aanrecht van beton

Dit onderwerp bevat 11 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door

 Jos le Conseiller 2 maanden, 1 week geleden.

  • Auteur
    Berichten
  • #209907
     Jeroen B, 62 
    Bijdrager

    Besten,

    Ik ben voornemens een aanrecht van beton te maken deze zomer. Ik ben inmiddels op de hoogte van hoe te bekisten, hoe te wapenen, toevoegen plasticifeerder en hoe wel en niet af te reien.

    Zijn er positieve of negatieve ervaringen bij jullie bekend?

    Een andere vraag is: de achterzijde van het aanrecht komt direct tegen een muur met een ongelijk oppervlak. Voor het reien wil ik ducttape band op de muur plakken en daarop een waterpaslijn. Gaat dat werken of zijn er slimmere manieren te bedenken?

    groet, Jeroen B, 62

    Nog een verlate terugkoppeling aan Rob: Ik heb de boiler schakelaar bekeken en die lijkt op de verschafte info. Nu nog gaan meten waar de fout zit.

    #209913
     le bricoleur 
    Bijdrager

    Jeroen,
    ducttape band op de muur plakken en daarop een waterpaslijn? Een lijn is toch geen geleider. Wat ik eens gezien heb:

    Lat 1 tegen de onregelmatige muur schroeven.
    Daarop lat 2 leggen.
    Die dient als geleider voor de reilat.
    Dan lat 2 verwijderen, de gleuf opvullen en afreien.

    Christian von Klösterlein - bricoleur par passion, pas par necessité.
    http://www.klussen-in-frankrijk.eu/

    #209914
     Silex 
    Bijdrager

    Rei

    bovenste uitsteeksel van rei klein beetje korter maken.

    janv

    #209915
     capitaine 
    Bijdrager

    Ik zou toch liever dat systeem van Christian doen.
    Dat van jou gaat vastlopen Jan.

    Cees.

    #209922
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonsoir Jeroen,

    Toevallig ben ik op dit moment bezig een keuken te realiseren waar ook een betonnen aanrechtblad in komt. Die klus zou in de komende weken haar beslag moeten krijgen. Ik geef je ter informatie wat van mijn overwegingen mee.

    Mijn onderkastjes vertrouw ik niet met het gewicht van een betonnen blad. Daarom scheid ik de onderkastjes op regelmatige afstanden met gemetselde muurtjes van 5cm dikke (dunne?) parpaings. Die muurtjes dragen het zware blad en de kastjes schuif ik daartussen. De voorkanten van de muurtjes werk ik af met plankjes in dezelfde houtsoort en kleur als de kastfronten (vanillekleurig eiken).

    Het blad maak ik wat breder dan normaal, namelijk 70cm. Zo’n beetje meer ruimte vind ik heel luxe, zo houd ik bijvoorbeeld meer ruimte achter de kraan. Ook de kookplaat komt verder van de achtermuur af. Achter de kastjes heb ik nu lekker ruimte voor het wegwerken van water aan- en afvoer, gas en electriciteit, plus een 100mm ontluchtingsbuis die ik óók nog kwijt moet. De inbouw vaatwasser plaatsen gaat ook veel gemakkelijker als je erachter wat ruimte hebt waar je via het “buur” kastje bij kunt komen.

    Het blad stort ik op Lewis zwaluwstaart plaat, goed voor de stevigheid met het gemak van een verloren bekisting. De randen en sparingen bekist ik met betonplex en/of melamine spaanplaat, zoals het uitkomt. In elk geval leveren deze materialen een mooi glad oppervlak voor de voor- en zijkanten van het blad. Kleine sparingen maak ik door de gewenste vormen uit een plaat XPS van de juiste dikte te snijden, die kunnen na het harden van de beton gemakkelijk verwijderd worden.

    Ik gebruik dood-ordinaire betonmortel van 400kg/m3 met 5% zwarte kleurstof (ijzeroxide) en verdicht het beton door van onderen met een trillend apparaat (schuurmachine of multitool) tegen de Lewisplaten te duwen. Al die toevoegingen zijn mij te ingewikkeld en duur bovendien.

    De afwerking gebeurt door eerst te slijpen met een diamantkom op een haakse slijper en vervolgens te schuren met de zwarte Bosch schuurschijven voor steen op een excenter schuurmachine.

    Ik weet nog niet zeker hoe ik het blad ga impregneren. Ik aarzel nog tussen silica (de waterglas-achtigen) en iets op basis van polyurethaan. Hier is een zeer uitgebreide verhandeling over sealers voor aanrechtbladen. Verdere suggesties en tips zijn welkom.

