Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
NoëSleutelbeheerder
Dat niet alleen, providers zien dit als misbruik van de roaming afspraken. Als je meer data/sms/belkosten in het buitenland maakt dan in het land waar de kaart is geregistreerd dan mag de provider je achteraf aanslaan voor de ‘werkelijke’ kosten (wat die dan ook mogen zijn). Deze clausule is bij de EU regels toegevoegd op verzoek van de Franse telecom providers. Ik verwacht wel dat men in de toekomst steeds coulanter gaat worden met zowel de datalimieten als de definitie van misbruik.
NoëSleutelbeheerderBonjour,
Ik wil ook wel een Duitse of Engelse Simkaart in mijn modem stoppen. Dat maakt nu niets meer uit.
Daar wil ik toch wel een klein waarschuwinkje bij geven…
De providers die ik ken hanteren allemaal een limiet op het datagebruik “over de grens”. Met het SFR-RED abonnement van 10 euro voor 30 GB per maand mag ik buiten de Franse grenzen maximaal 3 GB per maand verbruiken. Het Bouygues 20 GB abo van 4,99 euro per maand kent een vergelijkbare beperking.
Als u in Frankrijk het gebruik van een “buitenlandse” SIM overweegt lijkt het me de moeite waard om terdege uit te zoeken of u niet tegen vergelijkbare beperkingen gaat oplopen. De roamingkosten zijn dan weliswaar afgeschaft maar mobiele communicatie binnen de EU is nog steeds niet “100% naadloos”.
Salutations, Jos
NoëSleutelbeheerderIk heb ooit ook eens geprobeerd een Syma Mobile kaartje aan te schaffen.
Mislukt want buitenlandse creditcard 🙁 Ook Bouygues lijdt hieraan.De aanbiedingen van deze providers zijn echt heel aantrekkelijk. Nu roamingkosten afgeschaft zijn zou je denken dat er ook Nederlandse providers zouden zijn met vergelijkbare aanbiedingen (en gemakkelijker betalen). Maar wat ik ook zoek, de aanbiedingen van Simpel en andere prijsvechters zijn vele malen duurder dan van onze Franse vrienden. 20 Gb/Maand voor € 5,- is een prima aanbieding.
Is er een Europese vergelijkingssite met SIM only abonnementen? Ik wil ook wel een Duitse of Engelse Simkaart in mijn modem stoppen. Dat maakt nu niets meer uit.
NoëSleutelbeheerderBonjour,
Ik haal dit oude draadje weer even uit de diepvries om van mijn “voortschrijdend inzicht” te verhalen.
Oorspronkelijk zag ik voor mijn eigen situatie niet zoveel toegevoegde waarde voor een Fein-achtig multitool, zeker omdat ik al bijna omkom in de electrische handgereedschappen. Met soms enige improvisatie (op lengte afslijpen van boren en decoupeerzaagjes, creatief gebruik van de Dremel) wist ik me altijd wel te redden.
Op zekere dag zag ik bij LIDL wederom de aanbieding voor de Parkside multitool voor minder dan 30 euro. In principe kies ik altijd voor meer professionele merken. Maar omdat ik nog helemaal geen persoonlijke ervaring met dit type gereedschap had, leek me dit een goedkope mogelijkheid voor een experiment. Gewoon eens kijken hoe vaak zo’n ding in mijn geval nuttig van pas zou komen.
Welnu, ik moet bekennen dat ik verrast ben. Sinds ik dat ding heb komt het voor van alles en nog wat te voorschijn. Zagen van uitsparingen in vloeren op onmogelijke plaatsen. In de hoeken vlakslijpen (met zo’n delta-vormig diamantblad) van een betonnen aanrechtblad. Afkorten van koperen en kunststof leidingen die uit vloeren en wanden komen. Afzagen van stelspieën na het plaatsen van kozijnen. Verwijderen van stopverf uit oude ramen. Om maar eens een paar toepassingen te noemen.
Voor zo’n goedkoop ding doet die Parkside het verrassend goed. Ik weet nu al dat als deze ooit de geest geeft, er snel een vervanger zal moeten komen. Gezien de aard van mijn gebruik zal dat dan wel een professioneler merk worden. Zo’n Fein doet me dan toch wel watertanden…
Salutations, Jos
12 juli 2018 om 07:47 In reactie op: Zo moet je een NEDERLANDS RIJBEWIJS wisselen voor een FRANS RIJBEWIJS #211116NoëSleutelbeheerderDus….van verzekering veranderen?
