Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderVertel me wat, het idee is om eea zelf aan te gaan leggen gezien de idiote prijzen die we hebben gekreegen voor ander grondwerk. Blijkbaar doen ze in Frankrijk over een klus van nog geen week ongeveer 1 1/2e maand als ik de uren terugreken….
We gaan dan de Marie maar eens contacten om een rapportje te laten opstellen door de SPANC, er is verder geen verplichting voor certificering bij aanleggen, toch?
Admin
SleutelbeheerderMet “het oude type” werd bedoeld een fosse met achterliggend 3 strengen vloeiveld zonder verdere filtratie.
De cocosvezels zoals hier toegepast hebben niets met een zandscheidende laag om een buis te maken, het is nafiltrage voorafgaand aan infiltratie of lozing.
De vraag is nu dus of er ergens is voorgeschreven dat een standaard vloeiveld niet meer voldoet. Dit werd me, zoals aangegeven, verteld door iemand die recentelijk een installatie had laten aanleggen. Hij heeft daarom een (veel duurdere) ecoflo laten plaatsen.
Maar moet dat nu verplicht of heeft de aanlegger leuk extra verdiend?Admin
SleutelbeheerderIk heb in ons oude huis de pannen eraf gehaald in delen van ongeveer 5 meter breed.
Er lagen planken op en die wilde ik vanbinnen blijven zien.
Op de planken OSB platen, en daarop latten, folie, latten, en de pannen terug gelegd.
OSB kost geen drol, gewoon even kijken bij de vakhandel of op boncoin.
Een panlat hoeft niet persé 6 meter lang te zijn, gewoon afzagen op de lengte die je openlegt.
Als je het zelf niet kunt zou ik een vakman in de arm nemen, die doen de hele klus in een keer goed.
Je moet het zelf weten maar knoeien met folie aan de binnenkant is waarschijnlijk niet de beste oplossing.Cees.
Admin
SleutelbeheerderEen lek dak. Zoveel zielen zoveel meningen. Als vraagsteller valt het niet mee, om uit de brei van goed bedoelde mogelijke oplossingen, de juiste te kiezen. Helemaal niet als adviezen elkaar tegenspreken. Online hulp van een specialist is natuurlijk wel uitvoerbaar, maar wie is de specialist?
Schakel alsnog de vakman in, of ga met eigen ideeën aan de slag. Want uiteindelijk ben jij de enige die in de nattigheid staat, ook als de schade is veroorzaakt door de nalatigheid van een ander. Succes!
Admin
SleutelbeheerderJe hebt absoluut een punt Cees.
Feit is alleen dat ik mijzelf niet op het dak vertrouw.
Daarbij: het is niet alleen het verwijderen van de pannen, maar wil je folie spannen dan moeten zowel de panlatten als de dwarslatten er af. Het lijkt mij dan moeilijk om steeds een klein stukje te doen. Of zie ik nu iets over het hoofd?Admin
SleutelbeheerderAlles met alles opgeteld: het boven je hoofd werken, moeilijke inkepingen, geklungel met latten die vallen, geen controle op eventueel rotte of gebroken latten en tengels, kans op lekkages, stuifsneeuw, enz enz.
Met ene paar man rits je die pannen er in een paar dagen af en weer op met de folie eronder.Als je geen zin hebt in een grote klus doe je het gewoon stukje bij beetje: pannen naast je leggen, dak repareren en folie leggen, en pannen er weer op.
Zo ben je wel zeker dat je het allemaal goed doet en er de komende dertig jaar geen ellende meer ontstaat.
Niets erger dan een lekkend dak.
Cees.
Admin
SleutelbeheerderStuifsneeuw smelt bij een zonnetje op het dak, en bevriest weer in de nacht. Deels zal het als lekwater zakken, maar zoveel is dat niet. Een groter deel verdampt en slaat op in de isolatie. Dus de vochtige condities blijven en zo krijg je aantasting van de houten constructie.
Stuifsneeuw komt met de wind heel ver, verticaal zelfs. Sommige producten (ik noem geen merken) kan je gebruiken om kieren te dichten, maar dan moet je ook de natuurlijke ventilatie optimaal houden zodat de vochtige lucht kan worden afgevoerd. Het samenspel tussen afdichting, ventilatie en kering moet optimaal zijn. Alleen dan realiseer je je doel: een prettig leefklimaat.
Admin
SleutelbeheerderStuifsneeuw is geen argument, dat smelt en dat water moet afgevoerd worden. Dan krijg je dus een probleem onderaan het dak.
