Redactieteam

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 121 tot 150 (van in totaal 963)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205763

    Je kwelt jezelf met allerlei mogelijke onheilen. Het doet me denken aan:

    De mens lijdt vaak het meest
    Door het lijden dat hij vreest
    Maar dat niet op komt dagen.
    Zo heeft hij meer te dragen
    Dan ’t lot te dragen geeft.

    Vergeet niet dat je geheel gratis een “mannetje” aan huis krijgt, wanneer je er telefonisch niet uitkomt. Dat kun je geen ontbreken van een service client noemen, ook al is het beperkt tot de eerste twee maanden. Ik heb de eerste rekening al gehad van SFR (per email): € 9,98.

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205757

    Klopt, behalve de stroomkabel zijn er twee kabels: een blauwe en een gele. De blauwe, ik dacht dat dat de adsl-kabel is, heb ik dus helemaal niet aangesloten. Dan is er de gele, die je helemaal rechts steekt (als je voor het kastje staat). Die verbindt het kastje met de telefoon en met het telefooncontact in de muur. Ik noem dat de telefoonkabel.

    Ik begrijp totaal niet waarom je niet gewoon wacht tot de sms. Kun je geen minuut zonder internet? Enfin, succes met je aanvalsplan.

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205755

    Om toch weer even het technische spoor los te laten:

    Inderdaad word ik godzijdank niet gehinderd door de geringste kennis van zaken. Totaal ongehinderd heb ik dus alles mooi in de doos laten zitten totdat ik de sms kreeg dat de lijn was geactiveerd. De adsl-kabel heb ik helemaal niet aangesloten, want die heb ik met wifi niet nodig (zei dochter). Ik kan hem er dus ook niet uittrekken. Dat zou ik trouwens toch niet doen, want ik dank de hemel op m’n blote knieën dat alles weer goed functioneert. Je zult gewoon rustig moeten afwachten tot je de activerings-sms ontvangt en dan kijken wat er gebeurt wanneer je alles hebt aangesloten. Het duurt trouwens best lang totdat de ronde cirkel rond de grote knop groen wordt en het lichtje links en de twee lichtjes rechts helderwit gaan branden. En misschien is bij jou ook alles anders doordat je totaal gedegroepeerd moet worden.

    Kennis van zaken of niet, we wachten in spanning af.

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205752

    Het is mij een raadsel waarom je de Neufbox aan zou sluiten wanneer je nog internet via Orange. Je kunt niets zeggen over rode lichtjes totdat je lijn is geactiveerd en alles is aangesloten. Natuurlijk deugt de hardware niet, want die kan nog niet functioneren. Je hoeft dus ook niet te chatten over dat rode lampje. Volgens mij word je als helpdeskmedewerker stapelgek van dat kennelijk onbedwingbare ongeduld bij sommige nieuwe klanten. Gewoon ff afwachten. Bovendien heb ik je het telefoonnummer gegeven voor het geval er na activering en aansluiting iets mis mocht zijn.

    Wanneer dat het geval is kun je toestemming vragen om in een SFR-winkel een nieuw kastje te halen. Maar voorlopig lijkt mij dat beslist niet nodig. Geduld is zulk een schone zaak en schenkt het mensdom veel vermaak.

    Ron, binnen een week na aanmelding kreeg ik bericht dat tussen 11 en 14 juni de lijn geactiveerd zou worden. Maar al op 9 juni viel ’s middags om 4 uur internet geheel weg. De volgende morgen om tien uur kreeg ik een sms dat de lijn was geactiveerd. Ik zat dus in principe een avond en een nacht zonder internet.

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205624

    Behalve de code voor de wifi op de achterkant van je box ontvang je per email ook je inlognaam (Dinges@sfr.fr) ook je wachtwoord dat je meteen kunt vervangen. Let op: nadat de verbinding is geactiveerd, moet je dat wachtwoord voor de veiligheid opnieuw vervangen! Dus niet meteen het goede opgeven…

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205623

    Terwijl jouw bericht binnenkwam, belde dochter terug. Ze heeft me het nummer ge-smst:
    0801820036. Ze had het namelijk opgeslagen in haar telefoon. Je hebt het nu niet nodig, maar voor geval van nood heb je het.

