
LidUit jarenlange ervaring kan ik het verhaal van Jos alleen maar bevestigen. Ik heb vrijwel altijd goedkope merken gekocht, Candy en Indesit in Nederland. Gingen altijd vele jaren mee. Als ze het begaven kocht ik een nieuwe. Voor mij geen ellende met dure reparaties. Ook nooit extra garantie gekocht.
Het laatste wat ik in NL kocht waren een Bosch koel-vriescombinatie en een LG-wasmachine (7 kg), beide aanbiedingen. Aanbiedingen zijn vaak wat oudere modellen, maar ik hoef niet zo nodig de nieuwste. De Bosch werkt nog steeds, de LG begaf het vorig jaar na 12 jaar trouwe dienst (maar ik was niet vaak). Vervangen door een aanbieding Whirlpool (7 kg).
In Frankrijk heb ik een nieuwe vaatwasser gekocht bij de Cora, de goedkoopste die ze hadden (merk Altus), doet het na 8 jaar nog steeds uitstekend. Verdomde het op een gegeven moment, maar zoonlief ontdekte de oorzaak: het grijze plastic filter onderin was aan de onderkant (dus onzichtbaar) verstopt door opgehoopt vet en vuil. Hij heeft me laten zien hoe ik het filter moet verwijderen en schoonmaken en dat doe ik nu dus regelmatig.
Ik kocht er ook een inductiekookplaat van Candy, die het vorig jaar na 7 jaar al begaf. Toch weer een goedkope (Brandt) gekocht bij Cdiscount. Aangesloten door mijn zoon.
Wat Que Choisir betreft: ik overweeg om mijn lidmaatschap op te zeggen. Reden: bij de tests komen de duurste merken er steevast als beste uit. Dat kan ik zelf ook wel bedenken. Als ik een nieuwe aankoop overweeg en dus de tijd heb kijk ik liever op Kieskeurig.nl, waar uitgebreide aanwijzingen staan op welke eigenschappen je moet letten en met veel gebruikersrecensies. Wanneer ik dan mijn keuze heb bepaald kijk ik waar in Frankrijk deze het goedkoopste wordt aangeboden.
Succes met de aankoop.
Redactieteam
LidFelix, je kunt niet zeggen dat langs de kust Fransen niet de aardigste zijn. Waar ook ter wereld vind je overal aardige en minder aardige mensen. Misschien dat ze in toeristische gebieden wat minder toeschietelijk zijn, omdat ze ’s zomers worden overspoeld door mensenmassa’s en toeristen zich niet altijd even respectvol gedragen. Maar in wezen word je overal geaccepteerd wanneer je niet een bedreiging vormt voor hun manier van leven.
Toen ik voor de tweede keer met de makelaar mijn huis bezocht en we naar buiten liepen, kwamen er al meteen twee vrouwen op me af, die vroegen of ik hier kwam wonen. Toen ik antwoordde: “Waarschijnlijk wel”, zeiden ze dat ik dan lid kon worden van “de club”. En dat speelde in de Cevennen, waar ze ook bepaald niet bekend staan om hun openheid naar de buitenwereld.
Nu, acht jaar later, ben ik helemaal opgenomen en zelfs lid van de gemeenteraad, al blijf ik natuurlijk altijd La Hollandaise. Alle nieuwtjes hoor ik uit de eerste hand van buurman Michel, ons wandelende dorpsblad. Ik zie en spreek hem altijd wanneer ik met hondje Pico langs zijn huis kom en zo word ik dagelijks bijgepraat over alle “wetenswaardigheden”: hartaanvallen, zelfmoorden, verkeersongevallen, overlijdens, huizen te koop en te huur, wie wat over wie of wat heeft gezegd, enzovoort.
Redactieteam
LidDat laatste Jeroen, het veranderen van bank, is door de loi Macron (2015) veel gemakkelijker geworden. Zie hier.
Redactieteam
LidMeer info op deze website.
Voor Frankrijk zie deze website.
Het verschil tussen de twee pagina’s is niet alleen de taal. De eerste (in het Engels) geldt alleen voor Duitsland. In Duitsland wonend kun je ook beleggen, een persoonlijke lening afsluiten, rood staan en sparen (met links naar de diverse onderwerpen). Verzekeren is “on the way”.
De tweede (in het Frans) meldt dat lenen, sparen en verzekeren binnenkort mogelijk worden. Dus niet: beleggen en rood staan.
Redactieteam
LidDankjewel Cees, ik vond het een bijzonder interessant verhaal. Ik heb ook een zeer goedvoorziene werkplaats, waar alles zijn vaste plaats heeft. Kleine dingen heb ik onder planken hangen in potten waarvan ik het deksel in de plank heb geschroefd, overal een etiket op. Schroeven en spijkers gerangschikt. Machines op hun plaats. Ik ben nooit iets kwijt. En mijn zoon, die altijd komt voor karweitjes die ik zelf niet (meer) kan, legt ook altijd alles keurig terug.