Waterdragende vlakken zijn alleen wenselijk als het water ook daadwerkelijk afgevoerd kan worden en dat kan zo niet, je krijg alleen een concentratie van lekwater aan de onderzijde.Admin
SleutelbeheerderRebonsoir,
[quote quote=210361]Of bedoel je een damp-openfolie aan de binnenkant van het dak en dan isolatie en als laatste een dampdichte folie?[/quote]
Oui. Eerst de dampopen folie tegen de binnenkant nieten. Dan de isolatie. Dan de dampdichte folie.
[quote quote=210362]Binnen heeft nul zin. Enige kan zijn afschermen van de isolatie tegen ongedierte[/quote]
In theorie is dit juist, maar die oude Franse pannendaken kieren vaak behoorlijk, en daardoor krijg je stof, blaadjes en als het tegenzit zelfs regendruppels en stuifsneeuw naar binnen. Dat kan beter niet op/in de isolatie terecht komen. Persoonlijk zou ik daarom toch beginnen met een dampopen folie. Zó duur is dat spul nu ook weer niet.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderDie waterkerende, dampopen folie heeft alleen fysisch nut als hij als secundair waterdragend vlak wordt toegepast, dus aan de buitenzijde van het dak op de gordingen. Binnen heeft nul zin. Enige kan zijn afschermen van de isolatie tegen ongedierte, verder kun je hem net zo goed weglaten.
Admin
Sleutelbeheerder@Jos,
Daar heb je inderdaad een punt.@Emiel,Jos,
Voor het aanbrengen van een damp-openfolie moeten alle dakpannen e.d. er af.
Of bedoel je een damp-openfolie aan de binnenkant van het dak en dan isolatie en als laatste een dampdichte folie?XPS isolatie tussen de gordingen en balken is niet te doen. Alles is zo krom en scheef als wat.
Admin
SleutelbeheerderBonsoir Jeroen,
Even snel een toch al te late reactie, drukdrukdruk, excuses daarvoor.
[quote quote=210038]Mijn zorg is dat bij de door jou voorgestelde oplossing ter plaatse van de overgang van groot naar klein verschillen in stroomsnelheid kunnen ontstaan die ter plaatse leiden tot sediment[/quote]
Mijn hele “ondergrondse” leidingnet is 100mm en de buizen die uit de grond omhoog komen zijn dat ook, dus er is nergens sprake van overgangen op onbereikbare plaatsen. Waar mijn 100mm buizen uit de vloer komen pas ik zo’n tampon de reduction toe om de dunnere bovengrondse leidingen aan te sluiten. Daarmee loop ik dus geen risico op sediment.[quote quote=210038]Ik wil mijn blad ook met een diamantschijf polijsten.[/quote]
Ik begin met een slijpkom op de haakse slijper, om de kiezels enzo zichtbaar te krijgen. Ik krijg het oppervlak daar al redelijk glad mee maar het is droog slijpen dus werkelijk een onbeschrijflijke stofzooi, je houdt het niet voor mogelijk. In een bewoond huis het vertrek helemaal afsluiten, alle kieren naar andere vertrekken afplakken, en stofmasker enzo gebruiken. Echt akelig werk!
Voor het nabewerken heb ik eerst de zwarte Bosch schuurschijven geprobeerd maar daar heb je niets aan, de beton blijft ruw en de schuurschijven worden mooi glad 🙁 .
Nu heb ik als proef een setje diamant-polijstschijven besteld, ik moet nog gaan ontdekken hoe dat werkt. Het is voor nat slijpen maar modder lijkt mij beter te verdragen dan die stofwolken. Ik ga die schijven proberen op de schuurmachine of eventueel met een steunschijf op mijn haakse boormachine. De haakse slijper zonder toerentalregeling draait te snel naar ik heb begrepen.
Als je het blad wilt nabehandelen met één of ander middel zou ik niet fijner dan korrelgrootte 400 gaan, nog fijner resulteert in een blad dat zó glad is dat je sealer of wat ook niet meer hecht cq in het oppervlak dringt.
Voor de haakse hoeken en randjes voorzie ik het diamantblokje te gebruiken dat ik al heb voor “trueing” van mijn slijpschijven en wetstenen.[quote quote=210038]Heb je misschien ervaring met betonverdichtingsmiddelen? (plastificeerders)[/quote]
Nog niet, tot nu toe gebruikte ik dat spul niet, voor het grovere werk was dat nooit nodig. Maar een werkblad houdt wat nauwer, het oppervlak moet goed hard zijn, daarvoor moet de mortel zo min mogelijk water bevatten, en dan wordt zo’n plastifiant interessant. Ik ben voornemens om deze van Point-P te gaan gebruiken.
