Noë

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 12,571 tot 12,600 (van in totaal 13,670)
  • Auteur
     Noë
    Sleutelbeheerder

@Cees,

Vreemde mensen wonen er bij jou in het dorp:
    http://www.nu.nl/opmerkelijk/3378378/passagier-doet-zich-als-piloot.html

In reactie op: schimmel op balken na insmeren met Xylophene #198973
     Noë
    Sleutelbeheerder

St Marc “Lessive à la résine de pin” is in principe ca 50% zuiveringszout, verder o.a. alcohol en een kleine dosis terpentijn.
    Met terpentijn bestrijdt je o.a. bacteriën en schimmels. Bovendien kun je er ook houtworm mee bestrijden! Maar pas bij zelf mengen op met de concentaties.

Een korte anekdote: ooit gehoord van franse terpentijn? Dat stond vroeger voor een inferieure terpentijn, gewonnen uit hars van – jawel – dennen (“pin”). Maar met een lekker luchtje, dat dan weer wel.

In reactie op: schimmel op balken na insmeren met Xylophene #198961
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Taciturne op 23/03/2013 11:02
    St Marc “Lessive à la résine de pin”, een soda-achtig middeltje. Steven

St Marc profiteert nog steeds van de image ‘natuurlijk, met denneharszeep’.
    De actieve componenten zijn allang synthetische detergentien. Het spul wordt om nostalgische en marketingredenen met (gedeeltelijk synthetisch) dennehars geparfumeerd.
    Op de website van de producent Reckitt Benckiser staan als ingredienten:
    Hydrated sodium carbonate (= niet-ionogeen detergent)*
    Colophonium
    Fatty Alcohol alkoxylate
    Turpentine
    Sodium Hydroxide (= natronloog)*

Niet dat St Marc slecht is, maar het is niet zo groen als zijn naam en geur laten vermoeden.

*) toevoeging CvK

In reactie op: Schenkingen aan kinderen #202124
     Noë
    Sleutelbeheerder

Dank je wel en denk toch dat forumbezoekers alhier wel goede info kunnen verstrekken.

In reactie op: energie label woning #192668
     Noë
    Sleutelbeheerder

Inderdaad, Bosbess,
    het verschil tussen energie primaire en secondaire (of finale) ligt in de omzettingsrendementen. Een gas- of kolencentrale heeft zelden een hoger rendement dan 40%, wil zeggen dat rond de helft van de brandstofenergie met het koelwater weggaat. Dat is door warmte-kracht-koppeling ietsje te verbeteren.
    Omdat de algemene toepassing van de omrekening van verbruikte energie naar Energie primaire relatief nieuw is bestaat hier nog veel onzekerheid, vooral in de terminologie.
    Misschien ook interessant:
    in een verbrandingsmotor zoals wij die in onze auto’s hebben verdwijnt van de in het brandstof aanwezige energie ongeveer 1/3 in de uitlaatgassen, 1/3 in het koelwater, en alleen 1/3 is poweroutput aan de koppeling. Dieselmotoren zijn een tikkeltje beter en halen 40-45% rendement.

In reactie op: schimmel op balken na insmeren met Xylophene #198943
     Noë
    Sleutelbeheerder

De rechthoekige balk op de onderste foto lijkt ooit geverfd/gebeitst te zijn geweest. Daar waar hij in de muur gaat is die verf er wellicht af gegaan waardoor schimmel in het hout is gaan trekken.
    Een hier veel gebruikt middel om hout te ontvetten voor behandeling (bijvoorbeeld schilderen) is St Marc “Lessive à la résine de pin”, een soda-achtig middeltje. Niet schadelijk, handschoenen aan te raden. En daarna zou ik er nog maar weer eens met Xylophène (gel) overheen gaan.

Succes.

Steven

In reactie op: Recht op water #191518
     Noë
    Sleutelbeheerder

Recht op water is volgens mij iets anders dan het recht op een waterleiding.