    Voor het afreien en de achterkant van het blad zit ik met dezelfde uitdaging als jij. Ik ga dat oplossen door aluminium hoekprofielen tegen de muur te schroeven, met elastische dichtmassa tussen muur en profiel. Deze profielen komen op zodanige hoogte dat ze verticaal ongeveer 5 a 10mm boven het aanrechtblad uitkomen, en horizontaal “in het blad steken”. Aldus ontstaat een tegelrand die je ook wel bij traditionele aanrechtbladen tegenkomt. Dat heeft een dubbel voordeel: er kan straks geen water van het blad af lopen en tussen muur en blad doorlekken, én je hebt er een prachtige geleider aan om het blad strak te kunnen afreien.

    Tot zover mijn voornemens en de theorie. Nu binnenkort de harde praktijk…

    Salutations, Jos

    #209923
     Jeroen B, 62 
    Bijdrager

    Heren, dank voor de info tot dusver.

    @Christian. Ik zou jouw manier de koninklijke weg noemen. Maar ik wil, hoe dan ook, het blad in 1 maal storten en geen strepen of lijnen krijgen. Ik ben bang dat wanneer ik jouw methode gebruik ik kleurverschillen ga krijgen.
    @ Jan. Ik zou een combi willen maken van jouw methode en die van Jos. Zie onder.
    @ Jos. Ik ben erg geporteerd van het idee van een waterkering door het aluminiumprofiel in te storten. Wat ik niet begrijp is hoe je dat profiel kunen afreien als je nog slechts een tegeldikte ruimte hebt tussen het profiel en de muur. Zou je dan niet een extra profiel wat hoger kunnen bevestigen en dan alsnog de methode van Jan kunnen hanteren? Voor iets meer afreiruimte?

    Op mijn muur levert de methode van Jan/Jos een extra probleem op. De muur bestaat uit Ytong die is gestuct. Verdiept in de muur staan “de” houten staanders. Verdiept vonden we 6 jaar geleden mooi, zonder ons te bedenken dat we ooit de aanrecht zouden willen verplaatsen. De muur kan en gaat niet betegeld worden. Dus een waterkering zou erg handig zijn. Bij de plaatsen waar de houten staander verdiept in de muur liggen zullen de sparingen achter het profiel gevuld moeten worden. Of, indien ik beton met plastificeerder gebruik zullen die sparingen waarschijnlijk vanzelf vol vloeien.

    De films en beschrijvingen die ik heb gezien en gelezen hebben mij overtuigd van het gebruik van vezels in de beton. (2 zakjes a ongeveer 4 euro) en het gebruik van plastificeerder. Ik heb per ongeluk een keer vuurvaste cement gekocht om mee te metselen die plastificeerder bevatte. Het spul vloeide fantastisch waterpas uit. Sterker nog elke poging om het waterpas vlak te doorbreken mislukte. Daarom wil ik, indien een alu waterkering/afreilat niet geplaatst kan worden, beton met plastificeerder gebruiken en dat laten vloeien. Zonder overigens heel slappe beton te maken. Ook korrelig vloeit het uit heb ik ervaren bij mijn openhaard. Plastificeerder kost in Nl inclusief verzendkosten ongeveer 45 euro.

    En als laatste. Ook mijn blad wordt zeker 70cm. De muurvoet, gemaakt van vuursteen en gestuct steekt zeker 10 cm naar voor en loopt tot een hoogte van ongeveer 30 cm terug naar het verticale vlak.

    Eerste dat ik nu ga doen is een diagonale buis van 110 doorsnede in de keukenvloer instorten met daarin twee water toevoeren, twee groepen electra en een 40mm afvoer. Over de ondersteuning van de kastjes denk ik nog na. Ik denk nu aan hout met een tijdelijke extra ondersteuning ter plaatse van de kastjes. Ik heb weinig ruimte en moet een optimaal in te richten hoekkast maken met uittrekbare legborden. Dat gaat wel lukken in een houtplaat lijkt mij maar niet in Ytong of Parpaing.
    Ik heb eikenhout afwerking en eikenhout deurtjes voorgesteld. Mijn vrouw gaat voor oude en verweerde luiken….

    Jeroen B, 62

    #209924
     Sjefke 
    Bijdrager

    @ Jeroen,

    houdt er wel rekening mee dat het in Fr absoluut verboden is om in 1 doorvoerbuis zowel de elektra als de waterleiding te plaatsen.
    Lijkt mij ook vanuit veiligheidsoverweging (kans van stroom op de waterleiding ……… brrrrr) niet aan te bevelen.

