Fiscale en sociale fraude hoger dan aangenomen

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 7 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #190524
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Volgens een vakbond van ambtenaren Solidaires-Finances publiques bedraagt de werkelijke fiscale en sociale fraude in Frankrijk € 60 à € 80 miljard per jaar. Tot nu toe hield men het op € 30 à € 50 miljard. Volgens het rapport van de ambtenaren moet niet alleen worden gekeken naar de meer bekende vormen van belastingontwijking, belastingfraude, sociale fraude en zwart werken, ook de manipulaties van ondernemingen en financiële instellingen moeten worden meegeteld. Als voorbeelden noemen zij de btw-carrousels, waarbij fictieve ondernemingen handelswaren laten circuleren in EU-landen teneinde btw terug te ontvangen in Frankrijk. Die btw is in de praktijk nooit betaald. Genoemd zijn ook de multinationals die hun winsten overbrengen naar landen met een lichter belastingregime. Nederland wordt hierbij met name genoemd.

    Zie bericht op de homepage.

    #190525
     bosbess
    Deelnemer

    Hè hè, eindelijk worden niet alleen bijstandmoeders, arbeidsongeschikten en werklozen met de vinger nagewezen en bestempeld tot oplichters en fraudeurs, als ze een keer een centje bijverdienen op hun meer dan karige inkomen. Wat ondernemingen al vele jaren allemaal uitvreten, daar wordt altijd aan voorbijgegaan. Of ze moeten het wel héél dom en héél bont maken, dan komen ze in de krant. Een mij bekende expert comptable had vorig jaar met zijn collega’s gewed dat hij zijn hoed zou opeten als een van zijn puissant rijke klanten deze keer niet door de fiscus zou worden gepakt. Deze klant maakte het altijd al bont, maar deze keer was hij, uiteraard tegen het advies van de expert comptable in, nóg verder gegaan. Helaas, de EC heeft zijn hoed moeten opeten.

    De fraude blijkt dus ongeveer twee keer zo groot als eerst werd ingeschat, doordat nu de entreprises ook worden meegenomen in de cijfers. Ik weet niet hoeveel ondernemingen Frankrijk telt, maar vergeleken bij de miljoenen uitkeringstrekkers is het peanuts. Toch zijn die peanuts dus verantwoordelijk voor de helft van de fraude. En dan durft de franse Rekenkamer ook nog voor te stellen om flink te snoeien in de WW-uitkeringen.

    De eerste keer dat ik in NL in de horeca ging werken, vroeg de bedrijfsleidster: “Wil je je loon helemáál zwart of wil je ook een gedeelte wit? Ik zou maar een gedeelte wit doen, want dan kunnen ze het niet controleren.” Ik had seizoenen in CH gewerkt, waar altijd alles keurig wit was geregeld, dus ik zei verbaasd: “Maar ik wil het gewoon helemaal wit.” Reactie: “Dat moet ik dan wel even aan de baas vragen.” Zij weg. Even later kwam ze terug met de mededeling dat het was goedgekeurd (hij moest natuurlijk wel!). Toen ik er een tijdje werkte, kwam ik er achter dat ik de enige was. Later is het me ook overkomen dat ik, als ik niet instemde met een gedeelte zwart, ik simpelweg naar de baan kon fluiten. Voor mij tien anderen. Wel moet ik erbij vertellen dat het omgekeerde ook voorkomt: horeca-werknemers die alleen willen komen als een deel zwart wordt uitbetaald. Ik heb een horeca-ondernemer gekend die dat weigerde.

    Hoe dit alles ook zij, een aantal van 750 controleurs op tig ondernemingen is veel en veel te weinig. Laten ze eens flink snoeien in hun franse ambtenarenapparaat en ontslagen ambtenaren omscholen tot economische fraude-experts. Want die heb je nodig tegen al die duurbetaalde en door de wol geverfde fraude-adviseurs die kwaadwillige entreprises zich kunnen veroorloven. En verder: laten ze nu eindelijk eens één belastingregime voor de hele EU invoeren, te beginnen voor ondernemingen.

    #190526
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dus de Franse vakbond is nu van mening dat ze zelf schuldig zijn aan fraude doordat Franse staatsbedrijven aan belastingontwijking doen via Nederland. De ambtenaren die dat mogelijk maken zijn toch lid van diezelfde bond?

    #190527
     bosbess
    Deelnemer

    Dat hoeven natuurlijk niet dezelfde te zijn die in het bestuur zitten. Bovendien zijn ambtenaren ook maar uitvoerders. Het is duidelijk dat politici van links tot rechts dit al vele jaren geweten moeten hebben. Waarom zijn daar geen stokjes voor gestoken? Waarom kraaide er geen haan naar? En de burgers maar oproepen om franse produkten te kopen om de franse economie (en dus de staatskas) te steunen. En ondertussen gewoon toekijken hoe een staatsbedrijf kapitalen laat weglekken naar het buitenland. Het gaat m’n pet ver te boven.

    #190528
     Anoniem
    Inactief

    Je kunt ook niet anders verwachten van deze regering dat ze het bedrijfsleven de schuld geven.
    Er zal nog wel meer komen om het ons moeilijk te maken, maar ondertussen moeten we wel banen scheppen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?