    Wat belangrijk is is de code de sécurité die op de achterkant van je box staat. Dat is je code voor de wifi.

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205621

    PS Dus zolang alles nog via Orange werkt, is er bij jou niets afgesloten. En kan je nieuwe lijn dus ook niet zijn geactiveerd, vermoed ik met mijn domme hoofd.

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205620

    Maar heb je dan al een sms ontvangen dat je lijn is geactiveerd? Bij mij duurde dat bijna 24 uur nadat plotseling alles was afgesloten. Free werkte dus ineens niet meer op vrijdagmiddag (terwijl ik zat te internetten) en de volgende morgen om 10 uur kreeg ik een sms dat de lijn was geactiveerd. Toen was het een fluitje van een cent. Behalve dat bij mij na een paar uur alles weer uitviel (enzovoort).

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205618

    Jako, ik heb geprobeerd om dochter te bellen, want ze moet het nog uit haar hoofd weten, maar ze neemt niet op (is bij familie en neemt niet overal telefoon mee naartoe). Maar voorzover ik me herinner had zij het na enig zoeken in het forum gevonden. Maar misschien kunnen ze je het ook wel geven als je 1023 belt. Succes. Ik blijf proberen om haar te pakken te krijgen. Laat ff weten als het niet meer nodig is, want om 12 uur moet ik naar het stemlokaal om dienst te doen als bijzitter. Nee, niet als bijzit.

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205606

    Sorry Rob, mijn reactie was niet al te vriendelijk. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat prijsvechters alle steun verdienen. Zij zorgen ervoor dat bijvoorbeeld Orange en KPN gedwongen worden om hun prijzen ook te verlagen. Toch weigerde ik toen mijn dochter overstapte (naar aanleiding van een bericht op Nederlanders.fr). Want al dat gedoe vind ik maar niks. Zo zijn er veel mensen. Ze zijn, net als ik, bang. Nu ik ben overgestapt is het achteraf allemaal bijzonder snel gegaan en het viel reuze mee.

    Maar als ik jouw griezelverhaal tevoren had gelezen, zou ik niet eens naar die website hebben durven gaan om het aanbod te bekijken. Ik zou doodsbang zijn geweest om plotseling zonder dat ik het wist te zijn overgestapt. Daarom ergerde ik me aan je veronderstellende beschrijving van de “juridische zieleroerselen” van Orange, want een ieder is uiteraard vrij om tegen een hoog tarief bij Orange te blijven, maar voor veel mensen is de SFR-Redaanbieding geweldig, zeker wanneer je tegelijkertijd ook nog eens gedegroepeerd wordt. Zulke mensen moeten niet afgeschrikt worden door doemverhalen.

    Er zijn ook mensen die graag betalen om per se bij EDF te kunnen blijven. Toen ik vorig jaar overstapte naar Lampiris, ging er maandelijks al meteen 25 euro van m’n rekening af. En Lampiris regelde alles, ik heb nergens iets van gemerkt. Dit dankzij Macron, toen hij nog minister van EZ was (loi Macron).

    Toen ik dit had geschreven, belde mijn dochter op uit Nederland. Ik vertelde haar het verhaal van Jako over het zelf opzeggen van internet en het eerste wat ze zei was: “Dan is hij niet gedegroepeerd.” Volgens haar geldt hetzelfde wanneer je niet je oude telefoonnummer wenst te behouden. Alles staat op de website vermeld, zei ze.

    Mijn doos zag er wel iets anders uit dan die van Jako. In mijn doos zat een soort voorgevormde eierdoos, waarin alles precies paste. Ik heb de doos (zonder eierdoos) gebruikt om het oude materiaal naar Free terug te sturen. Wanneer je de doos eenmaal hebt ontvangen gaat het heel snel. Je krijgt een sms dat de lijn is geactiveerd, vervolgens twee kabeltjes aansluiten en klaar is kees. Internetten en bellen maar. Wanneer de boel na een paar uur uitvalt, moet je de telefoonstekker even uit de muur halen en de lamelletjes in de stekker een beetje losmaken met een dun schroevendraaiertje. Dan hoef je mijn theater met France Telecom niet mee te maken. Succes. Hopelijk lezen we binnenkort het resultaat.

