Nieuw type Fosse, filtre coco

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 1 maand geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #210436
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er is tegenwoordig blijkbaar een nieuw soort fosse septique, waarvan ik te horen kreeg dat deze verplicht zou zijn en dat het oude type niet meer aan de regels zou voldoen. Dit is de nieuwe:

    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.premiertechaqua.fr/media/1987/guide-ecoflo-professionnels.pdf&ved=2ahUKEwji9e7Z0pfbAhWNL1AKHXUGBbkQFjAFegQIAxAB&usg=AOvVaw2YxkYASkpT7pkip-Y5ziwP

    Is iemand hier bekend mee en/of weet iemand of dit naast een microstation nu het enige type is wat aan de norm voldoet?

    #210438

    Bijna een jaar geleden heeft Wim van Teeffelen op deze website de nieuwe wetgeving nog eens uit de doeken gedaan. En dit is een eerdere bouwtechnische toelichting door Christian le Bricoleur waar je bij afbeelding vier het woord cocosvezel tegen zult komen. Maar niet als voorgeschreven filterelement voor de fosse.

    Vraag is even wat jouw gesprekspartner / bron verstaat onder “het oude type”. Bij mijn weten worden er op de markt allerlei filtertechnieken aangeboden, niet voorgeschreven in de wet, maar die wel al snel 5000 euro meer kosten dan een standaard installatie. Bovendien zou je die coco filters op termijn (10 jaar) moeten vervangen. De taximeter draait dan stevig door. De branche vindt dat niet erg.

    #210439
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Met “het oude type” werd bedoeld een fosse met achterliggend 3 strengen vloeiveld zonder verdere filtratie.

    De cocosvezels zoals hier toegepast hebben niets met een zandscheidende laag om een buis te maken, het is nafiltrage voorafgaand aan infiltratie of lozing.

    De vraag is nu dus of er ergens is voorgeschreven dat een standaard vloeiveld niet meer voldoet. Dit werd me, zoals aangegeven, verteld door iemand die recentelijk een installatie had laten aanleggen. Hij heeft daarom een (veel duurdere) ecoflo laten plaatsen.
    Maar moet dat nu verplicht of heeft de aanlegger leuk extra verdiend?

    #210440

    Ik ben bang dat dat zo’n filtre coco alleen een ecologisch verantwoord extra’tje is in de filtering maar geen wettelijk voorschrift. Het is voor het eerst dat ik hoor dat een standaard vloeiveld niet meer zou voldoen. Wanneer er maar een greintje rugdekking gesuggereerd kan worden van wettelijke voorschriften dan zullen ondernemers in Frankrijk het niet laten daar het maximale uit te halen, fosse septique, zonnepanelen, you name it.

    #210441
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vertel me wat, het idee is om eea zelf aan te gaan leggen gezien de idiote prijzen die we hebben gekreegen voor ander grondwerk. Blijkbaar doen ze in Frankrijk over een klus van nog geen week ongeveer 1 1/2e maand als ik de uren terugreken….

    We gaan dan de Marie maar eens contacten om een rapportje te laten opstellen door de SPANC, er is verder geen verplichting voor certificering bij aanleggen, toch?

    #210443

    Er zijn honderden voorbeelden voor de aanleg door de handige bricoleur (of buitenlandse pro) te vinden op het internet. Dit is er een voorbeeld van. De meest praktische step-by-step beschrijving inclusief procedures op het nu op non-actief gestelde forum van FrenchEntree is sinds een paar dagen niet meer te vinden: de hele French plumbing rubriek is verdwenen.

    Bij de mairie langsgaan is een eerste stap: voor het vervolgtraject ben je afhankelijk van de SPANC die vooraf je plannen zal willen zien en tijdens de aanleg zo nu en dan voor inspectie zal langskomen. Je hoeft er geen gecertificeerd bedrijf voor te zijn (nog niet). Wel zijn er bepaalde NF normen voor de te gebruiken materialen. Wanneer ik sommige flinterdunne NF gelabelde kunststof fosses zie die leeg volgens mij bij een geringe externe druk al in elkaar klappen dan vraag ik me af wat er mis was met de oude betonnen bakken. Dat is commentaar achteraf van langs de zijlijn en een vraagteken bij de totstandkoming van de zoveelste semi-overheidsorganisatie die mag toezien op nog meer regelgeving. De Franse overheid heeft de handen vol aan laten we het maar noemen bepaalde aspecten van de grootstedelijke problematiek. Maar in nog rapper tempo wordt het wonen op het platteland duurder, verdwijnende gezondheidszorg en onderwijsinstellingen en internet per postduif, dus dat tij gaan ze niet keren.