11 juli 2018 om 13:02 In reactie op: Zo moet je een NEDERLANDS RIJBEWIJS wisselen voor een FRANS RIJBEWIJS #211109NoëSleutelbeheerderDat is dan vreemd Marianne, want mijn verzekeringsagent (van Allianz) verzekerde mij dat ik wel verzekerd was!
11 juli 2018 om 12:48 In reactie op: Zo moet je een NEDERLANDS RIJBEWIJS wisselen voor een FRANS RIJBEWIJS #211108NoëSleutelbeheerderBeste Ron en Herman, Dank voor jullie reacties. Ik heb nog wel vertrouwen dat mijn franse rijbewijs een dag, zomaaar in de bus komt vallen. Waar ik me het meest druk overmaak is de absolute onmogelijkheid om contact te krijgen met een overheidsorgaan die deze taak uitvoert. Even naar Herman: de gendarme hier zei mij ook, mevrouwtje rijdt u maar gewoon door. Alleen het bewijs van aanvraag meenemen. Maar mijn vezekering (AXA) verzekerde (!) mij dat ik zonder geldig rijbewijs NIET verzekerd ben. Dus overtredingen, geen punt, maar in geval van schade – maar even niet denken een peroonlijke – Tant pis! En dat risico neem ik liever niet.
11 juli 2018 om 11:29 In reactie op: Zo moet je een NEDERLANDS RIJBEWIJS wisselen voor een FRANS RIJBEWIJS #211107NoëSleutelbeheerderVorig jaar ook mijn Nederlandse rijbewijs omgeruild voor een Frans permis! Ik zal jullie de frustratie met de préfecture in Bar-le-Duc, de Nederlandse Ambassade (die de in de Meuse vereiste Franse vertaling van de door de RDW in het Engels afgegeven verklaring heeft verzorgd en daar meer dan drie weken voor nodig had) en de RDW besparen. Toen mijn rijbewijs uiteindelijk was afgegeven was mijn Nederlandse rijbewijs inmiddels verlopen. In Bar-le-Duc wilde men mij toen eerst nog een doktersonderzoek laten verrichten, maar daar zagen ze uiteindelijk, gelet op de datum van aanvraag in Bar-le-Duc maar van af. Maar wellicht belangrijk is de mededeling die ik kreeg, dat ik in afwachting van het verkrijgen van het document mocht blijven rijden. Mijn advies aan Marianne is dus: maak je niet al te druk, dat doen de ambtenaren in Frankrijk (en Nederland) ook niet, maar bewaar zorgvuldig de bewijzen dat je al lang geleden het Franse rijbewijs hebt aangevraagd!
NoëSleutelbeheerderBonjour Bosbess,
Goed dat u nog enkele bussen WD40 heeft staan. U kunt daar namelijk nog zoveel méér mee dan de spanjoletten van uw ramen smeren. Wat dacht u van het weren van duiven, het soepel maken van ritssluitingen, het beschermen van terracotta bloempotten of het verwijderen van insecten van de auto? Om maar eens een paar van de vele voorbeelden te noemen?
Dat moet ik die produkten van Sonax, Ballistol of whatever nog zien doen… 🙂
Salutations, Jos
NoëSleutelbeheerderRob,
WD40 verwijdert roest (of, algemener: corrosieproducten) maar smeert niet (of weinig). Olie of vet is nodig voor de smering.
Wat ik van een oude schipper geleerd heb:
Loop naar de winterpauze met de oliespuit door het hele huis en smeer alles wat beweegt: Scharnieren, sloten, grendels, schuiven van zowel deuren en ramen als ook luiken. Spuit in cilindersloten Ballistol of een vergelijkbaar middel.
Wat ik van mijn vrouw geleerd heb:
Loop een week later met een poetsdoek dezelfde route na en veeg het teveel aan olie weg.
Nog een finesse:
Ik doe tegenwoordig mijn rondje met twee oliespuiten. Een met laag viscose (licht vloeibare) olie voor alle sloten/scharnieren waar het kruipen in kleine spleten belangrijk is, een een viscosere (dikkere) voor de grove scharnieren van bijv. luiken, waar de dunne olie te makkelijk wegloopt.NoëSleutelbeheerderDe onderste stang van de crémone zat vastgeroest in de metalen geleider.
Daardoor is het mechaniek van de crémone defect geraakt.Eerst het raam eruit gehaald.
Dan de crémone verwijderd.
Met schroevendraaier van binnenuit de stang eruit getikt.
Met naaldvijl de metalen bus in het raam schoongemaakt en de stang schoon geschuurd.Ingespoten met siliconenspray.