Maar… wanneer ik aan het klussen ben, dan gebeurt het me regelmatig dat ik van het een naar het ander loop of tussendoor iets anders doe, en als ik dan verder wil gaan met de klus ben ik altijd wel iets kwijt. Waar is die vervloekte schroevendraaier nou gebleven? Net had ik hem nog. Dat overkomt mijn zoon ook. Jou niet?
Met het levendig houden van de hersens ben ik het eens. Voorwaarde daarvoor is wel dat je gezegend bent met een gezonde en blijvende nieuwsgierigheid en belangstelling. Die mis ik bij veel van mijn leeftijdgenoten, of ze nu op het platteland of in de stad wonen. Bingo en kruiswoordraadsels is meestal het hoogst haalbare, al ken ik ook leeftijdgenoten die zowel lichamelijk als geestelijk net zo actief zijn als ik en soms zelfs veel actiever.
Ik ken een NL vrouw die twee jaar ouder is dan ik en die in haar eentje nog van alles onderneemt, wat ik alleen nog met zoon of dochter doe. Ze zwemt, maakt lange wandelingen, gaat naar films en festivals en speelt bridge (heb ik nooit gekund). Twee keer per jaar komt ze vanuit Amsterdam met de auto naar hier. Ze heeft namelijk in de buurt op een camping al 45 jaar een klein caravannetje staan. Vroeger kwam ze met haar man, maar sinds die is overleden komt ze alleen. Ik heb daar grote bewondering voor.
Redactieteam
LidBelastingen zijn bilateraal geregeld tussen twee landen. Daar bemoeit de EU zich niet mee. Sociale lasten zijn geregeld door het EU-verdrag. Volgens EU-recht is men slechts sociale premies verschuldigd in één land. En wel het land voor rekening waarvan men is verzekerd voor ziektekosten.
Strawbale schrijft dat hij (en zijn partner) in Frankrijk één (frans?) inkomen hebben. Wanneer zij op grond van dat inkomen een franse basisverzekering hebben, betalen zij dus sociale premies in Frankrijk. Ook over lijfrente-uitkeringen.
Wanneer zij niet op grond van het franse inkomen ziektekosten-verzekerd zouden zijn, bijvoorbeeld omdat zij verdragsgerechtigd zijn, dan nog moet over de lijfrente in Frankrijk CSG/CRDS worden betaald. Na het arrest De Ruyter van het EU Hof van Justitie (februari 2015), heeft de franse regering namelijk snel een reparatiewetje door het parlement gejaagd, waardoor de bestemming van deze sociale premies zodanig werd veranderd dat zij (volgens de franse regering) geen “sociale premies in de zin van het EU-recht” meer zijn.
EU-deskundigen (én sommige franse parlementsleden) bestrijden deze visie, maar zolang geen enkele burger zich waagt aan de jarenlange juridische strijd tot en met het EU Hof van Justitie blijft deze franse reparatiewet gelden. Dus ongeacht op kosten van welk land men basisverzekerd is, over kapitaalsinkomsten, waaronder lijfrente, betaalt men sinds 1 januari 2016 in Frankrijk (opnieuw) de premies CSG/CRDS.
Redactieteam
LidÓf hij voelt zich schuldig en dan betaalt hij terug, president of niet, óf hij is niet schuldig en waarom zou hij dan iets terugbetalen?
Voor mij is dit dus een bekentenis. Maar een bekentenis met chantage: als jullie je geld terug willen, moet je op mij stemmen. Hij denkt misschien hiermee van de nood een deugd te kunnen maken, maar het is zó kinderlijk doorzichtig dom dat ik me niet kan voorstellen dat een twijfelaar hierdoor over de streep wordt getrokken in het voordeel van Fillon.
Redactieteam
LidRob, ik heb toch maar nummer 3 van je allereerste link geprobeerd, vanwege de detectiescore van 100%: Security & AntiVirus Free van Tencent Technology.
Super simpel, een kind kan de was doen (en ik ook). Meteen gescand, alles ok, geen enge dingen gevonden. De russische inval blijft dus een raadsel, maar ja, ’t is voorbij en ik heb er een virusscanner aan overgehouden. Ik blij.
Redactieteam
LidHartelijk bedankt voor de reacties. Ik wijs de webmaster er (nogmaals) op dat ik niet van alle reacties een email ontvang. In dit geval heb ik alleen van Rob’s reactie een email gekregen. Pas toen zag ik ook de andere twee reacties.
Ik kom nooit op “leuke” sites en al helemaal niet met mijn smartphone (Wiko Fever). Die gebruik ik alleen voor de apps van enkele franse kranten, voor één sms per dag en zelden voor Whatsapp. CleanMaster en Nettoyage-en-un-clic gebruik ik iedere dag. Maar ik had geen virusscanner. Nu Sophos gedownload, maar die gaat er weer af, want te ingewikkeld (voor mij). Ik zie geen optie Scannen. Zal later een andere vs proberen. Als die ook zo ingewikkeld is zal ik het mijn dochter vragen. Zij weet alles van smartphones.
