Admin

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 6,211 tot 6,240 (van in totaal 12,959)
  • Auteur
  • In reactie op: Afdak maken met Soutuile platen en Tuiles Canal #198925
     Admin
    Sleutelbeheerder

To each his own, maar zonder voorboren gaat prima bij mij 🙂

In reactie op: Afdak maken met Soutuile platen en Tuiles Canal #198924
     Admin
    Sleutelbeheerder

Natuurlijk zeggen de producenten van zelfborende schroeven dat men overall zonder voorboren kan schroeven.
    Maar op sommige klussites wordt toch aanbevolen in harde materialen voor te boren. Harde materialen zijn in deze context bijv. eikenhout, vezelcementplaten en natuurlijk de Eternit-achtigen.

Christian

In reactie op: Afdak maken met Soutuile platen en Tuiles Canal #198923
     Admin
    Sleutelbeheerder

Niet-voorboren wordt inderdaad gepropageerd door diverse leveranciers van zelfborende schroeven, maar bv Eternit zit dit (tot op heden) toch niet niet zitten. In alle richtlijnen wordt voorboren voorgeschreven.
    Een keuze dus.

In reactie op: Dak vernieuwen #199935
     Admin
    Sleutelbeheerder

Chez Nous,
    nog eens over het spant.
    [quote] In het midden van het dak zat vroeger een spant, echter bevindt deze nu op +-1,5 meter van de buitenmuur(van grijze betonblokken). De trekbalk bevindt zich op +-1.60 hoogte en een van de muren waar deze op ligt is aan het uitbreken.[/quote]
    –> Als het spant er niet meer is moeten de spatkrachten van de dakconstructie door de gevelmuren (les pignons) opgenomen worden. Tussen de gevelmuren of andere tussenmuren is dan niets wat spatkrachten opneemt. Ik zou beter het spant handhaven.

[quote] Hoe kunnen we het beste deze muur weer recht krijgen (het gaat zegmaar alleen het gedeelte vanaf de verdiepingsvloer en 1,5 vanaf de zijkant) We kunnen niet zomaar de muur afbreken en weer opbouwen want dan leunt de trekbalk nergens op. [/quote]
    –> Het spant moet goed ondersteund worden, dan kan men de buitenmuur door een nieuwe vervangen.

[quote] Is het voeldoende deze te stutten of zijn er betere oplossingen? [/quote] –>Zie hierboven.
    [quote]Is het opnieuw (recht) opbouwen van dat stukje muur überhaupt wel verstandig? [/quote] –> JA
    [quote]… heeft de spant nog wel een functie zo dicht bij de buitenmuur?[/quote] –> JA
    [quote] Zoja, is het mogelijk om de spant (eenvoudig)aan te passen zodat de loophoogte wat verbeterd wordt?[/quote] –> zie hier afb. 3 t/m 5. Maar dat is werk voor de vakman, ik heb te veel spantaanpassingen gezien waar het later mis ging; ik heb een hele verzameling van foto’s waar te zien is hoe de ondeskundige spantaanpassingen tot het uiteenspatten van de constructie geleid hebben.

Deze bijdrage is bedoeld als aanvulling op, niet als vervanging van eigen inzicht, en zonder precieze kennis van de situatie ter plaatse is het niet mogelijk een bindend advies te geven.

Christian – bricoleur par passion, pas par necessité

In reactie op: Afdak maken met Soutuile platen en Tuiles Canal #198922
     Admin
    Sleutelbeheerder

Met die zelfborende schroeven hoef je de plaat echt niet voor te boren hoor, dat is juist de lol van deze schroeven. Ook het hout boor ik niet voor. Ik gebruik zelf een Festool schroefboor, wellicht heb je met een ALDI boor minder succes.

In reactie op: Afdak maken met Soutuile platen en Tuiles Canal #198933
     Admin
    Sleutelbeheerder

Is een vrij rechttoe-rechtaan klusje wat iedereen met twee handen kan. Ik heb zelf een viertal daken gedaan, het is echter wel handig als je met z’n tweeen bent. Ik zie echter wel dat de dakpannen er BOL opgelegd worden over het algemeen. Die “vis autoperceuse” zijn makkelijk met een beetje goeie schroefboor te doen, met het juiste bitje. Let wel op de prijs. Bij Point P waren ze 3 keer zo duur als bij Leroy Merlin.