Bij nieuwe installaties wordt een “guide de tringle en plastique” gebruikt.
De metalen bus vervangen kan volgens mij niet zonder schade aan het raam.
janv
NoëSleutelbeheerder#Rob Oftewel het is gelukt! Zie eerdere bijdrage 🙂
NoëSleutelbeheerder#Rob De hele aanduiding maar in de tekst geplakt na het een aantal malen via de IMG-knop geprobeerd te hebben ‘et voila!’
Dank!
NoëSleutelbeheerder#Rob Vandaag een account aangemaakt op de door jou genoemde picr. Daar een foto van een Crémone à Larder ge-upload. De img-code gekopieerd en in mijn laatste bericht geplakt via de img toets. Als ik op bewerken klik zie ik die hele code wel staan, maar als ik vervolgens op verzenden klik is er niets te zien. Wat doe ik verkeerd?
NoëSleutelbeheerderMet hulp van Silex is de espagnoletsluiting inmiddels gerepareerd/vervangen. Deze vorm van espagnolet werd verkocht bij de BricoMarché, maar die bleek een maatje te groot. Daarom besteld bij Bricozor (Crémone à larder). Kosten per sluiting € 7,87. Verzendkosten € 7,90. Daarom maar twee sluitingen besteld, zodat ik er een in reserve heb liggen. Het bleek overigens wel nodig om ook de beide stangetjes goed gangbaar te maken. Vermoedelijk is daardoor ook de oorspronkelijke crémone gesneuveld. Het was ook nog wel even een probleempje om de stangetjes zo in het raam te plaatsen dat bij het plaatsen van de crémone de stangetjes van de crémone in de uitsparingen in de stangetjes terecht kwamen. Maar met een beetje schuin afvijlen en wat siliconenspray is me dat uiteindelijk ook gelukt!
NoëSleutelbeheerder🙂
8 juli 2018 om 13:13 In reactie op: Zo moet je een NEDERLANDS RIJBEWIJS wisselen voor een FRANS RIJBEWIJS #211086NoëSleutelbeheerderIk snap de zorgen en je kan wel van alles willen en wensen maar aan het einde van de lijn blijft het zoals het is.
Het advies is, en was ruim van te voren te beginnen met de aanvraag, geeft het minstens een jaar.
Nu de vakantieperiode er aan komt zal het zeker niet gaan helpen meerdere brieven te sturen.Bij aangetekend verzenden kan on-line gekeken worden waneer de brief is aangekomen. Daarna begint het lange wachten. Het eerste teken dat u gaat ontvangen is een e-mailtje en daarna komt het tijdelijke rijbewijs per post. Dit als het inmiddels al niet veranderd is.
NoëSleutelbeheerderIk heb deze discussie tot aanleiding genomen de sectie hang- en sluitwerk van mijn website te revideren en aan te vullen.
Zie vooral het punt 4 ‘Espagnolettes en crémones’.
Veel plezier bij het lezen!7 juli 2018 om 09:11 In reactie op: Zo moet je een NEDERLANDS RIJBEWIJS wisselen voor een FRANS RIJBEWIJS #211078NoëSleutelbeheerderInmiddels zijn we meer maanden verder. Nog steeds 0,0 rijbewijs ontvangen en 0,0 reactie vanuit Nantes. Heb weer een aangetekende brief gestuurd met verzoek om inlichtingen / ophelderingen – eind mei : 0 reactie!
Ik begin mij ernstig zorgen te maken, want het is moeilijk leven hier zonder auto. Het allerergste is dat er gewoon geen mogelijkheid is om tot CERT EPE door te dringen om gewoon te vragen wat er aan de hand is ( behalve dat het men het druk heeft: dat geloof ik wel) of mijn aanvraag wel verder gekomen is dan de voordeur AR ontvangen tot 3 maal toe.
Ik snap dat ze het daar erg druk hebben met het nieuwe systeem – denk even aan de NL belastingen, daar ging ook van alles mis toen het systeem veranderde. Maar je mag toch van een overheid verwachten dat men iets van een correpondentie service voorziet? Op zoek naar lotgenoten om evt. samen actie te ondernemen. Ben ik de enige?NoëSleutelbeheerderJos,
de door jou genoemde BRICOZOR vraagt wél behoorlijke prijzen.
Het kan ook anders.