    #209925
     Jeroen B, 62 
    Bijdrager

    Terechte waarschuwing. Ik kies voor multicouche leidingen en grondkabel. Dat kan wel enig water hebben. Of desnoods de grondkabel naast de buis.

    gr Jeroen B 62

    #209926
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonsoir Jeroen,

    Ik ben erg geporteerd van het idee van een waterkering door het aluminiumprofiel in te storten. Wat ik niet begrijp is hoe je dat profiel kunen afreien als je nog slechts een tegeldikte ruimte hebt tussen het profiel en de muur.

    Dat kan wel als je niet per sé een heen-en-weer gaande beweging wilt maken. Vind je dit te lastig zou ik een variant op de methode van Christian gebruiken, gewoon een lat op het alu profiel leggen en die in het laatste stadium weghalen.

    ik wil, hoe dan ook, het blad in 1 maal storten en geen strepen of lijnen krijgen. Ik ben bang dat wanneer ik jouw methode gebruik ik kleurverschillen ga krijgen.

    Als je eerst afreit, dan de lat weghaalt en de kier opvult, en na opstijven nog eens in ronddraaiende bewegingen nabewerkt met een schuurbord en dan tenslotte gladstrijkt met een stalen spaan zie je écht niet meer waar die lat gezeten heeft.
    Dat gezegd hebbend, het is mijzelf nog nooit gelukt om het oppervlak van gestort beton zodanig af te werken dat ik het resultaat als aanrechtblad zou willen gebruiken. Wellicht ben ik niet genoeg “vakman” maar er komt altijd wel ergens water op het oppervlak te staan, luchtbelletjes, kleine richeltjes, bultjes en oneffenheden, plus na het volledig uitharden hier en daar strepen of van die plekken met een melkachtig of poederachtig uiterlijk. Niet hard genoeg, te poreus en voor mij niet fraai genoeg voor een aanrechtblad, temeer omdat je na afreien en afspanen niet veel meer ziet van de “aggregat” (grind enzo) in de beton en die wil ik juist laten uitkomen.
    Daarom bewerk ik persoonlijk het gestorte blad altijd na door middel van slijpen, schuren en impregneren. Kwestie van smaak en die verschillen nu éénmaal. 🙂

    in de keukenvloer instorten met daarin twee water toevoeren, twee groepen electra en een 40mm afvoer.

    Persoonlijk zou ik bij een gestorte afvoerleiding waar je later niet zonder zwaar hak- en breekwerk meer bij kunt komen, altijd de standaard Franse 100mm gebruiken. Waar de buis boven de grond komt steek je er dan een verloop in waar je dunnere buizen vanaf de vaatwasser, spoelbak, boiler-overstort en weet ik wat nog meer in uitkomen. Ik heb een keer een hobbykok op bezoek gehad die tot tweemaal de zelfgemaakte mayonaise liet mislukken en dat resultaat door de gootsteen spoelde. Daarmee raakte zelfs een 100mm buis verstopt, en hoe! Als je dan een afvoertje van 40mm onder de beton hebt liggen zou je wensen dat je nooit geboren was…

    Salutations, Jos

    #209927
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Rebonsoir Jeroen,

    Bij de plaatsen waar de houten staander verdiept in de muur liggen zullen de sparingen achter het profiel gevuld moeten worden.

    Ik zou gewoon wat vulstukjes van hout op de verdiept liggende staanders lijmen of spijkeren, zodat de alu profielen over hun volle lengte “dragen”. Ik vind het eleganter om voor de staanders in het systeem “hout” te blijven. Maar dat is, wederom, een persoonlijke voorkeur.

    Salutations, Jos

    #210038
     Jeroen B, 62 
    Bijdrager

    @jos,

    Dit weekend de buis geplaatst. Ik heb na enige nadenken toch gekozen voor een mantelbuis met daarin de afvoer- en aanvoerleidingen. Waarom? Mijn zorg is dat bij de door jou voorgestelde oplossing ter plaatse van de overgang van groot naar klein verschillen in stroomsnelheid kunnen ontstaan die ter plaatse leiden tot sediment, dat op den duur weer tot een verstopping zou kunnen leiden. Misschien heeft Christian hier nog gedachten over? Ik heb wel een stevig touw in de leiding ingebracht, zodat ik bij een eventuele onverhelpbare verstopping een tweede afvoer kan inbrengen.

    Tip met aluminiumprofiel neem ik ter harte. Klinkt als erg goed idee. Temeer omdat ik geen tegelwand heb maar stucwerk.