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205598

    Ik ken geen “legio voorbeelden” van mensen die tegen hun zin werden gedwongen om van provider te veranderen. Rob kennelijk ook niet, anders had hij er Wells Fargo niet met de haren bij hoeven slepen.

    Er zijn uiteraard mensen die altijd bij KPN of Orange blijven hangen, omdat ze dat een veilig idee vinden. Dat wil niet zeggen dat je allerlei spookverhalen de wereld in moet sturen. Toen het bij mij niet werkte stond binnen de kortste keren een mannetje van France Telecom voor de deur om de lijn te controleren. Ik heb hem gevraagd waarom hij France Telecom zei, want dat bestaat toch niet meer? Inderdaad, zei hij, officieel voor het grote publiek zijn wij nu Orange, maar we werken (als onderaannemer) voor FT.

    Omdat Jako niet gedegroepeerd is heeft hij twee telefoons: één (FT) om normaal te bellen en één (Orange) om (gratis) te telefoneren via de internet-lijn. Wanneer SFR de telefoonlijn voor hem opzegt en de internetlijn niet, dan zal dat wel weer ergens in een of ander protocol staan.

    Dochterlief (gedegroepeerd) vertoeft momenteel in Nederland, dus ik ga haar er nu niet mee lastigvallen. Maar mij (gedegroepeerd) is niets bekend van zelf opzeggen van wat dan ook.

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205596

    Jako, wat die 20 euro verzendkosten betreft: ik heb het pakket opgehaald bij een Point Relais; dat is gratis. Misschien is dat voor jou te ver. Maar die 20 euro heb je in één maand terugverdiend.

    Wat het zelf opzeggen van internet betreft, vermoed ik dat het komt doordat je niet bent gedegroepeerd. Ik heb mijn dochter er namelijk niet over gehoord. Gisteren heb ik samen met een vriendin (ook niet gedegroepeerd) voor haar gekeken. Zij kon onder meer kiezen voor de optie Dégroupage Gratuit. Was dat bij jou ook mogelijk?

    De actie is kennelijk zeer succesvol, want na de zoveelste verlenging van de aanbieding tot 26 juni blijkt de offerte nu weer tot 3 juli te zijn verlengd.

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205469

    Rob, hierboven heb ik het verhaal niet helemaal volledig verteld (om het niet te lang te maken). De technische dienst had mijn dochter al gevraagd om een mes te pakken en daarmee de lamelletjes iets uit te buigen. Waarschijnlijk dacht hij dat een vrouw geen schroevedraaiers bij de hand zou hebben… In ieder geval lukte het niet met een mes. En eerlijk gezegd vond mijn dochter het ook een krankzinnige oplossing. Bovendien was ze bang iets te beschadigen. Zelf snap ik achteraf niet dat ze voor verzending die lamelletjes niet even uitbuigen. Dat scheelt SFR vele klachten, eindeloos gezeur en dus veel geld.

    Want Jako, deze service is gedurende twee maanden geheel gratis voor nieuwe klanten. Bovendien heb je als ADSL-klant toegang tot alle SFR hotspots, ook al ben je geen mobiel-klant bij SFR. Mijn dochter zal die app morgen op mijn Wiko Fever installeren. Volgens de technicien heeft SFR in het verleden veel klanten verloren en die willen ze nu weer terugwinnen. Bij mijn dochter en mij is dat dus al gelukt en mijn vriendin is ook geïnteresseerd.

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205445

    Heremetijd, eindelijk weer internet en telefoon. Zondagavond, na verzenden van laatste bericht hierboven viel alles weer uit. Gistermorgen vroeg deed alles het plotseling perfect, maar na anderhalf uur viel de boel opnieuw uit. Dochter kwam en belde met klantenservice en technische dienst. Alles was in orde. Dus vreemd. Er zou een technicien langskomen. Kon “gemiddeld vier dagen” duren. Vanmorgen vroeg stond hij onverwacht al voor de deur. Binnen vijf minuten had hij alles opgelost: iets met het muurcontact en de stekker van de telefoon, waarvan de lamelletjes iets moesten worden uitgebogen. Dat was alles. Ja, hij wilde graag koffie, aardige vent. Ik blij.