Ik heb crémones en onderdelen op deze puinhoop van een bedrijf dat kunststoframen plaatst gedemonteerd. Kosten: een schijntje. Een groot aantal van de gedemonteerde houten ramen was nog in behoorlijke staat, jammer dat die zo naar de puinhoop gaan.NoëSleutelbeheerderBonsoir,
Ik heb zojuist een aantal ramen en terrasdeuren gerenoveerd waar ook diverse typen inbouw-cremones in zaten. Bovendien waren uit een paar (tweedehands gekochte) deuren de cremones helemaal verwijderd, alleen de sleuven en gaten zaten er nog.
Via deze website wordt een flinke collectie van de in het verleden gangbare cremones, sloten, stangen en bijbehorend deurbeslag aangeboden. Ik heb er met succes de vervangende spulletjes voor mijn oude ramen en deuren kunnen bestellen. Wellicht heeft u er iets aan.
Salutations, Jos
NoëSleutelbeheerderMocht iemand, anders dan Herman, een van die mooie oude opliggende crémones hebben:
Bekijk even deze video waarin een vakkundige opknapbeurt te zien is.
Niet alle hier getoonde stappen zijn in ieder geval nodig, vooral het professionele aflogen van de oude verf zou een leek toch zeker achterwege laten of door afbranden vervangen.
En hier is een van de toegepaste oplossingen voor binnenwerk van de draaisluiting te zien.NoëSleutelbeheerderBij mij zijn de crémones in de houten ramen ingebouwd en dat maakt het een beetje anders.
Dan zijn het geen moderne maar half oude sluitingen.
Hierbij zou de methode van Bosbess toch werken? En natuurlijk, zoals capitaine schreef, eerst nagaan of de sluitpennen goed in de gaten vallen. Gewoon eerst de sluitingen bij geopende ramen proberen; is dat OK, dan zijn het de gaten of de uitlijning tussen pennen en gaten.NoëSleutelbeheerder..
NoëSleutelbeheerderDeze handleiding had ik inderdaad bekeken Christian. Bij mij zijn de crémones in de houten ramen ingebouwd en dat maakt het een beetje anders. Gelukkig heeft Silex mijn bericht ook gelezen en komt hij me morgen helpen.
NoëSleutelbeheerderIk heb even een beetje op internet gezocht, en ja, er zijn voldoende handleidingen van de fabrikanten voor het demonteren van deze moderne ingefreesde sluitingen, bijv. deze.
NoëSleutelbeheerderHoi Jan,
Zou heel fijn zijn! Ben morgenochtend eerst met de auto voor een expertise in Verdun, maar zou dan wel terug moeten zijn. Wil je wachten tot ik er ben, want ik wil natuurlijk wel wat van je leren deze keer!
Groetjes,
HermanLNoëSleutelbeheerderHoi Herman
Is morgenmiddag 15:00 vroeg genoeg?
janv
NoëSleutelbeheerderDank voor de snelle reacties. De conclusie dat het geen oude sluitingen zijn is op zich al verheugend. Ik ben niet echt een doe het zelver, behalve als ik iemand die dat wel is in mijn omgeving weet. Ik heb dus eerst een crémone sluiting op een raam (als ik Christian goed begrijp is het in feite een serrures multipoints à encastrer, aangezien deze is ingebouwd) op de eerste verdieping onder handen genomen, die nog wel enigszins sloot maar moeizaam, met slechts een schroevedraaier en een bus WD-40. Deze draait nu weer prima.
Een sluiting op de begane grond sluit echter helemaal niet meer, dus ik denk dat die vervangen moet worden. Ik heb op internet gezocht of er video’s zijn van zo’n vervanging of een duidelijke beschrijving, maar die heb ik niet gevonden. Ik zal de komende tijd moed voor verzamelen, maar waarschijnlijk wacht ik tot er een meer ervaren klusser is, die me daarbij kan bijstaan!
NoëSleutelbeheerderAangezien je het over inbouw hebt zijn het geen oude sluitingen.
Oude sluitingen zitten altijd OP het raam gemonteerd, en zijn zo simpel als wat gewoon twee pennetjes op een rond schijfje.
De nieuwere modellen voor inbouw zijn als je niet een heel vreemd model hebt, gewoon te bestellen.
Net als keukensluitingen en deursloten zijn ze praktisch allemaal gestandariseerd.Om te zien welke je hebt moet je er een demonteren, het merk en model staat op de buitenkant van de « slotdoos »
Eerst zou ik kijken of de sluiting-pennen wel goed in de gaten vallen.
Vaak is namelijk het geval dat het raam iets trekt/vervormt (eventueel door vallende scharnieren) en dan komt de pen niet recht voor het gat.
Controleer ook of er geen rommel in de gaten zit, wat vaak het geval is bij tuindeuren.Cees.
-
AuteurBerichten