    Ik heb recent een aanrechtblad gezien dat heel mooi alle kiezels etc. liet zien. De maker vertelde dat hij hoofdzakelijk grind en amper zand had toegevoegd aan zijn beton. Leverde hem naar eigen zeggen wel beulswerk op om het te polijsten. Hij zou nu het blad niet in het werk maken maar ondersteboven storten.

    Ik wil mijn blad ook met een diamantschijf polijsten. Is dat een hele vieze modderige bende? Welke opeenvolgende korrelgrootte zou ik moeten gebruiken? ik lees daar heel verschillende info over. De haakse hoeken aan de voorzijde. Moet dat per se met een diamantblokje of zou je dat ook anders kunnen doen?

    Heb je misschien ervaring met betonverdichtingsmiddelen? (plastificeerders)

    En als laatste, het valt mij op dat vooral niet klussers nogal achteloos kunnen omgaan met installaties. Ik heb vooralsnog thuis maar een mayonaisemaak verbod opgelegd 🙂

    Jeroen B, 62

    #210360
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonsoir Jeroen,

    Even snel een toch al te late reactie, drukdrukdruk, excuses daarvoor.

    Mijn zorg is dat bij de door jou voorgestelde oplossing ter plaatse van de overgang van groot naar klein verschillen in stroomsnelheid kunnen ontstaan die ter plaatse leiden tot sediment

    Mijn hele “ondergrondse” leidingnet is 100mm en de buizen die uit de grond omhoog komen zijn dat ook, dus er is nergens sprake van overgangen op onbereikbare plaatsen. Waar mijn 100mm buizen uit de vloer komen pas ik zo’n tampon de reduction toe om de dunnere bovengrondse leidingen aan te sluiten. Daarmee loop ik dus geen risico op sediment.

    Ik wil mijn blad ook met een diamantschijf polijsten.

    Ik begin met een slijpkom op de haakse slijper, om de kiezels enzo zichtbaar te krijgen. Ik krijg het oppervlak daar al redelijk glad mee maar het is droog slijpen dus werkelijk een onbeschrijflijke stofzooi, je houdt het niet voor mogelijk. In een bewoond huis het vertrek helemaal afsluiten, alle kieren naar andere vertrekken afplakken, en stofmasker enzo gebruiken. Echt akelig werk!
    Voor het nabewerken heb ik eerst de zwarte Bosch schuurschijven geprobeerd maar daar heb je niets aan, de beton blijft ruw en de schuurschijven worden mooi glad 🙁 .
    Nu heb ik als proef een setje diamant-polijstschijven besteld, ik moet nog gaan ontdekken hoe dat werkt. Het is voor nat slijpen maar modder lijkt mij beter te verdragen dan die stofwolken. Ik ga die schijven proberen op de schuurmachine of eventueel met een steunschijf op mijn haakse boormachine. De haakse slijper zonder toerentalregeling draait te snel naar ik heb begrepen.
    Als je het blad wilt nabehandelen met één of ander middel zou ik niet fijner dan korrelgrootte 400 gaan, nog fijner resulteert in een blad dat zó glad is dat je sealer of wat ook niet meer hecht cq in het oppervlak dringt.
    Voor de haakse hoeken en randjes voorzie ik het diamantblokje te gebruiken dat ik al heb voor “trueing” van mijn slijpschijven en wetstenen.

    Heb je misschien ervaring met betonverdichtingsmiddelen? (plastificeerders)

    Nog niet, tot nu toe gebruikte ik dat spul niet, voor het grovere werk was dat nooit nodig. Maar een werkblad houdt wat nauwer, het oppervlak moet goed hard zijn, daarvoor moet de mortel zo min mogelijk water bevatten, en dan wordt zo’n plastifiant interessant. Ik ben voornemens om deze van Point-P te gaan gebruiken.
    Overigens wordt door de geleerden aangeraden om na het afreien het blad goed in te werken met een magnesium spaan en daarna pas strak te trekken met een stalen spaan. Alles om het oppervlak maar zo hard en glad mogelijk te krijgen. Dat ga ik dus maar proberen.

    het valt mij op dat vooral niet klussers nogal achteloos kunnen omgaan met installaties

    Ja, dat merk ik ook. Het gezegde luidt “…één gek kan méér vragen…” maar ik zou dat kunnen aanvullen met “…één onkundige kan meer vernielen dan een leger deskundigen kan opbouwen”. Of zoals onze Angelsaksische vrienden dat zo mooi zeggen: “Make it idiot-proof and somebody will make a better idiot”. 🙂

    Salutations, Jos

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2018 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account