    #210444
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ach ja, de Fransen kunnen hun kop goed on het zand steken, maar de hedendaagse wereld haalt ze echt vanzelf in…

    Ik dacht gelezen te hebben dat de SPANC ook een soort inspectie incl. Plan van aanpak kan verzorgen en dan idd achteraf toeziet op de juiste uitvoering van hen plannetje?
    Of is die optie verdwenen?

    #210445

    Er zijn regionale verschillen per SPANC, de ene is strenger dan de andere, sommigen hebben familieleden of kennissen die toevallig in deze branche werkzaam zijn etc. Ze zullen het terrein, bodemgesteldheid, aanwezigheid van bronnen, hellingspercentage, aanwezigheid van bomen, omliggende bebouwing etc. in ogenschouw willen nemen alvorens met een paar mogelijke opties te komen. Bespreken bij de mairie.

    #210446
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gaan we doen, indien het interessant is kan ik de vorderingen hier wel bijhouden. Als het allemaal meezit dan hoop ik over een week of 11-12 te gaan graven.

    #210447

    Succes daar bij de Mairie. Iets anders: via wat omwegen zie ik dat een deel van de inhoud van het forum van FrenchEntree nog niet is verdwenen, was al bang dat ook deze story die begint met de fantastische openingszin: “The room was not really a room” verdwenen zou zijn. Ga die nu meteen in z’n geheel downloaden, want ook andere behoorlijk bruikbare onderwerpen beginnen nu te verdwijnen zag ik (ook de electrical section). Geen man overboord, maar toch zonde van alle tijd en energie die velen er de afgelopen vijftien jaar in hebben gestopt. Via een speciale internet geschiedenis organisatie ga ik nog proberen de fosse step-by-step aanpak aan de vergetelheid te ontrukken.

    #210448
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mocht dat niet lukken staat er hier straks misschien wel een recente stap voor stap aanpak. Zou prettig zijn als de Mairie een beetje meewerkt, bij de ingediende bouwvergunning ging het soepel, we kregen best wat hulp van de burgemeester, aardige vent.

    Ps. Klopt het trouwens dat ik met mijn mpbiel geen foto’s kan plaatsen of mis ik iets?

    #210449

    Filtre coco: in deze discussie iemand aan het woord die daar niet bepaald een voorstander van is.

    Diverse andere discussies op het nu gesloten forum van FrenchEntree bekeken, levert weinig nieuws op. Op dit nieuwe forum nog wel iets.

    Nog wel een aardige invalshoek op forumconstruire: dit soort filters lijkt minder geschikt voor een tweede huis dat lange periodes van niet gebruik kent, ik citeer:
    Dans le cas des résidences secondaires, les dimensionnements imposés par la réglementation me semblent être un problème dans l’efficacité de ces filières. En effet les utilisations sont souvent peu fréquentes, parfois en sous capacité, et fréquemment avec des périodes de non utilisation assez longues. Plus l’installation est grosse et plus elle a de l’inertie avant de redémarrer. Donc je pense qu’on ne pourra pas échapper au réensemencement à l’arrivée, encore plus qu’auparavant où les fosses étaient souvent sous dimensionnées.
    Dans le cas du filtre coco il paraîtrait qu’une trop longue absence, dixit le fabricant, pourrait provoquer le déssèchement et le durcissement de la surface du filtre.”

    Foto’s: voor het oude medium van een forum werkt een oude pc of wat modernere laptop m.i. het makkelijkst. Ik zet mijn foto’s, tekeningen en korte technische toelichtingen altijd op de foto website picr.de, in jpg of pdf format. En plak die link dan in via de img tab in de menubalk. Omdat het na gedane arbeid goed vertoeven is in de Franse tuin alvast dit lokkende vooruitzicht voor jullie volgende klusperiode:

    Caféetcroissant

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?