Zie voor tips ook http://www.eternit.fr/uploads/tx_arceternit/MP_Soutuile.pdf, daar staat alles in. Lees het goed, met name de aangeraden maten voor je toepassing en gebied, het AFSCHOT en het VERLIJMEN van de platen (tegen windvang en rotzooi er onder). Je hebt ook speciale platen voor als de bovenste aansluit op een muur. Op pagina 29 staat ook nog iets over het betegelen met dakpannen.

In reactie op: Dak vernieuwen #199934
     Admin
    Sleutelbeheerder

Heren dak-deskundigen,

hier een foto die ik deze week in een stadje in de Harz (Duitsland, op de grens tussen de deelstaten Saksen-Anhalt en Nedersaksen) genomen heb.

Christian

[img]http://up.picr.de/19778743yt.jpg[/img]

In reactie op: Afdak maken met Soutuile platen en Tuiles Canal #198921
     Admin
    Sleutelbeheerder

Dergelijke platen zou ik altijd met een hulpje erbij aanbrengen, het werkt 3x zo snel en precies.
    Voorboren in de plaat is altijd een vereiste.
    Voorboren in het hout: hangt een beetje van houtsoort en sterkte boortol af. Zelf boor ik voor in het hout met iets te kleine diameter (lange boor nodig), het centeert wat makkelijker, en werk af met dopsleutel.

Misschien heb je iets aan DEZE informatie.
    Succes,

Wilm

In reactie op: Afdak maken met Soutuile platen en Tuiles Canal #198920
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ik heb in mijn huis 2 daken van ‘gewone’ golfplaat met tuiles canal er op die aan vervanging toe zijn. Als je er op loopt, loop je grote kans om een tuile stuk te trappen. Ik heb even gezocht en deze Soutuile platen blijken er speciaal voor gemaakt, lijkt het.
    Dank voor de tip!

Zou je er op kunnen lopen zonder de pannen te breken?

(nee, (nog) geen ervaring mee)

In reactie op: Dak vernieuwen #199938
     Admin
    Sleutelbeheerder

Inderdaad. Ga er daarom altijd van uit dat niets haaks is.
    Zelfs in nieuwbouw woningen is dat niet het geval.

Ik heb bij ons dak de pannen aan drie zijden moeten slijpen (wat een troep geeft dat) om ze passend te maken.

In reactie op: Dak vernieuwen #199937
     Admin
    Sleutelbeheerder

Chez Nous,
    Nog een nabrander. Ik heb bij 1 dakvlak eindeloze problemen gehad bij het zo monteren van de panlatten dat ik geen weglopende rij pannen kreeg. Zeer frustrerend. Pas nadat ik (heel precies) ging meten bleek dat mijn dakvlak dat rechthoekig oogde eigenlijk een gekanteld trapezium was. Het zou me dus nooit lukken om zonder een rij weglopende pannen het dak geheel te bedekken.
    Eerder meten en beter nadenken had me veel frustratie gescheeld!

Jeroen B, 62

In reactie op: Dak vernieuwen #199936
     Admin
    Sleutelbeheerder

Bedankt voor jullie hulpzame reacties tot nu toe!

@Jeroen B, 62: Het spatten van de buitenmuur wordt niet zozeer door het dak veroorzaakt, maar (ik vermoed) eerder doordat de muur iets verder half is ingestort in de aangebouwde ruine. Hoe dan ook zouden we dit stukje muur graag weer recht opbouwen (en de verbinding met de ruine verbreken). De trekbalk die hieropligt zal dus op een of andere manier tijdelijk ergens anders op moeten rusten. We gaan de komende winter gebruiken om alles te plannen, zodat we in april kunnen beginnen met vervangen.

@Au revoir!: We realiseren ons dat het dak vervangen door zelfde sort bedecking eenvoudiger is. Echter staat het huis in een parc regional(morvan) en gaat daardoor de voorkeur uit naar de daar gebruikelijke dakbedekking. Het lijkt mij daarom niet lastig om toch een vergunning hiervoor te krijgen. Volgens mij mogen we trouwens bij verandering alleen leisteen kiezen….

Ook Jos en Wubbe bedankt voor jullie bijdrage.

We hebben er zelf ongeveer een maand voor uitgetrokken (met hulp uiteraard!), en als ik het zo lees moet dat zeker haalbaar zijn.

In reactie op: aansprakelijk over eigen grond #202260
     Admin
    Sleutelbeheerder

Dank voor je inbreng Joost, ik heb vandaag met de burgemeester gesproken en hij zei vriendelijk dat het toch ook voor mij gevaarlijk was als ik niet goed oplette… (na de wijn). Ik zal de stenen kappen zodat de scherpe punten er af zijn en dan moet het goed zijn. Voor vriendelijke argumenten sta ik altijd open. Ik heb geen hek om de tuin.