In reactie op: pétanquebaan aanleggen #199027
     Noë
    Sleutelbeheerder

Johan en Lieve,

de Club pour la Culture et la Détente van onze gemeente heeft het zo gedaan als op deze video te zien is.

Belangrijk:
    Toutvenant eerst grof dan fijner.
    Iedere laag goed horizontaal maken en intrillen.
    Worteldoek.
    Bovenste zandlaag 0/5, 0/6 of 1/6 (korrelgrootte mm van/tot)
    Na een jaar hebben zij nog een laag zand erop gegeven, opnieuw plaan gemaakt en ingetrild.

De in de video gebruikte bielzen kan men ook door een andere randafwerking vervangen, maar een zekere randafwerking is wel nuttig.

Succes ermee, en een bericht over de ervaringen wordt zeker gewaardeerd!

In reactie op: Raketkachels #199021
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit bosbess op 23/03/2013 09:03
    Jammer is dat de uitvoering van de banken inderdaad wat geitenwollen-sokkenachtig aandoet. Als daar werkelijk een mooi ontwerp voor zou worden gemaakt (zoals die mozaïek-tegelkachel of strak wit) dan zou de raketkachel meteen al een veel beter imago krijgen.

Daar is iets aan te doen. Je kan je kachel en de bijbehorende bank zo strak of zo geitenwollig uitvoeren als je wilt.

Quote:
    De voordelen van de raketkachel ten opzichte van de tegelkachel: het rendement is hoger, op het verticale deel kan je koken, je hebt er geen schoorsteen voor nodig en dus geen schoorsteenveger. Door de vrijwel volledige verbranding van het hout heb je geen rookontwikkeling (milieu) en blijft er nauwelijks as over.

Hoger rendement, Bosbess, waar heb je dat vandaan? Moderne tegelkachels (ook de bergkachel, en alle modellen met houtvergassing) halen een behoorlijk rendement, 75 à 85% is geen uitzondering, en dan heb je ook geen rook, geen schoorsteenaanslag en bijna geen as. Wij zeiden vroeger toch, als bij iemand rook uit de schoorsteen kwam: Kijk, die stookt fout! Of te nat hout, of te weinig verbrandingslucht.

Quote:
    Bovendien kan je hem zelfs met dunne takjes brandend houden. Oude vrouwtjes zoals ik kunnen dus eenvoudig hout gaan sprokkelen, zonder enorme boomstammen in forse zware blokken (nodig voor de tegelkachel) te moeten klieven.

Maar je hebt het nadeel van zes- à achtkeer per dag hout bij te moeten voeren, tegen 1x of 2x bij een goed uitgevoerde tegelkachel.

Quote:
    Wat betreft de aan te voeren zuurstof heb ik wel een beetje m’n twijfels, want die heeft een raketkachel volgens mij extra nodig door de extreem hoge temperaturen, of zie ik dat verkeerd?

Tuurlijk, Bosbess, dat is het probleem bij ieder openhaard, ijzeren kachel en tegel- of raketkachel:
    Het zuurstof, de verbrandingslucht dus, moet uit de te verwarmen kamer komen. Als er voldoende kieren zijn dan betekent dit een constante stroom van koude lucht door de kamer. Bij een kierendicht huis moet een separate luchttoevoer geplaatst worden; die kan men natuurlijk zo plaatsen dat de koude lucht onmiddellijk naar de vuurhaard komt. Dit heb ik bij het restaureren van mijn openhaard zo gedaan (luchtpijp van de belendende schuur, eindigend onder het vuurrooster).
    Overigens mijn complimenten voor je natuurwetenschappelijk inzicht!

In reactie op: Schenkingen aan kinderen #202125
     Noë
    Sleutelbeheerder

Beste heer Bavelaar,
    Dank voor uw reactie en verwijzing naar de site.
    Aldaar niet veel wijzer geworden.
    Wellicht dat iemand op mijn vragen concrete
    antwoorden kan geven……mogelijk ook
    interresant voor anderen.
    Alvast dank!

