Nok van dak repareren

Dit onderwerp bevat 10 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 jaren, 1 maand geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #209875
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij het dak van ons huis (1850) zijn meer dan 9 verschillende soorten dakpannen gebruikt. Ook voor de nok.
    Nu lekt het op sommige plekken bij de nok. Door de verschillende soorten nokpannen sluit alles niet helemaal goed aan.
    Ik zoek nu naar een oplossing om dit waterdicht te krijgen (zonder het hele dak te vernieuwen).
    Het gat tussen de pannen aan voor- en achterzijde is te groot om met alleen mortel te werken om zo de nokpannen waterdicht af te sluiten.
    Al even gedacht om een loodslab over het gat tussen voor- en achterpannen te leggen en daarop de nokpannen te bevestigen.

    Maar wellicht zijn er betere methoden om dit probleem op te lossen?

    #209880
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Marhout,

    Als je googelt op “loodvervanger” krijg je tal van soorten loodvervanger te zien en tal van toepassingsmogelijkheden. Ik heb onder een aantal nokvorsten die “”slecht”” uitkwamen een loodvervanger gelegd. Dak is inmiddels 12 jaar helemaal dicht.
    Wellicht niet de fraaiste en meeste zekere oplossing, maar wel een werkbare en betaalbare. En als je toch al 9 verschillende soorten pannen hebt…..

    Jeroen B, 62

    #209884
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Marhout,
    misschien is het mogelijk een van de hier (afb.6 t/m 9) beschreven droge noksystemen toe te passen.

    #209906
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor de tips!

    #210252
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De klus is geklaard.
    Loodvervanger onder de nokpannen aangebracht. En voor het uiterlijk de nokpannen weer geplaatst.
    Geen lekkages meer.
    De nokpannen vastgezet met kalkmortel.

    Houdt er met loodvervanger wel rekening mee dat het minder ‘rekbaar’is dan lood. Bij sterk geprofileerde oppervlakken kan je minder uitkloppen.
    Op de 1e foto kan je zien dat de maximale rek bereikt is.

    Na het aanbrengen van de mortel is van de loodvervanger vanaf beneden niets meer te zien.

    Overigens waren de pannen aan deze zijde van het dak redelijk van hetzelfde soort. Maar de andere kant…

    #210253
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Marhout: Goede oplossing. En dat met de verschillende soorten dakpannen, ja dat ken ik! Heb je er een foto van?

    #210283
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb even gezocht naar een foto van de voorkant. Omdat ons huis nogal wat hoger ligt dan de weg is het lastig om een goed overzicht te krijgen van de diverse soorten pannen.
    Op de foto lijken ze redelijk hetzelfde. Was dat echter maar waar…
    1 pan recht leggen en je hebt weer een kier aan de andere kant..

    Overigens: het gedeelte van de nok dat je hier ziet, heb ik nog NIET onderhanden genomen….

    #210304

    Kierende dakpannen van allemaal iets verschillende afmetingen, hadden wij ook last van. Ik ben overigens niet zelf het dak op gegaan, soms is het verstandiger om klussen uit te besteden aan een professional.

    #210305
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Rob,
    Mee eens. Ik heb zelf last van hoogtevrees, dus pas ik mijn werkmethode aan.
    Ik heb van binnenuit gewerkt: 1 panlat weggehaald zodat ik door het gat heen kon.

    #210306
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Rob:
    En ik steeds denken dat des tuiles plates steeds moeiteloos bij elkaar passen, ook als de breedte iets verschilt.

    #210307

    @ Christian: er zaten ook veel door vorst, weer en wind beschadigde tuiles bij. En ook al is deze traditionele manier bijna drielaags, toch waren er een paar kleine lekkages. Om dat totale gewicht te kunnen dragen is de dakconstructie dan ook stevig te noemen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?