    Inmiddels heb ik tijd genoeg gehad om te begrijpen wat jullie bedoelen. Van het filtertje van Jos begrijp ik uiteraard niets. Maar ik had nog een oud gmail-adres, dat ik niet meer gebruikte. Dat heb ik nieuw leven ingeblazen en in Thunderbird ingevoegd. Dat wordt m’n nieuwe emailadres, hopelijk tot ik de laatste adem uitblaas. Het gmailadres dat ik voor Nederlanders.fr gebruik blijft helemaal apart via internet.

    Jako, Jos en Rob nogmaals bedankt voor het meedenken. SFR heeft kennelijk haar leven gebeterd, want de service was snel en vriendelijk en de voortgang was via een speciale app op de mobiele telefoon (van m’n dochter) ook steeds te volgen. Jako kan dus met een gerust hart overstappen naar SFR Red.

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205407

    Kijkkijk, ik zit weer op m’n eigen qwerty toetsenbord te typen. Dochterlief (de ITer van de familie, of liever gezegd de koningin in het land der blinden) belde. Vervolgens belde ze de SFR helpdesk, maar die zeiden dat ze ter plekke moest zijn. Dus zou ze morgenochtend komen. Plotseling stuurde ze een SMS: er zit in het kastje een reset-gaatje, naast de stroomkabel. Probeer eens te resetten. Dus ik zonder het geringste vertrouwen met een paperclip in de weer. En zie, het wonder geschiedde. Alles doet het weer. Niet te geloven! Ik blij. Enfin, voor zolang als het duurt, want ik vertrouw het niet meer. Even afwachten of het morgenochtend nog steeds werkt.

    Bedankt voor de tip Jako en Jos, maar als ik een nieuwe emailrekening open in Thunderbird voor de gmail, dan krijg ik daar al die tientallen reacties van Nederlanders.fr binnen en daar heb ik geen zin in. Als je in Thunderbird een nieuw emailadres (dus account) aanmaakt, dan bieden ze je Dinges@gandi.net aan. Kennen jullie dat?

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205397

    Heren, bedankt voor het meedenken. Maar momenteel zit ik te typen op het azerty clavier van mijn zoon. Want de SFR internetverbinding is gistermiddag uitgevallen. Kan het helaas ook niet vinden op de SFR website. Hopelijk wil dochter morgen helpen. Ze heeft al remedies gegeven, maar die werken niet bij mij.

    Ik heb een gmail-account (voor NLers.fr), maar het probleem is dat je de emails die je daar ontvangt en verstuurt niet op een externe schijf kunt zetten. Ik heb me wild gezocht, maar het kan geloof ik echt niet. Alle emails en foto’s en documenten vanaf 2001 heb ik op de externe schijf staan evenals paswoorden. Maar met gmail lukt het me niet. Mijn dochter had me namelijk ook al gezegd om een algemeen adres te nemen. Want op alle sites waar ik moet inloggen moet ik steeds alles veranderen.

    Ik werk met Thunderbird-mail en heb daar al een nieuwe SFR-account toegevoegd. Bosbess was niet meer beschikbaar, waarschijnlijk omdat ik ooit al bij SFR was. Ik heb dus maar gewoon genomen wat ze voorstelden.

    Ik heb op dit stukje tekst ongeveer een half uur zitten zwoegen, dus voorlopig zien jullie me hier niet. Maar ik haal het wel weer in, dus advies blijft welkom. Nogmaals bedankt en hopelijk tot gauw. Bb

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205380

    Niet onverstandig. Ontving meeltje van SFR dat mijn lijn actief zou worden tussen 11 en 14 juni. Gistermiddag (9 juni) plotseling geen wifi meer. Lijn dood. SFR-materiaal aangesloten: niks, nada, nulkommanul. Kreeg ik vanmorgen (10 juni) om 10 uur sms dat lijn is geactiveerd. Alles opnieuw aangesloten en het werkt perfect! Nu het materiaal van Free inpakken en terugsturen en m’n emailadres wijzigen. Vervolgens de factuur van Free afwachten met de opzegkosten en die naar SFR sturen. ’t Is wel een gedoe, maar als gepensioneerde heb ik alle tijd, denk ik dan maar.