In reactie op: Inloggen bij EDF #187474
     Noë
    Sleutelbeheerder

Oei Lia,
    excuus voor de leesfout.
    Succes met het benaderen van EDF, hoe dan ook!
    Albert

In reactie op: schimmel op balken na insmeren met Xylophene #198963
     Noë
    Sleutelbeheerder

Mooie foto’s, goede illustratie.

Zoals al eerder gezegd: zorgen voor een blijvend goed droog milieu + ventilatie, dan kan de aanwezige schimmel geen kwaad.
    Wil je toch verwijderen: vroeger werd er wel petroleum voor gebruikt. (wrijven, gewoon een stuk proberen.)
    Niet roken onder het werk, wel goed ventileren.

En voor de milieufreaks: eerst insmeren met citroensap, daarna wrijvend behandelen met zuiveringszout + citroensap. (Maar echt nodig is het niet volgens mij)

Succes,
    Wilm

In reactie op: schimmel op balken na insmeren met Xylophene #198944
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit marhout op 22/03/2013 22:42
    Hierbij een 2-tal foto’s van de schimmel op de balken. Op foto 2 kan je goed zien, waar ik gestopt ben met behandelen: daar stopt te schimmel.

2kpa3-schimmel.jpg
    szgb6-schimmel-2.jpg

Naast de vraag hoe dit ontstaan kan zijn, vraag ik mij ook af hoe ik de schimmel het beste eraf kan halen.
    (ik heb inmiddels ook een bericht naar de fabrikant gedaan)

Wim3

In reactie op: schimmel op balken na insmeren met Xylophene #198962
     Noë
    Sleutelbeheerder

.

In reactie op: energie label woning #192669
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bosbess, sorry voor de foute link.
    Probeer het met de eerste hit op deze pagina, daar vind je op p.116+117 van het PDF-document de verklaring. Vreemd, ik kan geen directe link naar dit document maken.

PS. Dit is FF0000 en dit BB1100
    De tweede keuze vind ik een beetje beschaafder, niet de kleur van schoolmeestersinkt.

In reactie op: Raketkachels #199024
     Noë
    Sleutelbeheerder

Zo, nu heb ik het gevonden:
    de ultieme samenvatting over Rocket Stove Mass Heaters (RSMH).

Mijn voornaamste vindingen zijn:
    1. Rendementen worden alleen gegeven in de zin van ‘ik gebruik nu een vierde of vijfde van het hout dat ik voor mijn open haard nodig had’. En als je weet dat een open haard een rendement van 10 à 15% heeft dan weet je genoeg: een RSMH kan dus een rendement van 40% hebben(4×10), maar het kan ook 75% (5×15) zijn.

2. Een rocket moet om de 40 à 60 minuten bijgevuld worden.

3. Het hout moet recht en alles van ongeveer dezelfde diameter zijn.

4. Een rocket komt zonder uitgesproken schoorsteen uit omdat er een soort interne schoorsteen is.

5. In de VS krijgt men voor geen rocket een officiële goedkeuring (die ivm brandverzekering noodzakelijk is).

6. Masonry stoves (tegelkachels dus) hebben alle voordelen van een rocket maar niet de nadelen 2, 3 en 5.

De geïntegreerde verwarmde banken en rustplaatsen doen mij erg aan de russische en oostpruisische tegelkachels denken, cozy!
    Het geheel heeft voor mij een hoog 12-ambachten- of kleine-aarde-gehalte. Men beweegt zich in een erg esoterische gemeenschap waar het meer om geloof en gevoel gaat dan om feiten.