Iemand anders in het dorp meent dat als kinderen met een fietsje tegen je hek aanrijden of over je hek klimmen en zich dan bezeren, je altijd aansprakelijk bent. Ook als dat op eigen terrein is. Je bent dan de klos, ik zal ze in de gaten houden die rakkers.

In reactie op: Dak vernieuwen #199942
     Admin
    Sleutelbeheerder

Dat klopt helemaal. Ik heb een huis in een beschermde zone en heb bij de Mairie alles kunnen regelen. Ook ik heb de aard van de dakbedekking gewijzigd (van golfplaten met alleen bolle Tuiles Canal er op naar ‘echte’ dakpannen).

Afgelopen zaterdag was na anderhalve week buffelen het dak klaar. Wat een klus!
    dakpannen afvoeren, golfplaten afvoeren, pannen losbikken, folie op het dak, daktengels plaatsen en uitvullen, panlatten plaatsen, 900 dakpannen het dak op hijsen en plaatsen, enzovoort.

In reactie op: Customer premises aansluiting telefoon #188069
     Admin
    Sleutelbeheerder

Nooit iets over gelezen.
    Voor de vaste lijn geldt een vergoeding (2 maanden abonnement dacht ik) als de lijn niet binnen redelijke een termijn is hersteld. En hoewel in het contract daarvoor uiterlijk 48 uur staat is een week wachten op een monteur geen reden om iets te betalen, dus reken maar nergens op.

In reactie op: Customer premises aansluiting telefoon #188068
     Admin
    Sleutelbeheerder

Beste Jako, bedankt voor je input in deze tot nu toe. We zijn inmiddels al weer enige maanden verder, en na twee bezoeken van de aardige Free monteurs en 1 bezoek van Farce Telecom/Orange is het gefixt. Ik gaf aan dat ik had gezien dat de aanvoerdraad vanaf de weg was beschadigd, waarschijnlijk door overijverige SNCF debrousailleurs. Ze hebben dit stuk vervangen, en ik zit nu op ADSL2+ met 4 Mbps. Niet slecht voor een lijnlengte van 4949 meter. Nu heb ik wel nog een vraag: ik kan me herinneren ergens gelezen te hebben dat je bij ondermaats functioneren van je ADSL verbinding recht op restitutie hebt. Weet jij of iemand anders hoe dit zit?

In reactie op: Dak vernieuwen #199941
     Admin
    Sleutelbeheerder

Bonjour,

Albert merkt terecht op dat u moet opletten met betrekking tot de vergunningen, maar zo erg als hij het schrijft is het nu allemaal ook weer niet.

Voor het veranderen van de aard van de dakbedekking is in principe een declaration préalable voldoende. Slechts als u in een beschermde zone woont kan een echt permis de construire noodzakelijk worden. Ik citeer uit de overheidsdocumenten:

Réfection de la toiture d’une construction existante
    Description :
    A quoi est soumise la réfection de la toiture d’une construction existante ?

Réponse :
    L’article R. 421-17 du décret du 5 janvier 2007, prévoit que les travaux sur construction existante qui en modifient l’aspect extérieur doivent être précédés d’une déclaration préalable.La réfection d’une toiture, si elle change l’aspect extérieur de la construction sur laquelle elle est accomplie, doit donc être précédée d’une déclaration préalable.

Overigens dient u de aanvraag voor zowel declaration préalable als permis de construire in bij uw lokale mairie. Deze zal indien noodzakelijk zorgdragen voor het doorsturen naar andere instanties. U heeft dus niet direct met de Préfecture of dergelijke te maken.

Veel mensen dienen in twijfelgevallen simpelweg een declaration préalable in. Is dat niet correct, dan deelt de mairie u dat keurig mede. Zo niet dan kunt u aan de gang.

Salutations, Jos

In reactie op: Dak vernieuwen #199940
     Admin
    Sleutelbeheerder

Beste Nous,
    denk ook aan het feit dat dan de kleur van het dak veranderd.
    En dat betekent een vergunning aanvragen!
    En niet bij Marie maar bij de Haut Prefecture,
    “bezint eer ge begint” is hier het motto.

Succes Albert

In reactie op: aansprakelijk over eigen grond #202261
     Admin
    Sleutelbeheerder

Als de tuin vrij toegankelijk is vanaf de openbare weg, dan kun je verantwoordelijk gesteld worden voor ongevallen in je tuin. Zet je er een hek omheen dan wordt die verantwoordlijkheid een stuk minder, behalve voor waterputten en zwembaden, daar gelden extra beveiligingsregels voor.