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205363

    Blij dat ik geen ITer ben. Ik heb een emailadres ontvangen van SFR, dat ik moet gebruiken als identifiant: Dinges@sfr.fr, dus ze hebben ook een emailservice. Je kunt zelf een ander emailadres aanmaken om voor je correspondentie te gebruiken.

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205352

    Alle prijzen kennen algemene verhogingen. AOW en pensioen gaan daar respectievelijk gering en helemaal niet in mee. Dus probeer ik het zelf te doen. M’n dochter zei: “Als het me niet meer bevalt, stap ik weer over naar een ander.” En zo is het.

    Wat de simpelheid van het kastje betreft: uitermate geschikt voor de doorsnee gebruiker, zoals ik. Wat zou je er trouwens aan willen regelen? Ik niks. Als het maar gemakkelijk is aan te sluiten en als het maar werkt. Als het niet werkt, kun je met onmiddellijke ingang opzeggen. Ook mooi.

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205343

    Jako, goed dat je het even hebt gecheckt, want een vriendin van me is ook geïnteresseerd. Bij mij is de lijn nog niet omgezet, gebeurt volgende week. Maar bij mijn dochter werkt SFR Red prima (woont wel in Alès). En het is inderdaad buitengewoon voordelig. Ben benieuwd of je het gaat proberen. SFR neemt ook de eventuele vertrekkosten bij je oude provider (bij Free 50 euro!) voor haar rekening. En je krijgt een splinternieuw (fraai, klein) kastje of hoe zoiets heet.

    In reactie op: enorme prijsverhoging Orange internet #205308

    Jako, ik begrijp niet waarom je op Orange bent aangewezen wanneer je niet gedegroepeerd bent. Toen ik hier kwam wonen (8 jaar geleden) was het hier ook niet gedegroepeerd. Orange kon mij geen ADSL + telefoon leveren, SFR wel. Na een paar jaar werd ik gedegroepeerd en SFR ging vrolijk verder. Paar jaar geleden overgestapt naar Free. Nu ben ik weer terug overgestapt naar SFR Red, 10 euro per maand (voor altijd). Bij Free gebleven met Mobiel à 2 euro p.m. Totaal klaar voor 12 euro p.m. De SFR aanbieding was verlengd t/m 6 juni, maar misschien nog een keer verlengd?

    In reactie op: welke is de beste vaatwasser in Frankrijk? #205026

    Jako, ik was nog vergeten te melden dat ik ergens ooit heb gelezen dat het verschil tussen duur en goedkoop “witgoed” voornamelijk in de buitenkant zit en niet in het functioneren. Mieles zijn dus in het algemeen robuuster en zwaarder, volgens dat artikel.

    Dat vind ik wel van belang voor bijvoorbeeld een wasmachine, met name wat betreft de ophanging van de trommel. Want wanneer het ding bij een iets onevenwichtige lading of een dik, zwaar badlaken door de hele ruimte wandelt en de trommel daarna enigszins uit het lood is, kan je je lol op. Dat gebeurde mij met mijn (voor mijn doen dure) LG.

    De goedkope Whirlpool die ik nu heb is daarom een verademing: staat als aan de grond genageld en de trommel draait zonder schokken en lawaai rond, ook bij centrifugeren op 1400 toeren. Achteraf was ik blij dat de LG het eindelijk had begeven.

    Maar inderdaad heb jij wel veel pech gehad met je apparaten. Zie ook de vaatwassers op Kieskeurig.nl waarvan diverse ook in Frankrijk te koop zijn.

    In reactie op: welke is de beste vaatwasser in Frankrijk? #205022

    Uit jarenlange ervaring kan ik het verhaal van Jos alleen maar bevestigen. Ik heb vrijwel altijd goedkope merken gekocht, Candy en Indesit in Nederland. Gingen altijd vele jaren mee. Als ze het begaven kocht ik een nieuwe. Voor mij geen ellende met dure reparaties. Ook nooit extra garantie gekocht.

