2e hands auto, hoe werkt dat?

Dit onderwerp bevat 15 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 4 maanden geleden door Wim Bavelaar.

  • Auteur
    Berichten
  • #190529
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Forum leden,

    Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
    Via de “auto scout” heb ik een 2e hands auto gevonden en we hebben de eigenaar een e-mail gestuurd of de auto nog te koop was. In het bericht dat we terug kregen vertelde de eigenaar dat de auto er nog steeds was, dat alle papieren erbij zitten en dat de auto verkocht wordt via een Makelaar??? we konden met hem/haar afspreken om de auto te komen bekijken maar dan zouden ze naar ons toe komen of afspreken op een bepaalde plaats. De verkoop was urgent vertelde de eigenaar maar op de foto van de auto is te zien dat die genomen is in september 2012. Ook schreef de eigenaar dat de auto gratis geleverd kon worden……. ik kreeg bij het lezen van de mail een naar gevoel maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat hier in Frankrijk werkt…ga je ook samen naar een postkantoor voor de overschrijving? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

    Groetjes CC.

    #190530
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er wordt in “Que Choisir” (Franse Consumentenblad) gewaarschuwd voor dit soort praktijken. Als verkopers naar je toe komen of ergens afspreken, zit daar een luchtje aan. De auto kan gestolen zijn en jij als “buitenlander” kunt er aardig instinken. En hoe zou de betaling plaatsvinden? En zlfs als de originele “Carte Grise” erbij zit, wil dit niets zeggen want bij diefstal kan die gewoon meegepikt zijn. En datum laatste CT (APK)? moet niet ouder dan 6 maanden zijn.
    Niet doen, is mijn advies. 😕

    Op de website moet trouwens het nodige staan over een auto kopen. Overschrijvingsformulieren zijn te downloaden en kunnen ter plaatse ingevuld worden. Hoekje van de Carte Grise afknippen en vervolgens via Gemeente of Préfecture een nieuwe aanvragen.

    Steven

    #190531
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Steven,

    Bedankt voor je informatie. De APK is van oktober. We hebben de verkoper gemaild met de vraag of we morgen even kunnen komen kijken, omdat we dat toch in Perpignan zijn……
    Verder staat er bij de advertentie wel een vast telefoon nummer.

    #190532
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Alombre,

    De gangbare en minst risicovolle manier om in FR een 2e hands auto van een particulier te kopen, is naar zijn huisadres gaan en aldaar de auto en de papieren bekijken. U kunt dan controleren of het adres op de papieren overeenkomt met het adres waar u bent, en u kunt u een indruk vormen van de verkoper, diens woning en de buurt. Als u dan nog steeds een goed gevoel heeft bij de transactie kunt u aan de papierwinkel beginnen.

    U kunt natuurlijk ook een auto kopen bij een officiële occasionhandel of merkdealer. Met een schriftelijk vastgelegde garantie geeft dat toch wat extra zekerheid, en de verkoper regelt de papierwinkel voor u. Maar de prijs zal hoger liggen.

    In het algemeen geldt in FR een redelijk streng consumentenrecht, als de verkoper (zakelijk of particulier) u een auto aansmeert met verborgen gebreken staat hij zwak als u later een procedure begint. Daarom is het risico van een miskoop onder normale omstandigheden niet al te groot. De “te goeder trouw” verkopers zijn in het algemeen redelijk angstig voor claims van ontevreden kopers en wijzen vaak zelf op de mindere punten van de auto. Soms laat men u een briefje tekenen waarin staat op welke gebreken of zwakke punten u bent gewezen. Last but not least is het de verkoper niet toegestaan de auto te verkopen met een controle technique van meer dan 6 maanden oud, dus ook het recente keuringsrapport draagt eraan bij dat u weet wat u koopt.

    Echter, dat wordt allemaal heel anders als u zaken doet met een onbekende verkoper op een afgesproken ontmoetingsplek, parkeerplaats, bij u voor de deur of wat dan ook. U kunt van alles aangesmeerd krijgen en de verkoper is later niet meer te achterhalen. Dit soort oplichtingsprakrijken komt vaak voor, Google maar eens op de woorden voiture occasion arnaque.

    Persoonlijk zou ik bij de minste of geringste twijfel aan de verkoper direct afhaken en naar een andere auto op zoek gaan. Er staan er meer dan genoeg te koop.

