Afdak maken met Soutuile platen en Tuiles Canal

Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198932
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De resten van een oud woonhuisje (ca. 5×5 m) op mijn terrein lenen zich prima voor het maken van een soort carport. Er staan drie (lage) natuurstenen muren overeind (in U-vorm) en de vroegere voorgevel bestaat niet meer. De achtermuur is inmiddels horizontaal afgewerkt op een kleine 3 m hoogte, en de zijmuren onder een flauwe helling naar voren waar de hoogte 2 m is. Ik wil hier een dak op maken met dwarsbalken en daarop (Eternit) Soutuile platen van 1.65 bij 0.96 m. De balken komen op 1.4 m afstand (toegestane vrije overspanning van die golfplaten). Ik wil de platen aan de zijkant en achterkant gewoon op de muren leggen waar nodig ondersteund door een bedje van mortel.
    Op de platen komen oude holle pannen (tuile canal) zodat het geheel er prettig oud uit gaat zien.

    Mijn vraag: heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie en nuttige adviezen over het leggen van die platen en pannen? Zou dat zonder hulp te doen zijn? De platen wegen 22 kg, en kan ik ze misschien van onderen tussen/over de balken steken en op hun plaats schuiven met behulp van een tijdelijke ondersteuning (op steiger). Ik begrijp dat de platen beloopbaar zijn (voor het aanbrengen van de bevestigingsschroeven en leggen pannen) maar moet ik waar mogelijk een stuk multiplex op leggen om de (loop-)belasting zoveel mogelijk te spreiden? De bevestiging is met “vis autoperceuse” (zelfborende schroeven), rond 6 mm. Is dat met een boortol te doen? Of gewoon voorboren en indraaien met een dopsleutel?
    Vast bedankt voor mogelijke reacties!
    Maxandr

    #198933
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Is een vrij rechttoe-rechtaan klusje wat iedereen met twee handen kan. Ik heb zelf een viertal daken gedaan, het is echter wel handig als je met z’n tweeen bent. Ik zie echter wel dat de dakpannen er BOL opgelegd worden over het algemeen. Die “vis autoperceuse” zijn makkelijk met een beetje goeie schroefboor te doen, met het juiste bitje. Let wel op de prijs. Bij Point P waren ze 3 keer zo duur als bij Leroy Merlin.

    Zie voor tips ook http://www.eternit.fr/uploads/tx_arceternit/MP_Soutuile.pdf, daar staat alles in. Lees het goed, met name de aangeraden maten voor je toepassing en gebied, het AFSCHOT en het VERLIJMEN van de platen (tegen windvang en rotzooi er onder). Je hebt ook speciale platen voor als de bovenste aansluit op een muur. Op pagina 29 staat ook nog iets over het betegelen met dakpannen.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?