    Het laatste wat ik in NL kocht waren een Bosch koel-vriescombinatie en een LG-wasmachine (7 kg), beide aanbiedingen. Aanbiedingen zijn vaak wat oudere modellen, maar ik hoef niet zo nodig de nieuwste. De Bosch werkt nog steeds, de LG begaf het vorig jaar na 12 jaar trouwe dienst (maar ik was niet vaak). Vervangen door een aanbieding Whirlpool (7 kg).

    In Frankrijk heb ik een nieuwe vaatwasser gekocht bij de Cora, de goedkoopste die ze hadden (merk Altus), doet het na 8 jaar nog steeds uitstekend. Verdomde het op een gegeven moment, maar zoonlief ontdekte de oorzaak: het grijze plastic filter onderin was aan de onderkant (dus onzichtbaar) verstopt door opgehoopt vet en vuil. Hij heeft me laten zien hoe ik het filter moet verwijderen en schoonmaken en dat doe ik nu dus regelmatig.

    Ik kocht er ook een inductiekookplaat van Candy, die het vorig jaar na 7 jaar al begaf. Toch weer een goedkope (Brandt) gekocht bij Cdiscount. Aangesloten door mijn zoon.

    Wat Que Choisir betreft: ik overweeg om mijn lidmaatschap op te zeggen. Reden: bij de tests komen de duurste merken er steevast als beste uit. Dat kan ik zelf ook wel bedenken. Als ik een nieuwe aankoop overweeg en dus de tijd heb kijk ik liever op Kieskeurig.nl, waar uitgebreide aanwijzingen staan op welke eigenschappen je moet letten en met veel gebruikersrecensies. Wanneer ik dan mijn keuze heb bepaald kijk ik waar in Frankrijk deze het goedkoopste wordt aangeboden.

    Succes met de aankoop.

    In reactie op: Voilà de nieuwe Franse regering #205006

    Ik heet geen Cees, maar ik het het artikeltje van Henri ook maar eens opgeslagen. Daarmee blijkt Henri de discussie over het universele basisloon toch weer te hebben geopend. Eens komt het er, daar ben ik van overtuigd.

    Al die verschillende wetten, regels, overheidsinstellingen en controle-organen die allemaal een ander uitkeringkje dienen, moeten gemakkelijk kunnen worden vervangen door één uitkering, zonder verplichtingen, dus zonder controle, zonder dure gebouwen plus onderhoud, voortdurend wijzigende administratie plus bijbehorend personeel (waaronder rechters, OM en door de overheid betaalde advocaten vanwege de eindeloze stroom aan bezwaar-, beroeps- en strafprocedures). En vergeet niet de klachten over al die instellingen bij de Nationale Ombudsman.

    In reactie op: Welkom in Frankrijk, maar dan…….. #204999

    Felix, je kunt niet zeggen dat langs de kust Fransen niet de aardigste zijn. Waar ook ter wereld vind je overal aardige en minder aardige mensen. Misschien dat ze in toeristische gebieden wat minder toeschietelijk zijn, omdat ze ’s zomers worden overspoeld door mensenmassa’s en toeristen zich niet altijd even respectvol gedragen. Maar in wezen word je overal geaccepteerd wanneer je niet een bedreiging vormt voor hun manier van leven.

    Toen ik voor de tweede keer met de makelaar mijn huis bezocht en we naar buiten liepen, kwamen er al meteen twee vrouwen op me af, die vroegen of ik hier kwam wonen. Toen ik antwoordde: “Waarschijnlijk wel”, zeiden ze dat ik dan lid kon worden van “de club”. En dat speelde in de Cevennen, waar ze ook bepaald niet bekend staan om hun openheid naar de buitenwereld.

    Nu, acht jaar later, ben ik helemaal opgenomen en zelfs lid van de gemeenteraad, al blijf ik natuurlijk altijd La Hollandaise. Alle nieuwtjes hoor ik uit de eerste hand van buurman Michel, ons wandelende dorpsblad. Ik zie en spreek hem altijd wanneer ik met hondje Pico langs zijn huis kom en zo word ik dagelijks bijgepraat over alle “wetenswaardigheden”: hartaanvallen, zelfmoorden, verkeersongevallen, overlijdens, huizen te koop en te huur, wie wat over wie of wat heeft gezegd, enzovoort.

    In reactie op: Voilà de nieuwe Franse regering #204993

    Cees, wellicht is dit dé methode om Fransen meer werklust te bezorgen?