    Salutations, Jos

    #190533
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoi Jos,

    Bedankt ook voor uw informatie, we gaan er mee aan de slag:-)
    De verkoper mailde wel dat er een “certificat non gage” bij zat…maar op de vraag of we mochten komen kijken hebben we nog geen reactie gehad…..
    We kunnen natuurlijk altijd nog afspreken op het parkeerterrein t.o. het politie buro in Perpignan 😉

    #190534
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een “certificat non gage” kun je ook krijgen als je dat aanvraagt voor een “schone auto” en daarvan de nummerborden pikt of namaakt. Dat wil dus niks zeggen.

    Steven

    #190535
     Anoniem
    Inactief

    .

    #190536
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Dit staat op de website:

    De koper van een bij een particulier gekochte tweedehands auto heeft vier weken de tijd om een nieuwe carte grise aan te vragen via dezelfde formulieren en nieuwe kentekenplaten (plaques d’immatriculation of plaques minéralogiques. Op de meegekregen kaart moet zijn vermeld: vendue le…. (verkocht op…. en dan de datum), ondertekend door de verkoper. De voorzijde van de carte wordt doorgekruist en er wordt een hoekje van geknipt. De nieuwe modellen van de carte grise zijn al voorzien van een af te scheuren strookje, waarmee de nieuwe eigenaar zich bij de prefectuur kan melden bij de overschrijving van het kentekenbewijs. De verkoper moet nog een certificat de non gage ophalen bij de balie van de prefectuur (of downloaden) en zal ook nog in drievoud een certificat de cession invullen. Ook moet bij auto’s die ouder zijn dan vier jaar een rapport van de technische keuring worden geleverd (contrôle technique) dat niet ouder dan drie maanden mag zijn. De kosten van een kentekenbewijs zijn per departement verschillend en hangen verder onder meer ook af van de cilinderinhoud van de auto en mate van CO2-uitstoot.

    Opgelet: als een tweedehands auto van een particulier wordt gekocht, verlang betaling in contanten of via een chèque de banque. Accepteer niet de gewone cheque, daar zijn al te veel ongelukken mee gebeurd.

    Meer informatie dus op deze site.

    Wim

    #190537
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Wim

    Bedankt ook voor uw reactie. De verkoper zegt alle papieren bij de auto te hebben, de APK is van oktober en er zit een “certificat non gage” bij. We hebben inmiddels mail van hem terug gehad en wéér zegt hij dat we onze naam, adres en telefoon nummer door moeten geven zodat hij morgen om 17.00 uur bij ons de auto kan komen laten zien. Ondanks dat we hem al te kennen hebben gegeven morgen bij hem in de buurt te zijn…..
    Als ik dan het verhaal lees van Chambres-
    dHotes Les-
    Vieilles-
    Tantes
    dan maakt me dat toch wel een beetje achterdochtig……..

    #190538
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rebonjour Alombre,

    U wordt een béétje achterdochtig? Welnu, voor mij is de zaak nu al glashelder. U heeft voor 100% zeker met een oplichter te maken. Als u mijn Google advies opvolgt komt u het ene vergelijkbare verhaal na het andere tegen. Het begint ermee dat u uw naam en adres moet doorgeven, daarna wordt u verzocht te betalen via Western Union, en u eindigt òf met geen auto, òf met een wrak met valse papieren, òf met een gestolen auto en de Gendarmerie op de stoep.

    Mijn dringende advies: GEEN adresgegevens doorgeven, ALLE contact verbreken, en WEGWEZEN! Er zijn auto´s in overvloed te koop!

    Salutations, Jos

    #190539
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Wim

    Wat is het verschil tussen een gewone check en een chèque de banque?

    Groeten CC

    #190540
     Anoniem
    Inactief

    .

    #190541
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Thnxx voor deze info, dat wist ik dus niet.

    #190542
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Attention: Er worden tegenwoordig veel valse chèques de banque gebruikt voor malafide aankoop van waarde goederen. Een chèque is tenslotte veel makkelijker te vervalsen dan papiergeld.
    Zelfs de notarissen mogen ze niet meer aannemen boven 10.000 € sinds 01.01.2013.

    #190543
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jos,

    Ik ben overtuigd! ik heb autoscout ook gelijk op de hoogte gebracht. Morgen maar gewoon even langs een garage/dealer kost misschien wat meer maar dan heb je ook wat :-)))

    Bedankt allemaal voor jullie nuttige informatie!

    #190544
     Wim Bavelaar
    Moderator
    Quote:
    Quote uit Alombredufort op 3/02/2013 18:48
    Hallo Wim

    Wat is het verschil tussen een gewone check en een chèque de banque?

    Op de site staat het uitgelegd in de rubriek Bankzaken.

    Wim

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?