Tot nu toe niets meer gebeurd, dus m’n emailadres houd ik nog maar even aan. Dat heb ik al zo’n 20 jaar.
Nogmaals bedankt.
Redactieteam
LidCees, sinds de invoering van de Europese Erfrechtverordening geldt automatisch het erfrecht van het land waar je woont. Maar als Nederlander kun je ook kiezen voor het erfrecht van je land van herkomst.
Omdat je in de door jou geschetste situatie geen erfgenamen hebt met een wettelijk erfdeel kun je zowel volgens frans als volgens nederlands erfrecht per testament vrij beschikken over je nalatenschap. Dat kan je dus doen bij een franse notaris of bij een nederlandse notaris in Frankrijk.
Iemand die gespecialiseerd is in zowel NL als FR erfrecht is bijvoorbeeld Monique Rombouts van Van Gogh-notarissen.
Redactieteam
LidHarry, sorry, ik moest vanmorgen weg en pas onderweg bedacht ik dat ik was vergeten te schrijven dat de CMU-C alleen is voor mensen die niet op een andere wijze zijn verzekerd, bijvoorbeeld via werk, pensioen of uitkering. Wie teveel inkomen heeft moet een premie betalen.
Ron, bedankt voor je reactie. Je bent verzekerd bij de CPAM. Uit de 8% premie die je over je belastbare inkomen betaalt maak ik op dat ook jij onder het regime van de CMU-C valt, omdat je niet op een andere manier bent basisverzekerd en ook niet verdragsgerechtigd bent. Voor zover ik het goed heb begrepen vergoedt de CPAM dan inderdaad alle ziekenhuiskosten, behalve de extra’s.
Over die situatie gaat het hier echter niet. Het gaat erom of een basisverzekerde of een verdragsgerechtigde een mutuelle nodig heeft. Of beter gezegd, of het voor zulke mensen loont om een mutuelle te betalen. Er zijn namelijk mensen die beweren dat wanneer je als inwoner van Frankrijk geen mutuelle hebt je geen rekening ontvangt voor de 20% ziekenhuiskosten die je volgens Ameli.fr zelf moet dragen.
Mij lijkt dat stug en ik durf het in ieder geval niet te riskeren. Temeer daar in een ander forum iemand die beweerde nooit een rekening van een ziekenhuis te hebben gezien, later toegaf dat hij zich had vergist en dat hij toch enkele duizenden euro’s had moeten betalen.
Redactieteam
LidGoeiemorgen Harry, ik bewonder je speurtocht naar de waarheid, maar je bent er met leugens van teruggekomen. Dus óf je hebt bij de CPAM iemand getroffen die er de ballen verstand van had óf je hebt het volkomen verkeerd begrepen.
Sinds de invoering van de wet PUMa (01-01-2016) bestaat de CMU niet meer. Wel bestaat nog steeds de CMU-C. Dat is nu een volledige basis- plus aanvullende verzekering voor mensen die in de allerlaagste inkomensgroepen vallen. Daarvoor zijn “plafonds” vastgesteld. Als echtpaar bijvoorbeeld mocht je wereldinkomen over 2015 niet boven de 13000 euro liggen.
Daarnaast bestaat er ook nog een speciale financiële hulp voor mensen, die net boven die plafonds uitkomen. Zij ontvangen een bepaalde tegemoetkoming in de premie wanneer ze een mutuelle afsluiten.
Dit alles is te vinden op Ameli.fr. Ook is er een hoofdstuk gewijd aan “Hospitalisation“. Daarin staat duidelijk dat 80% van de ziekte- en verpleegkosten worden vergoed. Van de nazorg (bijvoorbeeld fysiotherapie) slechts 70%. Voor eigen rekening komen: 20% van de medische en verpleegkosten, overschrijdingen door specialisten van de basistarieven en het liggeld.
Verdragsgerechtigden hebben op kosten van Nederland en via de CPAM recht op de wettelijke basiszorg in Frankrijk. Voor hen gelden dus precies dezelfde bepalingen, ook die voor hospitalisation, als voor iedere Fransman met een inkomen boven de plafonds.
Daarnaast hebben verdragsgerechtigden ook recht op geplande basiszorg in Nederland (op vertoon van de nederlandse(!) Ehic-kaart). Daar komt de CPAM niet aan te pas. Verder hebben zij in alle andere EU-lidstaten recht op urgente zorg, volgens de wettelijke basiszorgbepalingen van het betreffende land (op vertoon van de NL Ehic-kaart). Ook hierin speelt de CPAM geen enkele rol, want de kosten worden door Nederland rechtstreeks aan het betreffende EU-land vergoed.
Ter lezing aanbevolen de brochure van de FANF: “Wonend in Frankrijk, zorgverzekerd via het ZIN”. Weliswaar uit 2015, maar nog steeds van toepassing.
-
AuteurBerichten