Overigens wordt door de geleerden aangeraden om na het afreien het blad goed in te werken met een magnesium spaan en daarna pas strak te trekken met een stalen spaan. Alles om het oppervlak maar zo hard en glad mogelijk te krijgen. Dat ga ik dus maar proberen.[quote quote=210038]het valt mij op dat vooral niet klussers nogal achteloos kunnen omgaan met installaties[/quote]
Ja, dat merk ik ook. Het gezegde luidt “…één gek kan méér vragen…” maar ik zou dat kunnen aanvullen met “…één onkundige kan meer vernielen dan een leger deskundigen kan opbouwen”. Of zoals onze Angelsaksische vrienden dat zo mooi zeggen: “Make it idiot-proof and somebody will make a better idiot”. 🙂Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderJe krijgt problemen, folies zijn niet dampdicht, maar dampremmend. Aangezien mensen uitademen in een gebouw vindt er vochttransport van binnen naar buiten plaats.
Zodra er een keer ergens condensatie optreed kan dat vocht nergens meer heen en gebeurt wat Jos al omschrijft, ellende.Waarom niet gewoon een dampopen folie toepassen aan de buitenzijde? Krijg je überhaupt die folie wel goed doorlopend aagebracht?
Admin
SleutelbeheerderBonsoir,
[quote quote=210349]Treedt er nu echt een probleem op als ik op de gordingen een dampdichte folie aanbreng, dan isolatie (bv. steenwol) en dan weer een dampdichte folie?[/quote]Ik zou dat zelf niet doen. Als er door welke oorzaak dan ook tóch vocht tussen de dampdichte lagen komt kan dat slecht ontwijken. Bijvoorbeeld lokale lekkage door een klein scheurtje of gaatje. Als gevolg van het verhoogde vochtgehalte tussen de dampdichte lagen gaat de isolatie broeien, schimmelen en/of wordt een paradijs voor ongedierte. Bovendien daalt de isolatiewaarde als het materiaal vochtig wordt.
Persoonlijk zou ik óf isoleren door XPS platen tussen de sporen te klemmen met uitsluitend een dampdichte laag aan de binnenzijde, óf aan de binnenzijde een dampdichte- en aan de buitenzijde een dampdoorlatende folie toepassen.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderCees,
Bedankt, zal dit doen.
Mvg
Admin
SleutelbeheerderGewoon even goegelen op pointp.
Ligt er helemaal aan wat voor pannen je zoekt.Cees.
Admin
SleutelbeheerderHallo,
Heeft iemand een idee van de prijs van nieuwe dakpannen in Frankrijk? Ik heb in dit forum gelezen dat de kostprijs ongeveer 10€ per m2 is ( bericht van 2013).
Groeten,
Wilfried Vanermen
Admin
SleutelbeheerderRob, dank voor je vlotte respons.
Een langdurig proces hoeft geen ingewikkelde conclusie te kennen.
Dat stuk en anderen heb ik gelezen en volgens mij is het zo dat nhl vnl wordt gebruikt bij toepassingen waar snellere uitharding is gewenst, maar dat er verder weinig voors en tegens zijn voor gebruik van beide soorten in het uiteindelijke doorgeharde resultaat.
Daarnaast lees ik dat luchtkalk smeuiiger is en vooral voor voegen prettiger aanbrengt en daarnaast dus rustig werken faciliteert door langzame harding.Bij metselwerk is snelle harding wenselijk, vandaar de keuze voor nhl, mocht het niet lekker werken (te weinig plastisch) of te snel zetten dan zal ik wat cl toevoegen.
Admin
SleutelbeheerderOw! Voor ik het vergeet er staat een kleine update online:
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=208360239781977&id=175051099779558Admin
SleutelbeheerderNog even voor de zekerheid, want morgen en overmorgen gaan we inslaan, het gebruik van luchtkalk vs hydraulische kalk heeft vnl te maken met verwerkingstijd?
Metselwerk doe je dan met nhl 3,5, want dan hard het sneller door/trekt het sneller aan. Dan kun je dus vlotter doorwerken?
Verhouding zand:kalk 1:3-4Voegen doe je met luchtkalk binnen, want langer plastisch, of als je haast heb/buiten werkt(gevaar uitspoelen) dan meng je nhl 3 5 bij, regulier 1:3, meer is neller.
Verhouding zand:kalk 1:3-4
Verhouding zand:kalk:leem/aarde(kleuring) 1:3:1Is dit correct samengevat uit bovenstaande links?