In reactie op: Raketkachels #199017
     Noë
    Sleutelbeheerder

Cees,
    Rendementen van dit soort kachels vindt je eigenlijk niet, daar dit per gebouwde kachel verschilt; Elke kachel kan aangepast aan de woning en aan de gestelde eisen van de bewoner en daarmee verandert ook het te behalen rendement. Alleen van produktiematig geproduceerde massa-kachels kan je de rendementen vinden, meestal door de fabriek zelf gemeten.
    Peter Berg heeft apperatuur om het rendement van een kachel te meten, en ik geloof dat hij dat in opdracht ook voor anderen doet. Zijn eigen kachel ontwerpen test hij uit den treuren en maakt deze gegevens ook openbaar zodat iedereen hier zijn voordeel mee kan doen. Hij verkoopt zelf dus geen kachels, maar ontwerpt ze wel, met het doel kachels te ontwikkelen met een minimale techniek erin verwerkt, en met een zo schoon mogelijke verbranding in combinatie met een zo hoog mogelijk rendement. Alle gegevens zijn vrij op het internet te vinden, ook de ontwerpen.
    Groet, René

In reactie op: Raketkachels #198997
     Noë
    Sleutelbeheerder

Mooie bijdrage Christian, gedegen en erg informatief! Chapeau.

Wilm

In reactie op: energie label woning #192665
     Noë
    Sleutelbeheerder

Hallo Bosbess, Bij mij is het 426 kWh ep/m2. Faible emission is wel D 24.( 24kq eqCO2/m2)
    Het lijkt toch vooral gebaseerd op een elektriciteits gebruik in het verleden, want op de achterpagina staat wel globaal beschreven hoe de benedenwoning is opgebouwd (binnenzijde geïsoleerd, dubbelglas en luiken etc) maar er is niets ingevuld qua waardes. Het oude verbruik -tijdens de herbouw- van elektriciteit bij chauffage, de eau chaude sanitaire et refroidissement zijn berekend.

Grappig, het bouwjaar staat op -na 2000-, als je een 200 jaar oude deels-ruïne tot leven wekt, gaat er een nieuw termijn in… En dan heb ik straks een geheel op norm geïsoleerd huis met een F label! 😕

In reactie op: Raketkachels #198998
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bosbess en Cees,

de Rocket Stove Mass Heater is weer een ander antwoord op de oeroude vragen:

– moet een oven snel opwarmen (en daardoor ook weer snel koud zijn)
      – of beter langzaam opwarmen en daarna lang warmte afgeven.
      – Is het beter convectiewarmte te hebben of beter stralingswarmte
      of liever alle twee in evenwicht?

Het principe van de Rocket is hetzelfde als dat van de oeroude tegelkachel:

– Hete verbranding met vooral houtvergassing.
      – Lange rookkanalen in de kachel.
      – Grote keramische massa voor warmteopslag.

De oppervlaktetemperatuur van deze kachels is zo laag dat men op de ovenbank kan zitten (zoals mijn grootmoeder, zij was ‘die Oma auf der Ofenbank’ die breide en ons verhalen vertelde) of zelfs erop slapen (zoals de grootouders in de russische sprookjes). Door de lange rookkanalen is het vuur aanmaken soms moeilijk, daarom hebben deze kachels vaak een kortsluitingsklep die de rookweg tijdens de aanmaakfase sterk verkort.

Ik ken deze kachels nog van de boerderij van mijn oudtante; die van de zitkamer stond in de kamer maar werd door de dienstmaagd vanuit de gang gestookt. Het was een geval van zeker 1,5m breed, 1m diep, en zeker 2m hoog. Op ooghoogte had je een nis voor het warmhouden van de koffiepot. Ik heb net in mijn skivakantie in diverse hutten weer tegen zo’n kachel aan gezeten.
    13851496qe.jpg

Een moderne variant op deze tegelkachels is de Bergkachel. Ook veel (beton)massa, ook houtvergassing, ook ambachtelijk gebouwd, maar dan uit geprefabriceerde elementen.

Berg is ook de enige bij wie ik rendementscijfers gevonden heb. Doorgaans boven de 80%. Met een beetje googelen vind ik zeker ook iets voor de Rocket Stove.

