Afwijken van Permis de Construire

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192073
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In hoeverre mag je afwijken van een goedgekeurd permis de construire?
    In het dak wil ik geen drie maar slechts twee Velux inbouwen. In de al goedgekeurde Permis zijn er drie ingetekend maar geen maten opgegeven. Of mag ik iets met de positie van die drie schuiven? Ik heb het zelf getekend (verbouwing van bestaande situatie) maar zie het nu anders..

    Eigenlijk wil ik ook aan de andere kant van het huis twee kleine dakraampjes plaatsen, van die typische zolderraampjes, 45×73.

    Ik kan natuurlijk de weg van de modificatie gaan, maar ik heb al een ‘geschiedenis’ met de permis, en vraag me af of er dus gewoon is af te wijken van het origineel. Wie gaat dan klagen?

    #192074
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik raad je aan de ingeslagen weg te vervolgen en een modificatie van het permis in te dienen. Waarschijnlijk gaat er niemand klagen, maar aan het eind van de verbouwing moet je verklaren dat je de werkzaamheden conform hebt uigevoerd, en misschien ga je het huis op een mooie dag verkopen en dan klopt de verbouwing niet met de vergunning.
    Ik zou niet die typische gietijzeren zolderraampjes aan de andere kant plaatsen – teveel condensvocht en daardoor vocht in het houtwerk rondom, en dat trekt weer knagertjes aan – tegenwoordig zijn er “halve” véluxramen.

    Anecdote: Toen ik 20 jaar geleden onze boerderij wilde gaan verbouwen, vroeg ik de burgemeester raad over de bouwvergunning. Zijn antwoord: “Ga eerst maar verbouwen, want de plannen veranderen altijd als je bezig bent. Als het werk klaar is vraag je de bouwvergunning aan, dan weet je hoe het geworden is “! Hij was toen al 45 jaar burgemeester van ons dorp, en heel wijs geworden.

    #192075
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heer Kubbe heeft formeel gelijk, maar uit mijn eigen praktijk weet ik dat het erg kan verschillen per gemeente, per departement. Alles hangt af van de relatie met je bestuur cq burgemeester. De verklaring achteraf van conformité is niet verplicht, en ook daar geldt weer, wie ziet wat en wie doet wat (niet). In mijn praktijk heb ik heel wat afwijkingen van de permis gezien, door heel Frankrijk. Maar evengoed een enkele keer dat iets onder dwang terug aangepast moest worden volgens het oorspronkelijke permis. Maar dat kwam voornamelijk omdat de buren ergens een probleem mee hadden, en dan moet le Maire wel wat doen.

    #192076
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tot voor kort leverde de overheid een “certificat de conformité”, nadat de eigenaar een “déclaration d’achèvement de travaux” had ingediend. Nu hoort de eigenaar zelf te verklaren dat de werkzaamheden conform het PdC zijn uitgevoerd.
    Bij verkoop/aankoop van een verbouwd huis via mijn kantoor dient één van deze 2 verklaringen overgelegd te worden tezamen met de bouwvergunning, + een copie van de “dommage-ouvrage” polis als de verkoop binnen de 10 jaar na de verbouwing plaats vindt. En dan staat de verkoper meestal met de mond vol tanden….
    Maar als ik er als makelaar niet om vraag, en ze niet in het voorlopig koopcontract vermeldt, ben ik als vakman tekortgeschoten in mijn voorlichtende functie richting koper, en dus verantwoordelijk en aansprakelijk.

    #192077
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het certificat de conformité wordt doorgaans door de architect geleverd. Zijn de werken voltooid , maar zonder architect gedaan, dan moet inderdaad de eigenaar zelf deze verklaring verzorgen. ik heb me altijd afgevraagd wat de consequenties zijn van ontbreken van deze verklaring, danwel als er een non-conformité bestaat. Kortom die aansprakelijkheid, hoe ligt die? Voorts ken ik in mijn praktijk geen enkel voorbeeld van een makelaar die aansprakelijk werd gesteld, als een pand-met-problemen verkocht bleek te zijn. Als architect wordt je er wel bijgeroepen om problemen te verhelpen, maar elke gedachte aan een claim richting makelaar is onbestaand. Wellicht kan heer Kubbe hier wat licht kan brengen.

    #192078
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Natuurlijk zo’n modern zolderraampje met dubbelglas (zonder gas). Ik heb uitgerekend wat het warmteverlies is, en op een klein oppervlak als dit, valt dat reuze mee. Toch worden die kleine raampjes (Velta,of Fakro WGI) voor ‘niet benoemde ruimtes’ aanbevolen. Zou de inslag van stuifsneeuw e.d. hoger zijn dan bij de grotere Velu* ramen? Of gaat dat om de isolatie?

    Een kleine verschuiving van de positie op het dak zou ik gewoon wel uitvoeren, maar bij een wijziging van drie naar twee grote dakramen is het misschien beter om de modificatie aan te vragen. Ze houden van papierwerk nietwaar? Ik denk dat een raam minder altijd wel gehonoreerd wordt en dan kan ik meteen ook die twee kleine tuimelraampjes aanvragen. In NL niet nodig overigens. Het betreft een volledige bouwvergunning en geen kleine via de burgemeester. Die laatste laat zijn zoon drie dakramen plaatsen op een voormalig onbewoonde zolder -en twee slaapkamers- zonder vergunning of verhoging van de belastingen…

    #192079
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Dit:

    Een vakman heeft een “devoir de conseil”. Een makelaar wordt ook beschouwd als een vakman.
    Dus als hij een verschil vaststelt tussen de omschrijving in de aankoopakte, en de aangetroffen situatie bij het in de verkoop nemen, dan hoort er een lampje aan te gaan, en behoort hij deze constatering te verwoorden in het voorlopig koopcontract, zodat er zowel voor de koper als verkoper duidelijkheid is.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?