We hebben iig al een afgravingplek in de buurt gevonden voor de kleuring van de voegen, de rest is bouwmarkt…
Admin
Sleutelbeheerder@Rob:
En ik steeds denken dat des tuiles plates steeds moeiteloos bij elkaar passen, ook als de breedte iets verschilt.Admin
Sleutelbeheerder@Rob,
Mee eens. Ik heb zelf last van hoogtevrees, dus pas ik mijn werkmethode aan.
Ik heb van binnenuit gewerkt: 1 panlat weggehaald zodat ik door het gat heen kon.Admin
SleutelbeheerderIk heb even gezocht naar een foto van de voorkant. Omdat ons huis nogal wat hoger ligt dan de weg is het lastig om een goed overzicht te krijgen van de diverse soorten pannen.
Op de foto lijken ze redelijk hetzelfde. Was dat echter maar waar…
1 pan recht leggen en je hebt weer een kier aan de andere kant..Overigens: het gedeelte van de nok dat je hier ziet, heb ik nog NIET onderhanden genomen….
[img]http://up.picr.de/32611672ch.jpg[/img]
Admin
SleutelbeheerderOnderzijde gewoon goed aftimmeren met wbp plaat, rondom geschilderd aangebracht met ventilatie kantlatten. Xps in de constructie en je zit prima voor de lange duur.
Alternatief kan nog eternit beplating zijn, dat gaat zeker goed en is minder critisch qua onderhoud en aanbrengenAdmin
Sleutelbeheerder@Marhout: Goede oplossing. En dat met de verschillende soorten dakpannen, ja dat ken ik! Heb je er een foto van?
Admin
SleutelbeheerderDe klus is geklaard.
Loodvervanger onder de nokpannen aangebracht. En voor het uiterlijk de nokpannen weer geplaatst.
Geen lekkages meer.
De nokpannen vastgezet met kalkmortel.Houdt er met loodvervanger wel rekening mee dat het minder ‘rekbaar’is dan lood. Bij sterk geprofileerde oppervlakken kan je minder uitkloppen.
Op de 1e foto kan je zien dat de maximale rek bereikt is.
[img]http://up.picr.de/32577641qq.jpg[/img]Na het aanbrengen van de mortel is van de loodvervanger vanaf beneden niets meer te zien.
[img]http://up.picr.de/32577647dg.jpg[/img]
Overigens waren de pannen aan deze zijde van het dak redelijk van hetzelfde soort. Maar de andere kant…
Admin
SleutelbeheerderInmiddels een formulier voor 2017 ontvangen mét alle benodigde gegevens om de aangifte via http://impots.gouv.fr te doen. Via dezelfde site kun je je aangifte nog betalen ook (zelfs met een Nederlandse IBAN).
Vanaf nu alles digitaal. Perfect!
Admin
SleutelbeheerderIk heb vorig jaar een papieren formulier (2014) voor de huurinkomsten ingevuld, en een (papieren) aanslag ontvangen en betaald.
Dit jaar kreeg ik automatisch een formulier toegestuurd. Compleet met gegevens die je nodig hebt om voortaan via http://impots.gouv.fr je aangifte te doen.Zojuist heb ik het voorschot op deze aangifte (geheel digitaal!) betaald, via deze zelfde site. Van een Nederlands IBAN nummer!
Dus vanaf nu geen papieren formulieren meer. Alles digitaal.
Geweldig die Franse belastingdienst. Ze gaan met hun tijd mee 🙂Admin
SleutelbeheerderAls het zonder cement kan, dan wordt het ook zonder wat mij betreft. Uitspoelen is binnen sowieso geen risico en de volgende dag uitborstelen lijkt me prima. Geen directe reden om risico te nemen.
Ik zal kijken of we zo nu en dan iets kunnen plaatsen, voor nu zou hier een onderschrift met FB link moeten staan van de voorbereidingen…. toch?
Admin
Sleutelbeheerder@Rob,
je citaat uit SystèmeD komt overeen met hetgeen ik op mijn website zeg:“Ik heb vaklui gezien die er nog wat cement bijgooien, zo’n tien procent. Die zullen toch wel weten wat ze doen? Hun antwoord was dat het een beetje makkelijker werkt, de mortel hardt wat sneller uit en is sneller bestaand tegen weersinvloeden (uitspoelen door regen). Iemand anders zei: Die vaklieden zijn inderdaad niet gek, die werken tegen de klok, hoe eerder het werk af is hoe beter. Of het op de langere duur de kwaliteit van het pleisterwerk ten goede komt kan hun een worst wezen.”
@ Emil:
Verwijzingen naar relevante websites/facebookpagina’s zijn steeds welkom, en verhalen over jullie project zijn zeer welkom (ik ben hier niet de webmaster, maar …). -
AuteurBerichten