Veel van de voorbeelden van Rocket Heaters laten zien dat dit type kachel als een essentieel onderdeel van het betreffende huis moet worden gezien en daarom onderdeel van de planning moet zijn.

Verhalen over Rocket Stoves zonder schoorsteen kan ik niet goed inschatten. Volgens mij ontbreekt het dan aan tocht voor een vlotte verbranding. En tocht is nu eens afhankelijk van het verschil in soortelik gewicht tussen warme rookgassen en koude omgevingslucht en de hoogte van de rookgaskolom; het verschil in soortelijk gewicht is bij een massakachel laag (door de goede afkoeling van de rookgassen), daarom begrijp ik niet waar vandaan de nodige trek bij deze geometrie moet komen.

Waarom in de klusrubriek en op mijn website niets hierover staat?
    Ik plaats op mijn website bij voorkeur dingen waar ik met mijn handen ervaring mee heb, en ik heb tot nog toe alleen een openhaard verbouwd en een CV aangelegd. Andere oplossingen, ook in andere rubrieken, plaats ik pas als ik al mijn archiefmateriaal over zelf uitgevoerde klussen geplaatst heb. En ik wil zeker niets blind van het internet overnemen, geen google-resultaten dus. Duurt even.

edit 16:35
    Hier nog twee afbeeldingen van siberische tegelkachels, met bovenop de slaapplaats voor de grootouders.
    13852183eg.jpg
    13852119zf.jpg

edit 19:00
    Bekijk deze video.
    Doet mij ontzettend denken aan de AGA cooker, voor mensen die hun kookplaat niet durven te regelen.

In reactie op: Ziektekostenverzekering #197962
     Noë
    Sleutelbeheerder

Dit,
    dank. Ik ga Googelen en we gaan de stap over enige tijd wagen.

verena

In reactie op: Inloggen bij EDF #187441
     Noë
    Sleutelbeheerder

Albert, ik zie het misverstand. Je reageert op de tekst van Wubbe maar richt je reactie aan mij, Lia.
    Het bericht van Wubbe (14 maart) en dat van mij (19 maart) staan pal onder elkaar. In het bericht van Wubbe staat inderdaad ERDF in de door hem opgegeven link.
    Mvg, Lia

In reactie op: energie label woning #192670
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit bosbess op 21/03/2013 17:53
    …inspectierapport van mijn totaal niet-geïsoleerde (maar ook niet kierende) huisje opgezocht. Het blijkt vier jaar geleden energielabel E (231 à 330) te hebben gekregen, 264 kWh ep/m2.an staat er bij. Ik weet niet wat “ep” is, maar als ze met zulke exacte getallen werken, moeten die toch op metingen zijn gebaseerd, zou ik denken.

Bosbess,
    dat moet je toch met een beetje natuurwetenschappelijk verstand bekijken.

Precies getal? Label E, tussen de 231 en 330, betekent toch 280+18%, dus een onzekerheidsmarge van bijna 20%! Precies getal? De snelheidsmetingen op de autoroute zijn preciezer (minder dan 3% marge). En ik meet met mijn duimstok ook preciezer.

... als ze met zulke exacte getallen werken, moeten die toch op metingen zijn gebaseerd
    Je kan van buiten schatten of je kan met een beetje meer onderzoek iets bepalen. Je kan bijvoorbeeld de isolatiedikte inschatten door de vergelijking van de dikte van geïsoleerde en niet geïsoleerde muurdelen. Of men kan een gat in de isolatie boren en de dikte ervan meten. Omdat de warmteweerstand van de meeste isolatiematerialen bekend is kan men daarop een berekening baseren. Maar een warmtedoorgangsmeting zoals in een laboratoriumonderzoek (hoooikist) doet men zeker niet. Foto’s die tijdens de verbouwing resp. de isolatiewerkzaamheden genomen zijn kunnen ook als bewijs dienen.