Joost Kubbe

In reactie op: Verplichting fosse septic op norm #201144
     Admin
    Sleutelbeheerder

Vervelend dat niet duidelijk is geworden wáár precies aan een nieuwe norm wordt gewerkt. Het lijkt er in ieder geval niet op dat dit op korte of middellange termijn vanuit Brussel gaat gebeuren. De europese richtlijnen 91-271 en 98/15 (de basis voor alle waterafvoer-problematiek) staan nog recht overeind en er is geen enkel commissieverslag te vinden dat aanleiding geeft te veronderstellen dat er een verdere aanscherping in de maak is. (Voor de liefhebber: snuffel rond op eur-lex.)

Wat wel speelt is dat Frankrijk achter loopt bij de implementatie en uitvoering van de europese regels, en daarvoor ook herhaaldelijk wordt gekapitteld. Een gevolg van de verplichte 2-jaarlijkse voortgangsrapportages.

Tenslotte is er nog sprake van een enigszins actuele ontwikkeling, terug te vinden in de note technique van 21 aug van dit jaar. Maar deze beperkt zich tot een fractie van het hele waterzuiverings-gebeuren, n.l. voor de kwetsbare gebieden worden de normen wat aangescherpt omdat deze niet bleken te voldoen aan de al lang bekende algemene eisen van ”91.

Wellicht jammer voor alle bio-zuiveraars, maar de fosse lijkt in zijn huidige vorm nog een lange toekomst te hebben.

@Rimke,
    Dat de subsidieregeling per departement zou verschillen kan ik me niet zo goed voorstellen, de eisen die je noemt zijn algemeen geldend. Het orgaan dat zich met de subsidies bezig houdt, heet ANAH. Op de betreffende site zijn de voorwaarden wel te vinden.

Wilm

In reactie op: Testament erfrecht CdV #192846
     Admin
    Sleutelbeheerder

Handig om te weten dan kan ik gericht vragen stellen aan de notaris hierover.
    Onze status is gehuwd net wat anders als een samenlevingscontract of maakt dat nu geen verschil meer.
    Er veranderd soms veel in de wetgeving op dit gebied.

In reactie op: Testament erfrecht CdV #192845
     Admin
    Sleutelbeheerder

Nee, wij wonen niet permanent in Frankrijk.

Wij hebben dat in het Frans opgeschreven. De notaris heeft de tekst gemaakt. Het was een eenvoudige actie die overigens kosteloos was. Het werd in het geheel van de transactie van het huis meegenomen.

Dit was een aanvulling op ons Nederlandse samenlevingscontract wat in Frankrijk geaccepteerd wordt. Daar heeft de notaris een kopie van.

In reactie op: Testament erfrecht CdV #192844
     Admin
    Sleutelbeheerder

Hallo Wubbe,

Dank voor je reactie.
    Jullie wonen dus niet permanent in Frankrijk of wel?
    Het Franse erfrecht wordt strak in aug. 2015 Europees en dan wordt het beter en is alles meer, zoals het nu al in Nederland.

Een handgeschreven testament werd dus geaccepteerd heb je dit in Frans of Nederlands taal kunnen opstellen?
    Heb je hierin nog aanvulling gedaan tbv een Nederlands testament als je natuurlijk ook nog in Nederland woonachtig bent.
    Want ik moet goed uitkijken dat men het Nederlandse niet laat vervallen maar in Nederland in stand blijft uiteraard.
    Ben benieuwd, merci.

In reactie op: Testament erfrecht CdV #192843
     Admin
    Sleutelbeheerder

[quote quote=153596]Ik ben niet uitgeschreven in Nederland dus zou het Nederlandse testament van toepassing kunnen zijn![/quote]Wat ik altijd heb begrepen is dat voor een huis in Frankrijk het Franse erfrecht geldt. Onafhankelijk van de nationaliteit van de eigenaar.

Wij hebben zelf een handgeschreven testament gemaakt en dat bij de notaris laten registreren.