    In reactie op: overschrijven op iban nummer #204992

    Dat laatste Jeroen, het veranderen van bank, is door de loi Macron (2015) veel gemakkelijker geworden. Zie hier.

    In reactie op: overschrijven op iban nummer #204989

    Meer info op deze website.

    Voor Frankrijk zie deze website.

    Het verschil tussen de twee pagina’s is niet alleen de taal. De eerste (in het Engels) geldt alleen voor Duitsland. In Duitsland wonend kun je ook beleggen, een persoonlijke lening afsluiten, rood staan en sparen (met links naar de diverse onderwerpen). Verzekeren is “on the way”.

    De tweede (in het Frans) meldt dat lenen, sparen en verzekeren binnenkort mogelijk worden. Dus niet: beleggen en rood staan.

    In reactie op: Voilà de nieuwe Franse regering #204950

    Ik zeg niet Cees, dat het in Frankrijk allemaal zo ideaal is. Ik haat het bij iedere verandering platgooien van de hele economie, ik haat het onpraktische en omslachtige denken van Fransen, hun moeite met het meekomen in en het aanpassen aan de nieuwe tijd. Dat je in een bouwmarkt komt en de verf die je wilt hebben blijkt een leeg vak te zijn. Je roept de verkoper en je vraagt wanneer die verf weer beschikbaar is. Antwoord: Hoeveel heeft u er nodig? Ik: Geen idee, maar dit vak is leeg, dat moet toch worden aangevuld? Jullie hebben toch computers? Waarop de arme jongen antwoordt, dat ik gelijk heb maar dat de eigenaar daar over gaat.

    Ander voorbeeld: In een andere bouwmarkt hangt iets héél hoog. Ik haal ergens een kruk en pak het om te bekijken. Ondertussen neemt iemand de kruk weg. Ik leg het product dus maar op de grond. Een week later kom ik er weer en het ding ligt nog op precies dezelfde plaats. Dat zijn dingen waar ik niet goed van word.

    Maar het heeft volgens mij niet te maken met werklust, maar met organisatietalent en efficiënt kunnen denken. Mijn zoon werkt ergens en hij zegt: “Als ze ergens een spijker in moeten slaan, staan ze eerst een half uur te delibereren waar en hoe precies. In de gemeenteraad idem dito: eindeloze discussies over helemaal niets, wat je met één hamerslag en binnen vijf minuten kunt afhandelen en waarvan je van tevoren de uitslag al weet. Daar word je doodmoe van. Alles moet ingewikkeld, anders deugt het niet.

    In reactie op: Voilà de nieuwe Franse regering #204936

    Ik ben het niet met je eens Cees, dat Fransen niet willen werken. Waar haal je dat in vredesnaam vandaan? Ongetwijfeld zijn er Fransen die niet willen werken, evenals er Nederlanders zijn die daar een broertje dood aan hebben. Maar als ik zie hoe sommige ouderen in de bloedhitte de hele dag in de brandende zon aan de weg staan te werken, hoe oudere mensen nog in de horeca bedienen (wat zwaar werk is zoals ik uit eigen ervaring weet), dan vraag ik me af waar je de moed vandaan haalt om te beweren dat Fransen niet willen werken.

    Uit diverse proeven in verschillende landen is bovendien gebleken dat mensen die een basisinkomen ontvangen bepaald niet de hele dag op de bank gaan zitten of in bed blijven liggen. Wanneer ze nog kunnen gaan ze bijvoorbeeld studeren, vrijwilligerswerk doen, mantelzorgen enzovoort. Ieder gezond mens zoekt een zinvolle bezigheid, ook al is niet iedereen het er altijd over eens wat zinvol is. Maar dat hoeft ook niet.

    Zie bijvoorbeeld het artikel dat ik in januari jl. op Nederlanders.fr heb geschreven over het basisinkomen. Lees ook de commentaren eronder. Dan kun je misschien begrijpen dat het systeem zichzelf terugbetaalt en zelfs rekening houdt met mensen die echt helemaal niets willen uitvreten. En dan praten we verder.

30 berichten aan het bekijken - 121 tot 150 (van in totaal 963)

©[current-year] Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?