En EP betekent Énergie Primaire, zie hier. Gevonden met 30sec goochelen.

edit: link werkt niet, probeer het met de eerste hit op deze google-lijst

In reactie op: Schenkingen aan kinderen #202121
     Noë
    Sleutelbeheerder

George, als je kinderen in Nederland (of elders buiten Frankrijk) wonen zijn de regels anders dan wanneer ook zij in Frankrijk wonen. Ik weet niet of iedere notaris daar uit zichzelf aan denkt.

In reactie op: Raketkachels #198999
     Noë
    Sleutelbeheerder

Zoeken op ecologieforum.eu onder rocketstove. De kachel is ontworpen door Peter Berg en deze is ook op dit forum aktief. Overigens komen hier ook vele andere interesante onderwerpen aan bod over verwarmen van je huis maar ook over isolatie en ventielatie, en over alle denkbare onderwerpen met betreking tot ecologie.

Veel leesplezier, René

In reactie op: Schenkingen aan kinderen #202120
     Noë
    Sleutelbeheerder

Je kunt bij een franse notaire binnenstappen en al deze vragen stellen. De franse notaire gaat pas honorarium vragen als hij aktes passeert of echt research voor je moet doen. Jouw vragen beantwoorden en zo een uurtje met jou doorbrengen kost je dus niets. Op de site van impots.gouv.fr is ook wel wat te vinden.

In reactie op: energie label woning #192671
     Noë
    Sleutelbeheerder

Aha, schatten met een referentiekader (lees: mijn buurman) nu snap ik het!

Ik dacht dat het een combinatie was van energieverbruik en maatregelen omdat tegen te gaan. Elektrische verwarming scoort dus slecht, net als gebrekkige isolatie, en een ‘groen’ RT2016 huis moet een A scoren. De notaris meldde dat er nog nooit zoveel huizen met een A label waren voorzien en dacht aan misbruik van subsidiegelden of verkoopbevordering.

Het kan best dat de ‘expert’ maar gewoon een schattig gedaan heeft. Maar ik wil daar niet de dupe van zijn. Het is -steeds meer- een belangrijk label, waarmee ze ook aan de belasting knoppen kunnen gaan draaien. Je ziet dat al beginnen met de elektriciteits- gebruik tax. Als ik klaar ben met verbouwen (vrijwel alles volgens norm RT 2012) wil ik toch van die F af.

In reactie op: energie label woning #192674
     Noë
    Sleutelbeheerder

Het is een misverstand te denken dat de warmteweerstand (inbegrpen het pakket isolatie) gemeten wordt. In situaties waar geen concrete informatie aanwezig is over gepleegde aanpassingen en toegepaste isolatie, of waar dit niet goed in te schatten is, wordt gewerkt aan de hand van de referentiewaarden. De leeftijd van de woning, het gebied en het type bouw staan hierbij centraal.

Geen informatie beschikbaar? Reken maar dat degene die inspecteert aan de veilige gaat zitten. Dat willen zeggen: aan de lage kant vwb isolatiewaarde. (Dat is wel een poos anders geweest maar na de onthullingen over gerotzooi met de DPE energetique zijn veel bureaus toch voorzichtiger geworden)

Wilm

In reactie op: energie label woning #192673
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ik zou gewoon naar een andere ‘expert’ gaan, misschien krijg je dan label B of label G.
    De inflatie van diagnostiques heeft ertoe geleid dat er veel experts worden ingeschakeld die deze naam niet verdienen. Ik heb al de meest vreemde verhalen gehoord van inspecties ‘van buitenaf’.

In reactie op: Kogelkranen en kalkhoudend water #198985
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ik laat assen en spindelaansluitingen maar over aan de ingenieurs. Ik kan er in ieder geval heel veel kracht op zetten (op die as) en heb dus geen last van vastzittende verkalkte kranen. Het sneeuwt.

/kletsmode aan/ O ja, Cyprus ligt dichter bij verwoest Aleppo dan bij moederland stad Athene. Weet ook niemand. /kletsmode uit/

30 berichten aan het bekijken - 12,571 tot 12,600 (van in totaal 13,670)

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?