In reactie op: Dak vernieuwen #199939
     Admin
    Sleutelbeheerder

@ CHez Nous,

Puntsgewijze:
    – Kunstlei zwaarder dan dakpannen? Maar als dat zo is, houdt dan rekening met de grotere belasting. Zelf heb ik telkens nieuwe chevrons gekocht, dat vond ik prettig werken.
    – Hout dat nog ok is zou ik opnieuw gebruiken. Geldt ook voor de nokbalk. Desnoods voor een andere toepassing. Goed hout gooi je niet weg.
    – Beschreven situatie rondom het spant begrijp ik niet. Wel lijkt het mij bijzonder dat een muur die verticaal wordt belast door een trekbalk toch gaat spatten.
    – Ik heb mijn dak in vier sessies vervangen. Als je alert bent bij het uitlijnen van de gordingen en chevrons kun je 1 vlak in twee sessies doen. Tenminste,dat is bij mij primna verlopen. Slopen en bouwen duurde bij mij telkens drie dagen per dakdeel. En dat gebeurde dan met ploegen van 4 handige personen.

De voorbereidingen duurden bij mij gemiddeld een half jaar. Ik spreek dan over weekenden waarvan er een aantal werden gebruikt om de voorbereidingen te treffen. Naast afspraken over de afvoer van de oude pannen en verzagen van oud dakbeschot en sporen tot kachelhout ook.
    Bestellen en afleveren of ophalen van: dakpannen, nokvorsten, houten gordingen en chevrons,lattes, etc. Dakbeschot in de vorm van OSB, onderfolie, bevestigingsmaterialen, voldoende gereedschap. En last but not least, het bouwen van een steiger.
    En natuurlijk tevoren nadenken over hoe je omgaat met een dakdoorvoer van een schoorsteen, waar je de veluxen wilt plaatsen etc.

Succes!

Jeroen B, 62

In reactie op: Verplichting fosse septic op norm #201133
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ik krijg toch sterk de indruk dat de regelgeving verschilt per departement. Naar mogelijke aanleg riolering is onderzoek gedaan in ons dorp. Voor vele dorpsbewoners is dat onmogelijk, puur vanwege geografische ligging. Wij hebben drie jaar geleden, enigszins onder druk, besloten voor de aanleg van een nieuwe fausse. Ons oude systeem werkte nog wel maar vonden we zelf ook minder geschikt; alleen de wc werd naar de septic afgevoerd, al het andere afvalwater verdween in een puit perdu (ergens op het land dus, zomaar).
    Voor subsidie komen in onze regio alleen diegenen in aanmerking die ingeschreven staan in de franse gemeente en daar ook inkomstenbelasting betalen, die inkomsten moeten ook beneden een vastgestelde grens zijn. Er bestaan ook mogelijkheden voor een renteloze lening, de mensen met aan maison secondaire worden uitgesloten van die mogelijkheid.

In reactie op: Verplichting fosse septic op norm #201132
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ik heb het bericht over de in de maak zijnde nieuwe norm uit “de brusselse wandelgangen” en ook verschillende malen uit andere bronnen (notaris, hydroloog) vernomen, maar heb daar geen schriftelijke berichten van. Vandaar dat ik schreef: “Laisser le temps au temps”, als er geen sprake is van overlast.

De verplichting tot aanleg van gemeente riolering dateert uit 2005, is later gewijzigd in het indelen van de gemeente in een “assainissement collectief”, en een “assainissement non collectif” gedeelte, waarbij de AC’ers zich direct op het gemeenteriool aan moeten sluiten (met kortsluiting van hun septictank), en de ANC’ers dus zelf moeten zorgen voor het zuiveren va hun afvalwater.

Joost Kubbe.

In reactie op: Testament erfrecht CdV #192841
     Admin
    Sleutelbeheerder

Dank voor de reacties.
    Ik ben niet uitgeschreven in Nederland dus zou het Nederlandse testament van toepassing kunnen zijn!
    Of een testament zelf schrijven tot augustus 2015.

Mariette de website is zeker een handig en zal mij oriënteren en informeren.

Vriendelijke groet,
    Margriet

In reactie op: Verplichting fosse septic op norm #201131
     Admin
    Sleutelbeheerder

@ Joost “au revoir”
    Beste,
    waar vind ik de geschreven tekst over de verplichting tot aanleg van riolering? Liefst in het Frans. Ik denk dat onze burgemeester dat nog niet gelezen heeft 🙂
    Met dank

In reactie op: Testament erfrecht CdV #192840
     Admin
    Sleutelbeheerder

In sommige gevallen lopen ook Franse notarissen vooruit op de Europese wetgeving van 2015.
    Op deze website kunt u hier specialisten vinden die u met Franse juridische zaken kunnen helpen.
    Laat u zich goed informeren.
    Met vriendelijke groet,
    Marietta

30 berichten aan het bekijken - 6,211 tot 6,240 (van in totaal 12,959)

©[current-year] Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?